Domme vraag, max gewicht bij meerdere schroeven

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• CheesePizza
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 15-05 16:10
Mijn vraag

Ik wil binnenkort een Ikea badkamermeubel aan de muur plaatsen.
Nu ben ik op zoek naar de juiste schroeven en pluggen zodat ik ook de juiste tegelboor kan kopen.
Ikea geeft aan dat het gewicht van het badkamermeubel rond de 47 kilo is, ik wil natuurlijk iets van marge hebben omdat er ook wat spullen in het kastje komen. Nu moet het kastje met minimaal 4 schroeven worden bevestigd (meer is ook mogelijk). Kan ik de maximale draagkracht berekenen met draagkracht plug x aantal? Bijvoorbeeld 15 (draagkracht ficher 5x25) x 5(aantal schroeven) = 75 kilo?

Alle reacties

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-05 15:32
Ja dat kan prima in de berekening. Qua uitvoering moet je je aan de voorschriften van Fischer houden, om tot 15 kg te kunnen belasten.

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Let op dat mensen ook graag gaan leunen of zitten op zo'n meubel dus tel er 100kg bij op voor een veilige marge.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:27

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
5x25 is naast dun wel extreem kort voor in een getegelde muur, dan heeft de plug geen houvast in de muur maar zet je spanning op de tegel. Voor badkamer meubels denk ik doorgaans aan 8 of 10 mm doorsnede pluggen en 6-8 mm schroeven (mits dat veder in de beugels past natuurlijk)

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:56
twain4me schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 15:41:
5x25 is naast dun wel extreem kort voor in een getegelde muur, dan heeft de plug geen houvast in de muur maar zet je spanning op de tegel. Voor badkamer meubels denk ik doorgaans aan 8 of 10 mm doorsnede pluggen en 6-8 mm schroeven (mits dat veder in de beugels past natuurlijk)
Ter illustratie: bij ons is alleen de stuclaag al 2 cm. Tegel + lijm is ook 1 cm. Met een plug van 25 mm lang zit je dan dus niet eens in het "steen".

Als het gewoon een steenachtige muur is, zou ik dus pluggen gebruiken van bv 8x65 mm. En dan schroeven die nog wat langer zijn dan dat.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Wat anderen al aangeven, je moet wat langere pluggen en schroeven nemen voor de juiste toepassing.
Ik heb zelf deze set (niet perse deze winkel): https://www.amazon.nl/Bos...oormachines/dp/B00754IKVU kan ik tot nu toe goed mee uit de voeten qua maten. Nadat je door de tegel heen bent, let op dat je het rustig doet en de boor laat afkoelen kun je met een juiste maat steenboor verder en eventueel ook in de klopboor-stand de muur boren.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• CheesePizza
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 15-05 16:10
Bedankt voor de Tips,

Ik was sowieso van plan om langere pluggen en schroeven te gebruiken en eerst even te kijken naar de muurdikte, dus dat komt helemaal goed. Ik gaf 5x25 als voorbeeld omdat ik die nog had liggen voor iets anders en wist het gewicht van de grotere pluggen niet uit mijn hoofd.

Is er nog een voorkeur om in de tegel of de voeg te boren? Voor draagkracht lijkt het me dat het niet uitmaakt omdat je daarvoor de muur die erachter zit gebruikt (vandaar de langere pluggen) en een voeg lijkt me beter te repareren dan een tegel.

• Chriztiaan
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:21
Ik denk niet dat je voegen van 8mm hebt en grote kans dat je dan vanuit de voeg kleine stukjes afbreekt van de tegels aan weerszijden, met risico op doorscheuren. Ik zou voor boren in de tegel gaan, stukje tape eerst zodat je punt niet wegschuift, en rustig aan gaan.

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 11:07
CheesePizza schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 15:59:
Bedankt voor de Tips,

Ik was sowieso van plan om langere pluggen en schroeven te gebruiken en eerst even te kijken naar de muurdikte, dus dat komt helemaal goed. Ik gaf 5x25 als voorbeeld omdat ik die nog had liggen voor iets anders en wist het gewicht van de grotere pluggen niet uit mijn hoofd.

Is er nog een voorkeur om in de tegel of de voeg te boren? Voor draagkracht lijkt het me dat het niet uitmaakt omdat je daarvoor de muur die erachter zit gebruikt (vandaar de langere pluggen) en een voeg lijkt me beter te repareren dan een tegel.
bij voorkeur midden in de tegel, 2-3cm van de randjes blijven in ieder geval zodat je niet een barst in de tegel krijgt bij t boren

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:08
je moet eigenlijk gewoon boren waar je kastje het beste uitkomt, niets irritanter dan een wastafel, een kastje of een plank die net 10mm te hoog of laag (te ver links/rechts) hangt omdat je perse in een voeg/tegel wilde boren.

• twain4me

twain4me

Als je in of direct naast de voeg moet boren zou ik een holle diamantboor nemen die "glasboren" en veredelde steenboren geven veel meer spanningen tijdens het draaien. En kijk even welke tegel je hebt, vloertegels worden vaak ook op de wand geplaatst en daar kom je maar moeilijk in zonder diamantboortje

[ Voor 29% gewijzigd door twain4me op 15-05-2026 16:19 ]

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:07
Heb ik altijd zoveel geluk gehad dat ik gewoon met een 4 snijder en de boschammer op hamerstand een gat door mijn tegels boor 6 of 8mm?

Oprechtte vraag, maar zie steeds vaker allerlei hulpstukjes om door de tegel te komen die ik nooit heb gebruikt. Het is ook nooit misgegaan (in mijn leven denk ik een stuk of 40 gaten in tegels).

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• twain4me

twain4me

Speeddragon schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 16:58:
Heb ik altijd zoveel geluk gehad dat ik gewoon met een 4 snijder en de boschammer op hamerstand een gat door mijn tegels boor 6 of 8mm?

Oprechtte vraag, maar zie steeds vaker allerlei hulpstukjes om door de tegel te komen die ik nooit heb gebruikt. Het is ook nooit misgegaan (in mijn leven denk ik een stuk of 40 gaten in tegels).
Je had in iedergeval geen pech ;) vaak gaat het goed het hangt vooral af van de tegel en de tegelzetter. maar ook zonder dat er iets aanwijsbaar "fout" is, is de kans dat het mis gaat een stukje groter dan 0 en omdat het herstellen van tegel duur/moeilijk/onmogelijk is lopen de meeste mensen liever minder risico.

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:33

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Bij boren in tegels zet ik de boor altijd in het begin juist niet op 'hameren' maar laat het met een scherpe boor (en idd op een papieren tapje) eerst rustig een gat in de tegel slijpen. Als je daar doorheen bent kan je op de hamer stand wat verder de steen in.

• pkt88
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 07:35
Wanneer ik iets ophang aan een betegelde wand, boor ik altijd 20 mm dieper dan de lengte van de plug. Die tik ik er dan veel dieper in, dus niet gelijk met de tegels maar voorbij de tegels. Zo weet je zeker dat hij vat in de stenen muur en nooit de tegel kapotdrukt bij uitzetten. Een pendrijver is hier heel geschikt voor. En bij sommige pluggen moet je het bovenste 'ringetje' er even afsnijden
Pagina: 1