Alfen eve Single S-line werkt niet met 2 aders LAN

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Gj22
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19:54
Ik heb sinds kort een Alfen eve Single S-line geïnstalleerd. De laadpaal is functioneel, ik kan er mee laden. Voor de verbinding heb ik gewerkt met een UTP kabel die gesplitst is in P1 2 aders en LAN 2 aders. De P1 verbinding werkt, de LAN verbinding maakt geen verbinding en geeft geen enkel teken van leven. De oranje/groene leds op de router blijven uit.

-            Ik heb zowel de P1 als de LAN 2x gecontroleerd en die zijn elektrisch correct aangesloten.

-            De LAN maakt gebruik van draad 1,2,3 en 6

-            De kabel is in totaal ongeveer 40 meter lang

-            De lader staat in standalone mode

-            Backend staat uit

-            IP instellingen zijn gecontroleerd

-            Test is gedaan met 100 Mbps switch (vanwege een lagere snelheid) zonder enig verschil

Het vreemde is dat 3 van mijn buren dezelfde lader hebben met nog langere kabels (50 meter) en bij hun de LAN wel gewoon werkt.

Alfen is benaderd maar die raden af de UTP kabel te splitsen. En merken nog op dat: “Bij gebruik van een LAN aansluiting raden wij aan de wifi uit te schakelen. Dit omdat het IP adres van de wifi connectie dan conflict heeft in het network”.

Als de lader gestart wordt zendt hij eerst een wifi verbinding uit gedurende 15 minuten maar daarna werkt de LAN nog steeds niet, en er is ook geen teken van contact (oranje/groene leds).

Wat kan hier aan de hand zijn?

Het enige verschil met de laders van mijn buren is dat die van mij een SIM kaart heeft en 1.5 jaar nieuwer is. Kan het zijn dat Alfen internet over 4-draden  heeft geblokkeerd?

Beste antwoord (via Gj22 op 15-05-2026 16:13)

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:53

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Heb je een homewizard p1, dan kan je de lan kabel gewoon 8 aders maken en de alfen laten sturen op de homewizard.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Heb je een homewizard p1, dan kan je de lan kabel gewoon 8 aders maken en de alfen laten sturen op de homewizard.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Gj22
...

[ Voor 96% gewijzigd door Gj22 op 15-05-2026 15:14 ]

• Gj22
revolution-nl schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 14:41:
Waarschijnlijk is de afstand te groot voor de homewizard naar de laadpaal. Er staan 3 huizen tussen en een muur. Mijn wifi in huis haalt het ook niet naar de laadpaal.

Correctie: ik zie dat de Alfen inderdaad kan communiceren over de LAN met de homewizard. Dan kan ik de LAN gewoon 8-aderig aansluiten. Neem aan dat dat zou moeten werken.

[ Voor 17% gewijzigd door Gj22 op 15-05-2026 15:47 ]

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:00
Gj22 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 15:11:
Waarschijnlijk is de afstand te groot voor de homewizard naar de laadpaal. Er staan 3 huizen tussen en een muur. Mijn wifi in huis haalt het ook niet naar de laadpaal.
In de meeste gevallen kan een apparaat op de wifi informatie delen met een apparaat dat met een draad is aangesloten op het LAN.
De Home Wizard P1 meter kan dan communiceren met de Alfen laadpaal.

Spel en typfouten voorbehouden

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:00
Gj22 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 14:38:
Wat kan hier aan de hand zijn?
Wellicht dat een van de aders van jouw kabel niet helemaal goed is.
Heb je al een kabeltester gebruikt om de kabel door te meten?

Spel en typfouten voorbehouden

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Gj22 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 15:11:
[...]

De HomeWizard p1 heeft gewoon WiFi bereik. De Alfen gaat bekabeld naar je netwerk dus die kan gewoon de P1 benaderen.

• Gj22
FredvZ schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 15:24:
[...]

Wellicht dat een van de aders van jouw kabel niet helemaal goed is.
Heb je al een kabeltester gebruikt om de kabel door te meten?
Zoals ik hierboven al aangeef zijn beide gesplitste kabels getest en correct

• Gj22
..

[ Voor 97% gewijzigd door Gj22 op 15-05-2026 16:13 ]

Pagina: 1