Vraag

• knooiert
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 16:52
Mijn vraag
Ik heb een tapwaterboiler met slimme besturing gekocht. Bedoeling is dat de besturing de boiler modulerend aanstuurt, zodanig dat de overtollige zonnestroom in de boiler gestopt wordt. Hij houdt dus de teruglevering van zonnestroom op nul, zolang de boiler nog niet op temperatuur is. Ik heb 3 -fasen aansluiting, het besturingskastje heeft slechts 1 CT-klem aansluiting, waarmee ik dus maar één fase kan meten. Is er een "verloop" kastje, welke van 3 CT-klem signalen, één resulterend CT-klem signaal kan maken, waarmee ik het stuurkastje alsnog kan aansturen?

De boiler en de stuurkastje zijn beide 1-fase.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Quality Heating 80ltr boiler

Quality Heating wateraccu stuurkastje

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
ik heb nu alle 3 fasedraden gezamelijk door die ene CT-klem gedaan, maar dat werkt niet.

Graag jullie oplossing. Bvd

Alle reacties

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Leveren je zonnepanelen terug op één fase of drie fasen?

Later toegevoegd: bij nader inzien maakt dat niet uit, het schijnt dat een energiemeter saldeert over de fasen. Het maakt dan niet uit dat je op één fase stroom uit het net haalt voor je boiler, terwijl je op de andere twee fasen teruglevert.

[ Voor 76% gewijzigd door TBTL op 15-05-2026 14:48 ]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
ik heb nu alle 3 fasedraden gezamelijk door die ene CT-klem gedaan, maar dat werkt niet.
Dat klopt, er is geen oplossing om met 1 CT klem 3 fasen te meten.
Zoals hierboven wordt aangegeven kan je wel de PV meten als dat 1 fase is maar als het om overschot gaat dan schiet je daar niet veel mee op.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Dan was je waarschijnlijk goedkoper uit met de hwp1 en een hw socket. Gewoon standaard boiler en bij voldoende overschot de boiler aan via een zonnetaak.

Het moduleerd dan wel niet maar ik weet niet of die quality heating dat überhaupt wel doet.

[ Voor 6% gewijzigd door Ronald.42 op 15-05-2026 14:55 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• knooiert
Hoi allen,

Ik heb 14 panelen op fase-1 en 4 panelen op fase-2. Alleen als ik totaal, over de 3 fasen samen , een overschot aan zonnestroom heb, zou die stroom in de boiler moeten gaan. Het besturingskastje kan niet via P1 meten. Er zouden 3 CT-klemmen bij moeten zitten, maar er is er maar 1. De boiler is niet modulerend van zichzelf, het besturingskastje kan overschot via de CT-klem meten, en van daar uit de boiler modulerend aansturen. Het verwarmingselement van de boiler kan met de hand op 3 max vermogens ingesteld worden, 2000W, 1200W en 800W.

Ik heb nu eigenlijk 3 keuzes:

-1-: een kastje vinden die het signaal van 3 afzonderlijke CT-klemmen kan omzetten naar 1 netto CT-signaal, icm het huidige besturingskastje.

-2-: een ander besturingskastje vinden, geschikt voor 3 fasen.

-3-: boiler aan-uit (= niet modulerend) aansturen dmv HomeWizard energysocket, bijv obv tijd

Liefst zou ik voor optie-1 gaan.

Wie weet de oplossing

Bvd

• Ronald.42
  • Niet online
knooiert schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 19:49:
Hoi allen,

Ik heb 14 panelen op fase-1 en 4 panelen op fase-2. Alleen als ik totaal, over de 3 fasen samen , een overschot aan zonnestroom heb, zou die stroom in de boiler moeten gaan. Het besturingskastje kan niet via P1 meten. Er zouden 3 CT-klemmen bij moeten zitten, maar er is er maar 1. De boiler is niet modulerend van zichzelf, het besturingskastje kan overschot via de CT-klem meten, en van daar uit de boiler modulerend aansturen. Het verwarmingselement van de boiler kan met de hand op 3 max vermogens ingesteld worden, 2000W, 1200W en 800W.

Ik heb nu eigenlijk 3 keuzes:

-1-: een kastje vinden die het signaal van 3 afzonderlijke CT-klemmen kan omzetten naar 1 netto CT-signaal, icm het huidige besturingskastje.

-2-: een ander besturingskastje vinden, geschikt voor 3 fasen.

-3-: boiler aan-uit (= niet modulerend) aansturen dmv HomeWizard energysocket, bijv obv tijd

Liefst zou ik voor optie-1 gaan.

Wie weet de oplossing

Bvd
Als er drie bij zouden moeten zitten dan lijkt me dat je daar achteraan moet.. als het niet compleet geleverd is lijkt me dat de eerste actie.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:46

M2M

medicijnman

of optie 4, hangen aan de fase met 14 panelen en het OK vinden. Als die 14 panelen terugleveren, zullen de 4 anderen dat ook wel doen. Saldering heeft geen individuele fase-affiniteit dus je boiler kun je ook aansluiten op een andere fase.

-_-

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Nu online
Zijn de CT uitgangen mA dc, mVdc dan kun je erover denken om ze in serie (mV) of parallel (mA dc) te zetten. Als het allemaal AC is, zou ik alles terugsturen en nieuwe poging doen het goede te bestellen. Bijvoorbeeld een Nymo

[ Voor 5% gewijzigd door Dapdodo op 15-05-2026 21:03 ]

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:01
knooiert schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 19:49:
Er zouden 3 CT-klemmen bij moeten zitten, maar er is er maar 1.
Volgens de handleiding dit er één CT klem bij, die om L1 moet.

Daarbij wordt dus aanname gemaakt dat als L1 een overschot heeft, dat geldt voor alle fases.

Spel en typfouten voorbehouden

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:01
knooiert schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 14:36:
Mijn vraag
Hij houdt dus de teruglevering van zonnestroom op nul,
Je kan niet oneindig warmte in je boiler stoppen. Met 80 liter kan je er maximaal zo'n 5kWh instoppen, mits al het warme water op is als de zon gaat schijnen.

Spel en typfouten voorbehouden

• knooiert
Ronald.42: men heeft in een mail wissel toegezegd, dat de besturing geschikt zou zijn voor 3-fasen, en dat er 3 CT-klemmen bij zouden zitten. Daar komen ze nu op terug. Deze besturing had ik gekozen vanwege de prijs (€349,-), de Solyx nimo kost €649,- en leek dezelfde functionaliteit te hebben. Dus het liefst zou ik met een slimme mijn huidige besturing iets willen aanpassen. Anders moet ik de stap maken naar een veel duurdere besturing, of naar een goedkope tijdklok oid, die dan veel ruwer regelt

• knooiert
FredvZ: de boiler wordt uiteraard begrensd door een eindtemperatuurschakelaar. Als de boiler op temperatuur is, ga je het meerdere overschot gewoon terugleveren.

• Ronald.42
  • Niet online
knooiert schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 09:49:
Ronald.42: men heeft in een mail wissel toegezegd, dat de besturing geschikt zou zijn voor 3-fasen, en dat er 3 CT-klemmen bij zouden zitten. Daar komen ze nu op terug. Deze besturing had ik gekozen vanwege de prijs (€349,-), de Solyx nimo kost €649,- en leek dezelfde functionaliteit te hebben. Dus het liefst zou ik met een slimme mijn huidige besturing iets willen aanpassen. Anders moet ik de stap maken naar een veel duurdere besturing, of naar een goedkope tijdklok oid, die dan veel ruwer regelt
Ik weet niet wat je gemiddeld genomen aan overschot hebt in de termen van vermogen maar als je de boiler op bijv. 1200watt zet en je neemt de hwp1 plus een socket dan kun je daarin een zonnetaak maken dat bij meer dan 1200watt teruglevering de boiler aan gaat, die hw kijkt namelijk wel naar het totaal van de drie fasen.

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Nu online
Kan je hele huis op 1 fase? Dan M2M zijn optie de beste keus.

• knooiert
FredvZ: de boiler wordt uiteraard begrensd door een eindtemperatuurschakelaar. Als de boiler op temperatuur is, ga je het eventueel meerdere overschot gewoon terugleveren.

• knooiert
Dapdodo: het huis zit op 3-fasen, en 1-fase is te krap

• knooiert
Ronald42: De door jou genoemde oplossing zie ik ook als goed alternatief. In de zomer zal dat sowieso goed werken. In het voor- en najaar zal je deel terugleveren, die eigenlijk in de boiler had gekund. Maar de kosten van de besturing zijn dat ook minimaal. Ik zet er sowieso een HW energysocket voor, voor de monitoring.

• knooiert
Maar er bestaat dus geen "verloopkastje", die de signalen van 3 CT-klemmen kan omvormen tot één signaal met het saldo van die 3 signalen?

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Die CT-klem is best groot. Kun je niet alle 3 de fases (draden) door de ene CT-klem doen?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• knooiert
Jim423: ik heb alle 3 fasedraden door die ene CT-klem gedaan, maar daar reageert het besturingskastje niet op.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:31

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Jim423 Door de faseverschuiving werkt dat nooit...

• Septillion

Septillion

@knooiert Waarschijnlijk meet het met AC omdat je anders niet kan compenseren voor blindverbruik. Dan is het opeens ook niet meer zo eenvoudig om de stromen op te tellen. Want het gaat dan specifiek over de relatie tussen stroom en de spanning op die fase. Dat zal de module (hopelijk) dus nu intern bekijken voor de fase waarop hij zit aangesloten.

Dus helaas is het allemaal dan niet zo eenvoudig meer.

• E.P
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 18:44

E.P

Hier is nog een andere oplossing.

my-PV_Produktfinder_DE221201Extract.pdf

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:34
knooiert schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 12:06:
Maar er bestaat dus geen "verloopkastje", die de signalen van 3 CT-klemmen kan omvormen tot één signaal met het saldo van die 3 signalen?
Nee zulke kastjes bestaan er niet off-the-shelf. Dat zou dan moeten bestaan uit een energiemeter en een signaal generator. Het is goedkoper om dan direct een 3-fase meet kaste te nemen.
knooiert schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 16:51:
Jim423: ik heb alle 3 fasedraden door die ene CT-klem gedaan, maar daar reageert het besturingskastje niet op.
De som van de stroom in de drie fases is altjid 0. Dus dat werkt nooit.

@Septillion ik verwacht niet dat dit zo'n geavanceerd toestel is zonder spanningsmeting. ik gok dat hij ruwweg wel de energierichting kan zien, maar accuraat meten is niet zijn sterkte kant.

[ Voor 5% gewijzigd door jeroen3 op 16-05-2026 18:33 ]

• Septillion

Septillion

@jeroen3 Okay, misschien verwacht ik er dan te veel van :+ Andere kant, met de kant en klare chippies is het ook weer niet zo lastig. En zonder spanning is het onmogelijk de energierichting te meten...

De som van de fasestromen is overigens niet per definitie 0. Dat is het alleen bij gelijke belasting van de fases. Anders heb je de N-stroom ook nodig om tot 0A te komen.
Pagina: 1