Vraag

• CheopsChefren
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:17
Mijn vraag

Wee niet eens of dit hier thuis hoort.

Ik heb 3 jpg estanden, links, midden, en rechts. Deze wil ik op a3+ papier printen, maar borderless. Het midden bestand is bijna vierkant, dus als ik dat op een a3+ vel plaats, krijg ik grote witte randen. Het betreft trouwens The Garden of Earthly Delights, een drieluik.

Het midden bestand is 202MB groot, 20442 bij 22274 px en 72dpi. Het links bestand is 86MB, 9322 bij 22274 en 72dpi. Het rechts bestand is 77MB, 9337x22274 en ook 72dpi.

Ik wil links en rechts samen op 1 vel a3+ borderless printen, en midden op zijn eigen a3+ vel, ook borderless. Wat ook betekent dat er aan de onder- en bovenkant van de prints stukjes bij'verzonnen' moeten worden.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Mijn printer is de canon pixma ix6850

Ik gebruik zowel Affinity als Pixelmator Pro, op zowel mijn mac mini m4 pro als op mijn Ipad Pro M4 13inch, 1TB. Maar ik ben nog minder dan een noob.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik ben al 4 dagen met Gemini Studio bezig, maar kom geen stap verder. Wie kan mij beter helpen dan Gemini Pro? Nogmaals, 4 dagen bezig, maar geen stap verder. Vast mijn ouderdom als gepensioneerde.

Alle reacties

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:52

Fanta

FordPerformance™️

In Photoshop o.i.d. een nieuw bestand maken ter grootte van het totale aantal pixels en daar de 3 afbeeldingen in plakken, en vervolgens als 1 bestand opslaan?

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
M.I.A.T.A. Is Always The Answer

• CheopsChefren
Dat is jammergenoeg niet wat ik wil. Dan blijf je namelijk nog steeds met een bestand wat nog steeds borders heeft, en sowieso, zo een bestand op a3+ papier printen is ongelooflijk lelijk, de figuren worden dan zo verwrongen

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:28
Met Affinity is het mogelijk om JPEG aan elkaar te plaatsen zonder dat er een rand tussen zit, dus daar zit het niet in. Zitten er geen randen om de JPEG's zelf?

Als ik naar de opgegeven resoluties kijk is de 22274px de hoogte van de JPEGs. Dat betekent dat alle plaatjes even hoog zijn, dus bovenstaande moet met Affinity geen probleem zijn. Nieuw bestand -> Landscape A3 en daar vervolgens de JPEG's inslepen/laden.

Je JPEGs zijn wel echt groot! Een A3 is afgerond 12 inch hoog en met een resolutie van 22274px betekent dat een DPI van 1856. 300 is meer dan genoeg.

De verhouding van het drieluk is anders dan dat van een A3, wat de verwrongen beelden kan veroorzaken.

De verhouding van een A3 is 420mm/297mm = 1.4141

De verhouding van je drieluik is (20442+9322+9337)/22274 = 1.75.

Je moet dus kiezen tussen cropper, witte randen of een ingedrukte drieluik. Of wat jezelf bijverzinnen noemt, maar daar zie ik zelf het nut niet van in bij zo'n klassieke illustratie. Afdrukken op aparte A3's en dan knippen en aan elkaar zitten kan ook nog altijd.

[ Voor 9% gewijzigd door MRIdev op 15-05-2026 15:36 ]

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Als je het hobbymatig doet dan snap ik het enigszins. Het kan leerzaam zijn en je helpen met toekomstige projecten.

Maar als je alleen iets moois zoekt om aan de muur te hangen, dan zou ik overwegen om die gewoon te bestellen.
https://tiendaprado.com/e...cias-triptico-290013.html
Kan ingelijst en wel. Maar overal zit natuurlijk een prijskaartje aan.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:05

franssie

Save the albatross

Of zoek je niet gewoon een paper Snijder?

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• CheopsChefren
MRIdev schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 15:32:
Met Affinity is het mogelijk om JPEG aan elkaar te plaatsen zonder dat er een rand tussen zit, dus daar zit het niet in. Zitten er geen randen om de JPEG's zelf?

Als ik naar de opgegeven resoluties kijk is de 22274px de hoogte van de JPEGs. Dat betekent dat alle plaatjes even hoog zijn, dus bovenstaande moet met Affinity geen probleem zijn. Nieuw bestand -> Landscape A3 en daar vervolgens de JPEG's inslepen/laden.

Je JPEGs zijn wel echt groot! Een A3 is afgerond 12 inch hoog en met een resolutie van 22274px betekent dat een DPI van 1856. 300 is meer dan genoeg.

De verhouding van het drieluk is anders dan dat van een A3, wat de verwrongen beelden kan veroorzaken.

De verhouding van een A3 is 420mm/297mm = 1.4141

De verhouding van je drieluik is (20442+9322+9337)/22274 = 1.75.

Je moet dus kiezen tussen cropper, witte randen of een ingedrukte drieluik. Of wat jezelf bijverzinnen noemt, maar daar zie ik zelf het nut niet van in bij zo'n klassieke illustratie. Afdrukken op aparte A3's en dan knippen en aan elkaar zitten kan ook nog altijd.
Is uiteraard een mogelijkheid, maar het probleem blijft toch het a3+ vullend te krijgen. Met pixelmator pro impaint voegy de ai, aan de bovenkantlucht toe gebaseerd op de lucht van het drieluik, en aan de onderkant figuurtjes/grond die niet van het origineel zijn te onderscheiden. Het probleem is dus voornamelijk de verhouding zo natuurlijk mogelijk van 1.75 naar 1.41 om te toveren. Wat mij, met hulp van gemini pro niet is gelukt.

• CheopsChefren
RiDo78 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 16:12:
Als je het hobbymatig doet dan snap ik het enigszins. Het kan leerzaam zijn en je helpen met toekomstige projecten.

Maar als je alleen iets moois zoekt om aan de muur te hangen, dan zou ik overwegen om die gewoon te bestellen.
https://tiendaprado.com/e...cias-triptico-290013.html
Kan ingelijst en wel. Maar overal zit natuurlijk een prijskaartje aan.
Ik weet het, ik laat het al uitprinten op een formaat van 2.20 bij 1.50, en ja, dat is prijzig, 1050 euro ex. btw. Maar ik wil ook een kleinere versie, tegen de hoogste kwaliteit, en dan is of zelf printen of bij die zelfde drukker eigenlijk de enige 'museum' kwaliteit waardige mogelijkheid.

En, ik wil pixelmator pro/affinity leren kennen

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:53
Wat bedoel je met "borders"? Witte rand na het printen? Dat gaat iedere printer hebben, zelfs als ze tot de rand kunnen printen dan nog heeft je plaatje andere verhoudingen dan het papier. Iets erbij "verzinnen" moet je niet willen, zeker niet als er 30% bij moet (van 1:1.1 naar 1:sqrt(2)). Je drieluik wordt bijna anderhalf keer zo breed...

Beste stuur je dit denk ik naar een drukker, die kan het dan afdrukken en de randen eraf snijden. Of je print het op je eigen printer en snijdt de randen er zelf af. Of je kiest een van de online opties die het op iets anders dan papier afdrukt, bijvoorbeeld op aluminium.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:39
Ik heb het idee dat je de verkeerde tools gebruikt. Het aan elkaar 'plakken' van afbeeldingen is iets waar AI niet voor bedoeld is. Hoe weet je dat er niet iets veranderd wordt aan de afbeelding? Dat je niet de kwaliteit aan het vernaggelen bent? Sowieso ben je met een JPG elke keer dat je opslaat kwaliteit aan het weggooien. Omdat je met een absurd groot bestand bezig bent zal dat meevallen, maar het gebeurt wel. Laat dit a.u.b. door iemand doen die er wat van af weet. Dat hoeft niet een dure ontwerper te zijn, maar praat eens met iemand die Photoshop en wat basiszaken over afbeeldingen en printen snapt. Dat kan een hoop gedoe schelen.

• CheopsChefren
Archer_VC10 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 17:18:
Ik heb het idee dat je de verkeerde tools gebruikt. Het aan elkaar 'plakken' van afbeeldingen is iets waar AI niet voor bedoeld is. Hoe weet je dat er niet iets veranderd wordt aan de afbeelding? Dat je niet de kwaliteit aan het vernaggelen bent? Sowieso ben je met een JPG elke keer dat je opslaat kwaliteit aan het weggooien. Omdat je met een absurd groot bestand bezig bent zal dat meevallen, maar het gebeurt wel. Laat dit a.u.b. door iemand doen die er wat van af weet. Dat hoeft niet een dure ontwerper te zijn, maar praat eens met iemand die Photoshop en wat basiszaken over afbeeldingen en printen snapt. Dat kan een hoop gedoe schelen.
Ik wil het linker en rechter luik op 1 vel a3+ papier printen, daar de 2 luiken samen dezelfde afmeting heeft als het middenstuk, zodat ik 1 vel a3+ papier bespaar. Uiteraard kan ik ze gewoon printen, maar dan is er heel veel witruimte aan alle kanten en dat wil ik niet. Ik wil de relatief 'dure' vellen zo maximaal mogelijk beprinten

• franssie

franssie

Save the albatross

A3+ is (32.9 x 48.3 cm).
Hoe will je daar nu een bijna vierkant stuk op printen zonder randen?

[ Voor 88% gewijzigd door franssie op 15-05-2026 18:02 ]

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• CheopsChefren
franssie schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 18:02:
A3+ is (32.9 x 48.3 cm).
Hoe will je daar nu een bijna vierkant stuk op printen zonder randen?
Zoals gezegd door gebruik te maken van de ai van pixelmator pro of affinity welke stijlvolgende onder- en bovenkant toe kunnen voegen. Waardoor het niet meer authentiek is uiteraard, maar nog steeds herkenbaar en de meesten zullen dat het niet authentiek is niet eens opmerken. Het blijft magnifiek

• franssie

franssie

Save the albatross

Tussen de regels door lezend snap ik nu wat je bedoeld. Je bent niet echt duidelijk ben ik bang gezien de antwoorden die je krijgt.
Je wil dus middels AI (niet ai) het bestaande werk uitbreiden met door AI verzonnen elementen zodat het A3+ vullend is.
Je zal AI moeten vertellen wat de uiteindelijke verhouding niet zijn denk ik.
Er zijn AI topics hier die gaan over het genereren van afbeeldingen, c wellicht daar je licht opsteken?

• kzin
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-05 18:06
Een mogelijke oplossing is dit. Het is mogelijk in Affinity, maar waarschijnlijk ook wel in Gemini Pixelmator. Als voorbeeld neem ik het middenpaneel:

Maak een niew (leeg of wit) document aan van de juiste verhoudingen, dus b.v. 32,9 x 48,3 cm (mag ook in pixels, als de verhouding maar klopt.
Sleep het gewenste paneel, en drop het bovenop het lege, nieuwe document. Misschien kan het vanuit de explorer, anders moet je het eerst als tweede document openen.
Je kunt het document nu verplaatsen, maar verander de grootte niet door de zijkanten (boven/rechts) te verslepen. Als de grootte veranderd moet worden, doe het dan vanuit een van de hoekpunten. Je zult zien dat de grootte veranderd, maar de verhoudingen hetzelfde blijven.
Hierna kun je AI de ontbrekende delen laten opvullen. Ik heb dat nooit gedaan, dus hier kan ik niet helpen.

De zijpanelen moet je mogelijk apart behandelen, omdat ze niet even groot zijn.

• MRIdev
Je geeft +€1000 uit aan een professionele afdruk en gaat besparen op één A3?

• CheopsChefren
MRIdev schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 20:02:
Ja, zijn nu eenmaal 2 totaal verschillende gebruiks'doeleinden'. En ik wl leren hoe ik dat zelf had kunnen doen, handiger worden in het gebruik van affinity/pixelmator pro. Niets mis mee denk ik

• MRIdev
CheopsChefren schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 20:07:
[...]

Ja, zijn nu eenmaal 2 totaal verschillende gebruiks'doeleinden'. En ik wl leren hoe ik dat zelf had kunnen doen, handiger worden in het gebruik van affinity/pixelmator pro. Niets mis mee denk ik
Daar is zeker niks mis mee :) . Het verbaast me alleen dat je dan geen A3 wilt "verspillen" om te leren.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
CheopsChefren schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 17:05:
dan is of zelf printen of bij die zelfde drukker eigenlijk de enige 'museum' kwaliteit waardige mogelijkheid.
Hou het maar bij de drukker als je 'museum'kwaliteit wilt. Je Pixma iX6850 printer heeft twee problemen als het aankomt op iets wat tentoonstellingskwaliteit moet benaderen:

1: Het is een standaard 3-kleurendrukker. Kleurweergave en tonaliteit zijn dus krukkig.

2: De inkten zijn dye-inkten, geen pigmentinkten. Dit heeft vooral implicaties voor de levensduur van de print; als je die ergens ophangt waar er daglicht op de print valt (al is het indirect), dan verschieten de kleuren binnen een paar maanden tot enkele jaren, afhankelijk van waar de print hangt (in extreme gevallen zelfs binnen een paar weken: op het zuiden, volle zon, zomer).

Dit is gewoon geen fotoprinter; als het museumkwaliteit moet zijn, bespaar je de moeite.

En serieus - trek gewoon dat extra vel A3 door de printer. Kost €5 aan papier en nog een keer €2 aan inkt en dan ben je van het hele gelazer af.

Qua layout zie ik het probleem niet: het middenpaneel van de Tuin der Lusten is ongeveer vierkant, de zijpanelen klappen eroverheen dicht (da's het hele idee van het ding...), dus zijn langwerpig. Print je op A3, dan print je logischerwijs het middenpaneel op één blad, en snij je de onbedrukte delen af. Dat levert ca. 28x28cm op. De zijpanelen passen vanzelfsprekend samen op één pagina als je op dezelfde afbeeldingsmaatstaf afdrukt. Je hebt dezelfde hoeveelheid 'afval' verticaal. Je zou de prints nogal bovenaan kunnen positioneren zodat je aan de onderkant van beide vellen een brede strook overhoudt. Daar zou je een paar 10x15's van kunnen snijden om briefkaartjes o.i.d. op te drukken.

Wil je groter, dan ben je dus ofwel aangewezen op een andere printer, of op een commerciële partij om dit af te laten drukken. Wil je vergelijkbare kwaliteit als jouw consumer inkjet printer, stuur dan je opdracht gewoon naar de Hema o.i.d. (kwaliteit en levensduur van je print zijn dan aanmerkelijk hoger, overigens) voor een C-print. Heb je voor €25 een grotere set dan je in je thuisprinter kunt maken.

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-05 15:10

Twazerty

AVCHDCoder developer

Borderless printen is sowieso geen optie. De afbeelding wordt dan ingezoomed en de linker en rechter afdruk zullen niet meer netjes aansluiten. Je zou dat kunnen compenseren door linker en rechter afbeelding ook een stukje van het middendeel te lagentprinten. Aangezien die dan ook ingezoomd wordt heb je overlap.

Waarom niet naar de drukker en het op A2 laten drukken?

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:29

Vliegvlug

Flight Simple

Ik snap vooral niet waarom je zo’n meesterwerk zou willen vernaggelen door per se de verhoudingen te willen veranderen om wat papier te besparen, en dan ook nog eens door AI maar wat te laten verzinnen om de witruimte op te vullen. :'(

• CheopsChefren
Vliegvlug schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 09:24:
Ik snap vooral niet waarom je zo’n meesterwerk zou willen vernaggelen door per se de verhoudingen te willen veranderen om wat papier te besparen, en dan ook nog eens door AI maar wat te laten verzinnen om de witruimte op te vullen. :'(
Dat doe ik alleen voor de kleine print. Het grotere printwerk, wat ik bij masa print laat doen, blijft zo origineel als maar kan

• CheopsChefren
koraks schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 09:02:
[...]

Hou het maar bij de drukker als je 'museum'kwaliteit wilt. Je Pixma iX6850 printer heeft twee problemen als het aankomt op iets wat tentoonstellingskwaliteit moet benaderen:

1: Het is een standaard 3-kleurendrukker. Kleurweergave en tonaliteit zijn dus krukkig.

2: De inkten zijn dye-inkten, geen pigmentinkten. Dit heeft vooral implicaties voor de levensduur van de print; als je die ergens ophangt waar er daglicht op de print valt (al is het indirect), dan verschieten de kleuren binnen een paar maanden tot enkele jaren, afhankelijk van waar de print hangt (in extreme gevallen zelfs binnen een paar weken: op het zuiden, volle zon, zomer).

Dit is gewoon geen fotoprinter; als het museumkwaliteit moet zijn, bespaar je de moeite.
Het is een fotoprinter, voor gewoon een afdruk op a4/a3/a3+ papier zonder extreem hoge verwachtingen is deze printer zeer geschikt, uiteraard geen epson p20000 of zo, maar voor wat het is, een zeer goede fotoprinter

• CheopsChefren
MRIdev schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 20:02:
Het gaat mij ook om leren omgaan met pixelmator pro/affinity met het plaatsen van meerder afbeeldingen, corrigerend voor afwijkende afmetingen op 1 vel papier

Als ik dat niet onder de knie krijg zal ik vaker vellen papier/inkt verspillen wat ik toch wil voorkomen
Pagina: 1