WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Hoek uit vloertegel badkamer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Stanvv
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online
Twee jaar geleden de badkamer verbouwd, nu helaas een hoek uit een vloertegel naast de drain. Bij het eraf draaien van de douchekop om deze schoon te maken viel hij erop.

Opties:

1) Mijn eerste ingeving was om de tegel te vervangen. Echter is het een vloertegel (zie foto's, nr 1), waardoor ik verwacht dat er onvoldoende ruimte is om een nieuwe tegel onder de wandtegels (nr 2 en nr 3) door te schuiven. Als die er ook af moeten wordt het wel een grotere operatie.

2) alternatief is om de tegel te repareren. Ik heb geprobeerd het gehele stuk los te halen: helaas lijkt hij echter niet helemaal doorgebroken, maar meer wat ingezakt (ene kant wat meer dan de andere) . De kans is groot dat ik de hoek niet in zijn geheel los krijg, ik vrees dat het dan kleine stukjes worden . Mocht het wel lukken: waarmee is dit te repareren? Epoxy lijm?

3) laatste optie is het hoekje zo te laten en op te vullen. Dus accepteren dat hij iets verzakt is. De vraag is of de naad dan breed genoeg is om voldoende vlees te hebben.

Zien jullie nog alternatieven? Is reparatie een optie en welk materiaal moet ik hiervoor gebruiken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_M-43Ta78ITirsRMR1gpoQUb2co=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RvTg8AYGzp9akxSRBDlMuamC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9lNzaT1pevq2q-fvx4mQlRbDpEM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bOKqZu7GekTJAT7ymjC84vXh.jpg?f=fotoalbum_tile

Alle reacties

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15:36
Je zou epoxyhars kunnen gebruiken en daaroverheen de tegels weer voegen. De scheur blijf je wel zien maar is wel weer waterdicht.

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:16

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Dat er zo'n hoekje af kan springen bij het laten vallen van een douchekop is waarschijnlijk een indicatie dat er iets van een holle ruimte onder de tegel zit, cq. de tegellijm niet helemaal heeft gedekt. Als je dit nagenoeg onzichtbaar wil repareren, dan zou je de oppervlakte van een reservetegel kunnen gebruiken om gruis te maken in de exacte kleur van de tegel en deze met transparante epoxy te mengen. Op die manier komt je reparatie zo dicht mogelijk in de buurt van de originele tegelkleur. Het hoekje is er wel voorzichtig uit te wippen, deze goed en vlak vastzetten en de voeg opnieuw voegen met voegsel in dezelfde kleur.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:17

Fe2O3

Ja das roest

Schoonmaken, ontvetten, en netjes afkitten met kit op kleur?

Zit het hoekje los?

Dum de dum

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 07:55
Het minst mooie maar wel.makkelijk en waterdicht is t hoekje er uit wippen en vol kitten.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 09:04
Milo85 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 13:18:
Je zou epoxyhars kunnen gebruiken en daaroverheen de tegels weer voegen. De scheur blijf je wel zien maar is wel weer waterdicht.
Dit. Epoxyhars onder het ingezakte hoekstukje spuiten zodat de hoogte weer gelijk komt. En daarna de voegen aansmeren.

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Optie nummer 4 is om het te laten repareren door een professional, soms is het (deels) gedekt door je opstalverzekering. Je kan altijd een offerte opvragen!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:54
Dit is verzekerd als je evt voor eigen schuld verzekerd bent.

Kennis van ons liet de douchekop vallen op zo'n prefab witte douchebak en verzekering dekte dit..

Makkelijkste / snelste optie is wss gewoon opnieuw dichtvoegen / kitten. Afhankelijk van hoe het er onder uit ziet. Het laatste dat je wilt is dat het gaat lekken.

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Milo85 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 13:18:
Voegen zijn geen waterdichting. Tegels ook niet.
Makrolon schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 14:54:
Het minst mooie maar wel.makkelijk en waterdicht is t hoekje er uit wippen en vol kitten.
Dat is toch ook maar lelijk gebeun. :P Voeg dan het stukje gebroken tegel gewoon op.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 07:55
Bobmeister schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 21:03:
[...]

Voegen zijn geen waterdichting. Tegels ook niet.

[...]

Dat is toch ook maar lelijk gebeun. :P Voeg dan het stukje gebroken tegel gewoon op.
Dat is geen lelijk gebeun? Word een fragiel stukje voeg zo op de hoek vd tegel.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Die vloer die loopt ook best wel extreem op afschot.

Ik zie nog een optie 5; garantie verhalen. Tik eens op de tegels rondom. Als je een hol geluid hoort, is het niet goed verlijmd en is dat waarschijnlijk de reden dat de tegel gebroken is. Je mag dan verwachten van de originele installateur dat deze de tegel komt vervangen onder garantie.

Als je handig bent, kun je filmpjes opzoeken hoe je het zelf kunt vervangen. Echter is dit stuk meteen een uitdaging; op maat gemaakt, op afschot, tegen de afvoer aan. Het eruit halen is een uitdaging. Eerst de tegel spanningsloos maken, uitkijken dat je het metaal van de afvoer niet verbuigt en daardoor juist scherpe randjes krijgt. Ook de voegen en kitrand moet je op gelijke kleur zien te krijgen. Moet je dus hetzelfde voegen/kit spul zien te krijgen.

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

• Stanvv
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online
Dank voor alle suggesties en tips! In afwachting van de verzekering heb m in voorlopig maar even dichtgekit zodat we nu in ieder geval weer kunnen douchen Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bf4RG5ax62XgUv10Br5AO3xKBgo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/omyS2b9wr3cNh6JETARqKNv3.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1