• brooks123
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:29
Het viel mij op dat op het moment dat je betaalt met googlepay, op het moment dat je je telefoon tegen de betaalterminals houdt, dat het bedrag niet zichtbaar is. Ik moet dus maar geloven dat het bedrag juist is. Of eerst op de terminal kijken, wat vaak bij draagbare die in de hand worden gehouden, niet mogelijk is.

Is dat een instelling die ik over het hoofd zie? Toch te gek voor woorden dat ik pas achteraf als er al betaald is, in mijn transacties de juistheid moet controleren.

signature

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Ook met een pinpas moet je op het apparaat kijken of het bedrag klopt. Kleine vraag toch?

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• MaltheseFalcon
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Of eerst op de terminal kijken, wat vaak bij draagbare die in de hand worden gehouden, niet mogelijk is.
Toch te gek voor woorden dat ik pas achteraf als er al betaald is, in mijn transacties de juistheid moet controleren.
Ik denk dat deze twee zinnen in tegenspraak zijn. De informatie die je wilt staat op de pinterminal en is voor jou beschikbaar. Het probleem is dat verkopers deze informatie achter houden.

Conceptueel geef je via jouw telefoon alleen toestemming om geld van je bankrekening af te schrijven. Voor deze toestemming hoeft jouw digitale portemonnee helemaal geen kennis te hebben over deze transactie. Je kunt je ook afvragen of dat vanuit privacy wel zo wenselijk is.

Volgens mij is het probleem dan ook dat verkopers er een handje vol van hebben om je niet vooraf inzage te geven in de transactie die je aangaat. De oplossing zou volgens mij zijn om beleeft vooraf inzage te vragen.

The stuff that dreams are made of

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 13:03
Hoe zou Googlepay het bedrag moeten weten om weer te geven? Dat is iets wat bij de terminal ligt, je Googlepay is slechts een moderne versie van de pinpas.

All your base are belong to us!

• Tiagoo
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
Hoe zou je het bedrag wel op de telefoon moeten zien maar niet op de terminal, je kan altijd de terminal vragen om het bedrag te zien? De telefoon moet je vaak op zo een rare hoek hebben om contactloos te betalen :)

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:40

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Er is geen communicatie van de pin terminal naar je telefoon, pin terminal vraagt enkel om een identificatie bevestiging van je telefoon en dan van je bank of dat het bedrag kan worden afgeschreven.

Je indentificeert je enkel met je telefoon/pinpas bij contactloos betalen, als of je ID kaart laat zien (je ID op je telefoon is overigens encrypted ID/sleutel dus niet je bankrekening en je naam oid) dan vraagt de pin terminal aan de bank via een handshake, 'Dit is de ID/sleutel kan ik dit bedrag afschrijven?' Aan de hand van de identificatie als die correct is geeft de bank akkoord, pin terminal kan dus geen data naar je telefoon sturen enkel vragen om een ''ID sleutel''

Overigens nog specifieke een pin teminal vraagt je telefoon en vraagt weer aan een payment provider (PSP) deze communiceert weer met een payment netwerk wat je bank lid van is (Debit Mastercard en Visa Debit) en dan wordt het bedrag van je rekening afgeschreven.

Ik zelf krijg wel van google (wel minuten later) een melding ''je hebt deze transactie gedaan'')
Je bent ook ten allertijden zelf verantwoordelijk voor dat de transactie gebeurd zelf dit bedrag te checken, de verkoper is ook verplicht je dit duidelijk te laten zien. Wat vaak op de terminal staat. Verkoper mag niet je een apparaat voor de neus houden en zeggen ''betaal even'' zonder dat je ook maar waar het bedrag kan zien.
Dit vereist ook elke betalingsplatform van hun klanten. Het verbergen van het bedrag eerlijk of niet is ook een oneerlijke handelspraktijk.

Het is mij ook wel eens gebeurd hoor dat ik klakkeloos contactloos betaald en later pas zag dat is geen 3,50 maar 13,50 afgeschreven, Ik snap waar je vandaan komt maar het is ook echt eigen verantwoordelijkheid, en daarom zijn er ook maximale bedragen voor contactloos betalen en extra bevestigingen voor dat je telefoon zich pas kan identificeren aan een pin terminal. Contactloos betalen is gewoon super makkelijk en soort van muscle memory geworden zonder dat je echt besef hebt wat je doet.

[ Voor 112% gewijzigd door 42dpi op 15-05-2026 13:36 ]

Si vis pacem, para bellum

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Is bij een pinpas toch niet anders? Zoals de rest zegt; op de terminal kijken is de enige manier :)
Pagina: 1