Delta snelheid 2Gbit/s naar, hoe optimaal te gebruiken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• macmurdock
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:09
Hallo

Nu gaat mijn internet provider(Delta) zijn snelheid verhogen van 1000 mbit naar 2000 mbit over coax.

De kabels die ik heb liggen zijn cat5e.

Mijn vraag is nu: Kan cat5e de snelheid van 2000 mbit aan?

Op internet even gezocht maar is een beetje onduidelijk.

Ik heb 2 verschillende antwoorden kunnen vinden.

De 1 zegt :

Nieuwere standaarden (NBASE-T): Sinds de introductie van de NBASE-T-standaard kan een Cat 5e-kabel onder ideale omstandigheden snelheden tot 2,5 Gbps en soms zelfs 5 Gbps behalen over afstanden tot 100 meter

De ander zegt:
De maximale snelheid van een Cat5e (Category 5 enhanced) kabel is 1.000 Mbit/s (1 Gbit/s of 1 Gbps) over een maximale lengte van 100 meter
Ik zou natuurlijk altijd Delta kunnen bellen,maar ik vraag het graag aan de echte experts :)

Alle reacties

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 09:53
Kan de apparatuur die je op die kabels hebt aangesloten een snelheid groter dan 1000 aan?

Vraag twee: ga je merkbaar voordeel hebben van die hogere snelheid?

Want anders zou je voor de kat zijn viool kabels gaan upgraden

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:56
Cat 5e is gecertificeerd op 1000 Mbit/s
Nu, in praktijk ga je dit niet halen, gezien meeste apparatuur niet veel sneller aan kan.

Bovendien, delta bied 2000 aan als nieuw maximum, maar niet als gemiddelde, met dat 5e kan je prima vooruit.

*Mocht je nu nog kabels moeten trekken is het wel verstandig meteen cat 6 te trekken, maar ik zou geen kabels vervangen die cat5e zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door 99ruud99 op 14-05-2026 22:55 ]

• macmurdock
Homer-Simpson schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 22:53:
Kan de apparatuur die je op die kabels hebt aangesloten een snelheid groter dan 1000 aan?

Vraag twee: ga je merkbaar voordeel hebben van die hogere snelheid?

Want anders zou je voor de kat zijn viool kabels gaan upgraden
Bedankt voor de antwoorden.

Ik heb een abonnement van 1000mbit bij Delta,die automatisch word verhoogd naar 2000 mbit.

Daar wil ik dan natuurlijk wel gebruik van maken.

Ik download vaak spellen via steam of andere gaming apps.

Zou lekker zijn als het 2x zo snel zou gaan :)

Op dit moment haal ik 938 mbit met mijn 1000 mbit abonnement.

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 00:42
Dat is leuk als dat binnenkomt op je router (of nu op je pc) maar wat de anderen proberen te zeggen is dat naast je router (en alles daarvoor) ook alles daarna de snelheid moet aankunnen.

Denk aan: bekabeling (de reden van je topic, alle tussenliggende switches, je pc, AP's, etc.)
Dus ALLES moet minimaal een 2,5 GBit/s aansluiting hebben, nadat je al je kabels hebt vervangen natuurlijk.

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:06

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@macmurdock Ik heb je titel even aangepast, zodat het wat duidelijker is.

• rens-br

rens-br

macmurdock schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 23:31:
[...]

Op dit moment haal ik 938 mbit met mijn 1000 mbit abonnement.
Dat zegt eigenlijk al dat alle bestaande apparatuur maar 1Gbit/s poorten hebben. Anders zou je wel net wat sneller halen.

• macmurdock
Electromonkey schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 23:35:
Dat is leuk als dat binnenkomt op je router (of nu op je pc) maar wat de anderen proberen te zeggen is dat naast je router (en alles daarvoor) ook alles daarna de snelheid moet aankunnen.

Denk aan: bekabeling (de reden van je topic, alle tussenliggende switches, je pc, AP's, etc.)
Dus ALLES moet minimaal een 2,5 GBit/s aansluiting hebben, nadat je al je kabels hebt vervangen natuurlijk.
Ze komen van Delta binnenkort de modem vervangen voor een snellere versie.

Vanaf de modem gaat er een Cat5e kabel naar mijn moederbord die een 5g lan aansluiting heeft.

Het enige wat er tussen zit is een cat5e kabel.

Mijn hoop was dus eigenlijk dat die cat5e kabel de snelheid aan kan.

Anders moet ik een cat6a kabel gaan aanleggen.

• rens-br

rens-br

macmurdock schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 23:47:
[...]

Vanaf de modem gaat er een Cat5e kabel naar mijn moederbord die een 5g lan aansluiting heeft.

Welke netwerkkaart zit erin?

• macmurdock
rens-br schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 23:49:
[...]

Welke netwerkkaart zit erin?
Het is de Mag x870e tomahawk wifi.

De doos zegt Realtek 5g lan :)

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:49
Het sleutelwoord is “nieuwewe", waar een maximale snelheid van 1Mbps wordt genoemd zijn gebaseerd op oudere standaards.

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
99ruud99 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 22:54:
Cat 5e is gecertificeerd op 1000 Mbit/s
Nu, in praktijk ga je dit niet halen, gezien meeste apparatuur niet veel sneller aan kan.
Toen CAT5e uitkwam ging het tot 1Gbps, omdat de 2.5Gbps en 5Gbps standaarden nog niet bestonden. Maar een UTP installatiekabel die aan de CAT5e standaard voldoet moet ook gewoon 2.5Gbps kunnen en ook 5Gbps en zelfs 10Gbps over kortere afstanden. Mits goed afgewerkt op in patchpaneel en met keystones van goede kwaliteit. En fatsoenlijke patchkabels. Dit alles bepaalt de maximale stabiele verbinding.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:35

Croga

The Unreasonable Man

bjusterbaarlik schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 07:26:
Mits goed afgewerkt op in patchpaneel en met keystones van goede kwaliteit. En fatsoenlijke patchkabels. Dit alles bepaalt de maximale stabiele verbinding.
Of gewoon van netwerkpoort in de router naar netwerkpoort in het moederbord......
Niet iedereen (eigenlijk: bijna niemand) maakt thuis gebruik van een patchpaneel.

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Croga schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 07:35:
[...]

Of gewoon van netwerkpoort in de router naar netwerkpoort in het moederbord......
Niet iedereen (eigenlijk: bijna niemand) maakt thuis gebruik van een patchpaneel.
Ik zie het vaker dan een een patchkabel van de router naar PC heb ik het idee.

• rens-br

rens-br

macmurdock schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 23:51:
[...]

Het is de Mag x870e tomahawk wifi.

De doos zegt Realtek 5g lan :)
Volgens de specs ook. Dus dat komt goed uit. Ik denk dat het in jouw geval een kwestie is van proberen. Werkt het? Goede cat5e kabel, werkt het niet, minder goede of te lange cat5e kabel en zal je hem moeten vervangen.

• friggler
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:55
Overigens zie ik hierboven in een antwoord van TS dat als het niet voldoende is dat hij dan Cat 6a moet gaan trekken. Er is geen enkel nut om Cat 6a boven Cat 6 te verkiezen in een standaard woonhuis.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
macmurdock schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 23:47:
[...]

Lekker simpel houden deze vraag. Modem vervangen, kabel aansluiten en testen. Haal je 2Gbit, klaar.
Haal je het niet, kabel vervangen.

Hoeveel moeite is het om de kabel te vervangen? Want een nieuwe Cat6a kabel kost weinig en als de huidige kabel makkelijk te vervangen is, gewoon doen.

• macmurdock
friggler schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 08:54:
Overigens zie ik hierboven in een antwoord van TS dat als het niet voldoende is dat hij dan Cat 6a moet gaan trekken. Er is geen enkel nut om Cat 6a boven Cat 6 te verkiezen in een standaard woonhuis.
Volgens deze website is het enige wat cat6 doet is de bandbreedte vergroten van 100mhz naar 250mhz.

Kan dus ook alleen 1000mbit aan.

https://www.utp-kabel.nl/kenniscentrum/verschil-cat5e-cat6-cat6a-cat7.html

• macmurdock
chrisborst schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 09:11:
[...]

Lekker simpel houden deze vraag. Modem vervangen, kabel aansluiten en testen. Haal je 2Gbit, klaar.
Haal je het niet, kabel vervangen.

Hoeveel moeite is het om de kabel te vervangen? Want een nieuwe Cat6a kabel kost weinig en als de huidige kabel makkelijk te vervangen is, gewoon doen.
U heeft gelijk.

Ik ga het gewoon afwachten.

Kan ik gelijk de max zien van de kabel.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

macmurdock schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 09:29:
[...]

Volgens deze website is het enige wat cat6 doet is de bandbreedte vergroten van 100mhz naar 250mhz.

Kan dus ook alleen 1000mbit aan.

https://www.utp-kabel.nl/kenniscentrum/verschil-cat5e-cat6-cat6a-cat7.html
Maar stukken beter in staat om boven de 1Gbit verkeer door te geven. Die site, tsja "wij van WC-eend..."
Cat6a kabels kunnen snelheden bereiken tot 10.000Mbit/s, hebben een bandbreedte van 500 MHz en ondersteunen 10 gigabit netwerken. Deze kabels kies je voor intensief gebruikte thuisnetwerken. Bijvoorbeeld als je online Full HD-films kijkt, online computerspelletjes speelt of thuis werkt en regelmatig online teammeetings in je agenda hebt staan. Cat6a is daarnaast de meest gebruikte kabel voor middelgrote bedrijfsnetwerken waar men tegelijkertijd veel up- en downloadt.
3e stuke dikgedrukt door mij toegevoegd. Inderdaad, voor teams heb je 10Gbit-internetverbinding nodig. Toch? Toch? Toch?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
bjusterbaarlik schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 07:26:
[...]

Toen CAT5e uitkwam ging het tot 1Gbps, omdat de 2.5Gbps en 5Gbps standaarden nog niet bestonden. Maar een UTP installatiekabel die aan de CAT5e standaard voldoet moet ook gewoon 2.5Gbps kunnen en ook 5Gbps en zelfs 10Gbps over kortere afstanden. Mits goed afgewerkt op in patchpaneel en met keystones van goede kwaliteit. En fatsoenlijke patchkabels. Dit alles bepaalt de maximale stabiele verbinding.
De 2.5Gb standaard is ervoor ontworpen om over CAT5E te lopen. Het is in principe gewoon 10Gb met een kwart van de signaal snelheid waardoor het over 100MHz-geschikte bekabeling kan lopen over de volle 100 meter.
Pagina: 1