EPDM lijmen op PIR met aluminium Kraft

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 18:05
Kort vraagje; ik heb (goedkope) 20mm PIR platen gevonden voor het isoleren van het platdak van mijn overkapping. Nu hebben deze een aluminium Kraft cachering, dat is met een laag papier. Zijn deze ook te gebruiken om rechtstreeks EPDM op te lijmen, of werkt dat niet met het papier?

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
zowel epdm als pir plaat insmeren met lijm en dan verkleven werkt volgens mij altijd

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• H-W
  • Nu online

H-W

Die kraft papieren laag is eigenlijk niet geschikt als dakisolatie. Deze wordt vaak als vloerisolatie gebruikt. Tenzij je een goede dampremmende laag gebruikt. Het vocht kan namelijk wel in de papieren laag trekken en zo de cachering aantasten. En let op dat de fabrikant van je EPDM zeker geen garantie zal geven op een dergelijk systeem.

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 18:05
H-W schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 18:52:
Die kraft papieren laag is eigenlijk niet geschikt als dakisolatie. Deze wordt vaak als vloerisolatie gebruikt. Tenzij je een goede dampremmende laag gebruikt. Het vocht kan namelijk wel in de papieren laag trekken en zo de cachering aantasten. En let op dat de fabrikant van je EPDM zeker geen garantie zal geven op een dergelijk systeem.
Dat was mijn gevoel ook, echter krijg ik nu antwoord van de leverancier (webshop) dat het wel gewoon mogelijk is.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:03

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Bij de platen die ik in mijn handen heb gehad is de papier laag naar mijn mening te fragiel en delamineer je het best makkelijk. Zelf zou ik er geen dak op lijmen, maar hechten zal het wel.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Dak zal prima op de folie hechten maar bij eerste beste storm heb je waarschijnlijk een dak met kale pirplaten. Die folie zit nml niet heel stevig aan de plaat vast.

• H-W
  • Nu online

H-W

Welke webshop is dat? Zij hoeven geen garantie op jouw dak te geven, dat is voor hen wel zo makkelijk. Welk merk en uitvoering PIR heb je gekocht?

Ik ben toch benieuwd naar de cachering. Zit er aan de buitenzijde een (dun) aluminiumfolie of een bruin laagje papier? Op die eerste kan je prima EPDM verlijmen, op die 2e niet, die is voor de vloer.

[ Voor 54% gewijzigd door H-W op 15-05-2026 18:36 ]

Pagina: 1