WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

[Advies aub] Thuisbatterij opwerk en verbruik af te stemmen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Supershiva
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-06 14:41
Nu 1 januari 2027 snel dichterbij komt wil ik een thuisbatterij om

1)        Eigen opwek en verbruik weer tegen elkaar weg te kunnen strepen
2)        Torenhoge terugleverkosten te voorkomen
3)        Voorbereid zijn op tijdsafhankelijke nettarieven
4)        Noodstroomvoorziening
5)        Evt handelen op de onbalansmarkt

Mijn situatie is als volgt;

20 zonnepanelen
Jaarlijks oplevering panelen     6000 kwh          

Op mijn eindafrekening okt 2024 – okt 2025 staat het volgende

Levering normaal                         2475 kwh
Levering dal                                 2450 kwh

Teruglevering normaal                3175 kwh
Teruglevering dal                        1450 kwh

Nu is dit niet helemaal meer vergelijkbaar met mijn huidige situatie.
Tot okt 2025 reed ik elektrisch en laadde ik iedere dag na het werk aan mijn eigen huis op
Door omstandigheden rij ik nu en in de nabije toekomst helaas niet meer elektrisch.
Naar schatting verbruikte die auto zo’n 2800Kwh op jaarbasis.

Ik heb nu nog een vast contract bij Greenchoice tot 1 januari 2027 betaal ik nog geen terugleverkosten en krijg ik zelfs nog iets van 19 cent per kwh terug.

Nu heb ik gisteren een offerte gekregen van het bedrijf wat 6 jaar geleden mijn zonnepanelen heeft gelegd.

Hun advies in het kort;

24kwh batterijopslag
Zonnepanelen rechtstreeks op de batterijen aansluiten
Huidige omvormer er tussenuit

3x Goodwe 8-kWh Batterij | GW8.3-BAT-D-G20
Goodwe 3 Fase Controller 10K-ETA-G20
Goodwe Smart Meter GM330 Incl. CT spoel

Ik heb nu omvormer op zolder hangen en een 5x2.5mm kabel naar de meterkast, deze zou vervangen moeten worden voor 5x4mm kabel.

Incl installatie en nog wat overige kosten aanpassen meterkast kom ik dan op 8800,- ex BTW

Wat vinden jullie van dit advies en de prijs die ervoor wordt gevraagd?
Is Goodwe een goed merk qua thuisbatterijen?
Zijn er merken die dit goedkoper doen maar wel van goeie kwaliteit zijn?

Ik ben geen techneut, dus helaas afhankelijk van een installateur die moet komen plaatsen.

Mijn ouders willen ook een thuisbatterij.
Is dit een set and forget opstelling, ik heb weinig trek om dagelijks op een app voor mezelf en m'n ouders dingen aan te moeten passen / panelen uit te zetten of zoiets

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik vind de prijs erg hoog.

Ja het is een heel leuk idee om DC koppeling te hebben tussen panelen en accu… maar daar staan hoge kosten tegenover die moeilijk te verantwoorden zijn vergeleken met een voordeliger AC gekoppeld systeem.

Een accu die niet actief gaat handelen, dus alleen je PV opwek gaat verplaatsen naar verbruik moment, doet meestal veel te weinig kWh oprecht verplaatsen om de accu kostprijs per kWh te verantwoorden.

Een accu moet dus een bewuste keuze zijn met een handelsplatform… dat maakt het bijna per definitie geen set and forget

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05-06 23:27
Overstappen naar een dynamisch contract en een stekkerbatterij van pakweg 6kWh geen betere optie? Ben je voor hooguit €1500,- klaar incl. noodstroomaansluiting die je zelden zal gebruiken. 24kWh is niet in verhouding met 6MWh aan pv opbrengst. Is handelen in onbalans na 2026 nog interessant moet je je ook afvragen.

[ Voor 12% gewijzigd door Jan Workum op 17-05-2026 15:53 ]

PV 11.87kWp, EV 64kWh, PIB 6kWh

• Supershiva
Ik ben er dit weekend wat meer ingedoken. Dat idee om te handelen op onbalans markt heb ik laten varen. Schijnt steeds minder interessant te worden en ook behoorlijk wat van je laden/ontladen cyclussen van je batterij te vragen waardoor de levensduur aanzienlijk korter wordt.

Een stekkerbatterij heeft te weinig ontladingsvermogen voor mijn situatie naar wat ik begrepen heb. Heb hier een inductie kookplaat en een stoomoven die vaak tegelijk aan staan in de avond.

Daarnaast wil ik wel voorbereid zijn mocht er in de toekomst toch weer een stekker auto komen

ik heb een kwartier staat opgevraagd bij Greenchoice. Die krijg ik in de loop van volgende week gemaild. Hiermee schijn je op op sites als Jeroen.nl dmv een rekentool te kunnen berekenen hoe groot een batterij voor mijn situatie ideaal zou zijn

• Supershiva
Ronald schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 22:47:
Ik vind de prijs erg hoog.

Ja het is een heel leuk idee om DC koppeling te hebben tussen panelen en accu… maar daar staan hoge kosten tegenover die moeilijk te verantwoorden zijn vergeleken met een voordeliger AC gekoppeld systeem.

Een accu die niet actief gaat handelen, dus alleen je PV opwek gaat verplaatsen naar verbruik moment, doet meestal veel te weinig kWh oprecht verplaatsen om de accu kostprijs per kWh te verantwoorden.

Een accu moet dus een bewuste keuze zijn met een handelsplatform… dat maakt het bijna per definitie geen set and forget
Wat zou jou idee zijn voor mijn situatie? Ik ben echt een leek.

Hoe zou een AC gekoppeld systeem eruit zien?

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:31

paQ

Supershiva schreef op zondag 17 mei 2026 @ 21:37:
[...]

Hoe zou een AC gekoppeld systeem eruit zien?
Het is niet perse slecht, maar een dure 'extra' die lastig terug te verdienen valt voor die enkele procenten die het 'oplevert'. Het is een beetje als een grotere (en daarom duurdere) omvormer kiezen zodat je die 7 goeie weken de top van de opwek-piek niet mist met je panelen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Ronald
  • Nu online
Supershiva schreef op zondag 17 mei 2026 @ 21:33:
Ik ben er dit weekend wat meer ingedoken. Dat idee om te handelen op onbalans markt heb ik laten varen. Schijnt steeds minder interessant te worden en ook behoorlijk wat van je laden/ontladen cyclussen van je batterij te vragen waardoor de levensduur aanzienlijk korter wordt.
Supershiva schreef op zondag 17 mei 2026 @ 21:37:
[...]

Het geld in potje warmtepomp stoppen. Dat gaat veel meer effect hebben op jouw portemonnee.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:21

Sport_Life

Solvitur ambulando

Supershiva schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 13:03:
Nu 1 januari 2027 snel dichterbij komt wil ik een thuisbatterij om

1)        Eigen opwek en verbruik weer tegen elkaar weg te kunnen strepen
2)        Torenhoge terugleverkosten te voorkomen
3)        Voorbereid zijn op tijdsafhankelijke nettarieven
4)        Noodstroomvoorziening
5)        Evt handelen op de onbalansmarkt
My 2 cts:
Teruglever kosten zijn er niet meer per 1 januari. Je krijgt ook bijna geen vergoeding meer, maar het kost je dus ook niks.

De overige punten zijn leuk voor de hobby, maar echt financieel erop vooruit ga je niet.

Wat wel helpt is om een auto die aan vervanging toe is (!) te vervangen voor een EV. Dan kun je daar op thuiswerkdagen en t weekend mooi je stroom in kwijt.
En als je huis geschikt is een warmtepomp installeren. Maar die draait juist meestal als er geen zon is :P

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 17-05-2026 21:59 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Supershiva
Ik heb hier hetelucht verwarming van Brink zonder radiatoren of vloerverwarming.

M’n gasverbruik ligt op 600m3 per jaar

Is een warmtepomp niet een stuk ingewikkelder in mijn situatie tov huizen voorzien van radiatoren en vloerverwarming?

Volgens mij wordt dat een veel ingrijpender project dan het plaatsen van een batterij?

• Ronald
  • Nu online
Brink heeft daar tegenwoordig wel oplossingen voor ;-)
Maar Brink stervensduur op alles... zeker met maar 600m³ wil je die niet moeten vervangen.

Maar Airco's zijn amper anders dan wat de Brink doet ;-)

[ Voor 29% gewijzigd door Ronald op 17-05-2026 22:14 ]

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05-06 23:27
Over ontlaadvermogen, ik heb er een met 2,4kW op een eigen groep. Ik de praktijk kom ik daar goed mee weg omdat een groot deel van het jaar ook pv beschikbaar is op momenten dat er veel apparatuur gelijktijdig ingeschakeld is, bovendien zijn dat betrekkelijk korte pieken. Ik het winterhalfjaar is dit natuurlijk minder maar dan heb je sowieso al weinig pv input in je batterij.

PV 11.87kWp, EV 64kWh, PIB 6kWh

• Supershiva
Ronald schreef op zondag 17 mei 2026 @ 22:13:
Brink heeft daar tegenwoordig wel oplossingen voor ;-)
Maar Brink stervensduur op alles... zeker met maar 600m³ wil je die niet moeten vervangen.

Maar Airco's zijn amper anders dan wat de Brink doet ;-)
Nou idd Brink is gierend duur, vertel mij wat. Dat ding op zolder is 20 jaar oud. Hoop dat ie nog een jaar of 5 mee gaat. Maar daarna ben ik wel aan de beurt vrees ik.

Zijn er alternatieven voor Brink die niet zo duur zijn maar wel van goeie kwaliteit?

• Ronald
  • Nu online
Voor 1-op-1 vervanging lijkt Brink wel de enige partij.

ik heb wel ideeën gezien om een kanaal airco te gebruiken op de kanalen van het lucht systeem, maar geen terugkoppeling of het ook werkbaar was.

Over op verwarming met airconditioners zou redelijk kosteneffectief moeten zijn… installatie en verbruik. De airco markt lijkt wel goed te werken binnen het kapitalisme… de warmtepompen niet zo.

Pagina: 1