Vraag

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:06
Ik zit te ontwerpen voor een opzet om mijn game consoles aan te sluiten op mijn tv en deze in een mooie inrichting rond de tv uit te stallen.

Hiervoor wil ik 2 Kallax 1x4 ophangen, de ene verticaal naast de tv en de andere horizontaal boven de tv. Daarin plaats ik de benodigde inzetstukken zodat het allemaal erin uitgestald kan worden, met mogelijke uitbreiding voor de toekomst.

Dat deel van de puzzel is eenvoudig, maar de uitdaging zit hem in alles aangesloten te krijgen op de tv.

Ik heb nu 9 consoles in totaal waarvan 4 met composiet A/V output, 4 met HDMI Full-HD output, en 1 met HDMI 4k120hz output. Op kortere termijn verwacht ik daar nog 2 consoles bij te kopen die ook 4k120hz output hebben.

Die wil ik het liefst met zo min mogelijk kabels naar de tv aansluiten, zodat ik de kabels naar de tv zo netjes mogelijk weg kan werken, (en de tv heeft niet genoeg ingangen om alles aan te sluiten :+). Hiervoor zit ik te zoeken naar de benodigde switches die de overdaad aan outputs naar 1 kabel richting de tv kunnen reduceren.

Ik zoek dus advies voor 3 A/V switches; 1 composiet switch met 4 ingangen, 1 HDMI niet 4k switch met 4 ingangen, en 1 HDMI 4k120 switch (mogelijk zelfs 8k) met ook maar gelijk 4 ingangen zodat die voor de toekomst geschikt is. Mogelijk dat de 2 HDMI switches ook in 1 samengevoegd kunnen worden als die genoeg poorten heeft met de benodigde 4k ondersteuning.

Ook moeten ze allemaal auto sensing zijn, zodat ik niet met een overdaad aan afstandsbedieningen zit, en zodat ik ze ergens uit het zicht weg kan werken.
Dit is het punt is waar bij mij de zoektocht vastloopt. De verschillende vergelijkingssites die ik gevonden heb (bol, amazon, tweakers, duckduckgo) geven hier geen duidelijkheid over welke dit nu wel en niet hebben, en 1 voor 1 alle producten nazoeken nadert het niveau speld in een hooiberg...

Wie heeft voor mij de gouden tip(s) voor welke apparaten dit ondersteunen?

Alle reacties

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:14

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Misschien eens zoeken op een AV-receiver die gewoon voldoende ingangen heeft? 1 afstandsbediening, instellingen per bron, en klaar.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• Remcoder
Jorgen schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 13:41:
Misschien eens zoeken op een AV-receiver die gewoon voldoende ingangen heeft? 1 afstandsbediening, instellingen per bron, en klaar.
Mmh, dan moet die wel in de kallax erbij passen, en ben ik gelijk weer een vak kwijt daar aan, anders zit ik nog met tig kabels die naar de receiver lopen.

Dat is het voordeel van een switch, die zijn over het algemeen klein genoeg dat ik die ergens makkelijk kan wegstoppen.

En daarnaast heb ik al een fijne audio setup met een goede soundbar, ik wil niet meer terug naar een setup met losse speakers.

[ Voor 11% gewijzigd door Remcoder op 14-05-2026 15:13 ]

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Dat is een keuze inderdaad. Qua geluid en aansluiting gaat er niks boven een receiver voor wat jij wilt, maar qua weinig kabels e.d. snap ik dat je een soundbar wilt houden.

Je kunt eventueel zoeken op een A/V-matrix. Dan kan je zelf instellen wat er in/uit moet en die doorlossen naar je soundbar en/of tv.

• Remcoder
Misschien een andere gedachte, als ik de composiet nu met een lading splitters aan elkaar verbind, zou dat kwaad kunnen? Dan scheelt het al 1 switch die ik nodig heb, en hoef ik alleen hdmi switches met auto switch te hebben.

Ik kan er zelf wel voor waken dat slechts 1 apparaat tegelijk aan staat.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:46
Of zet de kallax op pootjes en neem een low profile receiver die je op de onderkant van de kast mount

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Remcoder schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 22:52:
Misschien een andere gedachte, als ik de composiet nu met een lading splitters aan elkaar verbind, zou dat kwaad kunnen? Dan scheelt het al 1 switch die ik nodig heb, en hoef ik alleen hdmi switches met auto switch te hebben.

Er kán van alles, maar of je splitter op splitter op splitter, of switch op switch op switch wilt zetten, is maar de vraag... Je creëert problemen en complixiteit. En dat is oké natuurlijk, maar wel daardoor nodeloos ingewikkeld.

Ik zou dit topic op Reddit eens doorlezen. Daar komen meerdere apparaten voorbij. https://www.reddit.com/r/...consoles_setup_to_one_tv/ Ook deze video kan wellicht helpen YouTube: How to Connect Multiple Gaming Consoles to One TV!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Remcoder schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 22:52:

Dit gaat niet

Elk composiet apparaat heeft een uitgansgweestand van 75 ohm

Als je er 4 parallel zet blijft er geen signaal over

Ik zou adviseren om voor composiet een simpel schakelkastje te kopen op aliexpress:

https://a.aliexpress.com/_ExaStUq

Voor hdmi zou je zo iets kunnen proberen

https://a.aliexpress.com/_EGsoQdG

Een goede receiver zou wel de beste oplossing zijn inderdaad

[ Voor 11% gewijzigd door ronnie vd op 16-05-2026 08:27 ]

Pagina: 1