Buismotor rolluik vervangen, popnagels niet bereikbaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Cell82
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14:39
Aangezien mijn inbouwrolluikmotor het niet meer doet, wil ik deze vervangen. Ik heb de kap losgemaakt en probeer nu de buismotor eruit te halen. Echter ik krijg de veren en de buismotor niet los omdat de popnagels aan de achterkant zitten en ik de buismotor niet gedraaid krijg.

Heeft iemand ideen om de popnagels aan de voorkant te krijgen zodat ik deze kan uitboren.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vbl7kHSqonbSUfQitdxZcnwJi7k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DBqRIy7Pm420Vp8GnbY0i1Fo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XPdPoxzSwxVYlZRq3C6yGo6zcrM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e2UxjHSXUj4ocDQ0Y8bCyk1g.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door Cell82 op 14-05-2026 11:07 ]

Alle reacties

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Merk. Model. Leeftijd?

Heb je het rolluik van de buis gehaald? En heeft je systeem een blokkade tegen optillen?

Maar als het stuk is kan je het slopen toch?

Ijzerzaag/haakse slijper

[ Voor 32% gewijzigd door jack zomer op 14-05-2026 11:23 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Cell82
De buismotor is een Somfy RTS, type weet ik niet niet. Leeftijd zal +/- 20 jaar zijn.

Het rolluik is naar beneden, maar ik kan de veren (met optilbeveiliging) niet losmaken en de buis er dus niet uithalen omdat de popnagels aan de achterkant zitten, waar ik niet bij kan.

Ik wil eerst kijken of er andere mogelijkheden zijn, voordat ik de slijper gebruik.

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
En wat als je de stroom er weer op aansluit? Mogelijk dat je de boel dan wel kan draaien ondanks dat de motor stuk is.

• Cell82
Ik heb de stroom er alweer opgezet, maar er komt helaas geen beweging in.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:21

Croga

The Unreasonable Man

Zo te zien heb je de behuizing van binnenuit open gemaakt. Je zult hem van buitenaf open moeten maken, dan kun je overal gewoon bij.

Je ziet hier ook de popnagels zitten van de buitenkant van de behuizing; van buitenaf uitboren en de kap er af. Dan kun je ook het rolluik los maken van de buis.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:41
Schroevendraaier in de gaatjes steken en proberen daarmee de buismotor te draaien?

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 14-05-2026 13:37 ]

• Cell82
Croga schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 13:35:
Zo te zien heb je de behuizing van binnenuit open gemaakt. Je zult hem van buitenaf open moeten maken, dan kun je overal gewoon bij.

Je ziet hier ook de popnagels zitten van de buitenkant van de behuizing; van buitenaf uitboren en de kap er af. Dan kun je ook het rolluik los maken van de buis.
Het is een inbouw rolluik, dus vanaf buiten, dat zal helaas niet gaan (of je moet iets anders bedoelen).

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:44

Dido

heforshe

Dat ie niet wil draaien is logisch: er hangt een volledig rolluik aan. Als je die buis naar je toe gedraaid krijgt heb je er niks aan omdat er dan een stuk rolluik voor zit. En de andere kant op draaien gaat niet werken, omdat je dan het rolluik door de grond probeert te duwen.
Cell82 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 14:39:
Het is een inbouw rolluik, dus vanaf buiten, dat zal helaas niet gaan (of je moet iets anders bedoelen).
Waar zit het dan in ingebouwd? Zit er aan de buitenkant dan een stuk buitenmuur voor?

In dat geval zou je het rolluik van de buis los moeten zien te krijgen. Dat zal waarchijnlijk wel te doen zijn, maar daarna moet het ook weer vast, en ik vermoed dat dat minder makkelijk gaat worden.

Wat betekent mijn avatar?

• THaKN
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:23
Per toeval stuit ik op deze post. Is het al gelukt?

Meestal kan je aan de kant van de motor een ring loshalen waarmee de motor vast zit aan de zijplaat.

Als de ring los is kan de de buis met motor optillen en de buis draaien.

Succes!

• Croga
  • Laatst online: 21:21

Croga

The Unreasonable Man

Cell82 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 14:39:
[...]

Tsja.....da's dan niet heel handig gedaan want dat is echt de enige manier om bij de ingewanden van dat ding te komen....

• Wisey
  • Laatst online: 23:28
1. De 'Quick Fix': Magnetische rem losschudden

​Als je de relais in de motor nog wel hoort klikken bij gebruik van de afstandsbediening, maar de motor draait niet, dan zit de magnetische rem waarschijnlijk vast.
  • Actie: Druk ongeveer 20 keer snel afwisselend op de 'omhoog' en 'omlaag' knoppen van de afstandsbediening.
  • ​Resultaat: Soms springt de rem door deze trillingen los, waardoor je de as weer elektrisch kunt draaien om bij de lamelbevestiging te komen.
​2. Structurele oplossing: Ruimte creëren in de as

​Het rolluik is vrij krap gemonteerd; aan de rechterkant zit bij de kunststof asprop geen speling. Hierdoor kun je de as niet zijwaarts schuiven om hem uit de steunen te tillen. Links zit een aluminium motorsteun (Ref. 9910001) waarbij de bevestiging achter de motorkop zit, waardoor je deze niet kunt losschroeven terwijl de as nog vastzit.

​Stappenplan voor demontage:
  • Zagen: De weg van de minste weerstand is om aan de rechterkant 20 mm van de stalen as af te zagen (dwars door de kunststof prop heen) met een ijzerzaag.
  • Motor lossen: Verwijder links de borgveer van de motorsteun. Je kunt de motor nu circa 2 cm uit de steun trekken.
  • Draaien: Nu er speling is, kun je de as handmatig ronddraaien om de lamellen los te maken.
  • Kabel: De motorkabel zit met een schroefbare stekker in de motorkop vast. Je hoeft dus niet de hele bekabeling te trekken, enkel de stekker losdraaien om de motor te wisselen.
​3. Hermontage en toekomstbestendig maken
  • ​Bij het terugplaatsen gebruik je een nieuwe kunststof asprop. Omdat de stalen as nu 20 mm korter is, werkt de nieuwe prop als een schuifbare verbinding:
  • ​Schuif de prop in de as voor montage.
  • Schuif de prop uit in de lagerbus zodra de as hangt.
  • Fixeer de prop in de uit-positie met een popnagel in de as.
​Door deze aanpassing is het rolluik in de toekomst eenvoudig te demonteren zonder zaagwerk.

[ Voor 4% gewijzigd door Wisey op 14-05-2026 22:51 ]

Pagina: 1