Welke cooler zouden jullie aanraden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• lapino
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:48
Bezig met plannen van upgrade van 13600K/MSI Tomahawk Z690/32gb DDR4 naar 9800X3D/ASUS TUF GAMING B850-PLUS WIFI/32gb DDR5. Huidige pc zit in een Fractal North, maar overweeg switch naar Haven 360 Flow.

In huidige setup zit een Arctic 240mm AIO maar zou toch iets willen dat de 9800X3D koel houdt maar tegelijk ook zorgt dat mijn TUF 4080 Super voldoende gekoeld wordt. Mijn vraag is daarom : welke CPU cooler zouden jullie aanraden voor nieuwe setup? Een luchtkoeler of toch terug AIO? En zoja, welke?

Bedoeling zou zijn om huidige pc (dus incl case) te verkopen, vandaar ook meteen upgrade naar nieuwe case én cooler.

(ps: ik game doorgaans op 3440x1440)

Alle reacties

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik denk ook vooral aan wat je zelf qua geluid wilt en wat het budget is dat je ervoor over hebt.

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:00
Als je gaat overklokken met PBO is een AIO wel wat beter, maar voor gaming volstaat een luchtkoeler ook.
uitvoering: Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Ik snap alleen de wens om te upgraden niet. Je hebt waarschijnlijk nieteens een CPU bottleneck. Dan wordt het een duur grapje voor enkele FPS meer.

[ Voor 23% gewijzigd door Dekar op 14-05-2026 08:16 ]

The Beauty of the House is immeasurable; its Kindness infinite

• lapino
Plannen is nog niks definitief he . Ben nog wat aan het uitzoeken of het idd zin heeft.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:52
Ik zou zeggen dat een GPU upgrade zinvoller is als je performancewinst wil. AM4 voldoet nog prima. Ik heb zelf een AM4 setup icm een RTX 5090 maar die is helaas overpriced geworden. Dat is voor jou wat extra zuur want een RTX 5080 is nog wel een kleine upgrade, maar eigenlijk net zo relatief duur als de systeemupgrade.

Een tweedehands RTX 4090 kan nog een overweging zijn maar ook daar geldt wat mij betreft dat het best veel geld is voor maar weinig extra. Op 1440P ultrawide kom je met 16GB VRAM voorlopig ook nog echt niks te kort dus ook dat is de upgradestap niet waard.

Kortom hoe meer ik er over nadenk hoe meer ik het geld lekker even in de zak zou houden en doorsparen voor de nieuwe GPU generatie zodat je tenminste weer een echt merkbare stap kan zetten.

• lapino
Heb geen am4 maar intel 13600kf met ddr4

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:52
Ja sorry ik verwoordde het wat onduidelijk, maar dat zelfde geldt dus voor jouw setup. Voor 1440P ultrawide doet een processor ook niet/nauwelijks meer ertoe, het gaat dan bijna alleen nog maar om de GPU.
Pagina: 1