Ik zit eraan te denken om een carrièreswitch te maken richting IT, waarschijnlijk iets in de richting van cloud/system engineering, support of beheer. Uiteindelijk wil ik later wel meer de kant van security/cybersecurity opgaan.
Omdat ik momenteel niet in de positie zit om een volledige mbo- of hbo-opleiding te volgen, wil ik mezelf vanuit huis certificeren en ondertussen blijven werken bij mijn huidige baan.
Mijn idee is om vooral veel thuis te studeren, te labben/homelabben en certificaten te halen. Ik ben benieuwd hoe realistisch dit pad is op de Nederlandse arbeidsmarkt.
Mijn geplande certificeringen zijn:
Mijn vragen:
Omdat ik momenteel niet in de positie zit om een volledige mbo- of hbo-opleiding te volgen, wil ik mezelf vanuit huis certificeren en ondertussen blijven werken bij mijn huidige baan.
Mijn idee is om vooral veel thuis te studeren, te labben/homelabben en certificaten te halen. Ik ben benieuwd hoe realistisch dit pad is op de Nederlandse arbeidsmarkt.
Mijn geplande certificeringen zijn:
- ITIL Foundation
- CompTIA A+
- Bash SkillCred
- CompTIA Network+
- CCNA
- Microsoft AZ-900
- Microsoft AI-900
- CompTIA Security+
- Misschien later ook Microsoft AZ-104
Mijn vragen:
- Vinden jullie dit een logische route richting een eerste IT baan?
- Welke richting zou hier het beste bij passen? (cloud, system engineer, servicedesk, netwerkbeheer, security?)
- Zijn deze certificaten zinvol of zouden jullie iets. Ga ik hiermee een voet in de arbeidsmarkt krijgen en wat zou je houden en/of schrappen.
- Is het realistisch om hiermee, gecombineerd met een goed homelab en zelfstudie, een junior functie te krijgen zonder mbo/hbo IT diploma?
- Wat zou ik ongeveer als netto startsalaris kunnen verwachten in Nederland bij zo’n eerste functie?
- Is dit ook een goede basis als ik later richting cybersecurity/security engineering wil doorgroeien?