Airco-installatie: hardsolderen zonder stikstof

Pagina: 1
Acties:

• aalekss
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:15
Ik heb gisteren airco’s laten monteren. In eerste instantie had ik een goede indruk. Netjes gewerkt en goed overleg. Op de website van hem staat STEK en F-gassen-certificering vermeld. A-merk (Mitsubishi). Kwaliteit stond voorop etc. Het is een 1 persoonsbedrijf.

Tijdens de installatie liet de monteur trots zien dat hij de leidingen soldeerde. Ik dacht toen eigenlijk al… dit geeft toch troep?

Achteraf ben ik gaan zoeken en begrijp dat daarbij normaal gesproken stikstof gebruikt wordt om inwendige oxidatie te voorkomen.

Ik heb tijdens het solderen geen stikstof gezien. Ook heb ik niet gezien dat de leidingen zijn afgeperst. Daarnaast kan ik het bedrijf zelf niet terugvinden via op de Stek site. Ik begrijp wel dat er ook persoonscertificaten bestaan, maar hoe zit dat precies?

De airco’s zijn nog niet volledig aangesloten. De leidingen zitten wel al op maat, zijn gesoldeerd en netjes afgewerkt.

Wat vinden jullie hiervan? Is solderen zonder stikstof bij airco-installaties echt een serieus probleem, of gebeurt dit in de praktijk vaker zonder gevolgen? En wat zou een redelijke vervolgstap zijn richting de installateur? Het gaat om een installatie van ongeveer €9.000, dus een flinke investering. Die dingen moeten toch wel 15 jaar blijven werken.

• aalekss
Argh. Onderwerp even verkeerd geplakt. Het is vroeg.

[ Voor 61% gewijzigd door aalekss op 14-05-2026 06:53 ]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Het lijkt me sterk dat hij geslaagd is voor zijn f-gassen inderdaad zonder stikstof te gebruiken.

Zoek even een (installers) manual op van de fabrikant om te kijken of er iets over in staat. Anders geen garantie waarschijnlijk

Heeft hij wel BRL100 certificering?
Anders kan hij geen f- gassen kopen als het mis gaat.
En zijn f-gassen apparatuur (drukmeters etc.) moet jaarlijks gekeurd zijn.

De kranen op de buitenunit staan nog dicht? Ik hoop van wel eigenlijk. Heb je gecontroleerd of ga je controleren of er wel voldoende gevacumeerd is en vacuumdruk behouden?

[ Voor 48% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-05-2026 07:12 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• aalekss
Buitenunit is nog niet aangesloten. Hij gaat het vandaag verder afmaken. Dan ga ik dit natuurlijk eens goed uitvragen.

Ik heb hem wel met een vacuümpomp zien lopen maar afpersen dus niet

[ Voor 13% gewijzigd door aalekss op 14-05-2026 08:00 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
@aalekss
Ik zou het risico niet nemen.

YouTube: nitrogen braze video

[ Voor 49% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-05-2026 08:01 ]

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Hij kan pas afpersen als alles is aangesloten, buiten unit zit het gas in dus die moet ook aangesloten worden en dan afpersen en dan het gas los laten vanuit de buiten unit

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• aalekss
klump4u schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 08:05:
Hij kan pas afpersen als alles is aangesloten, buiten unit zit het gas in dus die moet ook aangesloten worden en dan afpersen en dan het gas los laten vanuit de buiten unit
ah ok! Ik probeer het te begrijpen allemaal in een paar uur. ;-)

Ik zie dat er eentje al is aangesloten, kennelijk snel nog voor z'n vertrek gedaan gister.

• AUijtdehaag
  • Niet online
klump4u schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 08:05:
Heb je de video bekeken die ik gelinkt heb, wat voor rotzooi je krijgt in je koelmiddelcircuit zonder stikstof te gebruiken tijdens solderen?

Ik zou hem een gesoldeerde koppeling/leiding overdwars door laten zagen als hij beweert dat het onzin is.

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 09:03

DIY

Om oxidatie in je koelleidingen te voorkomen MOET er bij hardsolderen stikstof onder lage druk door de leiding geblazen worden. Als je dit niet doet onstaat er zwarte oxidatie/aanslag, die straks in het koudemiddel en compressorolie terecht komt. Hoe snel het tot schade leid is moeilijk te zeggen.

Zodra alle leidingen en buitenunit zijn aangesloten, ga je pas afpersen met stikstof om te controleren of er geen lekkages zijn. Meestal doen we dat met zeepsop, soms uit een spuitbus. Als er een lekkage is, ontstaan er belletjes. Alternatief kan het ook met een snuffelaar, maar dan heb je formeergas nodig.

Als er geen lekkages (meer) zijn, ga je pas vacumeren. Je verwijderd hiermee alle niet condenseerbare gassen. Door de drukverlaging verdampt ook het water en dat word via de vacuumpomp afgevoerd. Met de huidige lagere temperaturen kan het een uur duren voordat alles is verdampt. Na afloop stop je de pomp en controleer je gedurende een bepaalde tijd of het vacuum voldoende behouden blijft. Is dat het geval is het systeem leeg en kan het pas gevuld gaan worden met koudemiddel.

[ Voor 5% gewijzigd door DIY op 14-05-2026 08:31 ]

• aalekss
@DIY Bedankt voor de uitleg. Snap de volgorde nu.
Hij zal waarschijnlijk zeggen dat dit wel zal meevallen en geen problemen ervaart. In kvk zie ik nu dat hij dit pas een jaar doet, tja dan zullen ze nog wel werken natuurlijk.

Pff. Meerder offertes aangevraagd. Die kwamen met een accountmanager en een algemeen verhaal. Hij nam de tijd, besprak precies waar alles kwam te hangen. ' Als STEK- en F-gassen gecertificeerd bedrijf, gecertificeerd door Bureau Veritas, beschikt ##### over alle vereiste certificaten'. Dan kan je toch wel eens vertrouwen dat het goed gaat.

Als ik niet thuis was geweest had ik het nooit geweten.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Als hij alsnog de leidingen opnieuw gaat maken, blaas dan niet teveel stikstof erin, want dan koelt de soldeerverbinding te hard af, en krijg je slechte verbindingen.
Een hele kleine flow is voldoende. Als de zuurstof maar verdringd (geen zuurstof = geen verbranding)

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-05-2026 08:36 ]

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 09:03

DIY

aalekss schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 08:32:
@DIY Bedankt voor de uitleg. Snap de volgorde nu.
Hij zal waarschijnlijk zeggen dat dit wel zal meevallen en geen problemen ervaart. In kvk zie ik nu dat hij dit pas een jaar doet, tja dan zullen ze nog wel werken natuurlijk.

Pff. Meerder offertes aangevraagd. Die kwamen met een accountmanager en een algemeen verhaal. Hij nam de tijd, besprak precies waar alles kwam te hangen. ' Als STEK- en F-gassen gecertificeerd bedrijf, gecertificeerd door Bureau Veritas, beschikt ##### over alle vereiste certificaten'. Dan kan je toch wel eens vertrouwen dat het goed gaat.

Als ik niet thuis was geweest had ik het nooit geweten.
Het systeem van certificering en de audits is vrij grondig, maar niet waterdicht. Tijdens de opleiding heeft hij uistekend leren hardsolderen en de lassen vervolgens moeten openzagen om aan te tonen dat ze goed doorgevloeid en schoon zijn. Als hij verder netjes volgens de normen werkt, kun je er in vriendelijk/goed overleg vast uitkomen dat hij het herstelt en de installatie correct (volgens de normen) oplevert.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11:40
Ik werk al jaren samen met airco en koebedrijven en heb zelf BRL200 en BRL100

Hardsolderen onder een stikstof flow is inderdaad de way to go.

Dit wordt altijd toegepast in koelinstallaties, VRF installaties, enz met veel lassen en relatief dikke buizen.

Echter gewone airco met 2 lasjes per leiding wordt dit doorgaans niet gedaan en is dat ook geen probleem, Bij het afpersen blaas je een keer stikstof erdoor en die paar schilfers komen er uit, of worden door de filter/droger opgevangen zonder dat die verzadigd raakt.

Waarom niet, dat is bijna niet te doen. Omdat je vaak de koppelingen van de binnenunit snijdt en de leidingen verlengt. Heb je geen vaste aansluiting met nippel. en als je de koppelingen nabij de unit soldeert moet je die ook loshalen zodat je de unit of kabels niet verbrand.

Maar die kleine lasjes op rel dunne leiding geeft geen enkel probleem wat na doorspoelen niet wordt opgelost.

Worden het veel lassen en dikke leidingen zeker wel een n2 purge.

Qua BRL100 Is een eerste jaar lastig, BRL200 is de persooncertificering. Je vraagt BRL100 aan en dit zal wel ong een jaar duren voordat de audits zijn afgerond en je wordt gepubliceerd als BRL100 bedrijf, 1e jaar krijg je een voorlopig certificaat en na de 2e audit gaat dit over in een normaal certificaat. Een heel duur proces ook, de meesten kunnen het niet betalen.

[ Voor 15% gewijzigd door Technician- op 14-05-2026 09:31 ]

Pagina: 1