• thekingis13
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 01:12
Beste Tweakers. Ik ben me aan het oriënteren op een all-electric warmtepomp voor onze woning en ben benieuwd naar praktijkervaringen van mensen die hier al doorheen zijn gegaan.

Het gaat om de volgende woning:
- tussenwoning
- bouwjaar 1996
- circa 140 m² woonoppervlak
- 3 verdiepingen
- plafondhoogte ongeveer 245 cm
- redelijk tot goed geïsoleerd (vloer, spouw, dak bij bouw, overal HR++ van bouw)
- vloerverwarming op de begane grond
- radiatoren op de verdiepingen
- huidig gasverbruik ongeveer 900–1000 m³ per jaar
- wens is all-electric, inclusief tapwater

Ik kom qua vermogen voorlopig uit rond 7 kW, mogelijk 8 kW, maar ik zit nog met een paar inhoudelijke vragen waar ik graag ervaringen over hoor.

1. Daikin Altherma 3 in 2026 nog relevant?
Is de Daikin Altherma 3-lijn anno 2026 niet behoorlijk verouderd? Het blijft een flinke investering en ik zou liever niet nu nog instappen in een platform dat technisch al wat achterhaald is, terwijl er nieuwere generaties beschikbaar zijn. Vooral ook qua interface, verbindingsmogelijkheden, ondersteuning etc.

Ik ben vooral benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken ten opzichte van nieuwere modellen, bijvoorbeeld systemen op R290. Daikin heeft de nieuwe Altherma 4 serie bijv al.

2. R290 en plaatsing van de buitenunit
Klopt het dat een warmtepomp met R290 in de praktijk ingewikkelder kan zijn qua wet- en regelgeving en de mogelijke plaatsing van de buitenunit?

Bij ons lijken er in theorie twee plekken mogelijk:

- een balkon van 2,5 x 5 meter, direct grenzend aan de plek waar nu de cv hangt;

- of op het dak, waar ongeveer ruimte is vrijgelaten iets groter dan één zonnepaneel voor een eventuele buitenunit. Pal boven waar de CV nu hangt op zolder.

Mijn twijfel is vooral of zo’n plaatsing met R290 in de praktijk wel haalbaar is, bijvoorbeeld vanwege:

- veiligheidszones
- afstand tot ramen / deuren / ventilatieroosters
- eventuele beperkingen op balkon of dak
- en of installateurs dit in de praktijk snel afraden of juist prima werkbaar vinden

Ik hoor graag van mensen met praktijkervaring, zowel eindgebruikers als installateurs. Ook als jullie vergelijkbare woningen hebben en iets kunnen zeggen over 7 vs 8 kW, Daikin 3 vs nieuwere generaties, of plaatsing van een R290-buitenunit op balkon of dak, dan hoor ik het graag.

Vast bedankt!