Vraag

• Upke dupke
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:12

Upke dupke

Oompa Loompa

Topicstarter
Hallo,

Op dit moment ben ik mij aan het oriënteren op een airco. In eerste instantie voor de benedenverdieping. Ik wil deze airco zelf plaatsen en dan uiteraard door een deskundige met certificaat in bedrijf laten stellen. Gaat dat allemaal goed, wil ik later de bovenverdieping aanpakken. Ik wil er voornamelijk mee gaan verwarmen maar ook de in warme zomermaanden koelen.

Ik verbruik maar 450 m3 gas per jaar en wil dit nog verder naar beneden brengen. Een volledig elektrische warmte pomp is mij nog te duur. Bovendien gaat mijn CV nog even mee.
  • Rijtjeshuis
  • 140 m3 inhoud beneden
  • raampartij op het zuiden
  • aanbouw op het noorden
  • aanbouw heeft plat dak, 18 cm pir
  • tussen aanbouw en de rest van het huis, zitten klapdeuren die altijd open staan
  • vloerisolatie 10 cm pir
  • spouwmuurisolatie
Concreet heb ik 2 vragen:
1) Zou ik op de plek aangegeven met een A een vloermodel airco kunnen plaatsen die min of meer het hele huis bediend? Of gaat de gekoelde / verwarmde lucht zich dan te veel in de aanbouw blijven concentreren?
Plaatsing is hier ideaal omdat ik daar makkelijk een kabel voor een nieuwe groep kwijt kan en met de leidingen door het aangrenzende schuurtje naar buiten kan waar ik dan de buitenunit zou willen plaatsen. Liever niet op het dak (lelijk, herrie, trilling etc).

2) Ik vind het moeilijk om bij de berekeningen het isolatieniveau te beoordelen. Zoals ik al schreef verbruik ik door het jaar heen zo'n 450 m3 gas en houd daarmee de woning op zo'n 19,5 graden. Is een een MHI SRF 50 ZSX-W + 5 kW buitenunit dan passend of kan ik ook voor een lichter model gaan (3,5 kW)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w-uFeBwluzCh-h2lsrMYCL_d17o=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KUFNMaRmLjO4EV2MUFHR7ec7.png?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door Upke dupke op 13-05-2026 22:06 ]

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:34
Dus je wilt een airco op de vloer plaatsen, en verwacht dat er geen obstakels zijn om een ruimte die om de bocht zit 10 meter verderop gekoeld kan worden?

• Upke dupke

Upke dupke

Oompa Loompa

Topicstarter
Vandaar ook mijn vraag. Ik weet niet in hoeverre zo'n airco de ruimte als een 'vat' ziet. Ik kan ook voor een hangend model gaan maar ik lees op het internet dat vloermodellen beter zijn in verwarmen.

Er zijn niet meer of minder obstakels op de vloer dan aan het plafond. Vanuit A is er vrijwel een on onderbroken lijn mogelijk naar de achterdeur. Het enige dat in het pad staat is een tafel met 4 kleine krukken namelijk op de hoek van de wc.

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:49
Een vloer model is prima. Maar je stelt terecht de vraag of dit gaat lukken.

Het antwoord is nee. Het is niet mogelijk om met die airco, op die locatie de gehele verdieping egaal te verwarmen of koelen.

Geen enkele airco gaat een afstand van 12 meter door verschillende verbonden ruimtes kunnen bedienen.

Je moet snappen dat de warme of koele lucht de airco in gezogen moet kunnen worden, behandeld en dan weer weer uit geblazen wordt. Dat is al de basis. Hoe krijg je die warme of koude lucht van 12 meter verderop je bij je airco? Niet.

Je krijgt het warmer of kouder. Zeker. Maar dicht bij de airco is het effect veel groter dan verderop. En ja natuurlijk gaat het mengen. Maar overdreven gezegd is het in je uitbouw bloedheet en in de andere kant van de woning nog fris. Stel je hem in op 20 graden, dan is de airco in de uitbouw al lang uitgegaan tegen de tijd dat het aan de andere kant wat begint op te warmen.

PV: 39x @ 13.5KWP, L/L WP 6x, L/W WP 9kW Panasonic H 3-fase + J 1-fase, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:35

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Gieliovd520 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 11:04:
Een vloer model is prima. Maar je stelt terecht de vraag of dit gaat lukken.

Het antwoord is nee. Het is niet mogelijk om met die airco, op die locatie de gehele verdieping egaal te verwarmen of koelen.

Geen enkele airco gaat een afstand van 12 meter door verschillende verbonden ruimtes kunnen bedienen.

Je moet snappen dat de warme of koele lucht de airco in gezogen moet kunnen worden, behandeld en dan weer weer uit geblazen wordt. Dat is al de basis. Hoe krijg je die warme of koude lucht van 12 meter verderop je bij je airco? Niet.

Je krijgt het warmer of kouder. Zeker. Maar dicht bij de airco is het effect veel groter dan verderop. En ja natuurlijk gaat het mengen. Maar overdreven gezegd is het in je uitbouw bloedheet en in de andere kant van de woning nog fris. Stel je hem in op 20 graden, dan is de airco in de uitbouw al lang uitgegaan tegen de tijd dat het aan de andere kant wat begint op te warmen.
Dat hangt heel erg van de isolatie af, onze nieuwbouwwoning had stadsverwarming, en wij verwarmen de BGG 12 meter diep, 6 meter breedt met een 3.5kW die in het midden van de kamer hangt. Dit gaat zelfs bij strenge vorst prima, comfortabel en op een lage fanspeed mits je maar 24/7 verwarmt.

Isolatie is key, daarnaast heeft TS nog de CV als back-up, er zijn in het midden van de BGG bij TS helaas weinig opties om de airco te plaatsen met een airflow die zowel de keuken als de woonkamer bereikt en dat is wel een dingetje. Ik zou in deze situatie neigen naar twee kleine 2.5kW units.

[ Voor 7% gewijzigd door revolution-nl op 14-05-2026 11:17 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Voordat je meerdere offertes aanvraagt, verdiep je ook even waar je de buitenunit kunt plaatsen zonder geluidsoverlast voor je buren te veroorzaken.
Hier (Informatiepunt Leefomgeving) vind je wat meer info. Het zou zonde zijn dat je, na klachten van de buren, de hele installatie moet verplaatsen of (nog erger) moet verwijderen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Egaal? Nee, dat is niet gegarandeerd. Mijn appartement heeft een vrij beroerde airflow en daar is het verschil tussen woonkamer (zuidkant, waar de airco hangt) en de slaapkamer (noord) meestal ongeveer 2 graden.

• Upke dupke

Upke dupke

Oompa Loompa

Topicstarter
Dank voor jullie overwegingen!!
Yaksa schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 11:24:
Voordat je meerdere offertes aanvraagt, verdiep je ook even waar je de buitenunit kunt plaatsen zonder geluidsoverlast voor je buren te veroorzaken.
Hier (Informatiepunt Leefomgeving) vind je wat meer info. Het zou zonde zijn dat je, na klachten van de buren, de hele installatie moet verplaatsen of (nog erger) moet verwijderen.
Hiervan ben ik mij inderdaad zeer bewust daarom valt een plaatsing op het plat dak van de aanbouw voor mij ook af. Op de begane grond voor de aanbouw en de aangrenzende schuur is beter dan kan het geluid nog maar 1 kant op en is de afstand tot de volgende buren het grootst. Verder wil ik ook geen airco aan de achterkant van het huis hangen omdat dit lelijk is en er een groot risico is op overschrijding van geluidsnormen.

Het kijken naar 2 airco's lijkt mij een logische vervolgstap. Ik kan een of twee multi/singlesplit buitenunits op het plat dak van de 2e verdieping plaatsen (daar hangt al een airco van de buren met mijn toestemming boven mijn gebouw). De leidingen van beide binnenunits worden dan wel behoorlijk lang (zo'n 10 en 8 meter). Groter probleem is echter dat er een luifel over de gehele breedte van de achterkant van het huis hangt waar ik met aircobuizen etc. niet langs af kan. 8)7

In de CV-ruimte heb ik een dakdoorvoer waar al 1 elektriciteitskabel en 2 zonnepaneelkabels (DC) doorheen gaan. Een mogelijkheid waar ik aanvankelijk naar keek...maar die ik liever niet toepas vanwege de hoeveelheid werk (plafond WC slopen, verlaagde plafonds aanbrengen, tegels in de wc die kapot gaan want er moeten grote gaten geboord worden) is de airco boven het halletje van de wc te hangen. Dan hangt hij in ieder geval in het midden van de ruimte.

Ik weet echter niet of ik naast nog een elektra kabel, ook de koelleidingen van de airco door die buis gefrot krijg (boven door de dakdoorvoer zelf sowieso niet). Bovendien zouden ze dan over een stuk van 5 meter recht naar beneden los hangen. Is dat een probleem? Zo deze locatie überhaupt voor genoeg verdeling van de warmte/koude zorgen?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:50
De binnenunit hoeft niet perse op de voor- of achtergevel. Ik heb ook een rijtjeswoning en heb de binnenunit halverwege de lange muur hangen. Met de / \ stand blaast hij zo mooi egaal de woonkamer in.

Buitenunit staat achter bij de bijkeuken. Leidingen gaan door de kruipruimte. Moet je wel een installateur vinden die daar zin in heeft.

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:30
qua plaats denk ik niet de juiste plaats, qua vermogen denk ik wel juist . wij hebben ook iets soortgelijks hier, maar dan een wandmodel binnenunit , hier heb je toch meer luchtverplaatsing mee (warme lucht stijgt op ) dan met een vloer model . Nu worden de binnenunits ook wel steeds esthetisch wat aantrekkelijker(plus buiten units in meerdere kleuren ) maar wel meer "aanwezig" natuurlijk . Op het hoekje van je keuken lijkt mij een betere plek . boven kun je makkelijk af met een multisplit (zelf 3 binnenunits op een buiten unit )

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Pagina: 1