• red1
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01:36
Ik zou graag voor het WK voetbal tijdelijk een live tv streamingsdienst aanschaffen. Alleen weet ik nu niet wat het beste is. Gebruik een NVIDIA Shield Pro met een bedrade 1 Gbit/s aansluiting. Het gaat mij dus voornamelijk om live televisie beeld. Iets terug kunnen kijken of starten vanaf het begin is leuk, maar geen pré. Film en series hoeft niet.

Eisen: geen happeringen of buffers en niet live (veel) achterlopen op de rest van de straat (het bekende juichen van de buren en zelf na 30 seconden het doelpunt pas zien). Daarnaast (minimaal) 50FPS voor vloeiend beeld.

Wat heb ik gevonden;

-NL ZIET, Canal+, NPO app.

De NPO app is gratis, maar ik merk dat deze qua livebeelden achterloopt. Van Canal+ lees ik dat het beeld zowel 25 als 50FPS kan zijn?

Hoe zit het met de capaciteit tijdens goed bekeken (sport)wedstrijden? Zoals een CL finale of belangrijke Olympische uitzending? Buffert het beeld dan?

Hoor graag ervaringen en jullie mening.

[ Voor 8% gewijzigd door red1 op 13-05-2026 19:34 ]

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Is aanschaffen van een DVB-T2 ontvanger geen optie? Dan kan je NPO 1, 2, 3 'gratis' ontvangen. Hoe dat met de vertraging zit, weet ik niet.

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
red1 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 19:28:
De NPO app is gratis, maar ik merk dat deze qua livebeelden achterloopt.
Alle streaming loopt achter, het verschilt alleen per aanbieder nog wel hoeveel. Maar de analoge tijden (zowel radio als TV) dat de livebeelden ook echt bijna live waren is nu soms wel 20-30 seconden later. Met livescore apps heb ik regelmatig met wedstrijden op Ziggo gehad dat het doelpunt al gepushed was en die pas 30-40 seconden later op TV te zien was.

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Idd een DVB-T2 antenne aan je tv hangen en instellen bijv. https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/2357641/digitenne-antenne-v6/ Vertraging tov DVB-C was maar enkele seconden iirc ... (bij Canal+ is het 30 seconden; dat heb ik nu namelijk ook en er is genoeg tijd om een Chromecast 'op te starten' (uit standby te laten komen), de app op te starten het kanaal zoeken en af laten spelen om nog op tijd te zijn om een herhaling te zien van wat je net via DVB-C/T2 hebt kunnen kijken :+ )

[ Voor 35% gewijzigd door apis29 op 13-05-2026 20:17 ]

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
De beeldkwaliteit van zowel de NPO app als de NOS app is inderdaad erg matig met 25 fps en lage bitrates. De NOS app zit qua bitrate iets hoger maar het houdt niet over.

Canal+ geeft NPO 1, 2 en 3 met 50 fps door (veel andere zenders nog wel in 25 fps), dus voor het WK zit je goed. Bij NLZIET is het meeste (waaronder de NPO) 50 fps.

NLZIET lijkt door de jaren heen wel iets meer moeite te hebben met de écht grote evenementen dan Canal+, maar hopelijk zijn ze nu goed voorbereid.

De NPO gratis via DVB-T2 is qua vertraging en stabiliteit inderdaad veruit de beste optie.

• red1
Soldaatje schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 19:43:
Is aanschaffen van een DVB-T2 ontvanger geen optie? Dan kan je NPO 1, 2, 3 'gratis' ontvangen. Hoe dat met de vertraging zit, weet ik niet.
Hier heb ik mij nog niet over ingelezen. Zal er eens naar kijken. Dan is het inderdaad jog de vraag wat de FPS is en de vertraging.
TexMex schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 20:14:
De beeldkwaliteit van zowel de NPO app als de NOS app is inderdaad erg matig met 25 fps en lage bitrates. De NOS app zit qua bitrate iets hoger maar het houdt niet over.

Canal+ geeft NPO 1, 2 en 3 met 50 fps door (veel andere zenders nog wel in 25 fps), dus voor het WK zit je goed. Bij NLZIET is het meeste (waaronder de NPO) 50 fps.

NLZIET lijkt door de jaren heen wel iets meer moeite te hebben met de écht grote evenementen dan Canal+, maar hopelijk zijn ze nu goed voorbereid.

De NPO gratis via DVB-T2 is qua vertraging en stabiliteit inderdaad veruit de beste optie.
Dankjewel voor je input. Zowel bij NLZiet als Canal+ zit je bij de NPO kanalen dus goed met 50FPS.

Ik weet dat ik vier jaar geleden wel wat buffers had met de gratis NPO app, hoe dat straks gaat zijn tijdens een goed bekeken evenement, zoals een WK voetbalwedstrijd van Oranje weet ik dus niet. Hebben mensen ervaring met de CL wedstrijden van laatst met één van deze streamingsdiensten? Ondanks dat deze naar mijn weten via ZiggoSports werden uitgezonden.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:01

franssie

Save the albatross

DvbT2 is nu de snelste manier van kijken, naar dvbc via Ziggo.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• red1
apis29 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 20:12:
Idd een DVB-T2 antenne aan je tv hangen en instellen bijv. https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/2357641/digitenne-antenne-v6/ Vertraging tov DVB-C was maar enkele seconden iirc ... (bij Canal+ is het 30 seconden; dat heb ik nu namelijk ook en er is genoeg tijd om een Chromecast 'op te starten' (uit standby te laten komen), de app op te starten het kanaal zoeken en af laten spelen om nog op tijd te zijn om een herhaling te zien van wat je net via DVB-C/T2 hebt kunnen kijken :+ )
Alleen dat kastje van je link aanschaffen, aansluiten op de televisie en kijken?

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:26
NLziet maak ik al vrij lang gebruik van en werkt 98% van de tijd perfect en beeld is prima.

Heb alleen heel af en toe als ik wat live kijk wat heel populair is dat de stream soms vast loopt of niet start. Had het al een tijd niet meer gehad maar toevallig laatst weer bij de Dodenherdenking. Toen overschakelde naar de NOS app.

Het scheelt misschien dat het WK grotendeels ‘s avonds en ‘s nachts uitgezonden wordt.

• red1
yorroy schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 21:17:
NLziet maak ik al vrij lang gebruik van en werkt 98% van de tijd perfect en beeld is prima.

Heb alleen heel af en toe als ik wat live kijk wat heel populair is dat de stream soms vast loopt of niet start. Had het al een tijd niet meer gehad maar toevallig laatst weer bij de Dodenherdenking. Toen overschakelde naar de NOS app.

Het scheelt misschien dat het WK grotendeels ‘s avonds en ‘s nachts uitgezonden wordt.
Dit is dus belangrijk voor mij, je wilt niet tijdens een 'belangrijke' wedstrijd dat hij vastloopt of zelfs niet start.

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Bij het EK wedstrijden via streaming gekeken. Liep ongeveer 30 seconden achter en bij lekker weer was ik ruimschoots vooraf al geïnformeerd door de reacties uit andere tuinen.

• franssie

franssie

Save the albatross

red1 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 21:48:
[...]

Dit is dus belangrijk voor mij, je wilt niet tijdens een 'belangrijke' wedstrijd dat hij vastloopt of zelfs niet start.
Maar je wil eigenlijk geen internet stream als het ook direct te bekijken is. Zoveel meer schakels, zoveel meer vertraging.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:48
red1 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 20:46:
[...]

Alleen dat kastje van je link aanschaffen, aansluiten op de televisie en kijken?
Je tv zal wel over een ontvanger voor dvb-t2 moeten beschikken, ook moet de tv overweg kunnen met hevc, wat in de praktijk betekent dat je een 4k-tv moet hebben.

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
[...]

Ja. Al geeft niet elke TV (voldoende) stroom over de antennekabel. Zelf heb ik er eentje met losse USB voeding.

Voorheen had ik NLZiet, maar gebruikte het eigenlijk maar weinig. En bij een WK/EK hoorde ik de buurman een minuut eerder juichen.

Uiteindelijk zo'n antenne aangeschaft voor Olympische Spelen/EK/WK/extra journaal bij iets groots, verder kijk ik toch geen lineaire TV. Gratis (behalve aanschaf antenne natuurlijk), vrijwel geen vertraging en goede kwaliteit.

• franssie

franssie

Save the albatross

[...]

Ja vandaag kopen en testen. Je tv moet DvbT2 ondersteunen, wellicht actieve voeding van de antenne nodig, en je moet het kunnen ontvangen. Ik kijk al twintig jaar zo gratis NED123

• red1
franssie schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 22:16:
[...]

Ja vandaag kopen en testen. Je tv moet DvbT2 ondersteunen, wellicht actieve voeding van de antenne nodig, en je moet het kunnen ontvangen. Ik kijk al twintig jaar zo gratis NED123
Heb een LG77C4.

Heb je wellicht een voorbeeld van een actieve voeding?

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
red1 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 22:41:
[...]

Heb een LG77C4.

Heb je wellicht een voorbeeld van een actieve voeding?
Ik heb deze , maar met de USB in de TV geplugd, niet met de adapter. Samen met deze antenne.

Bij mij ligt hij plat in het TV meubel achter een stapel boeken, maar ik kan de zendmast dan ook zien vanaf mijn balkon.

[ Voor 11% gewijzigd door Tralapo op 13-05-2026 22:47 ]

• red1
Tralapo schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 22:45:
[...]

Ik heb deze , maar met de USB in de TV geplugd, niet met de adapter. Samen met deze antenne.

Bij mij ligt hij plat in het TV meubel achter een stapel boeken, maar ik kan de zendmast dan ook zien vanaf mijn balkon.
Dankjewel voor de tips en links. Ik ga zo'n antenne bestellen en kijken wat het doet. Ik zit wel zo'n 6,5km van een mast zie ik op de kaart.

Als het niet lekker werkt, ga ik toch een Canal+ of NLZiet abonnement nemen voor de WK periode.

Bij drukke wedstrijden, zoals op het WK, is de capaciteit dan voldoende met dvb-t2? Geen buffers of haperingen?

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:48
red1 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 23:57:
Ik zit wel zo'n 6,5km van een mast zie ik op de kaart.
Dat is juist heel dichtbij, mogelijk kun je dan ook een passieve antenne gebruiken
Bij drukke wedstrijden, zoals op het WK, is de capaciteit dan voldoende met dvb-t2? Geen buffers of haperingen?
Zo werkt het niet, het is, net als analoge tv van vroeger, eenrichtingsverkeer, het aantal kijkers maakt niet uit.

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
[...]

Dat kastje is de antenne zelf en in principe is dat inderdaad het enige wat je nodig hebt (dit is de eventuele voeding die bij deze past https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/3144522/digitenne-antenne-powerkabel-icm-insteek-kaart/?soPos=4860 Zelf nooit nodig gehad in ieder geval en lees in de omschrijving dat die pas bij gebruik van een CI+ module nodig is*. Zit zelf volgens mij op 1-1.5km afstand en zo goed als vrij zicht op de zendmast. * EDIT: ik vermoed dat de KPN website er dus vanuit gaat dat de antenne op een Digitenne kastje wordt aangesloten en daar z'n voeding van krijgt; en voeding dan dus wel wordt aangeraden bij direct gebruik op een tv [al dan niet icm een CI+ module van Digitenne maar die is niet nodig voor de vrij te ontvangen zenders]).

Normaliter gebruik ik het overigens in combinatie met een usb ontvanger op pc/ laptop. Alleen jammer dat ze nu NPO Extra 1 ipv 2 uitzenden dus ik maak er tegenwoordig al nauwelijks nog gebruik van. De laatste keer dat ik de antenne op de tv heb aangesloten is ondertussen al zo lang geleden dat ik niet eens meer weet of ik toen de voeding wel nodig had maar dat zal dan vast wel het geval zijn geweest.

Een andere optie is indien mogelijk gewoon een maand ‘standaard kabel tv’ te nemen via de DVB-C tuner in de tv. Op een 77” is de beeldkwaliteit van een voetbalwedstrijd misschien aan de magere kant met DVB-T2 maar alsnog is het handig om zo’n antenne achter de hand te hebben (en kun je in ieder geval al van tevoren beoordelen of de beeldkwaliteit acceptabel is).

[ Voor 19% gewijzigd door apis29 op 14-05-2026 01:18 ]

Pagina: 1