Radiator verwijderen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-05 19:56
We hebben een radiator op zolder die we weg willen hebben.

Nou moet de aanvoer direct doorverbonden worden met de retour.

Kan iemand me vertellen wat ik daarvoor kan gebruiken, met het oog op zo min mogelijk ervan zien na die tijd? Dus zo compact mogelijk?

Zijn er wellicht standaard componenten waarmee ik dit kan doen?

Daarnaast hoorde ik dat het een probleem kan zijn dat het de eerste radiator is in de serie, klopt dat?

Foto van het onderblok:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EFuuEUGacn2YnF73dSPswmIZ5JY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bOhBHS9IpoRrfT0V2HRCzWNM.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:36

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Aanvoer doorverbinden met retour lijkt me niet handig, dan wordt de retour veel te warm. Kan je het onderblok niet gewoon verwijderen en beide pijpjes afdoppen?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• plofkip
Microkid schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 17:53:
Aanvoer doorverbinden met retour lijkt me niet handig, dan wordt de retour veel te warm. Kan je het onderblok niet gewoon verwijderen en beide pijpjes afdoppen?
Nou ik ging ervan uit dat na deze radiator het water naar de radiatoren op de 1e verdieping gaat?

Als de thermostaatknop van de radiator dicht zit en de verwarming staat aan, dan stroomt het warme water toch ook direct door via retour? Of heb ik dat mis.

• Microkid

Microkid

Smile

Heb je een 1-pijps systeem dan?
Hoogst waarschijnlijk heb je gewoon een eigen aanvoer en retour bij elke radiator.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• plofkip
Microkid schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 17:56:
Heb je een 1-pijps systeem dan?
Hoogst waarschijnlijk heb je gewoon een eigen aanvoer en retour bij elke radiator.
Haha dat weet ik dus niet 🫣 het huis is van 2017, maar dat zegt vast niks. Kan ik dit op een manier checken of zien?

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:29

Seafarer

XXX

plofkip schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 17:57:
[...]

Haha dat weet ik dus niet 🫣 het huis is van 2017, maar dat zegt vast niks. Kan ik dit op een manier checken of zien?
Maak een foto van dichtbij van je onderblok. Daar staat op of het een eenpijps is.

Je kunt ook even de verwarming aan doen om je eigen aanname te controleren.

Edit: Je gaat hetzelfde of meer vermogen van deze verwijderde radiator toch wel weer terug plaatsen ?

[ Voor 11% gewijzigd door Seafarer op 13-05-2026 18:06 ]

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:35
plofkip schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 17:51:

Nou moet de aanvoer direct doorverbonden worden met de retour.
Dat is erg ongebruikelijk, zeker in een woning van 2017, dus zou ik zeker niet zomaar doen, zoals de mensen hierboven ook al aangeven.

Als je dit doorverbind terwijl je systeem gewoon parallel moet staan, dan maak je een kortsluiting in je hele CV systeem en gaat je hele systeem een stuk slechter werken, lagere efficiency, veel te hoge retourtemperatuur, andere ruimtes die mogelijk niet meer goed warm te krijgen zijn enz.

Dus goed dubbelchecken voordat je zoiets gaat aanpassen.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• Microkid

Microkid

Smile

In een huis van 2017 is de kans op een 1-pijp systeem erg klein. Als je deze radiator dicht had, werden de andere radiators dan wel warm? Zo ja, dan is het 2-pijps en kan je de boel gewoon afdoppen.

• plofkip
Microkid schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 18:14:
In een huis van 2017 is de kans op een 1-pijp systeem erg klein. Als je deze radiator dicht had, werden de andere radiators dan wel warm? Zo ja, dan is het 2-pijps en kan je de boel gewoon afdoppen.
Ja volgens mij wel. Ik moet bekennen dat we de verwarming boven zelden aan hebben, dus het is al een tijdje geleden. Maar dat kan ik in ieder geval checken voor ik aan de slag ga!

Dan is de vraag; wat is er voor nodig om dit af te doppen? Of moet ik daar toch een loodgieter voor laten komen?

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
@Microkid zo werkt een 1 pijps systeem niet. Onderblok van een 1 pijps systeem is anders dan een 2 pijps systeem. Onderblok laat altijd een minimale/x hoeveelheid water door over het onderblok zelf. Of je nu de radiator dicht zet of niet, je blijft flow houden over je leidingsysteem. Moet natuurlijk wel het correcte onderblok geplaatst zijn bij een 1 pijps systeem.

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
@plofkip heb je ergens in huis nog een stalen verdeler zitten? Dan kan je daar afdoppen en je leidingen afzagen.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/30357/files/125994509/450x450x2/pentec-5-groeps-cv-verdeler-zonder-aansluitkoppeli.jpg

[ Voor 38% gewijzigd door plaspvd op 13-05-2026 18:54 ]

Pagina: 1