Robot rolbezem gezocht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:20
Om spammen in het robotmaaier topic te voorkomen heb ik een een los topic gemaakt voor eventuele reacties:

Nu mijn maairobot rondjes rijdt smaakt het naar meer en rijst de vraag:

Bestaat er een robot rolbezem? Ik zou iets willen hebben dat "regelmatig" mijn stenen/klinker paden en oprit kan schoonvegen om te voorkomen dat onkruid wortel kan schieten. Opvangen hoeft niet, losvegen en wegvegen wel ;) Liefst zonder schade aan en rekening houdend met eventuele obstakels zoals geparkeerde auto's e.d.

Alle reacties

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:47

de Peer

under peer review

Misschien een oude robotstofzuiger hiervoor gebruiken?

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05:10
Leuk topic!

Zou dan een robotmaaier wellicht beter passen. Buiten is toch wel wat erbarmelijke omgeving voor laadstation en machine zelf, maar alles kan met wat creativiteit.

Ik denk nu direct. Welk soort borstel moet je hebben voor zo taak? En of wat is effectief preventief materiaal of borstel om onkruid tussen de tegels aan te gaan?

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Interessant topic, ik vol. Blijkbaar is er zoiets als dit, maar dat ziet er niet echt uit als een "af" product :).
https://www.yardroid.com/
Afbeeldingslocatie: https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/5fa2ac7916af8f489d698d74/e8f56555-bde5-4759-9a56-1af3e4e5fd0c/Yardroid+Insect.png

Als ik mn geld erop moest zetten denk ik dat Yarbo er wel een keer mee uitkomt (mail ze eens, lol).
https://www.yarbo.com/
Afbeeldingslocatie: https://www.yarbo.com/cdn/shop/files/20260507-113347.png?v=1778124876

Maar je zoekt natuurlijk iemand die hier een RC control met LIDAR opzet:
Afbeeldingslocatie: https://www.etramo.com/assets/img/productimgs/hires/nAXjYnbhMbHutqEYAwbexJYuiQQkoxa6Uo0FW9W3.jpg
Zoiets moet toch wel te maken zijn? Als in oude maairobot pakken, perimeterdraad om de oprit of whatever, en dan de messen wisselen voor een stalen bezemding?

[ Voor 52% gewijzigd door Kecin op 13-05-2026 12:18 ]

I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A

• DjoeC
de Peer schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 12:00:
Misschien een oude robotstofzuiger hiervoor gebruiken?
Waarom een rolbezem en geen stofzuiger: Het gaat juist/vooral om het losvegen van vastzittende rommel na er bijvoorbeeld gelopen of gereden te hebben. Daarnaast neemt een stofzuiger, zeker bij droog weer, zand uit de voegen mee waar een borstel (hopelijk) alleen dat meeneemt wat ie raakt.
mazzoop80 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 12:09:
[...]
Zou dan een robotmaaier wellicht beter passen. Buiten is toch wel wat erbarmelijke omgeving voor laadstation en machine zelf, maar alles kan met wat creativiteit.

Ik denk nu direct. Welk soort borstel moet je hebben voor zo taak? En of wat is effectief preventief materiaal of borstel om onkruid tussen de tegels aan te gaan?
Ja, moeilijk - misschien dat het daarom ook nog niet bestaat. Het lijkt me ook voor een gemeenten een leuke optie: 1 man die 4 van die robots in de gaten houdt ipv 1 met een veegmachine.

Ik denk dat je een kunststof borstel (rolbezem of draaiborstel) nodig hebt waarbij de machine "weet" of de borstel lager moet bij slijtage (weerstand?). Staal lijkt me schadelijk voor de stenen (heb ik op de bosmaaier geprobeerd). Onkruid weghalen zal niet werken. Beschadigen, zaai eruit vegen, etc waarschijnlijk wel.
Kecin schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 12:14:
Interessant topic, ik vol. Blijkbaar is er zoiets als dit, maar dat ziet er niet echt uit als een "af" product :).
https://www.yardroid.com/
[Afbeelding]
Nee, geen gifspuiter. Stel dat je water (vocht) gebruikt draagt dat juist bij aan extra kiemkracht voor zaad waar je nu juist vanaf wilt. <edit>: Ik zie dat hier een NL telefoonnummer staat met introductedatum 2021 ;) Hmm.. Bekijk ook vooral de gallery ;)
Als ik mn geld erop moest zetten denk ik dat Yarbo er wel een keer mee uitkomt (mail ze eens, lol).
https://www.yarbo.com/
[Afbeelding]
Ja, die had ik gezien, inclusief de prijs van 7K ;) Eigenlijk geldt hier hetzeflde als voor de stofzuiger van @de Peer hierboven. Ik gebruik nu een stevige bladblazer (te weinig...) maar die voorkomt geen mos waar de autobanden niet komen en blaast ook het zand uit de voegen.
Maar je zoekt natuurlijk iemand die hier een RC control met LIDAR opzet:
[Afbeelding]
Zoiets moet toch wel te maken zijn? Als in oude maairobot pakken, perimeterdraad om de oprit of whatever, en dan de messen wisselen voor een stalen bezemding?
Ja, dat komt in de buurt, maar dan in een robotmaaier formaat. Misschien heb je wel gelijk: De disks van een (stevige!) robotmaaier vervangen door een kunststof bezem met een zijuitworp oid. Ik vermoed alleen dat er wel wat meer aanpassingen nodig zouden zijn zo zal het toerental van een robotmaaier veel te hoog liggen en draait de disc meer als vliegwiel. Een bezem heeft constant stevige aandrijving nodig (speculatie, niet mijn vak).

• Peule_P
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:47
Nooit iets van gezien of gehoord, maar zoiets als dit zou wel een uitkomst zijn zeg.... ik volg :)

Husqvarna 450X NERA (wei)
Husqvarna 430X NERA (achtertuin)
Segway Navimow i105e (voortuin)
Roborock S7 Max Ultra (boven)
Roborock Qrevo Edge S5A (beneden)
Marstek Venus E 3.0

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:46
Zou mijn geld ook op Yarbo inzetten. Lijkt me echt zo’n item waar ze misschien nog niet aan gedacht hebben.

MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue  iPad Pro 12.9” M1  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

Volgens mij zoek je deze, https://www.o-robotics.com/

ICE ICE Baby

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Die bestaat nog niet (enkel pre-orders in Denemarken). En geen price listing, dus zal wel ver >1k vallen. :)

Koop al mijn ads!

• DjoeC
Dit zit al dicht in de buurt van wat ik zoek. Nu nog een real-life verkrijgbaar produkt dat betaalbaar blijft. Betaalbaar is overigens een rekbaar begrip ;)

Dan de bedenkingen:
Ik heb zitten zoeken naar een video. Er is een video van ~1 minuut waarin het ding een paar seconden te zien is, waarschijnlijk een animatie. Op basis van hoe ik de website inschat bestaat het nog niet, ook klopt de weergave van het ontwerp (nog?) niet met de beschrijving. Zo is er nergens een opvangbak te zien die wel benoemd wordt. Ook wordt er gesproken over het vermalen van blad en het oppakken van peuken. Ik verwacht niet dat er iets gaat komen dat onderscheid tussen die 2 gaat maken - al zou dat natuurlijk super zijn. Vermalen is prima voor blad, wat als er een blikje of een steen of een stuk glas tussen zit?

Ik vraag me trouwens af wat deze robot doet zonder opvangbak, de 2 borstels moeten wel tegen elkaar indraaien om elkaar niet tegen te werken/in elkaar te draaien, je kunt dus niets "aan de kant" vegen.

Het lijkt een mini robot maar de specs hebben het over een werkgebied van 3-5 hectare? Iets om in de gaten te houden. Maar, nu bestaat er blijkbaar nog niets dat ook werkelijk verkrijgbaar is...

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

DjoeC schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:27:
[...]

Dit zit al dicht in de buurt van wat ik zoek. Nu nog een real-life verkrijgbaar produkt dat betaalbaar blijft. Betaalbaar is overigens een rekbaar begrip ;)

Dan de bedenkingen:
Ik heb zitten zoeken naar een video. Er is een video van ~1 minuut waarin het ding een paar seconden te zien is, waarschijnlijk een animatie. Op basis van hoe ik de website inschat bestaat het nog niet, ook klopt de weergave van het ontwerp (nog?) niet met de beschrijving. Zo is er nergens een opvangbak te zien die wel benoemd wordt. Ook wordt er gesproken over het vermalen van blad en het oppakken van peuken. Ik verwacht niet dat er iets gaat komen dat onderscheid tussen die 2 gaat maken - al zou dat natuurlijk super zijn. Vermalen is prima voor blad, wat als er een blikje of een steen of een stuk glas tussen zit?

Ik vraag me trouwens af wat deze robot doet zonder opvangbak, de 2 borstels moeten wel tegen elkaar indraaien om elkaar niet tegen te werken/in elkaar te draaien, je kunt dus niets "aan de kant" vegen.

Het lijkt een mini robot maar de specs hebben het over een werkgebied van 3-5 hectare? Iets om in de gaten te houden. Maar, nu bestaat er blijkbaar nog niets dat ook werkelijk verkrijgbaar is...
Ik zou het pre-order form invullen, misschien mag je er wel 1 beta testen whehe.

I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A

• DjoeC
Kecin schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 15:26:
[...]

Ik zou het pre-order form invullen, misschien mag je er wel 1 beta testen whehe.
Ik had daar al naar gekeken maar als ik de voorwaarden lees denk ik: Nee, laat maar, mijn gegevens hoeven daar in dit stadium nog niet heen.....

Daar staat bijvoorbeeld:
Early access to new features and updates
The opportunity to co-shape the final product through your insights
Direct collaboration with our engineering team during rollout
[...]
Our team will reach out with full details and next steps
You’ll receive the pre-order agreement for review
Once signed, your reservation is secured
[...]
Pre-orders are currently open exclusively for Denmark.
Outside Denmark? Contact us at sales@o-robotics.com to explore future opportunities.
Samen met de rest van de tekst lees ik dat echt als: We willen een produkt maken voor Grote Klanten, vertel ons hoe het eruit komt te zien en teken een NDA...

Er is (nog) geen produkt, kans is dus aanwezig dat het je eerdere idee van de vardroid achterna gaat....

De reacties op mijn vraag doen me vermoeden dat er in ieder geval consumenten belangstelling is voor zoiets.
Pagina: 1