Waarom een rolbezem en geen stofzuiger: Het gaat juist/vooral om het losvegen van vastzittende rommel na er bijvoorbeeld gelopen of gereden te hebben. Daarnaast neemt een stofzuiger, zeker bij droog weer, zand uit de voegen mee waar een borstel (hopelijk) alleen dat meeneemt wat ie raakt.
mazzoop80 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 12:09:
[...]
Zou dan een robotmaaier wellicht beter passen. Buiten is toch wel wat erbarmelijke omgeving voor laadstation en machine zelf, maar alles kan met wat creativiteit.
Ik denk nu direct. Welk soort borstel moet je hebben voor zo taak? En of wat is effectief preventief materiaal of borstel om onkruid tussen de tegels aan te gaan?
Ja, moeilijk - misschien dat het daarom ook nog niet bestaat. Het lijkt me ook voor een gemeenten een leuke optie: 1 man die 4 van die robots in de gaten houdt ipv 1 met een veegmachine.
Ik denk dat je een kunststof borstel (rolbezem of draaiborstel) nodig hebt waarbij de machine "weet" of de borstel lager moet bij slijtage (weerstand?). Staal lijkt me schadelijk voor de stenen (heb ik op de bosmaaier geprobeerd). Onkruid weghalen zal niet werken. Beschadigen, zaai eruit vegen, etc waarschijnlijk wel.
Nee, geen gifspuiter. Stel dat je water (vocht) gebruikt draagt dat juist bij aan extra kiemkracht voor zaad waar je nu juist vanaf wilt. <edit>: Ik zie dat hier een NL telefoonnummer staat met introductedatum 2021

Hmm.. Bekijk ook vooral de gallery

Ja, die had ik gezien, inclusief de prijs van 7K

Eigenlijk geldt hier hetzeflde als voor de stofzuiger van @
de Peer hierboven. Ik gebruik nu een stevige bladblazer (te weinig...) maar die voorkomt geen mos waar de autobanden niet komen en blaast ook het zand uit de voegen.
Maar je zoekt natuurlijk iemand die hier een RC control met LIDAR opzet:
[
Afbeelding]
Zoiets moet toch wel te maken zijn? Als in oude maairobot pakken, perimeterdraad om de oprit of whatever, en dan de messen wisselen voor een stalen bezemding?
Ja, dat komt in de buurt, maar dan in een robotmaaier formaat. Misschien heb je wel gelijk: De disks van een (stevige!) robotmaaier vervangen door een kunststof bezem met een zijuitworp oid. Ik vermoed alleen dat er wel wat meer aanpassingen nodig zouden zijn zo zal het toerental van een robotmaaier veel te hoog liggen en draait de disc meer als vliegwiel. Een bezem heeft constant stevige aandrijving nodig (speculatie, niet mijn vak).