Beste medetweakers,
Ik probeer momenteel mijn FRITZ!Box 7530 te vervangen door een UniFi Express 7 (UX7) op een glasvezelaansluiting van Fiber Helmond (Fiber Nederland/TriNed netwerk). Ondanks dat de fysieke verbinding in orde lijkt, krijgt de UX7 geen IP-adres toegewezen.
Officiële specificaties van de provider: Volgens de klantenservice van Fiber gelden de volgende instellingen:
Mijn vragen:
Voor mijn gevoel zie ik iets heel simpels over het hoofd. Hoor graag of iemand het verlossende antwoord voor me heeft
Ik probeer momenteel mijn FRITZ!Box 7530 te vervangen door een UniFi Express 7 (UX7) op een glasvezelaansluiting van Fiber Helmond (Fiber Nederland/TriNed netwerk). Ondanks dat de fysieke verbinding in orde lijkt, krijgt de UX7 geen IP-adres toegewezen.
Officiële specificaties van de provider: Volgens de klantenservice van Fiber gelden de volgende instellingen:
- Internet: VLAN 2
- IPTV: VLAN 4
- VoIP: VLAN 6
- Protocol: DHCP (Geen PPPoE benodigd).
- Instructie: Bij gebruik van een eigen router moet het MAC-adres van de FRITZ!Box gekloond worden naar de nieuwe gateway.
- ONT: Verbinding is stabiel (lampjes Power, Link en Auth branden constant groen).
- UX7 WAN-instellingen:
- VLAN 2 geconfigureerd.
- MAC-adres van de FRITZ!Box handmatig ingevoerd via MAC-clone.
- IPv4 op DHCP.
- De ONT en UX7 meermaals 25+ minuten stroomloos gelaten om een timeout van de DHCP-lease te forceren.
- Kabelcontrole: De verbinding werkt direct zodra de FRITZ!Box weer wordt aangesloten op de ONT, dus de lijn en ONT functioneren naar behoren.
- Getest met en zonder DHCP Option 61.
Mijn vragen:
- Zijn er bij Fiber Nederland/Helmond-gebruikers ervaringen met specifieke DHCP-opties of vendor-specific informatie die meegegeven moet worden in de UniFi-controller?
- Is er bij dit netwerk een bekend probleem met de DHCP-lease die handmatig door de backoffice gereset moet worden, ondanks MAC-cloning?
Voor mijn gevoel zie ik iets heel simpels over het hoofd. Hoor graag of iemand het verlossende antwoord voor me heeft