Problemen bij overstap naar eigen router (UX7) bij Fiber.nl

Pagina: 1
Acties:

• Fuwlz
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15-07 07:02
Beste medetweakers,

Ik probeer momenteel mijn FRITZ!Box 7530 te vervangen door een UniFi Express 7 (UX7) op een glasvezelaansluiting van Fiber Helmond (Fiber Nederland/TriNed netwerk). Ondanks dat de fysieke verbinding in orde lijkt, krijgt de UX7 geen IP-adres toegewezen.

Officiële specificaties van de provider: Volgens de klantenservice van Fiber gelden de volgende instellingen:
  • Internet: VLAN 2
  • IPTV: VLAN 4
  • VoIP: VLAN 6
  • Protocol: DHCP (Geen PPPoE benodigd).
  • Instructie: Bij gebruik van een eigen router moet het MAC-adres van de FRITZ!Box gekloond worden naar de nieuwe gateway.
Mijn huidige configuratie:
  • ONT: Verbinding is stabiel (lampjes Power, Link en Auth branden constant groen).
  • UX7 WAN-instellingen:
    • VLAN 2 geconfigureerd.
    • MAC-adres van de FRITZ!Box handmatig ingevoerd via MAC-clone.
    • IPv4 op DHCP.
Wat ik al heb geprobeerd:
  • De ONT en UX7 meermaals 25+ minuten stroomloos gelaten om een timeout van de DHCP-lease te forceren.
  • Kabelcontrole: De verbinding werkt direct zodra de FRITZ!Box weer wordt aangesloten op de ONT, dus de lijn en ONT functioneren naar behoren.
  • Getest met en zonder DHCP Option 61.
Het probleem: De UniFi Express 7 blijft hangen op de status "Connecting" en krijgt geen IP-adres vanuit de apparatuur van de provider. Omdat ik een vast IP-adres heb, lijkt het erop dat de DHCP-server de nieuwe aanvraag niet accepteert, ondanks het gekloonde MAC-adres.

Mijn vragen:
  1. Zijn er bij Fiber Nederland/Helmond-gebruikers ervaringen met specifieke DHCP-opties of vendor-specific informatie die meegegeven moet worden in de UniFi-controller?
  2. Is er bij dit netwerk een bekend probleem met de DHCP-lease die handmatig door de backoffice gereset moet worden, ondanks MAC-cloning?
Klantenservice van Fiber is niet heel erg behulpzaam. Het enige wat ze zeggen is: Zou gewoon moeten werken.

Voor mijn gevoel zie ik iets heel simpels over het hoofd. Hoor graag of iemand het verlossende antwoord voor me heeft :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MYnjn1z71sb-gbJCKxShWtRkC6s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h1JyIKp0UP9W2dQOIr6XE3UM.png?f=fotoalbum_large

• Fuwlz
Fiber belt me zojuist terug met het bericht: Oeps, we hebben het verkeerde VLAN aan je doorgegeven, je mag 141 invullen.

Vanavond testen of dat werkt.

• Fuwlz
Werkte meteen. :+

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:17

nelizmastr

Goed wies kapot

Gevalletje “foutje, bedankt” :+ nu lekker internetten :+

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX9070XT - V750 Gold - Kubuntu 26.04LTS

• supersarap01
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17-07 11:08
Fuwlz schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 10:16:
Beste medetweakers,

Ik probeer momenteel mijn FRITZ!Box 7530 te vervangen door een UniFi Express 7 (UX7) op een glasvezelaansluiting van Fiber Helmond (Fiber Nederland/TriNed netwerk). Ondanks dat de fysieke verbinding in orde lijkt, krijgt de UX7 geen IP-adres toegewezen.

Officiële specificaties van de provider: Volgens de klantenservice van Fiber gelden de volgende instellingen:
  • Internet: VLAN 2
  • IPTV: VLAN 4
  • VoIP: VLAN 6
  • Protocol: DHCP (Geen PPPoE benodigd).
  • Instructie: Bij gebruik van een eigen router moet het MAC-adres van de FRITZ!Box gekloond worden naar de nieuwe gateway.
Mijn huidige configuratie:
  • ONT: Verbinding is stabiel (lampjes Power, Link en Auth branden constant groen).
  • UX7 WAN-instellingen:
    • VLAN 2 geconfigureerd.
    • MAC-adres van de FRITZ!Box handmatig ingevoerd via MAC-clone.
    • IPv4 op DHCP.
Wat ik al heb geprobeerd:
  • De ONT en UX7 meermaals 25+ minuten stroomloos gelaten om een timeout van de DHCP-lease te forceren.
  • Kabelcontrole: De verbinding werkt direct zodra de FRITZ!Box weer wordt aangesloten op de ONT, dus de lijn en ONT functioneren naar behoren.
  • Getest met en zonder DHCP Option 61.
Het probleem: De UniFi Express 7 blijft hangen op de status "Connecting" en krijgt geen IP-adres vanuit de apparatuur van de provider. Omdat ik een vast IP-adres heb, lijkt het erop dat de DHCP-server de nieuwe aanvraag niet accepteert, ondanks het gekloonde MAC-adres.

Mijn vragen:
  1. Zijn er bij Fiber Nederland/Helmond-gebruikers ervaringen met specifieke DHCP-opties of vendor-specific informatie die meegegeven moet worden in de UniFi-controller?
  2. Is er bij dit netwerk een bekend probleem met de DHCP-lease die handmatig door de backoffice gereset moet worden, ondanks MAC-cloning?
Klantenservice van Fiber is niet heel erg behulpzaam. Het enige wat ze zeggen is: Zou gewoon moeten werken.

Voor mijn gevoel zie ik iets heel simpels over het hoofd. Hoor graag of iemand het verlossende antwoord voor me heeft :)

[Afbeelding]
Zit jij op XGS-PON of GPON. Ik wil ook mijn eigen router gebruiken voor fiber.nl in Den Haag maar ik krijg dit antwoord van Fiber:

We hebben uw vraag ontvangen over het rechtstreeks aansluiten van uw eigen router op de glasvezelverbinding (ODF ONT) zonder tussenkomst van ons modem.

Dit is helaas niet mogelijk zonder het nodige knutselwerk. Onze XGS-PON-verbinding maakt namelijk gebruik van een specifieke authenticatie op basis van het serienummer van het modem. Wij ondersteunen het rechtstreeks aansluiten van een eigen router om deze reden niet actief. Het staat u uiteraard wel vrij om, indien u hier de technische kennis voor heeft, het serienummer te spoofen op uw eigen apparatuur om zo de verbinding op te zetten.

Omdat dit officieel niet door ons wordt ondersteund, kunnen we u hier helaas niet bij helpen of instructies voor geven. Mocht u er toch de voorkeur aan geven om de installatie door ons te laten verlopen met onze standaardapparatuur, dan plannen we uiteraard graag alsnog een monteur voor u in.

Doelen ze hier op Mac adres clonen of is hier iets anders voor nodig. Ik krijg een andere modem de Huawei optixstar van ze. Ik dacht ook DHCP instellen, VLAN 2 en mogelijk MAC adres clonen maar het lijkt n.a.v. deze mail toch iets ingewikkelder

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-07 19:24
supersarap01 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 19:02:
[...]

Zit jij op XGS-PON of GPON. Ik wil ook mijn eigen router gebruiken voor fiber.nl in Den Haag maar ik krijg dit antwoord van Fiber:

We hebben uw vraag ontvangen over het rechtstreeks aansluiten van uw eigen router op de glasvezelverbinding (ODF ONT) zonder tussenkomst van ons modem.

Dit is helaas niet mogelijk zonder het nodige knutselwerk. Onze XGS-PON-verbinding maakt namelijk gebruik van een specifieke authenticatie op basis van het serienummer van het modem. Wij ondersteunen het rechtstreeks aansluiten van een eigen router om deze reden niet actief. Het staat u uiteraard wel vrij om, indien u hier de technische kennis voor heeft, het serienummer te spoofen op uw eigen apparatuur om zo de verbinding op te zetten.

Omdat dit officieel niet door ons wordt ondersteund, kunnen we u hier helaas niet bij helpen of instructies voor geven. Mocht u er toch de voorkeur aan geven om de installatie door ons te laten verlopen met onze standaardapparatuur, dan plannen we uiteraard graag alsnog een monteur voor u in.

Doelen ze hier op Mac adres clonen of is hier iets anders voor nodig. Ik krijg een andere modem de Huawei optixstar van ze. Ik dacht ook DHCP instellen, VLAN 2 en mogelijk MAC adres clonen maar het lijkt n.a.v. deze mail toch iets ingewikkelder
Ze zijn wettelijk verplicht het mogelijk te maken je eigen XGSPON-ONT/SFP te gebruiken en zeker niet op basis van spoofing. Ik zou ze dat haarfijn uitleggen

• Fuwlz
supersarap01 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 19:02:
[...]

Ik zit op GPON voor zover ik weet.

• supersarap01
Inderdaad. Niet het antwoord van Fiber waar ik op had gehoopt

• supersarap01
Ik heb het iig geprobeerd

Dank voor uw snelle reactie.

Ik was echter in de veronderstelling dat de ACM-regels omtrent vrije modemkeuze ook betrekking hebben op het gebruik van een eigen XGS-PON ONT/router. Daarom wil ik graag verduidelijken of het binnen uw netwerk mogelijk is om een eigen ONT te laten registreren of provisionen, zonder gebruik te hoeven maken van serienummer-spoofing of andere niet-ondersteunde workarounds.

Het configureren van technische instellingen zoals VLAN's, DHCP-opties en overige netwerkparameters vormt voor mij geen probleem. Het spoofen van serienummers gaat echter een stap verder, is niet officieel ondersteund en lijkt mij niet de bedoeling binnen een reguliere implementatie van vrije modemkeuze.

Kunt u aangeven of er een officiële procedure bestaat voor het registreren of provisionen van een eigen XGS-PON ONT op uw netwerk? Indien dit niet mogelijk is, ben ik benieuwd hoe dit zich verhoudt tot de Beleidsregel Handhaving Besluit Eindapparaten en de ACM-regels omtrent vrije modemkeuze.

Ik waardeer de snelle en deskundige antwoorden van Fiber.nl via e-mail enorm en wil zeker niet onnodig moeilijk doen. Wel verbaast het mij dat een dergelijke workaround, waarbij serienummers gespoofd moeten worden, kennelijk de enige optie is.
Pagina: 1