Problemen bij overstap naar eigen router (UX7) bij Fiber.nl

Pagina: 1
Acties:

• Fuwlz
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Beste medetweakers,

Ik probeer momenteel mijn FRITZ!Box 7530 te vervangen door een UniFi Express 7 (UX7) op een glasvezelaansluiting van Fiber Helmond (Fiber Nederland/TriNed netwerk). Ondanks dat de fysieke verbinding in orde lijkt, krijgt de UX7 geen IP-adres toegewezen.

Officiële specificaties van de provider: Volgens de klantenservice van Fiber gelden de volgende instellingen:
  • Internet: VLAN 2
  • IPTV: VLAN 4
  • VoIP: VLAN 6
  • Protocol: DHCP (Geen PPPoE benodigd).
  • Instructie: Bij gebruik van een eigen router moet het MAC-adres van de FRITZ!Box gekloond worden naar de nieuwe gateway.
Mijn huidige configuratie:
  • ONT: Verbinding is stabiel (lampjes Power, Link en Auth branden constant groen).
  • UX7 WAN-instellingen:
    • VLAN 2 geconfigureerd.
    • MAC-adres van de FRITZ!Box handmatig ingevoerd via MAC-clone.
    • IPv4 op DHCP.
Wat ik al heb geprobeerd:
  • De ONT en UX7 meermaals 25+ minuten stroomloos gelaten om een timeout van de DHCP-lease te forceren.
  • Kabelcontrole: De verbinding werkt direct zodra de FRITZ!Box weer wordt aangesloten op de ONT, dus de lijn en ONT functioneren naar behoren.
  • Getest met en zonder DHCP Option 61.
Het probleem: De UniFi Express 7 blijft hangen op de status "Connecting" en krijgt geen IP-adres vanuit de apparatuur van de provider. Omdat ik een vast IP-adres heb, lijkt het erop dat de DHCP-server de nieuwe aanvraag niet accepteert, ondanks het gekloonde MAC-adres.

Mijn vragen:
  1. Zijn er bij Fiber Nederland/Helmond-gebruikers ervaringen met specifieke DHCP-opties of vendor-specific informatie die meegegeven moet worden in de UniFi-controller?
  2. Is er bij dit netwerk een bekend probleem met de DHCP-lease die handmatig door de backoffice gereset moet worden, ondanks MAC-cloning?
Klantenservice van Fiber is niet heel erg behulpzaam. Het enige wat ze zeggen is: Zou gewoon moeten werken.

Voor mijn gevoel zie ik iets heel simpels over het hoofd. Hoor graag of iemand het verlossende antwoord voor me heeft :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MYnjn1z71sb-gbJCKxShWtRkC6s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h1JyIKp0UP9W2dQOIr6XE3UM.png?f=fotoalbum_large