Nieuwe slimme meter, geen gas meer via Home Assistant

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Zojuist is (op mijn eigen verzoek bij Liander) mijn meter vervangen door een nieuwe Kaifa MA304 SMR 5.5. Ik kan nu netjes de opwek en verbruik iedere seconde uitlezen (via DSMR Smart Meter integratie HA met een standaar p1 kabel), dit in plaats van de 10 seconden voorheen. Maar ik krijg geen gas resultaten meer binnen. Iemand tegen hetzelfde probleem aangelopen en toevallig al een oplossing? Ik gebruik alleen nog gas voor tapwater, dus veel verbruik heb ik niet, maar vind het wel handig om dit allemaal in HA bij elkaar te hebben voor het overzicht.

https://github.com/home-assistant/home-assistant.io/issues/41118 Hier wordt beschreven het protocol naar DSMR 4 te zetten, getest, maar de data voor de energie loopt dan niet goed en zie alsnog geen gas (al zou dat een uur wellicht kunnen duren).

https://github.com/home-assistant/core/issues/127118 hier staat dat het met een update is verholpen, maar geen resultaat helaas, hij blijft het volgende aangeven:

Gasverbruik - Niet beschikbaar

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

Alle reacties

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:28

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik zou niet al te veel gaan rommelen en even een dag ofzo wachten. Duurde bij mij ook een tijd voordat alles 'liep'

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 10:11

Jan2023

KISS

@Zanzibar-1337

Slimme zet , is dat gratis als service gedaan?

Zit hier ook nog met een Kaifa met dsmr 4.2

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• babbelbox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:00
Zijn de meters wel gekoppeld? Kan je op je electriciteitsmeter de gas stand aflezen?

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Je kan het koppelen op de meeste gasmeters even forceren door de knop 10 sec ingedrukt te houden. Vaak zie je dan iets van aftellen.

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10:04
Geef het even tijd...
Toen bij mij de meter vervangen werd, duurde het eventjes voor ie automatisch opkwam.

Home Assistant HP T630, PV (Enphase, 4000 Wp) 6 x IQ8+ ZW, 2 x IQ8+ NW, 2 x IQ8+ ZO, Zendure SF 2400AC (5.76 kWh)

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Ik zal het even tijd geven zoals hierboven netjes gevraagd :) Toch het ongeduld van de mens tegenwoordig, alles is nu en snel ;) .
babbelbox schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 09:56:
Zijn de meters wel gekoppeld? Kan je op je electriciteitsmeter de gas stand aflezen?
De meters zijn succesvol gekoppeld, heb de monteur dat zien doen, al zie ik op de Kaifa nog geen gasstand binnenkomen, zie wel dat een meter met x serienummer is gekoppeld, dus wellicht is het inderdaad kwestie van wachten.
Jan2023 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 09:54:
@Zanzibar-1337

Slimme zet , is dat gratis als service gedaan?

Zit hier ook nog met een Kaifa met dsmr 4.2
Ik heb Liander gebeld met de mededeling dat ik begrijp dat men last heeft van de netcongestie en dat ik daar graag mijn steentje aan wil bijdragen d.m.v. een thuisbatterij, maar dat ik nu niet goed zou kunnen sturen doordat ik met mijn dsmr 4.0 meter om de 10 seconden de data binnen krijg. Dus ik heb mij opgesteld als 'brave' burger. In eerste instantie kreeg ik te horen dat ik een brief zou krijgen en moest afwachten, na wat doorvragen / benoemen dat ik toch echt graag wil helpen kreeg ik te horen dat Energiewacht de aanbesteding had gewonnen voor het vervangen van deze meters en dat ik hen een belletje kon doen. Gebeld en direct een afspraak gemaakt, dat was 2 weken geleden. Kosten €0,00. _/-\o_

[ Voor 17% gewijzigd door Zanzibar-1337 op 13-05-2026 10:06 ]

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

Pagina: 1