[ADVIES] Welke thuisbatterij setups voor all electric huis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:31
Hallo iedereen,
​Na een tijd meelezen in het thuisaccu topic wil ik de stap naar een thuisaccu maken. Ik ben zelf technisch onderlegd, heb mijn eigen elektrische installatie aangelegd en wil de accu-installatie ook zelf (DIY) gaan doen. Ik zie dit als een mooie uitdaging waar ik zelf de tijd voor wil nemen.
Daarnaast verwacht ik dat de businesscase interessant blijft bij DIY, naast dat ik het gewoon een leuke uitdaging vind en wellicht ook anderen hiermee kan bewegen.

Situatie & Doel:
Ik wil mijn verbruik en teruglevering optimaliseren, maar wil vooral ook actief gaan handelen op de onbalansmarkt (via Homey Pro / modbus aansturing).
​- Jaarverbruik: 6.000 kWh (all-electric huis, warmtepomp).
​- PV-installatie: 4.000 Wp (huidige SolaX X1 1-fase omvormer).
​- Verbruikers: Warmtepomp, WPB, Skoda Kodiaq PHEV (±20kWh auto-accu), standaard huis apparaten, alles electrisch
​- Teruglevering: ±1.600 kWh per jaar.
​- Doel: Capaciteit tussen de 15 kWh en 17,4 kWh (ik wil onder de 20 kWh grens blijven i.v.m. meldplicht/complexiteit).
- 3 fase aansluiting

Hardware-twijfel:
Ik twijfel tussen twee routes en hoor graag jullie mening over onderstaande, of nog een heel ander idee mag ook.

​- Optie 1: Deye 3-fase (48V systeem).
​Gedachte: 10kW hybride omvormer + 15 kWh 48V LFP stack. Zeer flexibel, goede prijs/kwaliteit, veel DIY-ervaringen.

- Optie 2: SolaX X3-Hybrid (G4) (HV systeem).
​Gedachte: 10kW hybride omvormer + 3x 5.8 kWh Triple Power modules (totaal 17.4 kWh).
​Voordeel: High Voltage (efficiënter), alles van één fabrikant, makkelijk onder de 20 kWh grens.

Mijn DIY-plan:
Mijn plan is om mijn huidige SolaX X1 (1-fase) te verwijderen en deze te vervangen door een 3-fase hybride omvormer. Ik wil de DC-strings van mijn PV-panelen verplaatsen naar de nieuwe hybride omvormer en een 5-aderige AC-kabel naar de meterkast trekken (met nieuwe 3-fase Alamat).

Andere vragen naast advies over hardware en blinde vlekken:
​- Is het verstandig om mijn huidige SolaX X1 te vervangen voor een hybride omvormer, of is een losse AC-gekoppelde accu-omvormer (bijv. Victron) op de lange termijn een betere oplossing?
​- Hoe stabiel is de Homey Pro / onbalans-aansturing (via API/Modbus) op de Deye vs. SolaX systemen?
​- Zie ik met mijn keuze voor 17.4 kWh (SolaX) vs 15 kWh (Deye) nog cruciale dingen over het hoofd qua veiligheid of efficiëntie?

​Alvast bedankt voor jullie inzichten!

[ Voor 3% gewijzigd door pentaw1nz op 12-05-2026 23:25 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

Alle reacties

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13:31
Mijn 2c, ben je handig en elektrotechnisch onderlegd ga altijd voor Victron. De omvormers zijn onverwoestbaar, en zeer flexibel doordat je eventueel makkelijk accu pakketten kan uitwisselen. Daarbij mogelijkheid tot offgrid. Daarbij zeer gerenomeerd merk en allang bekend van schepen en campers.

2de optie zou de deye zijn, komt meer in de buurt van de victron setup.

Hybride omvormermer kan, dit is vooral omdat het makkelijk is en iets minder verliezen doordat je direct dc laad vanuit je panelen. Nadeel wel dat je single point of failure hebt. Persoonlijk zou ik dit nooit doen en meer panelen leggen als het kan met losse accu waarbij je de verliezen voor lief neemt.

De omvormer vervangen kan ik niet zo zeggen. Is totaal afhankelijk van de specs. 3 fase omvormers hebben gebruikelijk wat meer spanning nodig om op te starten, oftewel genoeg panelen liggen.

Let op je levert relatief weinig terug waarbij een batterij dan minder rendabel wordt. 1600kwh is je maximale winst, excl dynamisch handelen. Leg vooral meer panelen als je kunt voor de dure wintermaanden, en knijp iets (software matig) in de zomer. Bereken daar je accu op.

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 09:06
"Meldplicht accu capaciteit"... waar woon je? België?
Er gelden voor thuis-accu/ opslag en energie teruglevering in het buitenland veel strengere wetgevingen, België spant daarin misschien wel de kroon.

Victron ess lader zijn er in twee uitvoeringen: Multi Plus en de Multi RS, deze laaste heeft geen zware luidruchtige transformator, en is duidelijk eenvoudiger in te stellen; een Windows PC is namelijk niet nodig, maar om in energie te gaan handelen is de Multi Plus weer handiger.
Op de Multi RS 6000 sluit je direkt de zonnepanelen aan, de accu's ligt met Victron aan je zelf, begin met 16 KW en breid later uit, vrijwel alles kan met Victron.
Losse accu cellen zijn de afgelopen half jaar 30% duurder geworden, een diy batterij lijkt dan minder financieel aantrekkelijk, kant en klare accu's zijn soms niet leverbaar, ik zie een tendens naar accucellen van onduidelijke/ onbekende Chinese merken/ re-branders.
Met de opkomst van die nieuwe merken accu cellen is het maar raden wat de staat van de cellen zal zijn, mss liggen de productie datum maanden uiteen en heb je grote verschillen tussen de cellen, een goed werkende 'cel-balancer' is dan belangrijk, méér dan de bms want dat kan een Victron Multi plus/ RS ook prima doen in combinatie met een Victron Smart Shunt, echter bij meerdere accu's is een afzonderlijke bms per accu noodzakelijk.

In het handelen van stroom met een Victron systeem gebruik je van Victron de DESS functie, deze heeft onlangs een 'belangrijke' update gekregen en werkt weer ietjes beter, lees daarom géén berichten over dess van een jaar oud ofzo.

[ Voor 26% gewijzigd door natural colour op 14-05-2026 09:06 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:03
Je hebt veel te weinig zonnestroom 'over' om een beetje uit te komen met zo'n grote accu lijkt me. Is max 80x per jaar vol en weer leeg.

Daarnaast zou ik goed nadenken of je geld denkt te verdienen op de onbalansmarkt. Mijn voorspelling: kleine particulieren gaan het 100% verliezen van de grote jongens nu batterijen echt goedkoper zijn geworden. Je bent een visje in een zee vol walvissen/haaien. Onbalans zou nu nog redelijk interessant kunnen zijn hoor maar je ziet altijd dat als het interessant genoeg is dat er meer en meer mensen/bedrijven opspringen en daarmee de opbrengst daalt

• pentaw1nz
Chrisverst schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 08:16:
Mijn 2c, ben je handig en elektrotechnisch onderlegd ga altijd voor Victron. De omvormers zijn onverwoestbaar, en zeer flexibel doordat je eventueel makkelijk accu pakketten kan uitwisselen. Daarbij mogelijkheid tot offgrid. Daarbij zeer gerenomeerd merk en allang bekend van schepen en campers.

2de optie zou de deye zijn, komt meer in de buurt van de victron setup.

Hybride omvormermer kan, dit is vooral omdat het makkelijk is en iets minder verliezen doordat je direct dc laad vanuit je panelen. Nadeel wel dat je single point of failure hebt. Persoonlijk zou ik dit nooit doen en meer panelen leggen als het kan met losse accu waarbij je de verliezen voor lief neemt.

De omvormer vervangen kan ik niet zo zeggen. Is totaal afhankelijk van de specs. 3 fase omvormers hebben gebruikelijk wat meer spanning nodig om op te starten, oftewel genoeg panelen liggen.

Let op je levert relatief weinig terug waarbij een batterij dan minder rendabel wordt. 1600kwh is je maximale winst, excl dynamisch handelen. Leg vooral meer panelen als je kunt voor de dure wintermaanden, en knijp iets (software matig) in de zomer. Bereken daar je accu op.
Victron uiteraard naar gekeken, maar de prijs ging dan al snel omhoog enbde installatie leek me complexer. Ook gelijk 3 van die grote units aan de muur, waar dat bij een Deye systeem veel compacter lijkt te kunnen.

Off grod is nu geen doel. Vooral het benutten eigen opwek en dynamisch handelen.

1600 teruglevering is overigens een inschatting, dat was 2600 maar ik rijd sinds kort wen PHEV. Denk dat het op 2000 uit zal komen. En eigen verbruik misschien 50000.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• pentaw1nz
@Chrisverst Ik zie nu dat er enkel melding moet worden gedaan op energieleveren.nl

Ik dacht dat boven de 20 kwh impact had op opstalverzekering en een installatie die gekeurd moet zijn, dus geem DIY.

Bij het vervangen van de omvormer voor een 3 fase hybride variant was mijn plan trouwens om de 2 string zonnepanelen die ik nu heb met elkaar te verbinden tot 1 string. Om wel boven minimale voltage te komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XlFI89UcUo8MuvixZc32N0bo84I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0LD7Qk4xA4nlFJWtKB3VxetW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 58% gewijzigd door pentaw1nz op 14-05-2026 10:22 ]

• pentaw1nz
Fr33z schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 09:03:
Je hebt veel te weinig zonnestroom 'over' om een beetje uit te komen met zo'n grote accu lijkt me. Is max 80x per jaar vol en weer leeg.

Daarnaast zou ik goed nadenken of je geld denkt te verdienen op de onbalansmarkt. Mijn voorspelling: kleine particulieren gaan het 100% verliezen van de grote jongens nu batterijen echt goedkoper zijn geworden. Je bent een visje in een zee vol walvissen/haaien. Onbalans zou nu nog redelijk interessant kunnen zijn hoor maar je ziet altijd dat als het interessant genoeg is dat er meer en meer mensen/bedrijven opspringen en daarmee de opbrengst daalt
Ik zit dus wel iets hoger dan 1600 kwh, maar veel meer dan 2100 gaat het niet zijn.

Ik dacht dat een grotere accu van ongeveer 15kwh zich sneller terugverdient dan een kleintje. Vooral door onbalans markt. Tuurlijk zal dat zich anders gaan ontwikkelen, maar mijn gedachte was dat dit wel enkele jaren ging duren en ik in een jaar of 5/6 mijn DIY systeem dan al wel terug heb verdiend.

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13:31
pentaw1nz schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 09:51:
[...]

Victron uiteraard naar gekeken, maar de prijs ging dan al snel omhoog enbde installatie leek me complexer. Ook gelijk 3 van die grote units aan de muur, waar dat bij een Deye systeem veel compacter lijkt te kunnen.

Off grod is nu geen doel. Vooral het benutten eigen opwek en dynamisch handelen.

1600 teruglevering is overigens een inschatting, dat was 2600 maar ik rijd sinds kort wen PHEV. Denk dat het op 2000 uit zal komen. En eigen verbruik misschien 50000.
Ja een nadeel van Victron met 3 fase is wel 3 grote units aan de muur! voordeel is wel dat het elektro technisch VEEL zuiverder regelt. Ikzelf heb een Victron systeem zelf gebouwd (Wel met een 1 fase aansluiting en bewust zo gelaten!) terugverdientijd is heel lastig met de huidige markt. zelf met super goedkoop zelfbouw moet je echt nog rekenen op een jaar of 5. Maar nogmaals zelf bouw ook Deye en Victron is niet voor iedereen weggelegd en vereist elektrotechnische kennis.

het zomaar combineren van 2 strings kan nadelig zijn aangezien de hele string zo goed werkt als het slechtste paneel. oftewel alle panelen inzelfde orientatie en hele lichte schaduw mag maar liever niet. 2 verschillende orientatie's is al een nogo.

Het beste financiele rendement van je thuisaccu is simpelweg een dag doorkomen op een accu. dit is bij de meeste huishoudens tussen de 5 en 10kwh aangezien zelfconsumptie verruit het financieel interessants is. grotere accu's is vooral voor elektrische auto's waarbij je voornamelijk snachts kan laden en/of zonoverschot in de zomer wat je overdag in de accu doet en snachts grotendeels het grid in duwt voor een redelijk tarief.

• pentaw1nz
Chrisverst schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 13:30:
[...]

Ja een nadeel van Victron met 3 fase is wel 3 grote units aan de muur! voordeel is wel dat het elektro technisch VEEL zuiverder regelt. Ikzelf heb een Victron systeem zelf gebouwd (Wel met een 1 fase aansluiting en bewust zo gelaten!) terugverdientijd is heel lastig met de huidige markt. zelf met super goedkoop zelfbouw moet je echt nog rekenen op een jaar of 5. Maar nogmaals zelf bouw ook Deye en Victron is niet voor iedereen weggelegd en vereist elektrotechnische kennis.

het zomaar combineren van 2 strings kan nadelig zijn aangezien de hele string zo goed werkt als het slechtste paneel. oftewel alle panelen inzelfde orientatie en hele lichte schaduw mag maar liever niet. 2 verschillende orientatie's is al een nogo.

Het beste financiele rendement van je thuisaccu is simpelweg een dag doorkomen op een accu. dit is bij de meeste huishoudens tussen de 5 en 10kwh aangezien zelfconsumptie verruit het financieel interessants is. grotere accu's is vooral voor elektrische auto's waarbij je voornamelijk snachts kan laden en/of zonoverschot in de zomer wat je overdag in de accu doet en snachts grotendeels het grid in duwt voor een redelijk tarief.
Mijn zonnepanelen liggen in 2 strings volledig op zuid, zondet schaduw. Zelfconsumptie is daarom lastig te optimaliseren. Wel heb ik de WPB al met relais op zonnestroom en nu ik elektrisch rijd kan ik ook s middags laden op alleen zonnestroom.
Daarom was mijn gedachte: 3 fase hybride omvormer ophangen en er 1 string van maken.
Wat zou een ander alternatief zijn om te overwegen?
Mijn solax x1 omvormer uit 2018 kan ik ook bijna niets mee em heeft geen modbus opties.

Ik verwacht dat mujn teruglevering saarmee vam 2600kwh (vorig jaar) naar zon 2000/2100 kan gaan door de elektrische auto en mogelijkheid om s middags te laden.

Die 2000 kwh wil ik efficienter en financieel gunstiger benutten .
Mijn idee daarbij was; als ik toch naar een thuisbatterij kijk en het zelf ga doen, kan ik ook wel iets meer capaciteit nemen en met die extra capaciteit gaan onbalabs handelen.

De investering voor meer capaciteit lijkt beperkt.

Als ik me hier op verkijk en een 10kwh setup gunstiger is, dan sta ik daar ook zeker voor open. Het is voor mij nog deels nieuw allemaal.

[ Voor 5% gewijzigd door pentaw1nz op 14-05-2026 13:51 ]

Pagina: 1