Advies vloerverwarming icm Remeha CV en hybride warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DataDrifter
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 14:35
Beste Tweakers,

Onlangs een nieuwe woning aangekocht. Hierbij heb ik de volgende installatie's overgenomen: Remeha CV-ketel en een Remeha hybride warmtepomp Elga Ace met binnen- en buitenunit.

Ik zit momenteel in een verbouwing en één van de keuzes die ik gemaakt heb is het aanleggen van vloerverwarming op de begane grond, eerste etage en tweede etage. De CV-ketel en hybride warmtepomp staan op de tweede verdieping in de installatiehok.

Hiervoor heb ik verschillende partijen verschillende werkzaamheden laten uitvoeren.
  • Loodgieter: Deze heeft ter voorbereiding één centrale aanvoer- en retourleiding aangelegd met T-stukken per verdieping.
  • Partij van de vloerverwarming: Deze heeft op iedere etage het freeswerk gedaan, de slangen gelegd en de verdelers (merk: Robot) opgehangen en gekoppeld aan de aanvoer- en retourleiding die door de loodgieter aangelegd zijn.
  • Elektriciën: Deze heeft 3 thermostaatkabels getrokken naar de installatiehok én doorgetrokken naar de verdelers. Hiermee heeft iedere verdeler 1 thermostaatkabel.
Nu is mijn wens als volgt: Ik wil elke etage (begane grond, eerste en tweede verdieping) volledig apart kunnen verwarmen met een eigen thermostaat. Als een verdieping op temperatuur is, moet deze etage worden afgesloten zodat de warmtepomp alleen gericht de verdiepingen verwarmt die op dat moment via de thermostaat om warmte vragen.

Nou heb ik zelf al het één en ander uitgezocht en ben ik uitgekomen op de volgende setup (deze producten moeten nog aangeschaft en geïnstalleerd worden):
  • 3x zoneklep (Honeywell VC4013), sluit de volledige etage af bij de verdeler.
  • 1x zoneregelkast (Plugwise Adam), het brein in het installatiehok dat de 3 zones beheert en OpenTherm praat met de Remeha.
  • 3x thermostaat (Plugwise Anna, bedraad), bedrade thermostaten die via de Plugwise Adam per etage EN via de app bedienbaar zijn.
  • 1x Bypass (Avdo 22mm), beveiligd de flow van de warmtepomp.
Mijn vraag, heeft iemand hier ervaring mee of een soortgelijke setup in zijn woning?

Aanvullend: Ik heb inmiddels meerdere adviseurs gesproken en die adviseren vooral om voor draadloos te gaan waarbij communicatie via WIFI verloopt. De reden dat ik thermostaatkabels heb laten trekken is omdat het nu kan en minder foutgevoelig is, immers bedraad.

Ook zegt één van de adviseurs: "Die kleppen zijn overbodig gezien je de verdelers kan schakelen d.m.v de circulatiepompen die op de verdelers zitten". Ik heb dit even aan een AI-tool gevraagd en die zegt: "Het feit dat hij zegt dat ze overbodig zijn omdat je pompen hebt, verraadt dat hij je systeem wil regelen zoals we dat in de jaren '90 deden met CV-ketels. Bij een moderne hybride warmtepomp wil je de flow beheren met kleppen om te voorkomen dat de warmtepomp onnodig water door koude etages staat te duwen."

Al met al, ik zie door de bomen het bos niet meer.

[ Voor 5% gewijzigd door DataDrifter op 12-05-2026 22:24 ]

Alle reacties

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Jammer van de circulatiepompen. Ketel had je op lage temperatuur kunnen instellen en dan had je gewoon pomploze verdelers kunnen plaatsen. Je helpt de COP van de Elga om zeep met een mengverdeler.

Nou kan je die Robot verdelers wel minder laten mengen, maar dan worden ze hydraulisch actief waardoor ze aan het CV circuit gaan trekken qua flow.

Edit:
Als jij de circulatiepomp uitzet van de verdeler neemt deze geen warmte af en heb je kortsluiting tussen aanvoer en retour. Zowel voor de COP van je warmtepomp als het rendement van je ketel is dat killing. Mooi die kleppen erin als je graag per verdieping wilt regelen. Zorg wel dat er altijd minstens 1 zone over is, anders heeft je Elga geen water voor evt defrosts als alles dicht zit.

[ Voor 36% gewijzigd door _JGC_ op 12-05-2026 23:49 ]

• Mercarra
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:30
Mijn ervaring met de Elga Ace is dat, zodra er een groep dichtgaat, het regelsysteem van de warmtepomp daar niet goed op reageert. Na urenlang op een vast vermogen te hebben gedraaid met een zeer stabiele retourtemperatuur, verandert de afgifte ineens en loopt de systeemtemperatuur op. Ook neemt de flow door de openstaande groepen plots fors toe, wat je duidelijk kunt horen. De warmtepomp gaat vervolgens pendelen, dus continu aan en uit schakelen. En dit is nog mét buffervat.

Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om de benedenverdieping altijd open te laten staan en ben van vier naar één thermostaat gegaan.

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

• Ronald
  • Laatst online: 17:25
De eerste stap is inregelen… zodat de verschillen tussen de verdiepingen in principe niet ontstaan. Dit vraagt debiet regeling per vloer/groep. Dit is een verplichting bij de installateur om aan te bieden.

Naregeling is er alleen voor verschillen die ontstaan door het weer, veel zon bijvoorbeeld.

Verwarmen af en toe uitzetten leidt tot meer gasverbruik: de Elga heeft onvoldoende vermogen om op te warmen, dus dan gaat de gasketel draaien. Gas kost gemiddeld 2x zoveel geld als de Elga.

De mengverdelers zijn zonde van het geld en werk, bij de volledig lage temperatuur verwarming systeem hebben ze geen functie en kunnen zoals @_JGC_ al aangeeft extra geld kosten door inleveren van efficiëntie.

[ Voor 4% gewijzigd door Ronald op 13-05-2026 07:45 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• DataDrifter
@_JGC_ , @Mercarra en @Ronald, dank voor de snelle reactie!

Helder verhaal over de mengverdelers en de COP. Hieronder een foto van de Robot verdeler (6 groepen) op de eerste etage. Op de begane grond (7g) en tweede etage (3g) hangen exact dezelfde type verdelers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HuObb7y6AEPlXYB_2A1PsEQ8r0E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kG3oINKo83bg5WRvlrpT9MCM.jpg?f=fotoalbum_large

Stel dat ik deze verdelers laat vervangen voor pomploze verdelers, is de pomp in de binnenunit van de Remeha Elga Ace dan krachtig genoeg om de flow voor de 3 etages (totaal 16 groepen) te bedienen? De aanvoerleidingen naar de verdelers hebben een binnenmaat van 20mm.

Om te voorkomen dat de Elga Ace gaat pendelen of zijn warmte niet kwijt kan (zoals door julllie aangegeven), was ik van plan de Plugwise Adam te gebruiken voor de zoneregeling (aansturing via OpenTherm) in combinatie met een bypass.

Is het vervangen van de verdelers naar pomploze varianten in combinatie met de Adam/zonekleppen-setup volgens jullie de "way to go" voor een hybride systeem, of zie ik nog iets over het hoofd?

Aanvullend: Mijn loodgieter stelt voor om het systeem voorlopig zo te laten draaien en eventuele aanpassingen naar de toekomst te verschuiven. Ik twijfel echter of dit niet hét moment is om het direct optimaal in te richten voor de warmtepomp. Ik wil voorkomen dat de Elga Ace onnodig hard moet werken (hoge aanvoertemp. door menging) of dat de zoneregeling later lastig te integreren blijkt.

Hoe kijken jullie aan op het rendementsverlies (COP) en de regelbaarheid als ik deze mengverdelers laat hangen vs. overstappen op pomploos?

Aanvullend (2): Mocht het vervangen van de huidige verdelers niet lukken, schijnt het dat ik deze verdelers ook pomploos kan maken (pomp eruit, passet erin en de thermostaatknop vol open/verwijderen). Is dit een acceptabel alternatief?

• _JGC_
  • Nu online
Welke diameter hebben ze gebruikt voor de aanvoerleiding? Is dat 20 of 25mm?
Met 20 ga je die verdeler sowieso niet op lage temperatuur kunnen voeden. 25 is al aan de krappe kant, maar kom je mee weg als je de flow vanaf een dikkere leiding verdeelt over de 3 verdelers.

Verder zou ik persoonlijk geen zonekleppen introduceren, gewoon inregelen zodat een open situatie de gewenste temperatuur oplevert. Vloerverwarming is traag, als jij een zone open zet omdat je het warmer wilt hebben ben je zo uren verder.

Bij deze verdelers kan je naar mijn weten de pomp niet weghalen. Wel kan je het mengventiel dichtdraaien of een heel klein stukje open laten staan, dan zuigt de pomp actief water uit de installatie. Of je dat fijn gaat vinden qua geluid en of je warmtepomp dat fijn vindt laat ik even in het midden.

Volgende keer eerst een topic openen en dan pas offertes opvragen, je hebt nu allerlei dingen laten uitvoeren en komt er nu achter dat je een suboptimaal resultaat hebt besteld.

• DataDrifter
@_JGC_ dank voor de kritische blik!

Wat betreft de leidingen, deze hebben een binnenmaat van 20mm. Ik ga er even vanuit dat de buitenmaat neerkomt op 25mm (kunststof meerlagenbuis). Deze leidingen vertakken vanaf een dikkere centrale stijgleiding die vanaf de Elga Ace komt (zie foto hieronder van het installatiehok op de tweede etage). Zou dit genoeg 'vlees' zijn om de 16 groepen te voeden als ik de overstap zou maken op pomploze verdelers?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PntwtlSD0j7bUVyL_m4ZRY2Y6KA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/raWrbp6fVwVBwHGhpzZoXbO6.jpg?f=fotoalbum_large

Ja, het 'suboptimaal resultaat', dat is precies waarom ik hier nu aan de bel trek voordat de vloeren erin gaan en de boel definitief wordt aangesloten. Beter nu een (misschien onnodig dure) koerswijziging dan over een jaar spijt! Ik kan nu nog alle kanten op omdat de verbouwing nog in volle gang is.

Nog even over die zonekleppen, de reden dat ik hierop uitkwam, is omdat een kennis van mij zijn temperatuur ook per etage regelt en dat werkt daar perfect. Echter, hij heeft een CV-ketel en geen hybride warmtepomp. Ik begin nu te begrijpen dat een warmtepomp een heel ander 'beestje' is qua flow en traagheid.

Ik sta dan ook absoluut open voor suggesties of andere manieren van werken waarbij de zonekleppen misschien helemaal niet nodig zijn. Is het handmatig 'knijpen' van de groepen op de verdeler (dus de waterstroom naar de slaapkamers standaard heel laag zetten) in jouw optiek een goed alternatief voor zonekleppen? Zo kan ik die kamers koeler houden zonder dat de warmtepomp last krijgt van kleppen die steeds dichtklappen.

Om even de knoop door te hakken, ik ben bereid om de huidige verdelers volledig te laten vervangen door pomploze LTV-verdelers als dat voor de Elga Ace en het rendement de beste weg is. Alles is momenteel nog toegankelijk.

• mar-10
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:46
Bij het gebruik van een warmtepomp wil je met een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur verwarmen. Het is daarom wenselijk om een zo groot deel van de afgiftecapaciteit te gebruiken. Als je delen van de afgifte (lees: een verdieping) compleet afsluit, dan leun je voor de afgeknepen verdieping op de andere zones (vooral de begane grond).

Een CV heeft hier weinig moeite mee, omdat deze vaak 4 keer meer vermogen heeft dan de vraag. Je kunt dus gemakkelijk een onbalans wegstoken. Een warmtepomp (en een hybride helemaal) heeft niet die overcapaciteit om via een andere verdieping te verwarmen. Zoals Ronald al aangeeft wil je de verdelers goed inregelen, maar dus niet heel hard naregelen.

Is het warmteverlies van de woning bekend?

Daarmee kun je uitrekenen hoeveel flow je theoretisch nodig hebt als er ooit een FE warmtepomp geplaatst zou worden.

Noot: ik heb ook meerlagenbuis voor de warmtepomp. Het grootste probleem zijn de koppelingen. Daar vernauwd de leiding. Ik heb daardoor gesuis op een van mijn strengen bij lage temperaturen omdat het wat krapjes is voor de benodigde flow

• Ronald
  • Laatst online: 17:25
DN20 per verdieping, 25mm meerlagenbuis of 22 staal zou genoeg moeten zijn. De dikkere distributie zou DN25 moeten zijn, 32mm meerlagenbuis of 28 staal.

Het lijkt dat dat zo is en dan zou het prima moeten zijn.

De begane grond doet relatief veel van de warmtevraag, dus er zal minder flow naar de verdieping moeten gaan.

Ik verwacht eigenlijk geen issue, tenzij de totale warmtevraag echt erg hoog is, maar dan gaat de Elga het sowieso niet goed trekken… dan zit je teveel van het jaar boven de capaciteit van het ding.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• _JGC_
  • Nu online
@DataDrifter Als het 25x2,5mm buis is heb je binnenmaat van 20mm, daar komen dan de koppelingen nog in, zit je op 17-18mm. Ik zit even te kijken naar de specs van de Elga Ace, welke versie heb je? 4KW of 6KW?
De 4KW versie doet 700 liter per uur, de 6KW versie doet 1000 liter per uur. Voor de 4KW versie kom je waarschijnlijk wel weg met 25mm leidingen en 20mm vertakkingen, voor de 6KW versie wil je 32mm vanaf de warmtepomp en dan mag je vertakken naar 25mm leidingen.
Buffer staat zo te zien in serie, dat is prima, alhoewel die met zoveel vloerverwarming waarschijnlijk overbodig is. Moeten ze alleen wel open staan ;)

Wat betreft die kleppen, je kunt op 2 manieren regelen:
- flow beperken zodat er minder warmte naar de slaapkamers gaat
- klep ertussen zetten die dicht gaat als het te warm wordt

Flow beperken is veel inregelwerk, maar levert het beste resultaat
Klep ertussen is makkelijker en vereist minder inregelen, maar geeft je warmtepomp dus steeds wisselende vermogensvraag waarbij de hele flow in je systeem verstoord wordt (als de klep dichtloopt krijgen je andere verdelers meer flow).

Wat betreft regeling: ik heb hier een vloerlus achter een regelventiel met in de retour een RTL ventiel. Bij de CV ketel ging er gewoon een bult water door die lus en als de vloer op temperatuur kwam ging de RTL dicht. Daarna werd de rest van het huis ook veel sneller warm.
Met de warmtepomp ging de RTL niet dicht en was de vloer uiteindelijk 32 graden. Retour bij de warmtepomp wilde niet oplopen omdat de vloer relatief koud water in de retour duwt. Waterzijdig inregelen bij een warmtepomp is gewoon enorm belangrijk.

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 15:08

Jan2023

KISS

Wil je het goed doen vervang je die hybride door een Gewone L/W warmtepomp

Zet deze op de bgg in de tuin of zo , vanaf beneden invoeden op de stijgleidingen naar de diverse gesloten verdelers , dus zonder pomp!

Op die verdelers zitten flow meters , handig voor waterzijdig inregelen.

Het weglaten van de pompen op de verdelers zal gunstig zijn voor het stroomverbruik.

En vloerverwarming laat je bij voorkeur 24/7 op dezelfde temperatuur draaien.

VVW is traag , even de temperatuur aanpassen duurt vele uren , zeker als deze ( bij voorkeur ) in een laag beton zit, is een mooie buffer.

Voor SWW kan je nog even je gasketel aanhouden , Of gelijk een boilervat aan de warmtepomp er bij.

Gasloos doet het goed tegenwoordig , voor de woningwaarde en je beurs.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Pagina: 1