Boomschors onder speelgedeelte kinderen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22:07
Wij willen een gedeelte van onze tuin aanpassen naar een speelgedeelte voor de kinderen. Als ondergrond willen we graag boomschors aanbrengen.

Nu is alleen de vraag hoe we dit het beste doen. Wat moeten we als minimale laagdikte aanhouden?

En is het verstandig of zelfs nodig om hier een laag antiwortel doek onder aan te brengen? Of ligt het spul hierdoor dan zo los dat het telkens weg schuift?

En als laatste vraag; welk type boomschors is hiervoor het beste geschikt?

Hoor graag of iemand hier ervaring mee heeft!

Alle reacties

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Mijn ervaring is dat je aan het vervangen en aanvullen blijft. Schors blijft niet super lang goed, zeker niet wanneer er op wordt gelopen en het daardoor breekt etc. Het verspreid zich bovendien relatief snel buiten het speel gedeelte door bv gooien, schoppen maar ook omdat kleine stukjes aan de schoenen blijven hangen.

Voordeel is dat het dempend werkt bij een val. Over minimale laagdikte etc is voldoende te vinden met google toch? De eerste hit: https://www.boomschors.nl...en-en-kinderdagverblijven

De 2e: https://www.bustotaal.nl/...chors-onder-speeltoestel/ (soorten, laag opbouw etc)

[ Voor 34% gewijzigd door Bor op 12-05-2026 22:18 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:23
Bor schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 22:15:
Mijn ervaring is dat je aan het vervangen en aanvullen blijft. Schors blijft niet super lang goed, zeker niet wanneer er op wordt gelopen en het daardoor breekt etc. Het verspreid zich bovendien relatief snel buiten het speel gedeelte door bv gooien, schoppen maar ook omdat kleine stukjes aan de schoenen blijven hangen.

Voordeel is dat het dempend werkt bij een val. Over minimale laagdikte etc is voldoende te vinden met google toch? De eerste hit: https://www.boomschors.nl...en-en-kinderdagverblijven

De 2e: https://www.bustotaal.nl/...chors-onder-speeltoestel/ (soorten, laag opbouw etc)
bereid je maar voor op een huis vol met kleine stukjes schors, maar dan echt overal in huis, gaat niet alleen met de schoenen mee, maar ook in de sokken, broek, jas, haren, zakken, etc.

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08:37
plus, het gaat in slipper/sandalen ed zitten en op blote voeten is helemaal niet lekker.
Ik zou zelf een klein stukje gras aanleggen...

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:05
En splinters in de handjes als je kids erin gaan zitten wroeten/oppakken met de handen.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Wow, zo is in vier posts boomschors verworden van een plan tot het slechtste plan ooit ever! :p

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:58

Reinier

\o/

Ik herken niets van de genoemde nadelen. Wel een beetje premium schors gebruiken. Worteldoek maakte veel verschil, op plekken waar ik het niet heb gebruikt zit meer onkruid, maar je houdt het nooit helemaal tegen uiteraard.

• Reinier

Reinier

\o/

ThinkPad schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 07:55:
En splinters in de handjes als je kids erin gaan zitten wroeten/oppakken met de handen.
Is hier thuis nul keer gebeurd in zes jaar :D

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:14
Maar het is wel beter dan speelzand. Want dat wordt een kattenbak

• maartenpols
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08:11
Hier nu 4 jaar "premium" Frans boomschors. Aan laten leveren in een big bag. Gedeelte waar het moest komen 20 tot 30 centimeter afgegraven en daar worteldoek aangebracht. Dat is echt wel een must.

Het wordt nooit het huis in gelopen, maar het verspreid zich soms wel op de paden in de tuin door het spelen van de kinderen. Met een bezem is het zo weer terug geveegd. Ik heb het nog niet geheel of gedeeltelijk hoeven vervangen, maar ik merk wel dat zo langzamerhand gedeeltelijk begint af te brokkelen. Ik zal het vervangen en aanvullen met zo'n 40 liter zak en dan kan het weer even door.

• Luapper
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:32
Hier ook geen enkele issue met boomschors. We hebben een heel pad rondom de tuin, en een grote vlakte bij de trampoline. Wordt graag in gespeeld.

Gewoon lekker doen als je het graag wil.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:23
ThinkPad schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 07:55:
Dat zijn houtsnippers, dat is heel wat anders dan schors. Dat is echt alleen schors.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08:53
maartenpols schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 08:11:
Hier nu 4 jaar "premium" Frans boomschors. Aan laten leveren in een big bag. Gedeelte waar het moest komen 20 tot 30 centimeter afgegraven en daar worteldoek aangebracht. Dat is echt wel een must.

Het wordt nooit het huis in gelopen, maar het verspreid zich soms wel op de paden in de tuin door het spelen van de kinderen. Met een bezem is het zo weer terug geveegd. Ik heb het nog niet geheel of gedeeltelijk hoeven vervangen, maar ik merk wel dat zo langzamerhand gedeeltelijk begint af te brokkelen. Ik zal het vervangen en aanvullen met zo'n 40 liter zak en dan kan het weer even door.
Precies dat Frans boomschors of Ceder boomschors blijft best lang goed.

• Reinier

Reinier

\o/

En vooral als je het net hebt neergelegd ziet het er best fraai uit :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zyyKVN13vt6ZaWdX7vcONQ4VPOw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lwIzVIkV67iSRfCOEQHLEuvD.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1