WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
Dag Tweakers,

We hebben twee kids van respectievelijk 4 en 6 die, ondanks een opvoeding met een minimum aan schermen, steeds vaker schermtijd willen. In principe niet zo erg; leren werken met schermen zullen ze toch een keer moeten. Maar dan wel zo goed mogelijk.

Ik merk dat ik ze steeds vaker bij de ADHD inducing kindercrack (Gaby’s poppenhuis, Cocomelon) weg moet houden. Een van de kids is begaafd, en liever stimuleer ik dat. Youtube staat hier even buiten, daar laat ik ze sowieso niet op met alle rotzooi die daar op staat. Plus we hebben toegang tot (bijna) alle streamingdiensten.

Ik ben dus eigenlijk een beetje op zoek naar ‘verantwoorde’ cartoons. Met een boodschap, iets educatiefs erin, whatever. Wat schaar ik dan bijvoorbeeld onder dat lijstje;

Octonauten, Storybots, Ada Dapper Wetenschapper, etc. Ook mag ik ze graag naar documentaires kijken (die van life on our planet vinden ze erg leuk).

Ik ben erg benieuwd of anderen nog leuke shows voor kinderen weten, waar ze niet enkel als zombies bijzitten maar ook nog wat van opsteken.

[ Voor 3% gewijzigd door MagniArtistique op 12-05-2026 19:53 ]

• Internet Janny
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 11:25

Internet Janny

He does it for free

Zero compensation

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 11:42

Jorissie87

No diggity

Moet het perse een cartoon zijn? Mijn dochter (van 4) lijkt graag naar Freek Vonk en Het Klokhuis. Mn dochter van twee kijkt liever naar Sarah en Eend, Nijntje en Meneer Papier, niet perse educatief maar een stuk minder prikkels dan Pas Patrol. Denk alleen dat jouw kids daar wat te oud voor zijn

Toevoeging: het maakt ook erg uit voor de prikkels en schade waarop er gekeken wordt. Met een TV op veilige afstand is het veiliger en rustiger dan op de tablet/telefoon. Ik ken iemand die wegens hectische thuissituatie een langere tijd haar jonge zoontje filmpjes op de telefoon liet kijken, die kon een jaar later al aan een bril.

[ Voor 36% gewijzigd door Jorissie87 op 12-05-2026 20:11 ]

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 240Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:36

PeepPeepPeep

Ik zei het nog!

Geen kids hier, maar vind het wel eens leuk om hier een (deel) van een vraag in AI te gooien en kijken wat AI dan produceert.

Zo ook met jouw vraag, ik heb de 4e en 5e alinea rechtstreeks in AI gegooid en dat gaf toch wat resultaten en suggesties, waar je ook op kan doorvragen. Wellicht eens naar kijken, ik heb geen idee wat het allemaal is maar niet geschoten is altijd mis.

Succes (en goed bezig hoor!)

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:36

Reinier

\o/

Paxi

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:59

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Doorspekt met politiek en mogelijk helemaal niet zo geschikt.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Die Sendung mit der Maus.
Zijn ook een aantal Nederlandstalige afleveringen te vinden.
Ik keek in mijn jeugd de versie op DLD2, leerde zo de Duitse taal ook nog 'ns.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:54
Shin Chan en de blote billenboogie.
Bor schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 20:25:
[...]

Want?

[ Voor 72% gewijzigd door Bobmeister op 12-05-2026 20:30 ]

• Internet Janny
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 11:25

Internet Janny

He does it for free

Bor schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 20:25:
[...]

Juist goed om te leren wat fout is zoals racisme.

Zero compensation

• CatchEmAll
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 08:33
Bluey en we laten ze hier wel via NPO start de Zappelin programma’s kijken

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:02
Er was eens.

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-06 22:01

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Dit!!

ze staan schijnbaar allemaal op Youtube, maar ik heb hele goede herinneringen aan de "Er was eens" serie.

Er zijn er diverse o.a.
De Mens (geschiedenis)
De Ruimte
Het lichaam (biologie)

If you don't read a newspaper you are uninformed, if you do read a newspaper you are misinformed - Denzel Washington

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-06 19:40

PB-powell

Mr. Laziness

Bluey is zeker een aanrader, ook voor papa en mama veel herkenning en humor.

Overigens ga ik dit topic even volgen want mijn zoon is 5,5 dus ik zit in hetzelfde schuitje

[ Voor 39% gewijzigd door PB-powell op 26-05-2026 09:18 ]

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

PB-powell schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:17:
Bluey is zeker een aanrader, ook voor papa en mama veel herkenning en humor.

Overigens ga ik dit topic even volgen want mijn zoon is 5,5 dus ik zit in hetzelfde schuitje
Is zeker een leuk programma. Onze kleine (3) is hier helemaal gek op en doet ook veel na uit dit programma. Hij leert er best veel van, vooral interacties.

If you don't read a newspaper you are uninformed, if you do read a newspaper you are misinformed - Denzel Washington

• Pendora
Jorissie87 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 20:07:
Toevoeging: het maakt ook erg uit voor de prikkels en schade waarop er gekeken wordt. Met een TV op veilige afstand is het veiliger en rustiger dan op de tablet/telefoon. Ik ken iemand die wegens hectische thuissituatie een langere tijd haar jonge zoontje filmpjes op de telefoon liet kijken, die kon een jaar later al aan een bril.
Heb je daar ook een medisch onderzoek van? Of is het N=1. Mijn zoontje is meer van het scherm en heeft geen problemen met de ogen (gecontroleerd door oogarts). Mijn dochter kijkt nauwelijks naar schermpjes en heeft wel een bril. Heft jouw verhaal weer wat op.

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 05:40
Vroeger waren de meeste programma's voor kinderen educatief. Ik zou dus vooral oudere dingen gaan bekijken. Programma's die op NPO 3 werden uitgezonden zijn meestal goed. Dingen als Sesamstraat, Koekeloere, huisje boompje beestje. Verder ook dingen als Bassie en Adriaan (ik kan nog steeds in veel talen tot 7 tellen), Ernst, Bobbie en de Rest, Ome Willem, Samson en Gert, Alfred J Kwak en veel meer. Allemaal eerder deze shows kinderen over verschillende dingen.

The Reality LAN, 18 tm 20 September 2026

• Tleilaxu
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
PeepPeepPeep schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 20:21:
Geen kids hier, maar vind het wel eens leuk om hier een (deel) van een vraag in AI te gooien en kijken wat AI dan produceert.

Zo ook met jouw vraag, ik heb de 4e en 5e alinea rechtstreeks in AI gegooid en dat gaf toch wat resultaten en suggesties, waar je ook op kan doorvragen. Wellicht eens naar kijken, ik heb geen idee wat het allemaal is maar niet geschoten is altijd mis.

Succes (en goed bezig hoor!)
offtopic:
En waarom kan die LLM dat? Omdat er topics zoals deze bestaan en die LLM daar als een parasiet op meelift.

• Pendora
Ik kan je niet specifiek iets aanraden maar wat ik je wel kan aanraden is voorkomen dat ze zelf kunnen kiezen. Naast dat ze bij Youtube en dergelijk in 2 minuten op domme Japanse filmpjes zitten, ze kijken helemaal niks meer af. Zorg dat ze programma's afkijken.

Ik had eerst Youtube Kids voor mijn kinderen. Helemaal afgebakend met wat wij "goed" vonden wat ze mochten kijken. De intro was op ten duur al te lang bij filmpjes om hun aandacht er bij te houden. en ze waren vooral aan het swipen naar de volgende video. Sindsdien mogen ze zelf niet meer kiezen en moeten ze "zoals vroegah bij lineaire tv", de programma's afkijken. Veel beter voor hun aandachtsboog.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik heb zelf kids van bijna alle leeftijden, en eigenlijk niks dat nu op TV komt is geschikt. BabyTV is allemaal de domme Cocomelon-achtige rommel, dingen als Peppa Big en Bluey zijn echt een héél slecht voorbeeld (ouders die alles maar goed vinden, veel te ver mee gaan in de fantasie van kinderen, geen grenzen opstellen e.d.).
Ik zou zelfs met een gerust hart zeggen dat Bluey schadelijker is voor de opvoeding dan de domme zombie TV op andere kanalen.

Wij keken vroeger (gewoon op TV) series als 'Er was eens.. de mens' en 'Er was eens.. het leven', maar dat soort dingen worden nu niet meer gemaakt. Ik weet niet hoe verouderd die informatie nu is, maar dat zou m.i. wel echt een aanrader zijn.
SchoolTV heeft heel veel leerzame programma's. Zapp ook redelijk wat (maar tegenwoordig weer iets minder). Nog een lijstje met programma's om eens naar te kijken;

Het Klokhuis
Welkom in de geschiedenis
Magic School Bus (meer aan de entertainment kant, maar zeer leerzaam)
Full Proof (van het Klokhuis)
Willem Wever
Freek Vonk (Freeks Wilde Wereld / Freeks Jungle School)
Brainchild (vanaf groep 5, ongeveer)
Horrible Histories (als ze een beetje Engels kunnen)

Maar belangrijker dan al deze dingen; leg de focus niet te veel op dat alles educatief moet zijn. Dingen als cocomelon blokkeren/vermijden is goed, maar kinderen moeten ook gewoon lekker kind zijn. Een brede ervaring met alles van de domste TV tot aan educatieve dingen zorgt voor een véél gezonder leertraject dan alleen maar de 'saaie' leerzame dingen.

• kizke
  • Laatst online: 11:27
Cartoons zijn lastig inderdaad, de rustigste zijn denk ik meer gericht op kleinere kinderen (Vuilniswagen, Puffin Rock, Ben & Holly), mijn kinderen (3,5) kijken inderdaad Bluey wel eens, of Casper & Emma, Sam & Julia of dierenshows (Echte leven in de dierentuin, izzy's koala world). Goed criterium blijft, als ze reageren op je tijdens het kijken is het oke.

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Buurman en Buurman doet het nog steeds goed hier :P En verder veel content van de Zapp-app maar die is een draak om in te zoeken dus dan ben je een beetje overgeleverd aan 'wat er langs komt zweven'. Voor de rest doen wij gewoon aan beperken van de tijd en ervoor zorgen dat ie niet op bepaalde momenten kijkt (bv als ie moe is of al prikkelbaar) en letten we minder op wat wel/niet verantwoord is (tot op zekere hoogte uiteraard).

Wel hebben we Youtube onmogelijk gemaakt tenzij onder toezicht voor 1 specifiek filmpje, want voor je het weet zit ie mind-numbing unboxing videos te kijken of geanimeerde traktors die een vrachtwagen aan het vullen is ofzo :'(

Een antwoord in een iets andere richting: Wij hebben recentelijk een Yoto-speler gekocht en dat heeft z'n behoefte aan schermtijd ook wel flink teruggeschroefd. Hij pakt nu regelmatig zelf die speler en stopt er een kaartje in, om daarna rustig tijdens het luisteren ergens mee te spelen. Kan ook leerzame content op gezet worden (hij is net vier en begon vorige week opeens enthousiast mee te praten met My First 100 English Words :P )

[ Voor 45% gewijzigd door naitsoezn op 26-05-2026 10:00 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-06 16:03

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

naitsoezn schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:53:
Buurman en Buurman doet het nog steeds goed hier :P En verder veel content van de Zapp-app maar die is een draak om in te zoeken dus dan ben je een beetje overgeleverd aan 'wat er langs komt zweven'. Voor de rest doen wij gewoon aan beperken van de tijd en ervoor zorgen dat ie niet op bepaalde momenten kijkt (bv als ie moe is of al prikkelbaar) en letten we minder op wat wel/niet verantwoord is (tot op zekere hoogte uiteraard).
Buurman en buurman zijn leuk. Hoewel je wel hoopt dat de 'educatieve inspiratie' wat beperkt blijft, en ze het geleerde niet in praktijk gaan brengen :+

Over: Er was eens...

Die heeft volgens kijkwijzer wel een leeftijdsadvies vanaf 6 jaar, wegens geweld en angst:
https://www.kijkwijzer.nl/series/er-was-eens-het-leven/
https://www.kijkwijzer.nl/series/er-was-eens-de-mens/

Dus wellicht wat minder geschikt. Oudere kinderen kunnen het relativeren, maar kinderen van 4 tot 6 jaar zijn nog weinig gewend, en daar kan het hard overkomen.

[ Voor 23% gewijzigd door gorgi_19 op 26-05-2026 09:57 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Jorissie87

Jorissie87

No diggity

Pendora schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:19:
[...]

Heb je daar ook een medisch onderzoek van? Of is het N=1. Mijn zoontje is meer van het scherm en heeft geen problemen met de ogen (gecontroleerd door oogarts). Mijn dochter kijkt nauwelijks naar schermpjes en heeft wel een bril. Heft jouw verhaal weer wat op.
Die onderzoeken zijn er zeker. Kijk onder andere eens wat Myopie precies is.

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 240Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

• Pendora
Jorissie87 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 10:02:
[...]

Die onderzoeken zijn er zeker. Kijk onder andere eens wat Myopie precies is.
Ok. Ik heb gekeken op https://www.myopie.nl:
Bij myopie is het oog langwerpiger gegroeid dan de bedoeling is. Die groei gebeurt voornamelijk in de kinderleeftijd en jeugd. Waardoor het oog te hard groeit is nog niet duidelijk. Het lijkt erop dat een gebrek aan invallend licht een reeks veranderingen veroorzaakt in het netvlies, waardoor het oog aan de achterkant langer wordt. Uit onderzoek blijkt dat zowel erfelijke factoren als de leefstijl hierbij een grote rol spelen.
Niks over schermtijd.
Myopie is sterk erfelijk bepaald.
Hm. Ook niet afhankelijk van schermtijd
Leefstijlfactoren

Een van de oorzaken van de recente stijging van myopie in jongeren is de veranderde leefstijl. Kinderen spelen minder lang buiten dan vroeger. In plaats daarvan zitten ze vaker binnen op hun smartphone, tablet of computerscherm. Onderzoek laat zien dat mensen die in hun jeugd veel lezen of naar digitale schermen kijken een grotere kans hebben om myoop te worden. Mede hierdoor is een hoog opleidingsniveau een bekende risicofactor voor het ontstaan van myopie.
Gaat het over het scherm of gaat het over minder lang naar buiten? Omdat er ook over lezen in boeken wordt gesproken lijkt het eerder minder lang naar buiten te gaan.
Beschermend daglicht

Gelukkig is er ook een beschermende factor. Veel studies hebben aangetoond dat buiten in het daglicht zijn de uitzonderlijke groei van het oog tegengaat. Buiten is er 15x meer licht dan binnen. Overvloedig licht zorgt ervoor dat het netvlies een stofje aanmaakt, dopamine, dat de groei afremt. Het grootste effect wordt bereikt als kinderen meer dan 2 uur per dag worden blootgesteld aan daglicht. Dat is aanzienlijk langer dan de tijd die kinderen in Nederland gemiddeld buiten zijn.
Ah. Kinderen komen te weinig buiten. Het schermgebruik zelf is niet een directe oorzaak.

Dus jouw stukje:
Slaat helemaal nergens op. Nergens op de site staat dat er een verschil is tussen de schermen en wordt schermtijd gelijk getrokken met lezen uit een boek. Het kindje uit je voorbeeld kwam waarschijnlijk door de hectische tijd en daardoor weinig buiten speeltijd.

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Oon schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:48:
Ik heb zelf kids van bijna alle leeftijden, en eigenlijk niks dat nu op TV komt is geschikt. BabyTV is allemaal de domme Cocomelon-achtige rommel, dingen als Peppa Big en Bluey zijn echt een héél slecht voorbeeld (ouders die alles maar goed vinden, veel te ver mee gaan in de fantasie van kinderen, geen grenzen opstellen e.d.).
Ik zou zelfs met een gerust hart zeggen dat Bluey schadelijker is voor de opvoeding dan de domme zombie TV op andere kanalen.

knip
Diverse kinderpsychologen zijn het toch niet helemaal met je eens. Cocomelon scoort inderdaad HEEL slecht en ook Peppa wordt afgeraden (Buiten dat ik dit zelf een zeer brutaal rot varken vind en een achterlijke tekenstijl), maar over Bluey zijn diverse psychologen wel positief, o.a. over familiewaardes, normen en waarden en respect richting anderen. Waar ik het wel mee eens ben is dat het wat onrealistisch is qua tijd/spelen met kinderen. Maar ja, een tekenfilm waar de ouders continu aan het werk zijn en de kinderen op de opvang zitten is ook niet leuk.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-06 15:57

Qwerty-273

Meukposter

Purno de Purno mag natuurlijk niet ontbreken. Dat is toch echt wel een stukje Nederlandse educatie die tegenwoordig vervlogen is. Sapperedosio!
De volledige afleveringen staan tegenwoordig (of al behoorlijk lang) op Youtube: https://www.youtube.com/channel/UCQpSI7eNpds4QPcgHuX-Vag

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05-06 15:17
Pendora schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 10:32:
Slaat helemaal nergens op. Nergens op de site staat dat er een verschil is tussen de schermen en wordt schermtijd gelijk getrokken met lezen uit een boek. Het kindje uit je voorbeeld kwam waarschijnlijk door de hectische tijd en daardoor weinig buiten speeltijd.
Het gaat ook niet zozeer om het scherm, alswel om het dichtbij kijken:
Advies van Prof. en dr. Caroline Klaver (Erasmus MC en Radboudumc)
1. De belangrijkste oorzaken van bijziendheid: te weinig buiten zijn en teveel dichtbij kijken!
En of dat dan een scherm of wat anders is... ik merk wel aan mijn kleinkinderen (n =2) dat als ze tv kijken vanaf de bank ze veel beweeglijker zijn en wat meer om zich heen kijken. Als ze een telefoon in de handen krijgen, zitten ze er heel dicht bovenop en zijn ze gefixeerd en niet vanaf te slaan.

Best goede informatie in dit item van het jeugdjournaal: YouTube: Steeds meer kinderen hebben een bril nodig door schermen

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:40
Qwerty-273 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 10:54:
Purno de Purno mag natuurlijk niet ontbreken. Dat is toch echt wel een stukje Nederlandse educatie die tegenwoordig vervlogen is. Sapperedosio!
De volledige afleveringen staan tegenwoordig (of al behoorlijk lang) op Youtube: https://www.youtube.com/channel/UCQpSI7eNpds4QPcgHuX-Vag

[YouTube: De Freules]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q_yCrlwBT6J6YHRUWKDw4mZoTig=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/B10AlZbpbNZUiSz6TUbYHexH.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mV_ceH5P8zZVjoFAJiK-mOTPj7w=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/ljK9c67XScbJtTNG31hRXebm.gif?f=user_large

Helemaal juist!

• Jorissie87

Jorissie87

No diggity

Pendora schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 10:32:
[...]

Ok. Ik heb gekeken op https://www.myopie.nl:

[...]

Niks over schermtijd.

[...]

Hm. Ook niet afhankelijk van schermtijd

[...]

Gaat het over het scherm of gaat het over minder lang naar buiten? Omdat er ook over lezen in boeken wordt gesproken lijkt het eerder minder lang naar buiten te gaan.

[...]

Ah. Kinderen komen te weinig buiten. Het schermgebruik zelf is niet een directe oorzaak.

Dus jouw stukje:

[...]

Ergens voel ik me geroepen om hier een reactie op te geven maar gezien de toon die ik in jouw bericht proef, vraag ik me ook af of dat zinvol is. Daarnaast is het niet waar dit topic over gaat. Er bestaan zeker onderzoeken die bevestigen dat het langer kijken op een telefoonscherm voor kinderen schadelijk is en o.a. de kans op myopie vergroot. Google anders eens "is het kijken naar telefoonscherm schadelijk voor de ogen van mijn kind" en oordeel zelf eens wat de tendens van de resultaten is. Als dat onvoldoende is, vraag het dan eens aan een willekeurige opticien. Als jij dat niet ziet of niet wil zien (pun intended) dan is het prima maar het "slaat niet helemaal nergens op". De reden waarom ik het benoemde is dus omdat ik daadwerkelijk een kind ken die door overmatige schermtijd op een tablet/mobiel op jonge leeftijd nu een bril draagt, dat is niet omdat ik dat vind maar omdat de oogarts dat letterlijk zo heeft uitgelegd.

• Pendora
Jorissie87 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 11:59:
[...]

Ergens voel ik me geroepen om hier een reactie op te geven maar gezien de toon die ik in jouw bericht proef, vraag ik me ook af of dat zinvol is. Daarnaast is het niet waar dit topic over gaat. Er bestaan zeker onderzoeken die bevestigen dat het langer kijken op een telefoonscherm voor kinderen schadelijk is en o.a. de kans op myopie vergroot. Google anders eens "is het kijken naar telefoonscherm schadelijk voor de ogen van mijn kind" en oordeel zelf eens wat de tendens van de resultaten is. Als dat onvoldoende is, vraag het dan eens aan een willekeurige opticien. Als jij dat niet ziet of niet wil zien (pun intended) dan is het prima maar het "slaat niet helemaal nergens op". De reden waarom ik het benoemde is dus omdat ik daadwerkelijk een kind ken die door overmatige schermtijd op een tablet/mobiel op jonge leeftijd nu een bril draagt, dat is niet omdat ik dat vind maar omdat de oogarts dat letterlijk zo heeft uitgelegd.
Sorry voor de toon dat is zeker niet mijn bedoeling geweest.

• peize9
  • Laatst online: 05:40
Geziene het nu live gaat, https://schatkamer.beeldengeluid.nl/verhaal/genre-jeugd is een optie.

The Reality LAN, 18 tm 20 September 2026

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik heb zelf géén kinderen (althans: niet waar ik weet van heb) maar het dochtertje van een goede vriendin van me wil als bijna 5-jarige, ook als ze hier is, altijd even naar 'Paw-Patrol' kijken voordat ze gaat slapen. Ze wil zelf ook altijd overal 'meehelpen', ongeächt dat wat wat er moet gebeuren en is daarbij dan ook liever buiten bezig dan dat ze binnen in huis achter een scherm aan het hangen is.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Aegir81
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 05-06 18:16
Vlaamse tips, maar misschien ook wel interessant:

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hier zijn Klokhuis, Welkom in de jaren, Jeugdjournaal en Er was eens... heel populair.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Pagina: 1