Vraag

• stiest
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:16
Mijn vraag

Klopt mijn gedachtegang dat er lucht(bellen) in de verdeler zitten?

Kijkend naar de rechtse twee groepen dan staan de groepen helemaal open/omhoog, maar is de flow laag. Delta T is iets van 7.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KvLw7C433K05hsuyNm1zH1mYPkk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZpsHhPz9kj6ClNfjcPt2igRs.jpg?f=fotoalbum_large

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik heb al met een ontluchtingssleutel het onderste ventiel (links op de foto) opengedraaid, maar daar kwam alleen water uit.

Ook heb ik druk verhoogd van cv naar 1,5 bar. Geen verschil.

Voor het bovenste ventiel heb ik de installateur een mail voor gestuurd. Dit ventiel kan ik niet ontluchten ivm leiding die er direct boven zit. Dit lijkt me een foutje tijdens de installatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/osnqNvvp1Sqg24Tj23De_6Rfctw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wvt19xHfRB63L7tTRLBPluHH.jpg?f=fotoalbum_large

Zijn er nog zaken die ik zelf kan proberen?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Als hij helemaal omhoog staat is er idd weinig flow :?
(en dus een hoog dT)
Staat de klep aan de kant van de flowmeter (te ver) dicht wellicht?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• stiest
paQ schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 19:11:
Als hij helemaal omhoog staat is er idd weinig flow :?
(en dus een hoog dT)
Staat de klep aan de kant van de flowmeter (te ver) dicht wellicht?
Even een check: Omhoog is toch juist debiet vergroten? Dan zou je toch meer debiet verwachten?

Welke klep bedoel je? Is die klep zichtbaar op de foto?

• paQ
  • Nu online

paQ

stiest schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 20:03:
[...]

Even een check: Omhoog is toch juist debiet vergroten? Dan zou je toch meer debiet verwachten?

Welke klep bedoel je? Is die klep zichtbaar op de foto?
Hoe verder het vlottertje naar beneden komt hoe meer flow. Zie indicator.

Als je dat rode ding eraf haalt (omhoog) zie je dat de flowmeter zelf ook eigenlijk een kraantje is.

• stiest
Ja, probleem is dus dat de kraan verder open staat dan bijvoorbeeld de derde of vierde groep van rechts, maar dat de vlotter niet zakt naar de flow waar hij op zou moeten staan. Vandaar mijn vraag of er een luchtbel in kan zitten en dat die luchtbel de vlotter of flow verstoort. Ik hoop dat mijn vraag zo duidelijker geformuleerd is.

• paQ
  • Nu online

paQ

Je kun t de waterpomp druk van de CV ketel opvoeren en dan tijdelijk de andere groepen dicht. Kijken hoe en of het dan reageert.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:23
Dit is als leek niet te doen. Soms kan er idd lucht zitten in de flowmeter zelf. Dan is de flow wellicht wel goed maar werkt het vlottertje niet.

Dan moet je met hoge snelheid spoelen maar op de grens van een flowstoring.

• cgms
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 13-05 15:40
Die blauwe dingen op de bovenste verdeler zijn toch automatische stelmotoren, mogelijk aangestuurd door zone thermostaten? Heb je die er eens afgehaald, en met de hand helemaal open gedraaid? Het kan zijn dat de thermostaten de zone dicht sturen.

Nibe S2125-12, SMO S40, vrijstaande woning 190 m2 vloerverwarming (1973, gerenoveerd 2023), Zehnder Q450, 28 zonnepanelen O/W met veel schaduw, Enphase IQ8/IQ8+ micro-omvormers

• stiest
Ja, de zonering staat helemaal open. Neemt niet weg dat dit wel dicht kan zitten.

Om aan de groepen te gaan zitten lijkt me voor nu niet het beste plan. Ben wat huiverig om zelf verder aan de installatie te zitten. Dit zou nog onder garantie moeten vallen neem ik aan. Ik ga eerst dat pad bewandelen. Dank voor de suggesties.
Pagina: 1