WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

GoodWe omvormer - firmware en app functionaliteit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Beun
  • Registratie: Juli 2017
  • Niet online
Hi allemaal,

Als dit hier niet goed staat dan verneem ik het graag van de mods.

Sinds afgelopen week heb ik zonnepanelen i.c.m. een GoodWe omvormer. Het gaat hier om het model GW-3000-XS-30. Nu zijn er twee zaken die mij opvallen en hopelijk hebben jullie meer informatie.

1. De huidige firmwareversie is V1.01.0. Ik heb aan GoodWe support gevraagd of dit de meest recente versie is. Hierop werd gereageerd dat zij aan de slag gaan met het updaten van mijn omvormer. Op een gegeven moment zeggen zij dat ze omvormer nu up to date is maar in de SEMS+ app staat nog steeds V1.01.0. Aan GoodWe gevraagd of dit correct is maar ik heb (nog) geen antwoord ontvangen. Heeft iemand hier misschien meer informatie over?

2. In de SEMS+ app zou er de mogelijkheid moeten zijn om de omvormer bij negatieve prijzen uit te schakelen. Deze optie zie ik nergens terug. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik kan dit eventueel vanuit Home Assistant doen. Echter, als het native in de app zit dan wil ik dat wellicht eerst proberen.

Alvast bedankt!

Alle reacties

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik heb een wat oudere omvormer, die moesten ze nog met de hand (USB stick) komen updaten om die online werkend te krijgen. Dus daar durf ik weinig over te zeggen.

Maar vraag nr2. In de SEMS+ app heb je devices en daar staat als het goed is je omvormer, als je daar op klikt zie ik bij common controls 'Device Start/Stop'

• Beun
  • Niet online
BlueKeenan schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 19:02:
Ik heb een wat oudere omvormer, die moesten ze nog met de hand (USB stick) komen updaten om die online werkend te krijgen. Dus daar durf ik weinig over te zeggen.

Maar vraag nr2. In de SEMS+ app heb je devices en daar staat als het goed is je omvormer, als je daar op klikt zie ik bij common controls 'Device Start/Stop'
Dankjewel! Wellicht moet ik het deze week nog geduldig afwachten. Kan altijd nog een ticket indienen.

Betreft de app, ik lees net in een ander topic dat het misschien per eind mei pas beschikbaar is. Start/stop zie ik in ieder geval wel.

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ow ik heb je vraag verkeerd geïnterpreteerd, jij bedoelt dat de app zelf bij negatieve prijzen de omvormer uitschakelt. Die functie ken ik het bestaan niet vanaf. Doe het nu met hass inderdaad, ook omdat ik wel meer actief doe tijdens negatieve prijzen (airco aan etc).

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:26
Beun schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 19:07:
[...]

Dankjewel! Wellicht moet ik het deze week nog geduldig afwachten. Kan altijd nog een ticket indienen.

Betreft de app, ik lees net in een ander topic dat het misschien per eind mei pas beschikbaar is. Start/stop zie ik in ieder geval wel.
Ik heb sinds gisteren de goodwe 5k-sdt-g30 en de negatieve optimalisatie stond gewoon in de SEMS+ app

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1kWh

• Beun
  • Niet online
Erik1805 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:48:
[...]

Ik heb sinds gisteren de goodwe 5k-sdt-g30 en de negatieve optimalisatie stond gewoon in de SEMS+ app
Waar staat die optie bij jou?

• Erik1805
Beun schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 18:59:
[...]

Waar staat die optie bij jou?
Staat in het menu

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NvlIAKGLFesWlccvReUk9NaZRk4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ck2PO4yJrP6X5YYrDZ8uPZ4f.jpg?f=fotoalbum_large

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1kWh

• Beun
  • Niet online
Gek, ik heb alleen deze opties:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CBqlBji9EQxsRRHlbdzuNau3Ack=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EuZNjqQpPIIMjLmcEBnDQK2e.png?f=fotoalbum_large

• Erik1805
Beun schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 22:08:
[...]

Gek, ik heb alleen deze opties:

[Afbeelding]
Wat raar. Ik heb versie 2.5.0

• Beun
  • Niet online
Erik1805 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 22:10:
[...]

Wat raar. Ik heb versie 2.5.0
Hier hetzelfde, haha.

• Beun
  • Niet online
@Erik1805 ik heb GoodWe support maar eens gebeld. Zij kunnen mij niet verder helpen. De optie ‘zou er gewoon moeten zijn’. Anders moet ik hun energiemeter aanschaffen. Welke heb jij? Van GoodWe of Homewizard?

Het lijkt er dus op dat ik het via Home Assistant moet gaan regelen.

[ Voor 17% gewijzigd door Beun op 21-05-2026 13:41 ]

• Erik1805
Beun schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 13:39:
@Erik1805 ik heb GoodWe support maar eens gebeld. Zij kunnen mij niet verder helpen. De optie ‘zou er gewoon moeten zijn’. Anders moet ik hun energiemeter aanschaffen. Welke heb jij? Van GoodWe of Homewizard?

Het lijkt er dus op dat ik het via Home Assistant moet gaan regelen.
Ik heb geen energiemeter. Alleen de Goodwe omvormer. En gebruikt de Tibber pulse als p1 meter. Maar lijkt mij stug dat de P1 meter daar iets mee te maken heeft

[ Voor 6% gewijzigd door Erik1805 op 21-05-2026 14:13 ]

• Beun
  • Niet online
Erik1805 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 14:10:
[...]

Ik heb geen energiemeter. Alleen de Goodwe omvormer. En gebruikt de Tibber pulse als p1 meter. Maar lijkt mij stug dat de P1 meter daar iets mee te maken heeft
Dankjewel, vaag is het wel allemaal. Misschien is mijn model er niet voor geschikt maar dat krijg ik ook niet van GW te horen…

• Erik1805
Beun schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 14:58:
[...]

Dankjewel, vaag is het wel allemaal. Misschien is mijn model er niet voor geschikt maar dat krijg ik ook niet van GW te horen…
Onderstaande vond ik wel op internet over functie negatieve stroomprijzen:

Belangrijk voorbehoud

De functie lijkt niet op alle omvormers beschikbaar te zijn. De documentatie van GoodWe richt zich specifiek op hybride omvormers, en de uitgebreidere dynamische tariefondersteuning is prominent aanwezig bij de nieuwe EzManager3000 energiemanagementgateway. Voor omvormers zonder batterij of zonder ethernet/cloud-verbinding kan de ondersteuning beperkt zijn. Welke specifieke modellen en firmware worden ondersteund, is mij nu nog niet duidelijk.

• Joeri
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:12
Ik heb de 1000-XS hangen. Die heeft de knop voor negatieve prijzen ook niet.

• Beun
  • Niet online
Erik1805 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 15:01:
[...]

Onderstaande vond ik wel op internet over functie negatieve stroomprijzen:

Belangrijk voorbehoud

De functie lijkt niet op alle omvormers beschikbaar te zijn. De documentatie van GoodWe richt zich specifiek op hybride omvormers, en de uitgebreidere dynamische tariefondersteuning is prominent aanwezig bij de nieuwe EzManager3000 energiemanagementgateway. Voor omvormers zonder batterij of zonder ethernet/cloud-verbinding kan de ondersteuning beperkt zijn. Welke specifieke modellen en firmware worden ondersteund, is mij nu nog niet duidelijk.
Als ik de link open dan staat er dat de XS G3 hiervoor geschikt is. Nu snap ik er helemaal niets meer van 😂

• Erik1805
Werkt wel heel goed. Levert nu niks terug.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tM5017zDOODjypybivNcU_zuw8o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nSZj3CHqxZPPoV2OncJSpXpV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1nSktD_j0XZ1AEqFGVnab0rC2tM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VLPRw8R36wn2RCmvzI9KKXIO.png?f=fotoalbum_large

• Beun
  • Niet online
Dat klinkt als muziek in mijn oren. Misschien dat het binnenkort toch beschikbaar is. Heb wederom een ticket bij GoodWe ingediend.
Pagina: 1