Oke, mijn eerste indruk.
Ter referentie, ik kom af van een MSI 321URX QD-OLED scherm.
De kleuren zijn mooier dan ik verwacht had, zit bijna op het niveau van QD-OLED. Grote van het scherm is echt voor mij persoonlijk super, alles ziet er ook nog haar scherp uit. Panel Uniformiteit is bij mij bijna perfect (in ieder geval goed genoeg voor mij), zie geen rare balken, strepen. Heb alle kleuren getest, ook grijs in verschillende niveaus. Brightness is voor mijn gevoel lager dan MSI die ik heb, maar voldoende voor mij.
Maar, heb wel last van Edge Dimming en dat stoort mij eerlijk gezegd. Ik merk het bijvoorbeeld bij World of Warcraft classic wat ik op het moment speel. Spellbalk, bags, etc wat aan de zijkanten van scherm zitten, zien er beetje dof uit? Waarschijnlijk dus doordat paneel aan de zijkanten wat donkerder (dimmer) is. Zo wat ik kan vinden op internet, blijkt dat iets normaal te zijn bij dit scherm. Moet even nadenken of ik hiermee kan leven. Er blijken meerdere mensen geklaagd te hebben bij Dell, maar zij geven aan dat niet te gaan veranderen d.m.v. firmware update. Maar goed, ik heb scherm net uurtje, dus moet nog even wat testen en googlen. Voor nu mijn update wat betreft het scherm.
Ik heb wat foto's gemaakt, maar lijkt op de foto's minder erg, maar als ik ervoor zit, zie je het duidelijk.
Op reddit vind ik post van iemands review als je zoekt op AW3926QW HUD wached out
Een van de min punten heb ik hieronder gezet.
- Poor Edge dimming (fine for games without a HUD, but VERY notieable for games with one and especially terrible in MMO's) for example in WOW, when I open my bag, it's drastically dimmer and the color is washed out compared to when I move my bag window to the center of the screen (I don't have a luminance meter, but it feels like 30% or so). This happens in all HDR/SDR modes
Precies waar ik ook last van heb.
Even wat meer testjes gedaan, bijvoorbeeld foto met twee zelfde afbeeldingen, maar dan ieder op een ander plek op het scherm.
Bovenstaande foto, kijk naar de paarse kleur van google achtergrond, verschil tussen middelste en de rechter afbeelding.
Waar ik eigenlijk benieuwd naar ben, heeft LG 39 hier ook last van, panel dimming aan de zijkant?
Voor nu laat ik het hier bij.
Kleine update
Tot mijn verassing was het In HDR mode stuk beter wat betreft side dimming. In iedergeval waar ik mee kan leven.
Maar goed, scherm gaf na 2 uur gebruik een flits en daarna geen beeld meer. Hierna monitor aan en uit, DP kabel eruit en weer erin. hele computer uit en weer aan. Dacht, het is klaar. Daarna alles uit laten staan voor 10min ongeveer en dacht probeer nog een keer en toen ging scherm weer aan. geen goeie voorbode.
Hij is echt stuk, nu gaat beeld binnen 1min doorelkaar en meteen erna zwart beeld.
Morgen maar Dell bellen
[
Voor 71% gewijzigd door
Dimentrix op 11-09-2026 21:44
]