opvolger 65 inch lg oled c8 na 8 jaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jorisw86
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:51
heb momenteel een lg oled c8 65 inch aan de muur hangen in een vrij lichte woonkamer.

geluid maakt niet uit hiervoor gebruik ik mijn sonos surround set.

tevens kijk en speel ik alles af via een google streamer (de nieuwste)

Ik zoek een?
ben opzoek naar een mooie upgrade en zat te kijken naar een TCL 75" QD Mini-led C81K 4K (2025) ander type mag ook. er zijn er zoveel is mij niet geheel duidelijk wat de verschillen zijn.

Wat is je budget?
1500 a 2200 euro voor een 75 inch model

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
kijk zeer veel series en films met hdr alles erop en eraan via kodi netflix enzovoort. tv hangt zo 4.5/5 meter van de bank af.

Wat heb je zelf al gevonden?
ik twijfel heel erg voor oled of toch een qd mini led ik ga ervanuit dat deze mijn oude c8 weg blazen maar vroeg me af naar jullie ervarinngen en of advies hierin.

Welke vragen heb je hier nog over?
zat te kijken voor een tcl je krijgt veel tv voor een leuke prijs.

Alle reacties

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:49
Geen idee hoe een vrij nieuwe TCL C8 zich verhoudt tot een vrij oude LG OLED C8, maar een recent OLED model van LG, zoals een C5, is een betere TV dan de TCL C8. Ik zou niet zo snel van een OLED terug gaan naar een LCD. Een 77" C5 past binnen je budget en ligt qua prijs heel dicht bij die TCL.

Waarom wil je van OLED naar LCD? Wat mis je nu in je OLED wat je bij een LCD (of specifiek die TCL) wel hoopt te vinden?

[ Voor 17% gewijzigd door Hulleman op 12-05-2026 14:57 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Apple TV 4K 2022 | Playstation 5 Pro | Playstation Portal | Xbox Series X |

• jorisw86
ik mis helderheid en een grotere maat tv. en als ik zo bij oled keek zijn deze vele male duurder. mijn c8 was toen de tijd 3500 euro. en heb een hele lichte woonkamer en qd mini led komt daar beter mee uit de test zeggen ze. vandaar mijn vraag.

• Hulleman
Oké. Ja de TCL heeft een hogere piekhelderheid dan een OLED, maar dat geldt praktisch voor alle high-end LCD's. Dat wil niet zeggen dat ze een betere beeldkwaliteit leveren dan OLED's.

Ik weet niet welke OLED's je bekeken hebt, maar de 2025 modellen zijn zo duur niet (meer). In de pricewatch is een 77" LG OLED C5 goedkoper dan de 75" TCL C81. Bij Smits Arnhem staat de C5 voor € 1.899 te koop. Prima winkel is dat. De C5 is echt significant helderder dan de C8 die je nu hebt. Ik ben van een C7 naar C3 gegaan en dat was al een behoorlijke stap qua helderheid. De C5 doet daar nog een flinke schep boven op.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Apple TV 4K 2022 | Playstation 5 Pro | Playstation Portal | Xbox Series X |

• jorisw86
als ik een oled zou willen kwam ik zelf bij de lg g5 uit en deze is aanzienlijk duurder.

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Vraag me dan wel af waarom je een TCL overweegt terwijl de LG dan weer top of the line moet zijn en de betaalbare varient niet voldoet.

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
jorisw86 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 15:16:
als ik een oled zou willen kwam ik zelf bij de lg g5 uit en deze is aanzienlijk duurder.
Waarom open je een topic als je het goede advies niet aanneemt/ overweegt en al voor jezelf duidelijk hebt wat je wel en niet wil?

• Hulleman
jorisw86 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 15:16:
Dat is natuurlijk geen vergelijking met een TCL C81. Als je voor OLED naar een G5 kijkt kom je voor LCD al snel uit bij een Sony Bravia 9. Die is in 75" nog veel duurder dan een 77" G5.

[ Voor 11% gewijzigd door Hulleman op 12-05-2026 16:05 ]

• jorisw86
het gaat mij meer erom zo tcl tv is dat een upgrade tegenover een oled c8 . ik snap dat oled veel beter en mooier is. maar ga ik erop achteruit vergeleken met wat ik nu heb.

• Hulleman
Op onderdelen is die TCL een upgrade en op onderdelen niet. Het is een LCD tv die last heeft van blooming. Een OLED heeft dat niet.

Mijn punt is meer. Voor hetzelfde, of mogelijk minder, geld van die TCL koop je een betere LG OLED C5. Mogelijk staar jij je blind op piekhelderheid van die TCL, maar dat moet je niet doen. Mijn woonkamer heeft grote raampartijen van plafond tot grond. Een LG C3 is echt helder zat overdag.

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08:07

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@jorisw86 Kan je ons ook meer vertellen van wat je zelf al hebt uitgezocht en welke gerichte vragen je daarover hebt? Hoe meer informatie, hoe beter.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• Duster_42
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 13-05 13:04
5 meter afstand van de TV. Waarom dan niet gelijk een 85inch TCl C7K voor 1699. Doet maar weinig onder voor de C8k. Rond de 75-77 inch zal ik persoonlijk altijd voor OLED gaan. Boven de 85-98 inch worden de minileds van TCL ook wel interessant. Immersie ik ook belangrijk. Extra helderheid is misschien belangrijk als je films kijkt in de standaard/dynamische setting met helderheid op standje max. Als je de Filmmaker setting gebruikt zijn de huidige OLEDs meer dan helder genoeg. De C-serie OLEDs van LG zijn wel net spiegels in een lichte woonkamer dan is de G serie een beter optie.

• jorisw86
Duster bedankt. Wij storen ons nu ook mateloos aan de reflecties en zonlicht idd

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:47

Croga

The Unreasonable Man

jorisw86 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 14:50:
Duster bedankt. Wij storen ons nu ook mateloos aan de reflecties en zonlicht idd
Waarom denk je dat de TCL dat op gaat lossen? Die heeft ook gewoon een glad scherm en daarmee vergelijkbare spiegeling. Een grotere helderheid zal dat een klein beetje oplossen maar niet in enige relevante hoeveelheden.

Ik zit met exact dezelfde overweging en ja, ik ben naar de G-series aan het kijken. Geen enkel glad scherm gaat dat probleem verhelpen namelijk.

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
jorisw86 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 14:50:
@Jorgen vraagt hierboven nog wat je zoekt in een nieuwe TV, daar reageer je uberhaubt niet op.

Als ik je reacties lees wil je gewoon bevestiging dat die TCL de goede keuze is, *knip*

[ Voor 8% gewijzigd door Jorgen op 13-05-2026 19:20 . Reden: dit lokt metadiscussie uit en helpt niet ]

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik zie nog niet helemaal waar dit topic naartoe gaat. Enerzijds wil je advies, anderzijds lijk je perse de TCL te willen op punten waar de geadviseerde tv's beter of zelfs betaalbaarder zijn. Ik mis ook nog steeds een stuk inzet, zoals bijv de antwoorden op de vragen die ik je stelde @jorisw86. Je bent vanzelfsprekend niet verplicht om een geadviseerde tv te kopen, maar wel om op het forum meer eigen inzet te tonen en (voor-)werk te doen. Nu neigt bijna elk antwoord naar "ja maar TCL..." en moeten we vervolgens blijven vragen om verduidelijking. Als dat niet anders wordt, gaat dit topic op slot.

• jorisw86
Ik vraag naar advies en of ervaringen van mensen die dit gedaan hebben. Niet naar oled is beter ja dat weet ik dan koop ik een lg g5. Maar vind dat te duur. Of het een upgrade is vanaf een 8 jaar oude oled naar als voorbeeld een nieuwe tcl. Heb allerlei vergelijken tech videos en specs gekeken. Maar twijfel heel erg.

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

jorisw86 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 17:12:
Ik vraag naar advies en of ervaringen van mensen die dit gedaan hebben. Niet naar oled is beter ja dat weet ik dan koop ik een lg g5. Maar vind dat te duur. Of het een upgrade is vanaf een 8 jaar oude oled naar als voorbeeld een nieuwe tcl. Heb allerlei vergelijken tech videos en specs gekeken. Maar twijfel heel erg.
Twijfel is ook niet erg, daarbij willen we je helpen. Maar de vraag blijft wat je zelf hierover hebt uitgevonden, waarom je denkt dat die TCL wellicht de beste optie voor je is en welke gerichte vragen we je bij kunnen helpen. Nu blijft het vaag en moet mensen aan antwoorden trekken. Hoe specifieker en duidelijker je bent en hoe beter je ingaat op de reacties, hoe concreter het advies gaat worden. Alleen 'is deze beter dan die' is te weinig houvast voor je medeforumgebruikers.

• jorisw86
Reviews en tech artikelen gelezen en gezien. En daar komen ze goed uit. Niet echt een specifieke eis voor tcl. Mooie specs voor een betaalbare prijs. Vandaar naar zulke tvs gekeken.

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

jorisw86 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 19:20:
Reviews en tech artikelen gelezen en gezien. En daar komen ze goed uit. Niet echt een specifieke eis voor tcl. Mooie specs voor een betaalbare prijs. Vandaar naar zulke tvs gekeken.
Begrijpelijk. Maar exact wát spreekt je aan dat je in die reviews en video's las/zag? Wat laat je behalve de prijs dan nog meer naar TCL neigen? En waarom zou een vergelijkbaar geprijsde, maar door je mede-Tweakers daarboven gepositioneerde en geadviseerde LG dan niet voor je kunnen doen?

Je kunt gerust een mooie TCL kopen als die het beste gevoel geeft. Dat vindt niemand een probleem natuurlijk. Maar neem ons mee in je gedachtegang. Hoe beter iemand begrijpt wat voor jou belangrijk is, of welke specs jij aantrekkelijk vindt, hoe passender, concreter en sneller het goede advies naar boven komt. Dat maakt het voor jou ook fijner en makkelijker om te beslissen.

• jorisw86
mooi helderheid zat erin zwart best best oke bloom is aardig weg gepoetst dat soort zaken. niet vergeleken met een lg g5 natuurlijk maar wel zeer veel groei zag je erin.

• jaspermeul
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:22
jorisw86 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 17:12:
De 77” LG G5 is te krijgen voor 2200 netto: meesje in "OLED Televisies aanbiedingen- & kortingscodetopic"

Past dus precies in je aangegeven budget. Wil je toch de TCL C8 dan moet je die kopen.

De verschillen gewoon te erg om er iets nuttigs over te zeggen zonder meer info te krijgen over wat je nou precies zoekt.
Pagina: 1