Nieuwe boxen set van rond de Fl 7500,-

Pagina: 1
Acties:
  • 685 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mr.David
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-07 22:09
(Sorry, maar die andere topic was niet duidelijk dus laat 'm maar staan zo) ;)

Weet iemand wat ik moet gaan luisteren voor als je ca 7 a 8 duizend gulden te besteden hebt voor 2 fronts 2 rears en een center. (iets meer mag ook als het echt heel mooi is)

Fronts heb ik het liefst hetzelfde als de rears, omdat als ik plaatjes in elkaar mix, de rears als speaker B aansluit (lekker hard :P)

Hier zijn de spec. van mijn audio set: :9
Yamaha DSP-A2 (5x160 W (DIN) dolby digital versterker)
Yamaha DVD-S796 (regio vrije dvd met VDH optische kabel)
Yamaha CDX-593 (cd speler met pro-bit lens met VDH optische kabel)
Yamaha KX-393 (casette deck)
Yamaha TX-492RDS (Tuner)
2x Technics sl-1200MKII (draaitafels)
JBSYSTEM classic3 :r (mengpaneel MOET NOG VERVANGEN WORDEN!!!)

4x Jammo classic 10 (250 W speakers) WORDEN INGERUILD!!
1c B&W LCR6 S2 (150 W center speaker) WORDT MISSCHIEN INGERUILD (krijg het volle bedrag weer voor terug) >:)

Misschien weten jullie er mooie speakers bij te vinden...

Nogmaals tussen de 7k a 8k alleen als het echt super is mag het wat meer zijn. :)

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-08 19:34

JT

VETAK y0

Schrik niet :D

Jamo Concert 8/11 , een van die twee, moet je ff kijken hoe duur ze zijn. Een van de eerst echt goede speakers van Jamo maar dan ook ECHT goed. Dan de bijbehorende center. Sub : REL of M&K, Velodyne ofzo schijnt ook goed te zijn.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Mr.David
Ja maar die zijn iets te duur. :'(
Ik weet dat ze heel goed zijn, maar per speaker betaal je al DIK 3000,- (dacht ik)

Ik heb het ff opgezocht:
Fronts: Concert 11 pair 6998,- (advies)
Rears : Concert 8 pair 1998,-
Center: Concert center 1699'-

Dat is bij elkaar 10.695,- (zonder subwoofer en ik heb gehoord dat je die bij die concert speakers nodig hebt)

Shit... te duur :z

• JT
  • Laatst online: 16-08 19:34

JT

VETAK y0

Op donderdag 20 september 2001 23:07 schreef Mr.David het volgende:
Ja maar die zijn iets te duur. :'( Ik weet dat ze heel goed zijn, maar per speaker betaal je al DIK 3000,- (dacht ik)
Hey, eindelijk iemand die ze heeft gehoord en het met me eens is :D Dat zal dan wel voor de Concert 11 zijn, maar ik dacht dat de Concert 8 its van 1200 per stuk kostte.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Lekker zelfbouwen toch B-), kijk eens bij Speaker&Co of een soortgelijke zaak

• Mr.David
Ik krijg wel 20% korting en dan nog mijn inruil komt neer op een 6000 gulden voor de hele set (excl. sub), maar ik bedoel dus 7500,- voor de fronts, rears en center voor de advies prijs en zonder inruil.

Shit vergeten.. ik zou mijn vriendin nog 2 van classic 10's geven :( dan ben ik dus nog meer dan 6 koppen kwijt :'(

• Mr.David
Op donderdag 20 september 2001 23:18 schreef Freak by nature het volgende:
Lekker zelfbouwen toch B-), kijk eens bij Speaker&Co of een soortgelijke zaak
Hou ik niet van en ik koop liever bij 'Best getest' in Alkmaar. Hij geeft me goeie korting en veeeeeeel service

• Opa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:57

Opa

Nu Multifocaal!

Iets van B&W misschien? 4x CDM1NT en een CC3 center.
Of ProAc Studio 125 met Mission 77c1
Of Celestion A1 met Celestion centre 2

Er is zoveel moois te krijgen...

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

• Mr.David
Dank je JAG.. :Y)

Inderdaad er is zoveel moois te krijgen daarom vraag ik jullie mening ik kan namenlijk niet alles luisteren.
Ik ben wel erg beniewd naar die nieuwe B&W 600 serie, maar die komt pas over een week a 2 in Nedeland.

Verwijderd

Op zaterdag 15 september 2001 23:52 schreef Mr.David het volgende:
Ja, maar alleen bij die zaak krijg ik minimaal 20% korting dus koop zeker niets in een andere zaak. :)
Is 20% korting bij speakers veel dan? Valt geloof ik wel tegen. Zeker in die prijs catagorie van jou. en ook als je bekijkt dat je er 5 koopt moet er zeker 30% tot 40% afkunnen. Je moest eens de marge weten die zij op speakers pakken. 2 voor de prijs van 1 zit ècht op de bodem maar het wordt wel eens gedaan.

• Mr.David
Probeer maar eens korting op B&W speakers te krijgen.. lukt niet zo snel. En volgens mij is de calculatie van speakers niet 2 :?
Voor een klant vind ik dat ik best wel veel korting krijg namenlijk minimaal 20% ik heb het nergens anders nog goedkoper gezien.

Maar ff niet over de korting ik wil setjes lezen/zien :P

Ik heb veel positieve berichten gehoord over Dynaudio, maar ik weet niet of hij dat verkoopt of kan bestellen.

• ArjanC
  • Laatst online: 26-01 17:16
REL Regeert ! :)

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:37

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op donderdag 20 september 2001 23:58 schreef wussy het volgende:

[..]

Is 20% korting bij speakers veel dan? Valt geloof ik wel tegen. Zeker in die prijs catagorie van jou. en ook als je bekijkt dat je er 5 koopt moet er zeker 30% tot 40% afkunnen. Je moest eens de marge weten die zij op speakers pakken. 2 voor de prijs van 1 zit ècht op de bodem maar het wordt wel eens gedaan.
Wat een enorme dikke onzin :D. 10% is netjes en (bij normale producten) ook meestel wel de max. Uitschieters naar 15% kan en 20% is toch wel bijzonder.

En dan heb ik het niet over aanbiedingen maar echte korting. En dan ook niet korting a'la Steenweg (adviesprijzen gewoon 20% verhogen :r).

Bij de weg, ik heb twee jaar bij een zogenaamde 'echte' Hifizaak gewerkt, dus weet wel waar ik zoal over praat. Marge op speakers is inderdaad hoog, maar speakers verkopen kost ook best wat tijd van de verkoper en ruimte in de winkel.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Mr.David
Dacht ik ook JvS :)

Maar nu dus weer over de speakers
Ik heb nog weinig setjes gehoord. En rel roeleerd onder de subs

Verwijderd

Als ruimte je weinig boeit moet je eens gaan kijken of je nog een HT setje van infinity kan kopen. Ik doel daarbij op de oudere kappa serie (front kappa 90, rear kappa 70 en center kappa center B) was wel aardig zeer goed getest. tja een sub kost wat centen denk ik, immers de kappa 90's kunnen aardig wat geluid produceren op lage frequenties en er zijn weinig subs die daar nog iets aan kunnen toevoegen...nadeel van deze set is dat het veel ruimte inneemt en een aardige stress al dan niet dodelijke combo is voor je versterker.

Verwijderd

kijk anders eens naar wat 2e hands mission 753...dijk van een speaker, maar wordt dacht ik niet meer gebouwd...

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-06 21:15
4 x Mission 775: 6000
1 x Mission 77C: 700

Bij elkaar 6700 heb je nog geld over voor een sub (koop een Rel 200 of zo)

• Mr.David
Die missions zien er wel mooi uit, maar mission speakers verkoopt ie daar niet dus....
Maar ik kan er natuurlijk wel een x naar luisteren en wie weet misschien kan hij die missions ook bestellen.

Verwijderd

Iets van KEF misschien? Ben ik zeer over te spreken in m'n normale set. Kijk maar es op www.kef.com voor wat verschillende setjes.

Sjohie

• Flupke
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-08-2025

Flupke

Ik ben nog steeds verliefd op mijn (Nederlandse) Translators uit 1986. Ga mijn surround- en centerspeakers(acoustic energy) ook vervangen door Translator.
http://home.wxs.nl/~transl/ (beetje lullige site maar ga toch maar luisteren)

Verder www.Polkaudio.com en over www.Paradigm.ca hoor ik ook alleen maar hele goede berichten. al weet ik niet of Paradigm in NL te koop is

• Mr.David
Oke ik heb gisteren bij RAF in Amsterdam boxen geluisterd. Het waren de B&W 805's en 804's :9
Ik wou eerst gaan voor 4x de 805's en die Nautilus HTM 2 (dan ff doorsparen voor een sub.), maar toen ik die 804 luisterde hoorde ik toch duidelijke verschillen met de 805.
Ik vond de 804 meer open (betere mid.) en hij gaat natuurlijk dieper.

Nou wil ik nog ff doorsparen en dan 2x 804 als fronts, 2x 805 als rears, die Nautilus HTM 2 als center en dan later als ik weer een beetje geld heb een mooie sub. :9~

Een vraagje: Is dit niet een beetje overkill voor mijn Yamaha versterker??? :?

• Mr.David
Kan niemand op mijn vraag antwoorden...? :?

Het gaat namenlijk over veel geld (vind ik). :z

Moet je die B&W 804 en 805 niet op een klasse A versterker aansluiten??

Of kan dat gerust op een Yamaha DSP-A2 (binnenkort -AX2)

• hervaz
  • Laatst online: 24-11-2025
Wat specs over die amp en we weten meer :)

Lijkt me aardig heavy voor een amp eerlijk gezegt

Verwijderd

Hmm Lama

• Mr.David
Spec. van mijn Yamaha DSP-A2

Din Vermogen (4 ohm, 1kHz, 0.7% THD)

Hoofd kan. 2x 160 W
Cent. kan. 160 W
Rear kan. 2x 160 W

Signaal-Ruis Afstand (CD) 96 dB

Van de DSP-AX2 kan ik ff niet zo snel vinden..

Verwijderd

Op woensdag 03 oktober 2001 20:27 schreef Mr.David het volgende:
Kan niemand op mijn vraag antwoorden...? :?

Het gaat namenlijk over veel geld (vind ik). :z

Moet je die B&W 804 en 805 niet op een klasse A versterker aansluiten??

Of kan dat gerust op een Yamaha DSP-A2 (binnenkort -AX2)
Antwoord: Nee, de 804 gaat absoluut niet samen met de Yamaha. De 804 valt moeilijk aan te sturen. Wil je deze luidspreker goed laten klinken dan zul je er toch wel een redelijke High-End versterker aan moeten hangen ( Marantz PM-14, Sphinx, Krell ) dat soort spul. MAAR ik weerhoud je er niet van een keer naar deze luidsprekers te gaan luisteren op het zelfde spul als jij hebt.

Greetz

• Mr.David
Op woensdag 03 oktober 2001 22:36 schreef Celeron_clocker het volgende:

[..]

Antwoord: Nee, de 804 gaat absoluut niet samen met de Yamaha. De 804 valt moeilijk aan te sturen. Wil je deze luidspreker goed laten klinken dan zul je er toch wel een redelijke High-End versterker aan moeten hangen ( Marantz PM-14, Sphinx, Krell ) dat soort spul. MAAR ik weerhoud je er niet van een keer naar deze luidsprekers te gaan luisteren op het zelfde spul als jij hebt.

Greetz
Was ik al bang voor... :'(

Maar wat voor speakers moet ik dan kopen???
Ik dacht zelf aan de B&W 604S3 die komen van de week uit. Als die een beetje knap klinken dan neem ik die misschien wel :?

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
2x 805 als rears
Whaha, dat zullen Jag en JvS geweldig vinden :)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op woensdag 03 oktober 2001 22:36 schreef Celeron_clocker het volgende:

[..]

Greetz
Nee, joh? En waarom gaat dat niet samen??? Wat maakt deze speaker zo "moeilijk" dat het niet lukt? Die Yamaha heeft zat vermogen om die speaker netjes aan te sturen. Dat gelul altijd dat een "versterker in staat moet zijn om een speaker aan te sturen".

Natuurlijk gaat een duurdere versterker beter en vooral rustiger en mooier klinken, maar ik durf te zweren dat zelfs mijn Sony prologic versterker (TA-va8ES) die 804's nog prima aanstuurt :Z. Dus (vraagsteller) je hoeft niet echt bang te zijn dat het niet gaat werken of dat je het kapot gaat maken ofzo.

Probeer het desnoods in de winkel uit, en verbaas je hoe (onder luid protest van de verkoper, hij is ook een zogenaamde 'verstokte' (no offense :P) audiofiel) een simpele NAD340 bijvoorbeeld al heel chill speelt met een B&W nautilus804.

En als mensen dan gaan blaten: "jamaar dat klinkt kut :r". Ja tuurlijk klinkt een arcam alpha10 oid mooier op zulke speakers, maar bijvoorbeeld:

Twee 805's en een NAD340 van totaal 5400 gulden klinkt een stuk beter dan een set 604's met een arcam Nad 319 van totaal 5000 gulden. (Ga desnoods zelf in de winkel vergelijken). En dat terwijl de 'verstokte' audiofiel waarschijnlijk gaat zeggen dat deze speaker te "groot" en te "moeilijk" is daarvoor... Mensen een Yamaha A2 is een beste behoorlijke versterker! (ook al zou ik voor dat geld liever een Arcam A100 DD receiver kopen :+).

Verwijderd

Nou nog even een reactie op JvS reactie. Ik sprak laatst een vertegenwoordiger van B&W ( neem aan dat die wel weten waar ze over praten ) en ik vroeg hem naar de precieze specificaties van de B&W Nautilus 804 en de CDM9NT ( waar mijn intresse naar uitgaat indien ik mijn eigen eigenlijk wil verkopen ) Dus ik zeg tegen hem:

Ik: "Wat denk je, gaan de 804'en cq CDM9NT's goed samen een Marantz PM-17?"
Hij:"Ja, dat gaat wel lukken, maar hoe zit het met de dempingsfactor en het vermogen van je versterker?"
Ik: "Volgens mij is de dempingsfactor 100 en het vermogen ( echte vermogen ) 2x 60watt aan 8 Ohm."
Hij:"ok qua vermogen kan het wel maar de dempingsfactor is niet echt aan de hoge kant. Hoe ervaar je het laag op je P6'en? ( van hem gekocht... :) )"
Ik: "Het laag is niet echt strak, maar dat is ook alleen maar het laag de rest klinkt lekker."
Hij:"Dat komt omdat de minimale impedance niet echt hoog is van jou luidsprekers, volgens mij is het ongeveer 3,8 a 3,9 Ohm. De 804'en hebben ongeveer min. 3,4 Ohm ( hoe lager het wordt hoe moeilijker de versterker het krijgt ) De CDM9NT zit er ongeveer tussenin op 3,6 a 3,7 Ohm."

Zo zat het verhaaltje dus in elkaar. Maar je zou eigenlijk even de precieze specificaties van je versterker/reciever hier moeten plaatsen als je wil. En JvS, natuurlijk speelt het op een goedkopere versterker/reciever zoals jij zei ook nog heel mooi, maar voor dat geld kun je dan niet beter een mooiere versterker/reciever kopen en dan iets goedkopere speakers? Nou we blijven hier nog wel even over discusseren...

Greetz

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op donderdag 04 oktober 2001 09:46 schreef Celeron_clocker het volgende:
[verhaaltje over impentanties en dempingsfactoren met "gesprek" met vertegenwoordiger B&W]

Zo zat het verhaaltje dus in elkaar. Maar je zou eigenlijk even de precieze specificaties van je versterker/reciever hier moeten plaatsen als je wil. En JvS, natuurlijk speelt het op een goedkopere versterker/reciever zoals jij zei ook nog heel mooi, maar voor dat geld kun je dan niet beter een mooiere versterker/reciever kopen en dan iets goedkopere speakers? Nou we blijven hier nog wel even over discusseren...
Dat blijven we zeker! :D. Ik weet wel dat een hele brakke versterker op wat moeilijkere speakers (ben blij dat je over impendantiedippen enzo begint) meestal hard onderuit gaan. Mijn ouders hebben een set B&W 604's die ze eerst op een simpele sony receiver (uit de klasse 500 piek) hadden aangesloten. Dat speelde in principe prima, maar als er een flinke uithaal in de muziek was, én de versterker stond al flink hard dan was het gewoon *klik* protection. Vervolgens heb ik ze een rotel 971 aangesmeerd en nu speelt alles als een zonnetje. Een 604 is dus best een pittige speaker om netjes aan te sturen.

Nou wil het feit dat Jag met diezelfde speaker speelt en dat gewoon op een pioneer 700 versterkertje van 700 piek doet. Zovee superstabiliteit blijk je er dus toch niet voor nodig te hebben.

Een speaker kan dus wel wat 'moeilijker' zijn om aan te sturen, maar dat wordt vaak erg overdreven en heel erg nagepraat vooral. Ik ben ook audiofiel en ik wil ook graag een 805 hebben (eigenlijk een 802 :o), maar ik heb nu langzaamaan geleerd dat ziek dure versterkers niet nodig zijn om het erg goed te laten klinken.

En dan nu even andersom: de topicstarter heeft een Yamaha dsp-A2. Hij vraagt of dat kan, en het antwoord is nee. Dat is volgens mij onzin (zolang diegene het niet zelf geprobeerd heeft). Want een 804 gaat zowiezo een GRUWELIJKE verbetering zijn op Jamo classic10's (800 seris is gewoon goed :P) en de versterker gaat ook niet op beveiliging springen bij hogere volumes verwacht ik.

Ik zou zelf zo'n combi denk ik niet in een keer kopen, maar de stap naar de 804 ipv een mindere speaker is wel een goeie. Als je daarna 'echt' audiofiel wordt (lees: dat je het tot en met de tuner in superkwaliteit wil hebben :o) kan je altijd nog overstappen op een Rotel/Arcam/TagMcLaren etc etc overstappen :).

even FYI: een 'echt' moeilijke speaker is ook de Kef refference model two. Deze is door een collega van mij een keer verkocht in combinatie met een Yamaha DSP-A1. Ook ik ging daar vraagtekens bijzetten, maar het bleek technisch prima te spelen.

Dus Mr.David: Ga met je amp naar de winkel, trek een lange neus naar de verkoper en sluit je versterker op die 804's aan :D. Speelt het chill? Jij blij: jij koopt 804's. Speelt het niet? Geef ik toe dat ik in dit geval fout zat :). En met niet spelen bedoel ik dus echt niet spelen. Dus niet met wazige termen als: "het laag was wat strakker met die versterker van 8000 gulden" aankomen dus. vergelijk het met je huidige situatie. Het is zonde om mindere speakers te kopen, omdat de speakers die je wil helpen met een andere (duurdere) versterker nog mooier klinken. Dat biedt alleen maar hoop voor de toekomst. :7
Greetz
:o Dat mag niet >:)

(serieus: dat leest irritant, als iedereen een afsluiting onder z'n post zet. Zet dan "greetz" in je signature, ok?)

• Mr.David
Kijk daar heb ik wat aan THANX JVS en iedereen die gereageerd heeft natuurlijk. :)
Ik zie het gewoon als een investering voor de toekomst, die boxen moeten gewoon 15 jaar mee kunnen en niet dat ik over 2 a 3 jaar weer mijn boxen wil/moet upgraden. Ik woon nu nog thuis dus nu kan ik flink upgraden (dit is eigenlijk wel VER over mijn budget) en ik ga waarschijnlijk ook weer naar school volgend seizoen dus...
Mijn vriendin wil ook dat ik die 800 serie ga halen zij hoorde zelfs de verschillen tussen de 604's en alle andere speakers. Zij zei dus "Lijkt wel of alle andere speakers nog in het plastic verpakt zitten." Dat zegt genoeg over de kwaliteit van die boxen lijkt mij.

Ik weet dat het natuurlijk nog beter klinkt met een dikke vette sterio versterker, maar dat kan altijd nog. DE SKY IS DE LIMET!! >:)

Maar heb je eigenlijk wel vette dolby digital versterkers??
Of moet je dan bv. een Marantz PS-17 AV-Versterker met 2 SM-17 eind versterkers gebruiken??? :?

Oja nog ff de perciese spec. van mijn DSP-A2

Minimum RMS uitgangs vermogen per Kanaal (Wanneer beide kanalen worden aangedreven)
Main, center en rears (20 HZ tot 20 kHz, 0,02% Totale Harmonische Vervorming, 8 ohm) 100W+100W

Dynamische Vermogen per Kanaal
Main (Wanneer beide kanalen worden aangedreven)
8 ohm 140W/ 6 ohm 170W/ 4 ohm 220W/ 2 ohm 320W

IEC Vermogen
MAIN 1kHz, 0,015% Totale harmonische Vervorming, 8 ohm (Wanneer beide kanalen worden aangedreven) 115W

Dempingsfactor
Main (20hz tot 20 kHz, 8 ohm) 200 of meer

Maximum uitgangsspanning (20 hz tot 20 kHz, 1% Totale Harmonische Vervorming
PRE OUT 3V of meerij

Zo dat was het dan ik hoop dat jullie me weer een stukje wijzer kunnen maken :)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op donderdag 04 oktober 2001 23:44 schreef Mr.David het volgende:
Kijk daar heb ik wat aan THANX JVS en iedereen die gereageerd heeft natuurlijk. :)
"Lijkt wel of alle andere speakers nog in het plastic verpakt zitten." Dat zegt genoeg over de kwaliteit van die boxen lijkt mij.
Die 805 klinkt zoooooooooooooo mooi O+ :D *D
Ik weet dat het natuurlijk nog beter klinkt met een dikke vette sterio versterker, maar dat kan altijd nog. DE SKY IS DE LIMET!! >:)

Maar heb je eigenlijk wel vette dolby digital versterkers??
Of moet je dan bv. een Marantz PS-17 AV-Versterker met 2 SM-17 eind versterkers gebruiken??? :?

Oja nog ff de perciese spec. van mijn DSP-A2

[knip specs die gewoon ok zien]

Maximum uitgangsspanning (20 hz tot 20 kHz, 1% Totale Harmonische Vervorming
PRE OUT 3V of meer
Op een pre-out kan je een hele dikke einversterker aansluiten :) (jaja, ook een krell of wat dan ook :P). Daarmee kan je al een flink stuk verbeteren, mocht dat nodig zijn enzo :).

• Mr.David
Afbeeldingslocatie: http://www.marantz.com/image/products/img_e_ava_ps17_med.gif

en 2x dit

Afbeeldingslocatie: http://www.marantz.com/image/products/img_e_amp_sm17sa_med.gif

Misschien moet ik (later) dit anders wel nemen. Dit klinkt weer een stuk beter dan mijn versterker (neem ik aan)

Kijk weet je wat het is, ik kan mijn apparatuur altijd gewoon inruilen en ik krijg de prijs ervoor terug wat ik betaald heb (tenzij het echt oud is natuurlijk). Daarboven op krijg ik ook nog eens 20% korting, dus het is heel verlijdelijk om up te graden. Maar als ik ooit mijn Yamaha versterker inruil voor bv. een Marantz dan wil ook gelijk alles van Marantz (staat gewoon mooier)

Weet iemand wat dat setje kost van Marantz??

Ik weet het niet meer.... Ik wil wat kopen maar wat???
2x B&W 804 8000,-
2x B&W 805 4400,-
2x Stants 1200,-
1x HTM2 2800,- +
---------------------
Totaal 16400,-
-20% 3280,-
-inruil 2100,-
---------------------
totaal 11020,- IS GEWOON HEEEL VEEEL GELD ( ff sparen denk :'(

En als ik dat heb dan moet ik mijn Yamaha setje weer weg doen voor bv. dat Marantz setje en dan moet ik weer een Marantz DVD, tuner etc........

Mijn vriendin ziet me al aankomen, ze maakt me dood als ik dan weer wil upgraden :(

Volgens mij zit ik in een vicieuze circel... :?

Volgens mij ben ik ook een audiofiel....

• Mr.David
Oja JvS... even by the way ik vond die 804 echt een klasse hoger klinken dan die 805 (jaja het kan nog beter :) )
Natuurlijk in het laag maar de midden tonen waren (vond ik en m'n vriendin) nog 'helderder'. :9

• Jag
  • Laatst online: 22:09

Jag

Op vrijdag 05 oktober 2001 00:26 schreef Mr.David het volgende:
[afbeelding]

en 2x dit

[afbeelding]

Misschien moet ik (later) dit anders wel nemen. Dit klinkt weer een stuk beter dan mijn versterker (neem ik aan)

Kijk weet je wat het is, ik kan mijn apparatuur altijd gewoon inruilen en ik krijg de prijs ervoor terug wat ik betaald heb (tenzij het echt oud is natuurlijk). Daarboven op krijg ik ook nog eens 20% korting, dus het is heel verlijdelijk om up te graden. Maar als ik ooit mijn Yamaha versterker inruil voor bv. een Marantz dan wil ook gelijk alles van Marantz (staat gewoon mooier)

Weet iemand wat dat setje kost van Marantz??

2x B&W 804 8000,-
2x B&W 805 4400,-
2x Stants 1200,-
1x HTM2 2800,- +
---------------------
Totaal 16400,-
-20% 3280,-
-inruil 2100,-
---------------------

En als ik dat heb dan moet ik mijn Yamaha setje weer weg doen voor bv. dat Marantz setje en dan moet ik weer een Marantz DVD, tuner etc........

Mijn vriendin ziet me al aankomen, ze maakt me dood als ik dan weer wil upgraden :(

Wel een ERG mooi setje. Die 805-jes zijn echt geweldig :). Je kan trouewns een hoop geld uitsparen door die stands niet erbij te nemen, die zijn echt bizar duur! Maak gewoon zelf wat, scheelt je meer dan duizend gulden!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op vrijdag 05 oktober 2001 00:26 schreef Mr.David het volgende:
[knip]

2x B&W 804 8000,-
2x B&W 805 4400,-
2x Stants 1200,-
1x HTM2 2800,- +
---------------------
Totaal 16400,-
-20% 3280,-
-inruil 2100,-
---------------------

Ok. ik ga je erdoorheen slepen :P. Stappenplan dus. Die 804's vindt je ERG mooi... Die HTM2 is ook ERG mooi (mooier dan die grote! jaja :?) die 805's als surround speakers zijn zwaar overkill... Maar wel erg mooi.

Wat je doet is het volgende: je neemt je DSP-a2 mee naar de winkel en beluistert het volgende setje:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
DSP-a2  (gratizzz, heb je al :P)
804's   (8000 piek)
HTM2    (2800 piek)
DM303's (650 piek) +
----------------------
      11450 piek
20% korting:

9160 piek
2100 inruil:
      7060 piek

Die surround speakers zijn dan in ieder geval én betaalbaar én Hifi én makkelijker op te hangen én klinken behoorlijk ok!

Mocht dit werken en lekker klinken, dan ben je klaar *D heb je nog 400 piek om eventueel kabels te kopen *D

Welkom :7

<font size=1>en wees blij met je vriendin, qua audio'ondersteuning'. Doe mij er zoeen!</font>

• Mr.David
Op vrijdag 05 oktober 2001 00:38 schreef Jag het volgende:

[..]

Wel een ERG mooi setje. Die 805-jes zijn echt geweldig :). Je kan trouewns een hoop geld uitsparen door die stands niet erbij te nemen, die zijn echt bizar duur! Maak gewoon zelf wat, scheelt je meer dan duizend gulden!
Maar die stants waren precies op maat van de 804 op de mm dat maakt dan ook niet meer uit als je ZOVEEL geld uit geeft.

• Mr.David
Ik weet dat dat ook kan, maar ik en vooral mijn vriendin willen dat iets mooi bij elkaar past (vrouwen en uiterlijk |:( ) Het beste is natuurlijk een versterker van merk A en een dvd van merk B maar het moet (jaja...) ook nog mooi zijn (het staat natuurlijk later in ons huis en je weet hoe vrouwen zijn :r )
En ik wil muziek ook op 5 chnl sterio luisteren.

Dit slaat op het bericht van JvS DM 303 als rears

• Jag

Jag

Op vrijdag 05 oktober 2001 00:42 schreef JvS het volgende:

[..]

Ok. ik ga je erdoorheen slepen :P. Stappenplan dus. Die 804's vindt je ERG mooi... Die HTM2 is ook ERG mooi (mooier dan die grote! jaja :?) die 805's als surround speakers zijn zwaar overkill... Maar wel erg mooi.

Wat je doet is het volgende: je neemt je DSP-a2 mee naar de winkel en beluistert het volgende setje:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
DSP-a2  (gratizzz, heb je al :P)
804's   (8000 piek)
HTM2    (2800 piek)
DM303's (650 piek) +
----------------------
      11450 piek
20% korting:

9160 piek
2100 inruil:
      7060 piek

Die surround speakers zijn dan in ieder geval én betaalbaar én Hifi én makkelijker op te hangen én klinken behoorlijk ok!

Mocht dit werken en lekker klinken, dan ben je klaar *D heb je nog 400 piek om eventueel kabels te kopen *D
[..]

Welkom :7

<font size=1>en wees blij met je vriendin, qua audio'ondersteuning'. Doe mij er zoeen!</font>
Idd, dat is idd een superidee (we zijn het wel erg eens vanavond :)). 805's als surround is idd overkill, kan je beter dat geld aan je fronts uitgeven. Surround kanalen zijn nou niet echt belangrijk, front kanalen en center wel :).

• Mr.David
Op vrijdag 05 oktober 2001 00:55 schreef Jag het volgende:

[..]

Idd, dat is idd een superidee (we zijn het wel erg eens vanavond :)). 805's als surround is idd overkill, kan je beter dat geld aan je fronts uitgeven. Surround kanalen zijn nou niet echt belangrijk, front kanalen en center wel :).
5 chnl sterio??

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op vrijdag 05 oktober 2001 00:51 schreef Mr.David het volgende:
Ik weet dat dat ook kan, maar ik en vooral mijn vriendin willen dat iets mooi bij elkaar past (vrouwen en uiterlijk |:( ) Het beste is natuurlijk een versterker van merk A en een dvd van merk B maar het moet (jaja...) ook nog mooi zijn (het staat natuurlijk later in ons huis en je weet hoe vrouwen zijn :r )
En ik wil muziek ook op 5 chnl sterio luisteren
Dit slaat op het bericht van JvS DM 303 als rears
Neneneneneeneee muziek mag je van mij niet op 5ch luisteren als je 804's hebt ;(. . Heb je zulke mooie speakers met zo'n mooi stereobeeld, ga je faseproblemen introduceren door er achterspeakers bij te plakken. :'(.

En hoe vrouwen zijn... jah ik weet het, maar de surround speakers hoeven toch niet helemaal op de fronts te lijken? Mij lijken die 805's achter me alleen maar bruut irritant. DM 303tjes zijn ook van B&W, hebben dezelfde kleuren en kan je makkelijk (onopvallend) ophangen... Hangt je surround boven je, is dat nog eens beter ook :P.

• Mr.David
Op vrijdag 05 oktober 2001 00:57 schreef JvS het volgende:

[..]

Neneneneneeneee muziek mag je van mij niet op 5ch luisteren als je 804's hebt ;(.

En hoe vrouwen zijn... jah ik weet het, maar de surround speakers hoeven toch niet helemaal op de fronts te lijken? Mij lijken die 805's achter me alleen maar bruut irritant. DM 303tjes zijn ook van B&W, hebben dezelfde kleuren en kan je makkelijk (onopvallend) ophangen... Hangt je surround boven je, is dat nog eens beter ook :P.
Vanwege plaatsing van het geluid zeker???
Maar volgens mij komt er behoorlijk veel geluid uit je rears (vooral met aktie films)

• Jag

Jag

Op vrijdag 05 oktober 2001 01:01 schreef Mr.David het volgende:

[..]

Vanwege plaatsing van het geluid zeker???
Maar volgens mij komt er behoorlijk veel geluid uit je rears (vooral met aktie films)
Voor veel geluid hoef je geen 805's te hebben, dat kunnen 303'tjes ook nog wel. En de hoeveelheid geluid uit de rears valt heel erg mee, er zullen in sommige films wat uithalen in zitten, maar niks dat 303's niet aankunnen.

En niet muziek in 5ch mode luisteren ;(

Verwijderd

Je bedoelt zeker naar geluid luisteren in 5.1? >:)

Is dit misschien een oplossing voor je stands?
[topic=283777/1/25]

Verwijderd

mm voor 7,5 duizend heb je wel ongeveer een klein setje EAW KF300 ofzow en anders heb je 1 kassie EAW KF850

Verwijderd

Op donderdag 20 september 2001 23:58 schreef Mr.David het volgende:
Dank je JAG.. :Y)

Inderdaad er is zoveel moois te krijgen daarom vraag ik jullie mening ik kan namenlijk niet alles luisteren.
Ik ben wel erg beniewd naar die nieuwe B&W 600 serie, maar die komt pas over een week a 2 in Nedeland.
Jowz dat zijn "bam" (bitch-ass-motherfucker) speakertjes.. Die dingen roeleren echt zwaar.... Net als die vorige serie van B&W overigens waar ook je centerspeaker uit voortkomt..

Ik heb ze pas gehoord (on vacation) en ik kan je zeggen dat die dingen best geweldig geluid leveren...
Prijs valt ook nog eens mee dacht ik zo...

Anders kijk je ff naat T+A ?

• GeJe
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-08 21:14

GeJe

Je...

Waarom raad niemand als achterluidspreker bipoles aan?
De dm303 schenen niet fantastisch te werken als achterkanaal omdat ze een richting hebben.
Als je een paar bipoles zoals die B&W er achter zit dan heb je niet zo last van een sweetspot. En krijg je meer een bioscoop effect.

Vandaag is het feest en morgen ook.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op vrijdag 05 oktober 2001 12:49 schreef GeJe het volgende:
Waarom raad niemand als achterluidspreker bipoles aan?
De dm303 schenen niet fantastisch te werken als achterkanaal omdat ze een richting hebben.
Als je een paar bipoles zoals die B&W er achter zit dan heb je niet zo last van een sweetspot. En krijg je meer een bioscoop effect.
Je bedoelt die ranzige B&W DS6 speakers? Die maar tot 8 of 10Khz weergeven? Nee dank je :o. dat surroundspeakers bi/dipool moeten zijn is alweer enigszinds achterhaald :o (stamt nog uit de THX met dolby prologic tijd).

Verwijderd

Ik ben gisteren nog even wezen kijken naar een paar andere luidsprekers. Liep de winkel binnen alleen voor een paar folders, maar de verkoper vroeg of ik even wou luisteren. Denk nou heb toch niet veel te doen dus ben ik meegelopen. We kwamen terecht bij het merk Audio Physic. Bij de Step SLE( kleinste uit de serie ( http://www.audiophysic.de/produkte/stepsle/stepsle.html ) voor meer info. Versteker was een Musical Fidelty en cd-speler een Arcam. Maar goed, hij zet eens wat muziek op, en draait het volume redelijk op. Na 2 min stopt hij de cd en vroeg wat ik er van vond ( hebben daarna nog wat cd's gedraait, uit verschillende genres ). Ik stond met verbazing te luisteren cq kijken naar deze luidsprekers. Wat een geweldig geluid. Ze klonken zeker beter dan de Nautilus 805. Wat een ruimtelijkheid, zo schoon en met het laag zat het ook wel goed. Misschien is dit ook een optie voor je. Ze kosten F 4600,- pp. met stands. Zonder stands gaat er F 1000,- af. Ze hadden ook nog een paar "gewone" staan, de Step, voor F 2100,- pp. met stands. Denk dat je er dan zeker te weten wel een sub bij moet hebben want het is maar een 8 cm woofertje.

• Mr.David
Op vrijdag 05 oktober 2001 02:25 schreef madashell het volgende:
Je bedoelt zeker naar geluid luisteren in 5.1? >:)

Is dit misschien een oplossing voor je stands?
[topic=283777/1/25]
Ik vind dat je het goed hebt gedaan en ik wil je zeker niet beledigen, maar je denkt toch niet dat ik mijn 805's in de (huiskamer) op zulke stands ga zetten :P

wel bedankt voor je reactie :)

• Mr.David
Op vrijdag 05 oktober 2001 09:26 schreef Baronekke het volgende:

[..]

Jowz dat zijn "bam" (bitch-ass-motherfucker) speakertjes.. Die dingen roeleren echt zwaar.... Net als die vorige serie van B&W overigens waar ook je centerspeaker uit voortkomt..

Ik heb ze pas gehoord (on vacation) en ik kan je zeggen dat die dingen best geweldig geluid leveren...
Prijs valt ook nog eens mee dacht ik zo...

Anders kijk je ff naat T+A ?
Ik ga ze morgen luisteren :) en inderdaad die prijs valt reuze mee, sterker nog de prijzen zijn met ca. 2 tientjes verlaagd... Die kerel (die daar werkt) had gezegd dat ik mijn center (LCR6 S2 voor de gene die het nog niet wisten) gewoon gratis mog omruilen voor het nieuwere model. :9~

Ik vertel morgen wel hoe ze klinken (best wel spannend :D )

• Jag

Jag

Op vrijdag 05 oktober 2001 13:41 schreef JvS het volgende:

[..]

Je bedoelt die ranzige B&W DS6 speakers? Die maar tot 8 of 10Khz weergeven? Nee dank je :o. dat surroundspeakers bi/dipool moeten zijn is alweer enigszinds achterhaald :o (stamt nog uit de THX met dolby prologic tijd).
Nou, ik snap toch nog wel het nut van dipoles hoor. Het is gewoon lastiger om de luidspreker te localiseren, en dat is toch wel prettig. En dingen als stereobeeld is voor surround toch niet interessant.

Verwijderd

Mr. David
Je wekt niet de indruk serieus te zijn. Plaats liever een advertentie in een landelijk dagblad als je iedereen wil laten weten wat je hebt en kunt besteden.
Luidsprekers kan je niet via een forum selekteren, maar alleen met je eigen cd's in de luisterruimte van een leverancier.
Gezien de specifikaties van je versterker lijkt mij een setje van f 1.000,- een goed advies, je koopt toch ook geen TFT 20" voor een 486PC.

afz. een (echte) audio-liefhebber

• Mr.David
Op zaterdag 06 oktober 2001 11:13 schreef 007-2 het volgende:
Mr. David
Je wekt niet de indruk serieus te zijn. Plaats liever een advertentie in een landelijk dagblad als je iedereen wil laten weten wat je hebt en kunt besteden.
Luidsprekers kan je niet via een forum selekteren, maar alleen met je eigen cd's in de luisterruimte van een leverancier.
Gezien de specifikaties van je versterker lijkt mij een setje van f 1.000,- een goed advies, je koopt toch ook geen TFT 20" voor een 486PC.

afz. een (echte) audio-liefhebber
Ik ben wel serieus en jij weet helemaal niet hoeveel geld ik heb. Ik zeg alleen de prijsklasse.... er zijn duizenden boxen en die kan je toch niet allemaal luisteren. Dit is alleen om me te orienteren. Anders bestaan er toch geen audio bladen en bv. deze Audio, Video & HiFi Forum.

Een setje van f 1000,- op een DSP-A2?? en jij bent een echte audio-liefhebber, laat me niet lachen :*

Als je deze topic stom vindt reageer dan ook niet meer!!
MAZZEL!!!

• Mr.David
Oke...

Ik ben vandaag naar mijn audio-zaak gegaan en ze hadden die nieuwe 600 serie binnen (behalve de 604 S3 natuurlijk |:( ).
Ik heb ze nog niet geluisterd dus ik kan er niet veel over vertellen. Ik heb alleen gezien dat de nieuwe serie aluminium woofers had en ze zien er wat 'moderner' uit.

Maar nu de nieuwe serie er is gaat de oude er uit >:)
Ik kan de 604 S2 nu voor 800,- per stuk krijgen. :9~ Dat maakt het wel heel aantrekkelijk (ik heb namenlijk de center al). Dan heb ik nog wat geld te besteden aan een audio-meubel, bekabeling en een mooie afstandsbediening.

Ik weet als ik die 800 serie koop dat ik ook weer een andere voor en eind versterkers wil. Logisch natuurlijk, maar dan ben ik verlopig nog lang niet klaar :'( .

• Jag

Jag

604-S2 voor 800,- is een hele mooie deal. Stel dat je zo gek bent om er vier van te kopen :P, dan ben je toch voor 3200,- klaar.
Ik was voor de 800-serie gegaan denk ik, maar goed, it's your choice :).

• Mr.David
Op zaterdag 06 oktober 2001 19:15 schreef Jag het volgende:
604-S2 voor 800,- is een hele mooie deal. Stel dat je zo gek bent om er vier van te kopen :P, dan ben je toch voor 3200,- klaar.
Ik was voor de 800-serie gegaan denk ik, maar goed, it's your choice :).
3200,- 4x 604
800,- 2x classic 10 inruil
0,- 2x classic 10 voor mijn vriendin |:(

2400,- ben ik klaar!!!! :)

Ja ja ik weet het die 800 serie is ECHT GEIL :o
Maar dan moet echt nog heeel veeel geld uitgeven... Ik weet niet of ik dat daar voor over heb?? En natuurlijk de ruzie met mijn vriendin als ik weer een andere versterker wil. :'(

Ik had ook een mooie aanbieding van de Sony TA9000 ES of zo iets met 5 mono blokken van Marantz voor 5200,-. Dat heb je minimaal nodig voor die 800 serie

• Jag

Jag

Op zaterdag 06 oktober 2001 19:35 schreef Mr.David het volgende:

[..]

3200,- 4x 604
800,- 2x classic 10 inruil
0,- 2x classic 10 voor mijn vriendin |:(

2400,- ben ik klaar!!!! :)

Ja ja ik weet het die 800 serie is ECHT GEIL :o
Maar dan moet echt nog heeel veeel geld uitgeven... Ik weet niet of ik dat daar voor over heb?? En natuurlijk de ruzie met mijn vriendin als ik weer een andere versterker wil. :'(

Ik had ook een mooie aanbieding van de Sony TA9000 ES of zo iets met 5 mono blokken van Marantz voor 5200,-. Dat heb je minimaal nodig voor die 800 serie
Who says? De verkoper zeker :P? Als jij die amp een keer meeneemt naar die winkel en luistert met die 800 serie eraan denk ik dat je daar wel van terugkomt.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op zaterdag 06 oktober 2001 19:35 schreef Mr.David het volgende:

Volgens de verkoper zeker... Nja, het zal wel...

edit:

Hey Jag: GMTA! :P <font color=grey size=1>(great minds think alike :D)</font>

• Mr.David
Op zaterdag 06 oktober 2001 19:38 schreef JvS het volgende:

[..]

Volgens de verkoper zeker... Nja, het zal wel...

edit:

Hey Jag: GMTA! :P <font color=grey size=1>(great minds think alike :D)</font>
Nee heb ik niet van de verkoper kwam ik zelf mee. :P
Hij (is een vriend van me) advieseerd me juist die 604's en mijn vriendin die 800 series :? Jaa.. dat klinkt vreemd he?

Verwijderd

Luister ook eens naar Dynaudio. De Audience-lijn van dit merk biedt naar mijn idee erg veel waar voor het geld. Persoonlijk vind ik ze echt een klasse beter dan de B&W 600-serie.

Als frontspeakers zou je de Audience 62 of 72 prima kunnen gebruiken, met als achterspeakers de 42 of 52.

www.dynaudio.com voor meer info.

Verwijderd

Op vrijdag 05 oktober 2001 19:42 schreef Mr.David het volgende:

[..]

Ik vind dat je het goed hebt gedaan en ik wil je zeker niet beledigen, maar je denkt toch niet dat ik mijn 805's in de (huiskamer) op zulke stands ga zetten :P

wel bedankt voor je reactie :)
Het zijn niet mijn standaards/is niet mijn topic (Omega's hier op zetten lijkt me moeilijk/zinloos)

Ik weet dat er enige schoonheidsaspecten in de gaten moeten worden gehouden :D , dus ik dacht "wat fineer om die stenen en presto".

En graag gedaan, suc6.

• Mr.David
Op zondag 07 oktober 2001 20:08 schreef Aurelius het volgende:
Luister ook eens naar Dynaudio. De Audience-lijn van dit merk biedt naar mijn idee erg veel waar voor het geld. Persoonlijk vind ik ze echt een klasse beter dan de B&W 600-serie.

Als frontspeakers zou je de Audience 62 of 72 prima kunnen gebruiken, met als achterspeakers de 42 of 52.

www.dynaudio.com voor meer info.
Dynaudio verkoopt 'Best Getest audio & video' niet, dus die valt af. Dat neemt niet weg dat ik 't super speakers vind. :9

• Mr.David
Ik heb ff een vraagje tussen door:

Wat houd de dempings factor nou in bij een versterker??
Wat doet dat nou met het geluid??
Wat is nou beter hoog of laag?? :?

• dBA
  • Laatst online: 07-12-2024

dBA

Ik quote weer even wat van de Onkyo homepage omdat die gewoon iets heel goed uit kunnen leggen:

Dempingsfactor

Geeft aan in hoeverre een audio-component "stopt" zodra het signaal wegvalt. Een audio-component die het signaal door laat gaan heeft een slechte demping - anderzijds, overdemping houdt het ontplooien van maximale energie tegen, en belemmert trillingen.

• Mr.David
Wat bedoel je nou percies met "stopt" en wat is nou een goede factor?? :?

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op maandag 08 oktober 2001 19:11 schreef Mr.David het volgende:
Wat bedoel je nou percies met "stopt"
Het idee is dat de versterker de luidspreker "onder controle" heeft. Dus als de muziek stopt, moet de woofer niet na gaan trillen en nog eventjes geluid maken. Vooral met lage tonen (grote massa van de woofer) zou dat kunnen gebeuren. De versterker moet de speaker zeg maar "tegenhouden".

Vergelijk het met een schommel die eigenlijk opeens stil zou moeten staan. Die moet je tegenhouden om niet door te schommelen, terwijl je er geen kracht meer instopt. Hoe beter een versterker die speaker snel stopt, hoe hoger de dempingsfactor, zeg maar. Het geluid wordt daardoor "strakker".

Een dempingsfactor van 100 is eigenlijk al erg hoog, en volgens bepaalde mensen is een dempingsfactor van boven de 10 al overbodig omdat je die waarden van boven de 100 weer verliest door eventruele slechte koppeling van je kabels enzo...

Kortom, gewoon luisteren en de hele spec "dempingsfacor" vergeten... Volgens mij wordt er dik mee gesjoemeld en is er niet echt een meetwaarde aan vast te koppelen.. Zowel, wie vertelt mij die? :)

• Jag

Jag

Er zijn wel manieren om de impedantie van een versterker te bepalen hoor.

Lekker a-technische uitleg van Onkyo trouwens :P. De situatie is al volgt: aan een conus zit een spoel, en als je een spoel beweegt door een magnetisch veld, dan krijg je een inductie spanning. Zo werkt een dynamo bijvoorbeeld. Door die spanning gaat er een stroom lopen. Alleen als je een hele lage impedantie aan die spoel hangt, gaat er een veel grotere stroom lopen, en dat kost meer energie. Daardoor is de kinetische energie van de spoel eerder omgezet in elektrische energie. Kortom, de spoel houdt sneller op met bewegen. Je sluit de spoel dus kort zodat hij eerder stopt met bewegen, zodat je driver sneller stopt als er geen geluid meer moet zijn.

De dempingsfactor is gedefinieerd als de impedantie van eem 8 Ohm speaker, gedeeld door de uitgangsimpedantie van de versterker. Bij een uitgangsimpedantie van 0.1 Ohm krijg je dus een dempingsfactor van 80.
Nou is er nog wel twee belangrijke nuances:
ten eerste bepaald de kabel ook nog de dempingsfactor. Je moet eigenlijk kijken naar de totale impedantie van kabel en versterker, en dat is dus ook inclusief contactweerstanden. In praktijk zijn extreme dempingsfactoren ook niet haalbaar, ook al gebruik je 16mm^2 luidsprekerkabel, omdat je altijd die contacten houdt. En niet te vergeten het wisselfilter met die megaspoelen erin!
Andere belangrijke nuance is dat het nut van hele hoge dempingsfactoren van bijvoorbeeld 100 nogal dubieus is. Er is wel eens een studie door een aantal studenten in Delft gedaan, en zij beweerden dat een dempingsfactor van hoger dan 20 geen zin zou hebben.

• Mr.David
Op maandag 08 oktober 2001 20:51 schreef Jag het volgende:
Er zijn wel manieren om de impedantie van een versterker te bepalen hoor.

Lekker a-technische uitleg van Onkyo trouwens :P. De situatie is al volgt: aan een conus zit een spoel, en als je een spoel beweegt door een magnetisch veld, dan krijg je een inductie spanning. Zo werkt een dynamo bijvoorbeeld. Door die spanning gaat er een stroom lopen. Alleen als je een hele lage impedantie aan die spoel hangt, gaat er een veel grotere stroom lopen, en dat kost meer energie. Daardoor is de kinetische energie van de spoel eerder omgezet in elektrische energie. Kortom, de spoel houdt sneller op met bewegen. Je sluit de spoel dus kort zodat hij eerder stopt met bewegen, zodat je driver sneller stopt als er geen geluid meer moet zijn.

De dempingsfactor is gedefinieerd als de impedantie van eem 8 Ohm speaker, gedeeld door de uitgangsimpedantie van de versterker. Bij een uitgangsimpedantie van 0.1 Ohm krijg je dus een dempingsfactor van 80.
Nou is er nog wel twee belangrijke nuances:
ten eerste bepaald de kabel ook nog de dempingsfactor. Je moet eigenlijk kijken naar de totale impedantie van kabel en versterker, en dat is dus ook inclusief contactweerstanden. In praktijk zijn extreme dempingsfactoren ook niet haalbaar, ook al gebruik je 16mm^2 luidsprekerkabel, omdat je altijd die contacten houdt. En niet te vergeten het wisselfilter met die megaspoelen erin!
Andere belangrijke nuance is dat het nut van hele hoge dempingsfactoren van bijvoorbeeld 100 nogal dubieus is. Er is wel eens een studie door een aantal studenten in Delft gedaan, en zij beweerden dat een dempingsfactor van hoger dan 20 geen zin zou hebben.
Dus als je een versterker koopt hoef je eigenlijk niet naar de dempingsfactor te kijken...

• Jag

Jag

Op maandag 08 oktober 2001 22:45 schreef Mr.David het volgende:

[..]

Dus als je een versterker koopt hoef je eigenlijk niet naar de dempingsfactor te kijken...
Ik zou me er niet al te druk om maken iig.

• dBA
  • Laatst online: 07-12-2024

dBA

Bepaalde autoradioversterkers hebben soms zelfs wel een dempingsfactor van 200 om nog maar te zwijgen over bepaalde Marantz mono-eindblokjes... >:)

Mijn receiver heeft een dempingsfactor van 60 en dat is bij de hele Onkyo reeks bijna zo. Nou, ik moet zeggen dat mijn receiver mijn woofers aanmerkelijk beter in de hand had toen ik er een dikker stukje kabel aanzette, dus het lijkt me duidelijk dat daar inderdaad eerder de kink in de kabel zit. *D
Pagina: 1