Onderwijsplatform Canvas sluit deal met hackersgroep,…

Pagina: 1
Acties:

• dutchminator
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:13
Een eerlijkere titel zou hier zijn:

Onderwijsplatform Canvas afgeperst door hackersgroep, 'data is verwijderd'

“Een deal sluiten” dekt toch niet de ernst van wat hier is gebeurd? Het verbloemt het feit dat criminelen effectief data gijzelen en reduceert het onder de noemer “deal” tot een “cost of doing business”. Sinds Trump noemen we alles een deal, maar dit beestje heeft gewoon een naam.

• Pshygo
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:49
"ShinyHunters zat onlangs ook achter de hacks van Odido en ChipSoft."

ShinyHunters niet betrokken bij ChipSoft, dat was mogelijk Embargo maar de meeste informatie ontbreekt nog.

• AverageNL
  • Registratie: December 2015
  • Nu online

AverageNL

Redacteur
dutchminator schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 12:19:
Een eerlijkere titel zou hier zijn:

Onderwijsplatform Canvas afgeperst door hackersgroep, 'data is verwijderd'

“Een deal sluiten” dekt toch niet de ernst van wat hier is gebeurd? Het verbloemt het feit dat criminelen effectief data gijzelen en reduceert het onder de noemer “deal” tot een “cost of doing business”. Sinds Trump noemen we alles een deal, maar dit beestje heeft gewoon een naam.
Het lastige hier is dat Canvas niet zegt of er losgeld is betaald. Ze spreken alleen over een 'overeenkomst'. Hoogstwaarschijnlijk is dat natuurlijk wel zo, maar zolang dat niet 100% bevestigd is, kan ik dat niet opschrijven als feit. Vandaar :)
Pshygo schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 12:50:
"ShinyHunters zat onlangs ook achter de hacks van Odido en ChipSoft."

ShinyHunters niet betrokken bij ChipSoft, dat was mogelijk Embargo maar de meeste informatie ontbreekt nog.
Oei, dit had ik verkeerd overgenomen uit een eerder artikel. Ik heb het aangepast (vorige artikel is dat inmiddels ook, zie ik)!