WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Meterkast verplaatsen/sub meterkast terug naar huis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:50
Inmiddels bijna 2 weken in Letland te zijn aangekomen willen wij onze keuken voorzien van een afzuiging en hangt hier de meterkast akelig in de weg, los van het feit dat de boel aangesloten is op een ''twijfelachtige'' manier wil ik hier toch wat informatie inwinnen.

Alvast een paar voorwoorden..

1 : dit betreft letland de normen hier zijn iets lakser (zeker gezien we op het platteland zitten)

2 : aardlekschakelaars zijn pas sinds vorig jaar verplicht voor nieuwbouw/verbouwingen

3 : 3x40 ampere kost hier hetzelfde als 3x25 ampere in NL vandaar onze keuze

4 : het huis word in de komende 1-2 jaar gesloopt voor een nieuwbouw vandaar de wens om de hoofdaansluiting te verplaatsen naar de stal.

De aansluiting word verplaatst door de electriens aangezien dit vanaf de transformator komt en dit gelukkig nog wel via de regels moet..

Huidige meterkast situatie in de keuken :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kmiM0_ju2GOjS20uUw8MwqAU-80=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YU2RdZegILqTxLLreLc6kR4A.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fFQtyNDjcTUx1LUnL0lfxpgJEts=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Qullihxr51BHUN9E8ClJZ3V.jpg?f=fotoalbum_large

Hoofdzekering is een 20ampere automaat waarna het vervolgens naar 4 16A automaten gaat en 1 20A automaat (dit is voor de oven in de keuken op een WCD aangesloten)

op zolder is een 16A automaat geplaats voor de hele verdieping waarbij ik twijfel of de schroefzekeringen de originele aansluiting is (de hoofdkabel gaat eerst naar zolder het huis in en word daar keurig met draden buitenlands naar de keuken naar binnen gebracht

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b7jevqmFS68EWUZLbJQG34PypvU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Np6EiTydUxs8tw9WKPxzzKI9.jpg?f=fotoalbum_large

Het idee is om een aanvraag te doen naar 3 fase van 3x40A en de kabel te laten te installeren in de stal tegenover het huis, hierna weer terug met een krachtkabel richting het huis om tevens hier 3x25A aansluiting te geven en deze naar de andere kant van de muur te verplaatsen in de keuken in een ip44 kast met aardlekschakelaars.

vanuit de stal voeden we de jacuzzi (opblaas geval buiten wcd is voldoende)

Wallbox EV oplader 22kw voor de electrische auto

16/32A krachtstroom CEE stekker voor de regiewagen (deze volstaat met een 16A krachtstroom maar met kans op uitbreiden twijfel ik over 32A

16A krachtstroom voor in de schuur voor verschillende las apparatuur.

11.1kw zonnenpanelen (meer mag niet in letland hier zal ook later nog een 40-50kw batterij systeem aan komen te hangen om zoveel mogelijk energie zelf te verbruiken)

Hoe kom ik netjes van de stal terug in het huis rekening houdend met selectiviteit ?

Er is tevens geen aarde dus we zullen een aardpen moeten slaan welke +-7m diep moet komen.

voor de stal :

https://www.elektramat.nl/groepenkast-configurator/index/index/build-id/0Y67MUNUC9/

huis meterkast waarbij de hoofdschakelaar dan 25A zou moeten worden ?

https://www.elektramat.nl/groepenkast-configurator/index/index/build-id/U5ZS2P3NQG/

met 1 krachtgroep 20A voor de doorstroomboiler (dit scheelt ons ruimte in de badkamer waar nu een 150 liter boiler hangt)

ga ik hier enigsinds de goede kant op of mis ik hier nog dingen?

het feit dat 70% van alle huizen hier geen ALS hebben baart me lichtelijke zorgen :+

En ja voor de oplettende.. de bekabeling in het huis word ook nagekeken, aarde draad als nul is ehm.. ja..

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

Alle reacties

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
AjDuLion schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 11:07:
ga ik hier enigsinds de goede kant op of mis ik hier nog dingen?
Je zit volgens mij op het verkeerde pad.

De aardlekschakelaars mogen niet meer dan 40A hebben, in jouw systeem zit je al op 40A vanwege je voeding, dan heb je ook nog eens 11KW (3x16A) invoeding vanaf je PV en als je de batterij los hebt staan, komt daar nog eens een flink aantal A's vandaan. Je huidige richting is dan ook niet handig.
Daarnaast lijk je een beetje lukraak met 32A's te strooien, terwijl je minder vermogen nodig hebt. Hou je er rekening mee dat de bekabeling 32A moet aankunnen als je die gaat zekeren met 32A?
Bijvoorbeeld een 16/32A krachtstroom CEE stekker bestaat niet, je hebt 16A of 32A, zijn verschillende stekkers. Maar!!! hou er rekening mee dat je dus dadelijk een 16A CEE aansluiting hebt, die is afgezekerd op 32A. Dat is gewoon foute boel, want alle 16A CEE spullen/kabels/... zijn gemaakt op 16A, niet op 32A.

Ik zou sowieso overstappen op aardlekautomaten, dan krijg je tenminste geen gedonder met teveel vermogen op je aardleks.
Ook heb je allerlei apparaten die ik als 'risicovol' voor een aardlek zie. Een jacuzzi is nat, een regiewagen? staat buiten en loopt dus ook risico. Het is echt zwaar irritant als je halve huis uit dondert omdat ergens een rubbertje versleten is en er net iets teveel vocht in een WCD of stekker loopt.

Dus terug naar de tekentafel en kijk ook naar de kabels/aansluitingen die erachter komen.
Een 16A krachtstroom aansluiting is met 2.5mm2 uit te voeren, wordt de afstand iets langer kom je op 4mm2 kabel uit. Ga je op 32A afzekeren, dan zit je direct op 4mm2 en bij grotere afstanden ga je naar 6 of zelfs 10mm2 kabel.
Qua prijs is dat voor grondkabel ongeveer €5/m voor 2.5mm2, €9/m voor 4mm2, €12/m voor 6mm2 en €19/m voor 10mm2.

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:50
TheGhostInc schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 10:33:
[...]

Je zit volgens mij op het verkeerde pad.

De aardlekschakelaars mogen niet meer dan 40A hebben, in jouw systeem zit je al op 40A vanwege je voeding, dan heb je ook nog eens 11KW (3x16A) invoeding vanaf je PV en als je de batterij los hebt staan, komt daar nog eens een flink aantal A's vandaan. Je huidige richting is dan ook niet handig.
Daarnaast lijk je een beetje lukraak met 32A's te strooien, terwijl je minder vermogen nodig hebt. Hou je er rekening mee dat de bekabeling 32A moet aankunnen als je die gaat zekeren met 32A?
Bijvoorbeeld een 16/32A krachtstroom CEE stekker bestaat niet, je hebt 16A of 32A, zijn verschillende stekkers. Maar!!! hou er rekening mee dat je dus dadelijk een 16A CEE aansluiting hebt, die is afgezekerd op 32A. Dat is gewoon foute boel, want alle 16A CEE spullen/kabels/... zijn gemaakt op 16A, niet op 32A.

Ik zou sowieso overstappen op aardlekautomaten, dan krijg je tenminste geen gedonder met teveel vermogen op je aardleks.
Ook heb je allerlei apparaten die ik als 'risicovol' voor een aardlek zie. Een jacuzzi is nat, een regiewagen? staat buiten en loopt dus ook risico. Het is echt zwaar irritant als je halve huis uit dondert omdat ergens een rubbertje versleten is en er net iets teveel vocht in een WCD of stekker loopt.

Dus terug naar de tekentafel en kijk ook naar de kabels/aansluitingen die erachter komen.
Een 16A krachtstroom aansluiting is met 2.5mm2 uit te voeren, wordt de afstand iets langer kom je op 4mm2 kabel uit. Ga je op 32A afzekeren, dan zit je direct op 4mm2 en bij grotere afstanden ga je naar 6 of zelfs 10mm2 kabel.
Qua prijs is dat voor grondkabel ongeveer €5/m voor 2.5mm2, €9/m voor 4mm2, €12/m voor 6mm2 en €19/m voor 10mm2.
Sorry mischien was het iets te onduidelijk, de bekabeling naar de 32A cee stekkers zullen gewoon 6mm2 zijn

De jaccuzi zal op een eigen aardklekautomaat komen want idd nat, de regiewagen is zelf ook afgezekerd met een aardlek dus die zal hoogstwaarschijnlijk zelf eruit gooien maar deze is minder nat dan je zou denken (lees de omweer stormen die we gehad hebben zijn allemaal overleefd) de bekabeling van de wagen loopt al over 32A krachtstroom kabels maar bij klussen waar we geen 32A krijgen hebben we deze kabel om kleiner aan te sluiten https://www.thomann.de/gr/stairville_cee_adapter_16a_32a.htm

mbt de pv en batterijen lijkt het dat 11kw zonnenpanelen +- 16A per fase zal invoeren maximaal en de accu's is mij nog niet helemaal duidelijk, de interne bekabeling in de meterkast zal dan ook 16mm2 worden ookal zeggen ze bij 40A 10mm2 voldoende zou worden,

de krachtstroom groepen aansluiten op 1 aardlek vind ik opzich niet zo'n ramp, dan zou hooguit de regiewagen uitvallen en/of de workshop de jacuzzi is een wcd aansluiting die zijn eigen aardlek/groep krijgt.

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN