Vraag

• martijn1985
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05:43
Vandaag ging er weer een slimme schakelaar van mij kapot. Ik heb op een plek in mijn huis vier lampen parellel geschakeld hangen die ik achter 1 slimme schakelaar wil hebben. Ik heb daar nu inmiddels 3 schakelaars mee gesloopt en ik kom er niet achter wat daarvan nu de oorzaak is.

In eerste instantie had ik er een Fibaro Double Switch 2 in zitten, toen die kapot ging heb ik hem vervangen met een Shelly Wave 2PM. De eerste daarvan ging eveneens kapot en die is weer vervangen door een andere Shelly Wave 2PM. Deze laatste is gisteren doorgebrand (als ik hem openmaak is hij zwart aan de binnenkant - dus die doet niet zoveel meer).

De schakeling ziet er schematisch als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WSMj-nR9pGNwixmhaiaSpzkkHKI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7Ni5epIhwJE6gwT6XQ4QAadR.png?f=user_large (Bovenaan de fase, onderaan de nul en de IC in het midden is de Fibaro/Shelly)

Ik heb meerdere shelly's in mijn huis hangen die allemaal zonder problemen werken, zelfs nog een paar op deze zelfde groep. Ik heb de draden nagemeten en ik meet tussen fase en 0 gewoon 240V en geen hoge weerstanden. De verlichting doet het achter een domme schakelaar ook normaal. Het enige wat er volgens mij anders is aan deze schakeling is dat er nog relatief oude spaarlampen in de lampen zitten (dit type: https://gloeilampgoedkoop.nl/master-pl-c-13w-830-warm-wit-4-pin.html). Kunnen de Shelly's daar niet tegen?

Heeft iemand voor mij een suggestie wat hiervan de oorzaak zou kunnen zijn?

Alle reacties

• martijn1985
@mods: topictitel is blijven staan van een oude post - die had ik moeten aanpassen; maar dat kan ik nu niet meer (?).

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-05 21:54
Waarom heb je de L dubbel aangesloten? Loopt die tweede L naar andere apparaten?

Spel en typfouten voorbehouden

• martijn1985
Exact dat, de shelly heeft twee L poorten die dus beiden zijn aangesloten.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-05 19:27

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Een enkele L aansluiten op de Shelly is voldoende.

En ja, het kan aan de lampen liggen. Als het ook wat oudere armaturen zijn dat zit er nog een klassieke ballast in. Dan vonkt het aardig met (uit)schakelen. Je zou kunnen proberen een snubber te plaatsen. Vaak wordt hier iets van 100nF voor gebruikt. Eventueel in serie met 100 Ohm. Robb shop lijkt zoiets te verkopen: https://www.robbshop.nl/shelly-rc-snubber

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:40
spaarlampen kunnen tot 16A inschakelpiek geven, wel heel kortstondig, maar 16A*4 is voor veel moderne elektronica niet de bedoeling. Mijn gok zou zijn dat daar je probleem zit. 4 nieuwe LED lampen zijn goedkoper dan 1 Shelly ;)

• haam
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-05 22:55
Daarnaast zet je 4 voorschakelapparaten parallel. Dat kan best invloed hebben op het blind vermogen.

Daarom ben ik het eens met @emielbf, nieuwe led lampen aanschaffen
Pagina: 1