• Zamble
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 12-05 17:53
Hi all, een korte vraag van iemand die weinig tot geen voorkennis heeft van hifi.

Ik heb voor een mooi prijsje onderstaande B&O set overgenomen van iemand. Via Gemini ben ik erachter gekomen dat ik een DAC nodig heb om het geluid van mijn tv af te spelen op deze B&O sey-up, maar ook om Spotify met deze set te verbinden.

Nu heel contreet en kort mijn vraag: is het aanschaffen van een Wiim Ultra voldoende om bovenstaande uit te voeren? Deze heeft namelijk een HDMI ARC aansluiting.

De B&O set:
  • Beosound 4
  • 2 x Beolab 6000

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zamble schreef op zondag 10 mei 2026 @ 14:00:
Hi all, een korte vraag van iemand die weinig tot geen voorkennis heeft van hifi.

Ik heb voor een mooi prijsje onderstaande B&O set overgenomen van iemand. Via Gemini ben ik erachter gekomen dat ik een DAC nodig heb om het geluid van mijn tv af te spelen op deze B&O sey-up, maar ook om Spotify met deze set te verbinden.

Nu heel contreet en kort mijn vraag: is het aanschaffen van een Wiim Ultra voldoende om bovenstaande uit te voeren? Deze heeft namelijk een HDMI ARC aansluiting.

De B&O set:
  • Beosound 4
  • 2 x Beolab 6000
Om welke tv (met en type) gaat het?
Dac van optical naar analoog kan. Via hdmi extractor kan ook. Wiim is overkill imho

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zamble schreef op zondag 10 mei 2026 @ 14:00:

De B&O set:
  • Beosound 4
  • 2 x Beolab 6000
Voor zover ik kan zien heeft de Beosound 4 een analoge aux ingang (wit/rood tulp aansluiting). Dan kan je inderdaad de Wiim Ultra prima gebruiken, de analoge out van de Wiim verbinden met de analoge in van de Beosound en klaar is kees.

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:00

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Zamble Vragen wat voor type 'ding' je nodig hebt om je probleem op te lossen kan prima in dit topic. Wil je straks gericht advies over wélke je dan exact moet kopen, dan moet dit in een eigen topic in Beeld en geluid koopadvies waar zulke vragen beter tot hun recht komen.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• Zamble
rodie83 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 15:59:
[...]

Voor zover ik kan zien heeft de Beosound 4 een analoge aux ingang (wit/rood tulp aansluiting). Dan kan je inderdaad de Wiim Ultra prima gebruiken, de analoge out van de Wiim verbinden met de analoge in van de Beosound en klaar is kees.
Thanks voor je reactie @rodie83 !

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Zamble schreef op maandag 11 mei 2026 @ 08:53:
[...]

@The Eagle Het gaat om een Samsung The Frame Pro 65LS03F (2025) 65".

Waarom is de Wiim een overkill? En wat zijn eventuele andere alternatieven die minder overkill zijn?
Ik wilde voor de Wiim Ultra gaan vanwege de HDMI ARC input mogelijkheid.
Je hebt slechts stereo gewenst en nodig. Je Samsung heeft een optical out, je B&O een analoge stereo ingang. Dan is in principe zoiets voldoende: https://www.allekabels.nl...ls/optisch-naar-tulp.html Kost je ca 30 euro en doet wat je wilt. Een Wiim Ultra kost je het tienvoudige. Dan heb je uiteraard wel meer streaming mogelijkheden, meer connectivity en kun je aditioneel via HDMI. Allemaal pluspunten - met een prijs, want dat is niet wat je vroeg. Je wilde van TV naar B&O en zo'n kastje doet exact dat :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Zamble
The Eagle schreef op maandag 11 mei 2026 @ 16:16:
[...]

Je hebt slechts stereo gewenst en nodig. Je Samsung heeft een optical out, je B&O een analoge stereo ingang. Dan is in principe zoiets voldoende: https://www.allekabels.nl...ls/optisch-naar-tulp.html Kost je ca 30 euro en doet wat je wilt. Een Wiim Ultra kost je het tienvoudige. Dan heb je uiteraard wel meer streaming mogelijkheden, meer connectivity en kun je aditioneel via HDMI. Allemaal pluspunten - met een prijs, want dat is niet wat je vroeg. Je wilde van TV naar B&O en zo'n kastje doet exact dat :)
Thanks voor het meedenken @The Eagle ! Voor louter de tv lijkt me dit een goede optie, maar als ik het zo zie kan ik via deze geen Spotify streamen naar mn B&O set. En dat is wel een feature die ik graag zou willen. Omdat de Wiim Ultra een ARC ingang heeft, switcht de input ook nog eens automatisch mee zodra die veranderd. Allemaal heel fijn, maar idd tegen een prijs.

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:00

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Berichten verplaatst, omdat het langer werd dan enkel 'een kleine vraag'.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Zamble schreef op maandag 11 mei 2026 @ 16:25:
[...]

Thanks voor het meedenken @The Eagle ! Voor louter de tv lijkt me dit een goede optie, maar als ik het zo zie kan ik via deze geen Spotify streamen naar mn B&O set. En dat is wel een feature die ik graag zou willen. Omdat de Wiim Ultra een ARC ingang heeft, switcht de input ook nog eens automatisch mee zodra die veranderd. Allemaal heel fijn, maar idd tegen een prijs.
Vertel dan eerst een wat je allemaal nog meer wilt kunnen doen.
Die B&O moet je even zien als een analoge stereoset met een enkele analoge ingang, niet meer en niet minder. Als jij meer dingen wilt aansluiten of functionaliteit wilt, moet die elders vandaan komen. Je TV heeft apps, die kun je installeeren, maar dat moet je TV telkens aan. Kan een optie zijn. Een apparaat als de Wiim kan ook, maar zo zijn er meer.

Dus begin eens met een shortlist van wat je wilt kunnen :)

Pagina: 1