Hoog dakraam blinderen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tjenok
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21:05
Wij hebben in één van de slaapkamers een dakraam wat heel hoog gepositioneerd is, waardoor je er zonder krukje niet bij kan. De komende tijd komen mijn schoonouders hier regelmatig logeren en die slapen dan in deze kamer. Daarom wil ik dit dakraam blinderen. Omdat er in september een dakrenovatie plaatsvindt waarbij dit dakraam wordt verwijderd, moet het een eenvoudige en goedkope oplossing zijn. Ik heb verduisterende raamfolie overwogen, maar ik lees dat dit thermische breuken kan veroorzaken. Heeft een van jullie een goede oplossing?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N_ZCGcxmnLxohiNupCNQdL6st-Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yInAn3Pkt9a7eTLkdRajlhxe.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:14

Cheezus

Luiaard

Een handdoek of iets dergelijks met dubbelzijdige tape tegen het plafond plakken?

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:21
Een tacker en twee lagen vuilniszak? Als het toch weggaat zullen die nietjes in het hout ook niet echt uitmaken.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:06
Raam kan je tweedehands gewoon verkopen op MP.

Dus ik zou er gewoon een stuk karton voor plakken.

www.fjmbouw.nl - AMD Ryzen 7 9800X3D RTX5070Ti 96GB DDR5

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:44
een kartonnen doos en 6 punaises.

o maar wacht, als die oudjes daar slapen krijgen ze dan wel genoeg frisse lucht? als dit het enige raam is mag het dan wel gebruikt worden als slaapkamer?

[ Voor 70% gewijzigd door No Hands op 11-05-2026 18:09 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• silencedkill
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:21
Ik heb wel eens dubbelzijdige plakband gebruikt tijdens verbouwingen (nano tape zelfs geloof ik), velcro erop en een lichte witte stof eveneens met velcro. Voordeel was er kan nog iets van licht door, en je kan het gemakkelijk eraf halen om bv te wassen. Je kan ook een donkerdere stof gebruiken. Op die manier zat het binnen het kader van het raam en kon het raam nog open. Nu had ik dit wel liggen en had dus ook niets te kopen. Je kan het eventueel ook rechtstreeks op de nano de plakken als de stof niet moet hergebruikt worden.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dikxJPbTep_4d8SEl2VBIYBf3qs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UGQFVFlPhfSB3flz5iH0awTV.png?f=fotoalbum_large

dubbelzijdige tape of nano tape kun je bv in action kopen. Laatst zag ik ook privacy folie liggen (BE), zelf geen ervaring mee en ik zou het zelf nooit gebruiken maar kostte gelijk 3EUR.

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:40

St@m

@ Your Service

No Hands schreef op maandag 11 mei 2026 @ 18:08:

o maar wacht, als die oudjes daar slapen krijgen ze dan wel genoeg frisse lucht? als dit het enige raam is mag het dan wel gebruikt worden als slaapkamer?
Dan laten ze de deur wat open als ze er last van hebben. Het zijn volwassenen.

Je kan ze overigens ook een slaapmasker geven, hoef je het raam ook niet te blinderen.

[ Voor 10% gewijzigd door St@m op 12-05-2026 06:04 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels - trakteren

• Glitch
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Of je legt slaapmaskertjes voor ze klaar :)

Ah, hier boven ook al geopperd!

[ Voor 28% gewijzigd door Glitch op 12-05-2026 06:39 ]

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:52
Ah dit doet mij denken aan bepaalde vakanties. Wij pakten dan een kussen die we er tussen drukken. Makkelijk weg te halen en te plaatsen. Kost je niks en kost geen energie.

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:05
Ikea heeft plissé gordijnen die verduisterend zijn. Je kan ze op maat knippen en je plakt ze vast. 5 euro.

https://www.ikea.com/nl/nl/p/schottis-verduisterend-plissegordijn-donkergrijs-90369507/

http://axrotterdam.blogspot.nl

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:08

Agent47

I always close my contracts.

Wij hebben dat toen met vuilniszak en tape gedaan.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:17

LankHoar

Langharig tuig

Dekaasboer schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 08:00:
Ikea heeft plissé gordijnen die verduisterend zijn. Je kan ze op maat knippen en je plakt ze vast. 5 euro.

https://www.ikea.com/nl/nl/p/schottis-verduisterend-plissegordijn-donkergrijs-90369507/
Deze heb ik ook als tijdelijke oplossing tot verbouwing klaar is. Werkt prima en super makkelijk te plaatsen.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• 2thomas
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:40
Met een plantenspuit eerst het raam een beetje nat spuiten en dan aluminiumfolie er glad tegen aan strijken werkt vaak het beste. Als je het er goed opkrijgt heb je zelfs geen tape nodig maar schilderstape is een goede toevoeging om de randen vast te zetten.

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:12
No Hands schreef op maandag 11 mei 2026 @ 18:08:

o maar wacht, als die oudjes daar slapen krijgen ze dan wel genoeg frisse lucht?
Glas laat normaal gesproken niet echt lucht door :+

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:44
jip_86 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 11:41:
[...]

Glas laat normaal gesproken niet echt lucht door :+
er zit een handvat aan dat raam, dat kan open dus de lucht hoeft niet door het glas *O*

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:01

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Nadeel van plisse gorzijnen is dat het zaakje gaat hangen.
ALs het dak er toch aan gaat: ik zou van glaslatten een frame maken dat over het dakraam heen valt. En daar een verduisterend doek overheen. Aan onderzijde en rechte zijdes draai je een paar schroefduimen in het dak, dan kan ie omhoog schuiven zou je hem open willen. Als je er twee of drie op de lange zijde doet kan de boel zelfs open en dicht schuiven, want open wordt ie een klein beetje topzwaar en duwt ie zichzelf vast tegen het plafond.
Ik heb een zelfde constructie gemaakt met mijn hor voor mijn dakraam. Werkt perfect, kost je allen wat glaslatten, nietjes en een doek :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Verfspuitbus? Matzwart €3 bij de action.
Pagina: 1