Trapspijlen weghalen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• blatenja
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-05 13:51
Wij hebben beneden trapspijlen, 4 stuks, vergelijkbaar met dit:

Afbeeldingslocatie: https://atelierd.nl/wp-content/uploads/2021/09/voor-na-hal-bg.jpg

We willen graag dezelfde voor/na resultaat bereiken, want mijn vrouw vindt het niet mooi die spielen beneden. Rechts kun je nog gewoon de leuning vast pakken, maar is het zomaar toegestaan om deze linkerkant (bij ons dubbel zo lang ongeveer) zomaar weg te halen? De onderste, schuine kant blijft uiteraard wel zitten dan, maar de spielen en bovenkant zouden we graag verwijderen. Ik ga ervan uit dat dit geen veiligheidsrisico's brengt mbt. bouwbesluit oid? En kun je dit het beste met een decoupeerzaag doen of handzaag? (spielen met decoupeerzaag en de dikkere balken met handzaag?). Ik hoor graag jullie advies.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Gegoogled maar niet echt relevante data gevonden voor mijn situatie.

Beste antwoord (via blatenja op 11-05-2026 16:21)

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15-05 16:24
blatenja schreef op maandag 11 mei 2026 @ 15:57:
We gaan er geen kast neerzetten, we halen het gewoon weg, dus een plaat is helaas geen optie, maar ook al aan gedacht. Vrouwlief wil het het liefste weg hebben. Ik denk dat ik het gewoon onderaan schuin af ga zagen met een handzaag dan, zodat er ook geen stompje over blijft onderaan. Het onderste schuine gedeelte laat ik dan zitten.
Het gaat dus alleen om de onderste 2/3 treden?

Tot een bepaalde hoogte is een hekje niet nodig.
Dus lekker doen.

www.fjmbouw.nl - AMD Ryzen 7 9800X3D RTX5070Ti 96GB DDR5

Alle reacties

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:56

TTLCrazy

Listen to Frankie

Het is je eigen huis neem ik aan ? Lekker je gang gaan zou ik zeggen, veiligheid is belangrijk maar je kan zelf inschatten hoe veilig je het wilt hebben denk ik.

Als het een huurhuis is zal het niet zo maar mogen denk ik.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

• blatenja
TTLCrazy schreef op maandag 11 mei 2026 @ 13:49:
Het is je eigen huis neem ik aan ? Lekker je gang gaan zou ik zeggen, veiligheid is belangrijk maar je kan zelf inschatten hoe veilig je het wilt hebben denk ik.

Als het een huurhuis is zal het niet zo maar mogen denk ik.
Het is een koophuis ja, en het doet niks qua veiligheid, althans, niemand gebruikt die leuning eigenlijk, maar ik wil geen gezeur hebben met een eventuele verhuizing ooit dat dit is weg gehaald oid.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Als je de spijlen lelijk vind, kun je de spijlen weg halen toch?
op zulke kleine stukjes zijn de spijlen voornamelijk decoratief.

de diikke lange balk die verticaal gaat zou ik niet zo snel doorzagen, die heeft meestal nog wel een ondersteunende functie voor bijvoorbeeld je 2e trap daarboven.

Via google kun je zo terugvinden dat er vanuit het bouwbesluit maar 1 leuning verplicht is overigens :)
https://iplo.nl/regelgevi...bouw/rijksregels/trappen/
Trapleuningen moeten aan beide kanten van de trap zijn en 30 horizontaal doorlopen aan het begin en einde van de trap (artikel 4.28, lid 2 Bbl). Deze verplichting geldt alleen voor een bouwwerk met een winkelfunctie, gezondheidszorgfunctie, bijeenkomstfunctie voor alcoholgebruik (zoals cafés) of voor film, muziek, theater of het kijken van sport.
Maar een gat aan de zijkant van je trap waardoor er ineens een kind 1 meter+ naar beneden kan vallen lijkt me niet heel fijn iig.

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 11-05-2026 14:00 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• KwepsjIrrpel
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12-05 10:19
blatenja schreef op maandag 11 mei 2026 @ 13:58:
[...]

Het is een koophuis ja, en het doet niks qua veiligheid, althans, niemand gebruikt die leuning eigenlijk, maar ik wil geen gezeur hebben met een eventuele verhuizing ooit dat dit is weg gehaald oid.
Het is je eigen huis? Wat heeft dit te maken met een verhuizing dan? Als mensen je huis kopen dan kopen ze hem toch as-is?

Gewoon lekker doen :)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als je er een kast neer zet (en vast zit) kan het prima zijn, dat kan dan de val beveiliging zijn. het eigen huis argument gaat (gelukkig) niet helemaal op. Ja er is geen traphekjes politie maar je kan wel verantwoordelijk voor de veiligheid van bv kinderen die bij je op bezoek komen zijn. regelgeving zegt gewoon dat er een hekje oid moet staan. (bestaande bouw) en dat mag best de vorm hebben van een kast.

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:05
Als je er toch een kast neer gaat zetten zou je de spijlen aan de andere kant ook nog kunnen afdekken met een plaat.

Dan verbouw je niet je trap.

• blatenja
We gaan er geen kast neerzetten, we halen het gewoon weg, dus een plaat is helaas geen optie, maar ook al aan gedacht. Vrouwlief wil het het liefste weg hebben. Ik denk dat ik het gewoon onderaan schuin af ga zagen met een handzaag dan, zodat er ook geen stompje over blijft onderaan. Het onderste schuine gedeelte laat ik dan zitten.

• FRANQ
Ding met die kast is dat de afstand van de planken meer dan ruim genoeg is om een kind doorheen te wurmen.
Meen dat de afstand tussen de spijlen een maximale maat heeft, en als je dus aan het bouwbesluit wilt voldoen dan moet je daaraan voldoen.

In het ergste geval moet je bij verkoop de trapleuning herstellen.
Of je benoemd het nadrukkelijk, en dan weet de koper er vanaf bij koop, en kan die zijn bod er op aanpassen.

Acties:
  • Beste antwoord

• FRANQ

Dus lekker doen.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

FRANQ schreef op maandag 11 mei 2026 @ 16:01:
[...]

Dus lekker doen.
Een simpele paint cirkel en wat kruisjes in de originele foto waren duidelijker geweest dan het verhaal wat er nu staat inderdaad :)

Gezien het voorbeeld van TS dacht ik ook dat _alle_ spijlen weg gingen en TS alles af ging zagen.

[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 11-05-2026 16:30 ]

PSN

• blatenja
Bij deze klaar. Nu nog de gaten dicht maken en pvc bekleding. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KD2sjwYCvUq_G3xCGECkFtwPH4U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V9Kef18QWq0EF4XvzQhXbPBj.jpg?f=fotoalbum_large

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:31
Haha mooi man, topic op tweakers plaatsen en binnen paar uur de spijlen er al uitgehaald hebben.

• stresstak
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Mijn trap heeft aan de rechterkant (muurzijde) een leuning en aan de linkerkant geen leuning.
Betreft 8 treden dus ruim anderhalve meter om vanaf te vallen.
Zo ook (vermoedelijk) in alle andere woningen en reeds vanaf de bouw ooit.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Homer-Simpson schreef op maandag 11 mei 2026 @ 19:11:
Haha mooi man, topic op tweakers plaatsen en binnen paar uur de spijlen er al uitgehaald hebben.
Ik dacht dat hier alleen maar ambtenaren zaten maar dat is bij deze ontkracht :D

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:55
Dat onderste schuine deel is de trapboom. Als je die weghaalt, zweven je treden ;)

Maar je bent al klaar, lees ik. Top gedaan, en geen probleem zo!

• blatenja
BBBrt schreef op maandag 11 mei 2026 @ 21:10:
[...]

Dat onderste schuine deel is de trapboom. Als je die weghaalt, zweven je treden ;)

Maar je bent al klaar, lees ik. Top gedaan, en geen probleem zo!
Nee ik laat het zo en haal verder niks weg. Voorste balk schuin afgezaagd, leek mij het mooist, wellicht ook mee laten bekleden of schuren en schilderen... De gaten moet ik nog wel opvullen maar nog geen idee met wat. Vol gooien met akrylaat en glad strijken?

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
blatenja schreef op maandag 11 mei 2026 @ 21:17:
[...]

Nee ik laat het zo en haal verder niks weg. Voorste balk schuin afgezaagd, leek mij het mooist, wellicht ook mee laten bekleden of schuren en schilderen... De gaten moet ik nog wel opvullen maar nog geen idee met wat. Vol gooien met akrylaat en glad strijken?
Je vult het met de spijlen en dan houtvuller voor de kiertjes. Goed schuren en het is glad.

• Dalkif
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 14-05 08:00
Ik zou het niet gedaan hebben. Daar ga je een keer over struikelen.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

blatenja schreef op maandag 11 mei 2026 @ 19:07:
Bij deze klaar. Nu nog de gaten dicht maken en pvc bekleding. [Afbeelding]
Ook nog even netjes alle scherpe hoeken van die onderste balk afhalen door de kanten af te ronden.
Normaal zou je die inderdaad horizontaal hebben gezaagd om de hele scherpe kant/hoek te voorkomen, net zoals op je eigen 'na' foto. :)

[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 12-05-2026 10:50 ]

PSN

Pagina: 1