Zakelijke laptop en desktop gebruiken, KVM switch oplossing?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:16
Recentelijk ben ik begonnen met een nieuwe baan. Daarbij ontvang ik ook een netto vergoeding voor de verdere inrichting van mijn thuiswerkplek. Een mooie aanleiding om te kijken of ik het een en ander kan vergemakkelijken.
  • Zakelijke laptop: Dell Latitude 7350 Detachable
Ik heb thuis een eigen desktop met randapparatuur:
  • Monitor: 32'' Iiyama G-Master GB3271QSU-B1 (gebruikt DP-kabel)
  • Toetsenbord: Roccat Vulcan II Max (gebruikt 2 USB-kabels)
  • Muis: Logitech G403 Hero (gebruikt 1 USB-kabel)
  • Speakersysteem: Logitech Z533 (gebruikt 1x jack plug 3,5mm)
In het verleden, als ik thuiswerkte, gebruikte ik mijn zakelijke laptop links van me op het bureau en werkte ik bijvoorbeeld via Citrix vanaf mijn desktop op het grote scherm. Soms wilde ik een groot scherm gebruiken en sloot ik de HDMI-kabel aan op mijn zakelijke laptop, maar dan zat ik altijd te klooien met mijn randapparatuur.

Toetsenbord en muis zijn zo goed als afgeschreven en zal ik waarschijnlijk met de netto vergoeding binnenkort opnieuw aanschaffen. Voor de monitor krijg ik ook een netto vergoeding, maar ik weet nog niet of ik die op dit moment ga gebruiken.

Wellicht dat ik in de toekomst een monitorarm neem met twee schermen.

Wat wil ik graag?

Mijn toetsenbord, speakersysteem en muis zijn op dit moment gekoppeld aan mijn desktop. Ik zou graag naar een situatie willen waarin ik makkelijk kan switchen tussen mijn Dell Latitude en mijn desktop op hetzelfde beeldscherm, waarbij ik mijn Dell Latitude eventueel als extra beeldscherm kan gebruiken. Ik wil daarbij niet steeds de USB-kabels van de randapparatuur hoeven om te pluggen tussen mijn desktop en Dell Latitude. Het doel is dus om eenvoudig te kunnen schakelen.
Het speakersysteem hoeft wat mij betreft niet gekoppeld te zijn en mag aan de desktop blijven, tenzij dit ook eenvoudig te regelen is.

Wat heb ik zelf al gevonden?

Ik las op het internet de mogelijkheden van een KVM switch. Soms zijn deze ingebouwd in een monitor. Of je koopt een kastje los.

Ik kwam deze én deze (toekomstbestendig met wens uitbreiding monitoren?) KVM Switch tegen van UGREEN. Is dit afdoende voor mijn gewenste situatie? Of is het advies om voor iets anders te gaan? Of zijn er andere oplossingen?

Budget: liefst max. € 100, maar geen harde eis. Geen merkvoorkeur.

Alvast bedankt voor het meedenken. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Cheezborger op 11-05-2026 13:38 ]

Alle reacties

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Er zijn vrij veel mogelijkheden om dit te organiseren. Ik beschouw monitor, muis en toetsenbord als behorend bij de werkplek. Mijn monitor werkt als KVM-switch met een stuk of 4 USB-(A) slots. Hierin prik ik muis en toetsenbord. Met een USB-C-kabel koppel ik laptop aan monitor en worden muis en toetsbordsignalen doorgestuurd.

Op een andere werkplek heb ik een desktop staan die via Displayport aan de monitor is verbonden. Hierop kan ik ook een laptop via HDMI-kabel aansluiten. En dan heb ik een KEYCHRON toetsenbord liggen die ik via bluetooth met beide verbindt - en met sneltoets snel kan wisselen. Alleen heb ik daar wel twee muizen liggen.

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-05 21:03

PoweRoy

funky!

Ik kijk even mee met dit topic.

Ik heb het nu zo thuis:
  • 2 Monitoren: AOC en LG met hoge refreshrates.
  • Een UGreen usb hub met een knopje om van input te wisselen. Hier heb ik op aangesloten:
    • Headset
    • Webcam
    • Muis
    • Toetsenbord
  • Werk laptop gebruik ik met een dockingstation. Deze dockingstation is met HDMI aangesloten op mijn monitoren
  • Prive PC is met DisplayPort aangesloten op de monitoren.
Wil ik wisselen: druk op het knopje van USB hub en daarna verander input bron op mijn monitoren.

Ik heb geen USB hub met hdmi/displayport aangeschaft omdat ik niet geloofde dat het goed ging werken met hoge refreshrates. Dus via deze 'veilige' weg gedaan.

[This space is for rent]

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:23
PoweRoy schreef op maandag 11 mei 2026 @ 13:52:
Ik kijk even mee met dit topic.

Ik heb het nu zo thuis:
  • 2 Monitoren: AOC en LG met hoge refreshrates.
  • Een UGreen usb hub met een knopje om van input te wisselen. Hier heb ik op aangesloten:
    • Headset
    • Webcam
    • Muis
    • Toetsenbord
  • Werk laptop gebruik ik met een dockingstation. Deze dockingstation is met HDMI aangesloten op mijn monitoren
  • Prive PC is met DisplayPort aangesloten op de monitoren.
Wil ik wisselen: druk op het knopje van USB hub en daarna verander input bron op mijn monitoren.

Ik heb geen USB hub met hdmi/displayport aangeschaft omdat ik niet geloofde dat het goed ging werken met hoge refreshrates. Dus via deze 'veilige' weg gedaan.
Hier de zelfde opstelling. Ik heb deze op m'n bureau liggen: uitvoering: Ugreen 2 In 4 Out USB 3.0 Sharing Switch Box