Vraag

• leadingdamage1
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 20:43
Goedendag ik kan mijn woningbouwvereniging vragen om zonnepanelen op mijn sociale huurhuis te plaatsen. Echter zit ik nog met wat vragen met betrekking tot het voorbereid zijn op het verdwijnen van de salderingsregeling. Ik ontvang in juni mijn elektrische auto waardoor ik zit te overwegen om zonnepanelen te laten plaatsen. Maar ik wil graag wat advies over wat ik allemaal moet vragen om te zorgen dat ik goed voorbereid ben:

- Een omvormer die uit kan schakelen als ik overtollig stroom heb en dus moet gaan terug leveren.
- Omvormer / zonnepanelen die ik met home wizard kan aansturen, dat ik bijvoorbeeld een bitcoin miner aanzet (ipv uitzetten zonnepanelen) om de overtollige stroom te gebruiken.

Vergeet ik nog iets?

Of komen alle nieuwe tegenwoordig gelegde panelen automatisch met deze mogelijkheden?

Mocht dat zo zijn dan haal ik dit topic uiteraard weg.

Schopje naar DEI

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 11-05-2026 13:10 ]

Alle reacties

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-05 12:27

Croga

The Unreasonable Man

Waarom zou je de omvormer uit willen zetten?

Je gaat nogsteeds gewoon geld krijgen voor teruggeleverde stroom. Het is alleen een stuk minder dan tot nu toe. Ik heb nog geen enkele case gezien voor het uitzetten van de panelen. Er is nogsteeds geen enkel voorbeeld waarbij terugleveren daadwerkelijk geld kost.

En ik gok even dat zelfs voor een miner geen case te maken zal zijn. Dat is nu al niet rendabel als je de stroom gratis krijgt aangezien de aanschaf niet opweegt tegen de terugverdientijd.

Niet druk maken. Gewoon panelen leggen en proberen zoveel mogelijk zelf normaal te verbruiken. Een laadpaal met loadbalancer en de mogelijkheid om in te stellen dat ie alleen van de panelen moet laden is vele malen belangrijker dat uitzetten of minen.

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-05 15:38
Vaak kun je aangeven wat je wil en tegenwoordig bestaan er ook nog systemen die het in een elektrische auto dan wel home battery opslaan of dat het gebruik word voor opwarmen water. dus legio opties om overtollige energy of te bewaren of voor andere nuttige dingen te gebruiken.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Je zit in sociale huur, krijgt een EV en je hebt het over een bitcoin miner? Dan ben ik toch wel héél benieuwd naar je situatie, want sociale huur is toch voor mensen die geen particuliere huur kunnen betalen :+

Ik heb zelf een SolarEdge omvormer die ik via Modbus met Home Assistant heb gekoppeld, wij hebben een dynamisch contract en als onze prijs onder de -13 cent gaat (dus lager dan €-0,13) dan gaat de omvormer automatisch uit. Ik ga echt niet de moeite doen om dan automatisch meer energie te verbruiken, maar ook niet betalen voor de panelen die op ons dak liggen.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Croga schreef op maandag 11 mei 2026 @ 12:52:

Je gaat nogsteeds gewoon geld krijgen voor teruggeleverde stroom. Het is alleen een stuk minder dan tot nu toe. Ik heb nog geen enkele case gezien voor het uitzetten van de panelen. Er is nogsteeds geen enkel voorbeeld waarbij terugleveren daadwerkelijk geld kost.

En ik gok even dat zelfs voor een miner geen case te maken zal zijn. Dat is nu al niet rendabel als je de stroom gratis krijgt aangezien de aanschaf niet opweegt tegen de terugverdientijd.

Niet druk maken. Gewoon panelen leggen en proberen zoveel mogelijk zelf normaal te verbruiken. Een laadpaal met loadbalancer en de mogelijkheid om in te stellen dat ie alleen van de panelen moet laden is vele malen belangrijker dat uitzetten of minen.
Als TS een dynamisch contract heeft is het een andere kwestie, dan zijn er regelmatig uurtjes dat de stroomprijs negatief genoeg is dat het dus wel rendabel is om de omvormer uit te zetten en een bitcoin miner aan te zetten.

• leadingdamage1
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 20:43
Croga schreef op maandag 11 mei 2026 @ 12:52:

Sorry ik heb er niet super veel verstand van, maar naar mijn weten gaat vanaf volgend jaar de salderingsregeling eraf en moet je betalen voor terugleveren.. Dat is dus onjuist?

Ik heb al een miner staan, dus de aanschaf is er niet meer.

Een laadpaal gaat het helaas niet worden ivm sociale huur, maar de panelen wel omdat ze dat schijnbaar iets oplevert. Zal wel een subsidie ding zijn voor de woningbouw.
lordgandalf schreef op maandag 11 mei 2026 @ 12:53:
Vaak kun je aangeven wat je wil en tegenwoordig bestaan er ook nog systemen die het in een elektrische auto dan wel home battery opslaan of dat het gebruik word voor opwarmen water. dus legio opties om overtollige energy of te bewaren of voor andere nuttige dingen te gebruiken.
Oke thanks dan leg ik het gewoon voor bij de adviseur die ik krijg te spreken.
Oon schreef op maandag 11 mei 2026 @ 12:59:
Je zit in sociale huur, krijgt een EV en je hebt het over een bitcoin miner? Dan ben ik toch wel héél benieuwd naar je situatie, want sociale huur is toch voor mensen die geen particuliere huur kunnen betalen :+

Ik heb zelf een SolarEdge omvormer die ik via Modbus met Home Assistant heb gekoppeld, wij hebben een dynamisch contract en als onze prijs onder de -13 cent gaat (dus lager dan €-0,13) dan gaat de omvormer automatisch uit. Ik ga echt niet de moeite doen om dan automatisch meer energie te verbruiken, maar ook niet betalen voor de panelen die op ons dak liggen.
Ja ik woon inmiddels een beetje scheef. Maar goed, het is wat het is.

Oke top, dank voor de uitgebreide details, dan ga ik ook omzetten naar zo'n situatie.

Op dit moment heb ik nog geen dynamisch contract ,maar ik zit er wel over te twijfelen om het te doen. Maar ik zit nu nog op een vast "contract" van Vattenfall, maar die kan ik maandelijks opzeggen omdat ik nooit heb verlengd of een andere energie leverancier heb genomen.

[ Voor 3% gewijzigd door leadingdamage1 op 11-05-2026 13:47 ]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:46
In België heb ik geen saldering. Als ik nu kijk naar deze maand krijg ik nog 4 ct per kWh voor injectie. Wat het volgende maand wordt weet ik niet.

Je kan beter je eigen verbruikers zoveel mogelijk overdag aanzetten, dat scheelt meer dan aan en afschakelen van de panelen.

Ps - voor sociale huurwoningen is er wocozon.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:32
leadingdamage1 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 13:46:
Sorry ik heb er niet super veel verstand van, maar naar mijn weten gaat vanaf volgend jaar de salderingsregeling eraf en moet je betalen voor terugleveren.. Dat is dus onjuist?
De populisten schreeuwen inderdaad maar al te graag van de daken dat het geld gaat kosten.
In de praktijk is het afhankelijk van het energiecontract dat je hebt afgesloten.

Spel en typfouten voorbehouden

Pagina: 1