Zelfbouw wandkast voorzien van LED verlichting

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Marti Zanden
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18:09
Momenteel ben ik al enige tijd bezig met het maken van een driedelige wandkast. Ik heb ervoor gekozen om de kast in drie losse delen te bouwen, zodat het geheel beter hanteerbaar blijft. Hieronder staat alvast een foto van de huidige situatie; twee delen zijn zo goed als af.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6rQRBqZutysDUz2Qjx2n259vN80=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vOp65TsPC2J6w5xWFXJgAdhq.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe heb ik de kast gemaakt?
Alle panelen (18 mm melamine van uitstekende kwaliteit) heb ik perfect op maat laten zagen, inclusief kantenband op de juiste zijden. Vervolgens heb ik met een deuvelmal alle gaten geboord en de panelen met deuvels verlijmd. Het is een precies werkje en behoorlijk tijdrovend, maar het geeft veel voldoening wanneer alles netjes in elkaar past. Het enige waar ik niet helemaal tevreden over ben, zijn de kleine kiertjes die soms zichtbaar blijven tussen de verbindingen. Waarschijnlijk ben ik de enige die het ziet, dus misschien valt het onder de categorie muggenzifterij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8UQip6rbyX9jRNTFifPb6laYP3s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RZ85aX73GgPOFQmW8HLPbz5B.jpg?f=fotoalbum_large

3D model van de kasten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PUbw_LFMhaqpIMVsiUvUngymZOw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FNZ2qinEIT2QFyUwzkAgDm8m.png?f=fotoalbum_large
De lage kast links heeft een massieve achterwand, vooral om te voorkomen dat de planken gaan doorhangen wanneer ze vol met boeken staan. De twee hoge kasten krijgen een achterwand van 3 mm MDF.

De eerste twee kasten staan inmiddels op hun plek, en nu ben ik bezig met het derde deel — meteen ook het meest complexe. In dit deel komen onderin deurtjes en bovenin een klepdeur. Daarnaast wil ik de open vakken voorzien van ledverlichting. Waar de andere twee kasten bedoeld zijn voor boeken, wordt deze derde kast een vitrinekast voor action figures (1/6 scale, ongeveer 30 cm hoog). De vakken zijn 40 cm hoog en 80 cm breed, en ik wil ze elk voorzien van een ledstrip over de volledige breedte. De verlichting moet via Bluetooth instelbaar zijn in kleurtemperatuur. RGB is geen vereiste, maar instelbare temperatuur wel. Daarom kijk ik nu naar de Philips Hue Solo Lightstrip (3 meter).

Ideaal zou zijn om in de legplanken een sleuf te frezen waarin een profiel met diffuser komt, met daarin de ledstrip. Aan de rechterkant van de kast heb ik ruimte om alle bedrading netjes naar beneden te leiden, zodat alles mooi weggewerkt is.
Het probleem is alleen dat ik vier strips van 80 cm nodig heb, terwijl de Solo Lightstrip een minimale lengte van 3 meter heeft. Dat loopt aardig in de kosten als ik er vier moet aanschaffen. Een alternatief is om één langere strip (bijvoorbeeld 5 meter) te gebruiken en die langs de zijkant te laten lopen — door een sleuf te frezen in de zijwand waar twee kasten tegen elkaar staan — zodat alle vier de schappen met één strip worden verlicht.

Idee (rood is hoe de LED strip moet lopen):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EJmFzeYuSeonXs1lGnxa0XlK7f8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5gZt6H3a0WImJF0HxBsAD5TI.png?f=fotoalbum_large

Heeft iemand hier ervaring met een soortgelijke opstelling met ledverlichting? Of misschien goede ideeën of alternatieven?

Alle reacties

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Led strips kan je op verschillende punten doorknippen.

Vervolgens kan je daar connectors plaatsen.

Op die manier kan je bedrading in de kast maken en korte ledstrips gebruiken.

Is een ledstrip stuk, dan kan je makkelijk vervangen zonder de kast te slopen.

Voorbeeld: https://www.elektramat.nl/yphix-led-strip-connector-24v-strip-naar-strip-cob-ip20-50cm-50056554/

[ Voor 29% gewijzigd door DJMaze op 11-05-2026 13:11 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:08
Linkje naar handleiding Philips
De handleiding van de solo ledstrip ledstrip laat zien waar je hem door kan knippen om connectors aan te solderen.

• acehighhugo
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18:37
DJMaze schreef op maandag 11 mei 2026 @ 13:08:
Led strips kan je op verschillende punten doorknippen.

Vervolgens kan je daar connectors plaatsen.

Op die manier kan je bedrading in de kast maken en korte ledstrips gebruiken.

Is een ledstrip stuk, dan kan je makkelijk vervangen zonder de kast te slopen.

Voorbeeld: https://www.elektramat.nl/yphix-led-strip-connector-24v-strip-naar-strip-cob-ip20-50cm-50056554/
Dan zet je 'm wel in serieschakeling. Zou het niet beter zijn de strips parallel te verbinden met de driver?

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-05 20:10
acehighhugo schreef op maandag 11 mei 2026 @ 13:36:
[...]

Dan zet je 'm wel in serieschakeling. Zou het niet beter zijn de strips parallel te verbinden met de driver?
Waarom? Een led strip is in weze al een hele serie leds, dat verander je niet door hem te vierendelen.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• crazymister
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:07
acehighhugo schreef op maandag 11 mei 2026 @ 13:36:
[...]

Ik zou hem zelf wel parallel verbinden inderdaad.

Als je hem vierendeelt en er steeds 45 cm draad tussen stopt heb je kans dat de laatste strip minder fel gaat branden omdat de lengte van je strip ruim een meter langer is geworden.

Plus als je hem wel parallel doet kun je makkelijker 4x een rondje binnenin door je hele vak maken met alleen 1 gaatje naar buiten voor je kabels, ipv dat een deel van je strip buiten je kast zit.

Gewoon bij de driver een lasdoos(je) plaatsen waarin je alle draden verdeeld en dan elke strip van zijn eigen setje draden voorzien (let hierbij uiteraard goed op dat je elke draad op de goede plek aansluit)

• Gohan040
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:45
Kwam laatst dit filmpje tegen, misschien handig om eens te kijken: YouTube: LED Strip Lighting Installs: Beginner, Intermediate and Expert Level

Interessant kanaal overigens met on point tests en info.

[ Voor 5% gewijzigd door Gohan040 op 13-05-2026 11:16 ]

• Marti Zanden
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18:09
Bedankt allemaal voor de reacties. Ik merk dat ik behoorlijk weinig kennis hier van heb dus ik heb de vraag ook nog eens gesteld bij LedstripKoning. Zij hebben mij vervolgens dit lijstje aangeraden met benodigdheden. Ik wil het mijzelf in elk geval zo makkelijk mogelijk maken dus onder andere zonder zelf aan de slag te gaan met solderen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4l7vVjly_YlTVED5hPxPs_rbhws=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dr2bv4HZQHp1YAQmtYakGYOv.png?f=fotoalbum_large

Wat is jullie mening over bovenstaande. Zou ik hier mee aan de slag kunnen of raden jullie iets anders aan?
Pagina: 1