Gemeentegrond kopen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• basjuuhhh
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09:39
Voordat ik de gemeente wil belasten met mijn vraag zitten hier wellicht al "ervaringsdeskundigen".

Situatie:

Woning aangrenzend met tuin aan een bosgebied. Eerste deel bosgebied is van de gemeente, daarna is het privé eigendom van iemand. De strook achter onze schutting wordt niet/nauwelijks bijgehouden door de gemeente. Er loopt een bospad (vanuit een brandgang aangezien onze buren en wij via die brandgang kunnen vluchten naar een parkeerplaats) het bos in +-4 meter achter onze schutting.

Wat ik zou willen:

Stuk bosgrond kopen tot aan het pad. Pad blijft dus behouden voor buitenstaanders. (Die maken nu eigenlijk gebruik van "onze brandgang". Wij zijn met de buren allemaal "eigenaar" van die brandgang).

De vraag:

Heeft dit een kans van slagen? Het stuk grond maakt deel uit van een best groot perceel. Wat achter ons loopt en langs het huis van de buurman (hoekwoning). Ik zou dus een stuk van +-4m diep bij 6m breed (tuinbreedte) willen kopen.

Schets/plattegrond:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P3vDg_XDhNGVcgMe4VdD2glbqMw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Aebn962WxViPdvgYRygxjvDW.jpg?f=fotoalbum_large

Toevoegingen:

- Ik ga proberen voor de duidelijkheid een plattegrondje toe te voegen.

- Meerdere (schuin)achterburen hebben de tuin "onrechtmatig" uitgebreid, maar dit wil ik niet. Ooit gaat het een boel ellende opleveren en mag je de tuin weer afbreken.

[ Voor 13% gewijzigd door basjuuhhh op 11-05-2026 12:42 ]

Alle reacties

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16-05 20:58
basjuuhhh schreef op maandag 11 mei 2026 @ 12:31:

- Meerdere (schuin)achterburen hebben de tuin "onrechtmatig" uitgebreid, maar dit wil ik niet. Ooit gaat het een boel ellende opleveren en mag je de tuin weer afbreken.
Heb het gevoel dat je slapende honden wakker maakt daar zullen de achterburen ook niet echt blij mee zijn >:)

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:31

timovd

Voorsprong door techniek

"Snippergroen" kun je soms wel kopen, dus ik zou het voorleggen aan jouw gemeente.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05 14:53
Wij hebben voor zo'n situatie gestaan en die mogelijkheid is er. In Tilburg spreken ze dan over tuinuitbreiding. Daar is ook een speciaal tarief voor (enkele jaren terug 140m2) en kun je gewoon met de gemeente bespreken. Je wordt dan eigenaar van de grond en de gemeente past hierop de bestemming aan zodat je het als volwaardige tuin mag gebruiken.

Onze ervaring is dat de gemeente wel op zoek is naar praktische oplossingen. Oftewel, ze willen het enkel verkopen als het gehele perceel verkocht wordt en niet maar een klein deel. Want dan schiet de gemeente er maar beperkt iets mee op (geld speelt maar beperkt mee). Het zou daarom wellicht handig zijn om eens bij de buren een balletje op te gooien hoe zij daar over denken (als dat bij jullie speelt).

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• basjuuhhh
bie100 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 13:28:
[...]

Heb het gevoel dat je slapende honden wakker maakt daar zullen de achterburen ook niet echt blij mee zijn >:)
Dat ga ik natuurlijk niet melden bij de gemeente. En als ze door mijn vraag getriggered worden om te kijken bij de rest is dat niet mijn probleem natuurlijk. Ik wil het wel geregeld hebben zodat ik ook echt wat kan met het stuk.

• basjuuhhh
timovd schreef op maandag 11 mei 2026 @ 13:31:
"Snippergroen" kun je soms wel kopen, dus ik zou het voorleggen aan jouw gemeente.
Ik denk alleen dat de term snippergroen hier niet opgaat, stuk is echt wel een forse lap, die dus opgeknipt moet worden.

• basjuuhhh
MrFl0ppY schreef op maandag 11 mei 2026 @ 13:41:
Wij hebben voor zo'n situatie gestaan en die mogelijkheid is er. In Tilburg spreken ze dan over tuinuitbreiding. Daar is ook een speciaal tarief voor (enkele jaren terug 140m2) en kun je gewoon met de gemeente bespreken. Je wordt dan eigenaar van de grond en de gemeente past hierop de bestemming aan zodat je het als volwaardige tuin mag gebruiken.

Onze ervaring is dat de gemeente wel op zoek is naar praktische oplossingen. Oftewel, ze willen het enkel verkopen als het gehele perceel verkocht wordt en niet maar een klein deel. Want dan schiet de gemeente er maar beperkt iets mee op (geld speelt maar beperkt mee). Het zou daarom wellicht handig zijn om eens bij de buren een balletje op te gooien hoe zij daar over denken (als dat bij jullie speelt).
Ah oke dat geeft wat hoop. Ik denk dat vooral de buren links langs ons geen interesse hebben. Hun hebben een tuin om het huis heen, en dan pas bos. Die tuin van hun is eigenlijk onderdeel van het bos. Ze geven er zelf ook niks om. Dus dat valt af denk ik. Maar ik ga in ieder geval de gemeente voorleggen om het deel achter mijn tuin volledig te kopen, zodat er een rechte strook uit het perceel geknipt wordt. Wellicht staan ze daar voor open dan.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Maar wat is het bestemmingsplan van dat stuk grond? Check het eens op https://omgevingswet.overheid.nl/regels-op-de-kaart/ .

Als dat bos/natuur of iets dergelijks is acht ik de kans vrijwel nihil dat het verkocht kan/mag worden, of, nuja, dat je er uiteindelijk ook iets mee mag (zoals hekjes plaatsen/tuin van maken).

• basjuuhhh
pagani schreef op maandag 11 mei 2026 @ 13:59:
Maar wat is het bestemmingsplan van dat stuk grond? Check het eens op https://omgevingswet.overheid.nl/regels-op-de-kaart/ .

Als dat bos/natuur of iets dergelijks is acht ik de kans vrijwel nihil dat het verkocht kan/mag worden, of, nuja, dat je er uiteindelijk ook iets mee mag (zoals hekjes plaatsen/tuin van maken).
Wellicht kan dat aangepast worden? Ze passen het ook aan als er huizen gebouwd gaan worden... misschien te makkelijk gedacht. Ik ga het zeker checken straks, dankjewel!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:52
Waarom zou de gemeente een bosgebied moeten bijhouden achter de schuttingen van bewoners? Ik vermoed dat de gemeente niet een stukje bos van 24m2 gaat verkopen.

Dat jouw buren landjepik hebben gedaan, komt de gemeente wellicht wel achter als ze iemand ter plekke sturen.

Wij hebben destijds een reststrook groen langs een school kunnen aankopen, voor 50 euro/m2. Andere buren grenzen niet aan die strook.

• basjuuhhh
Trichoglossus schreef op maandag 11 mei 2026 @ 14:12:
Waarom zou de gemeente een bosgebied moeten bijhouden achter de schuttingen van bewoners? Ik vermoed dat de gemeente niet een stukje bos van 24m2 gaat verkopen.

Dat jouw buren landjepik hebben gedaan, komt de gemeente wellicht wel achter als ze iemand ter plekke sturen.

Wij hebben destijds een reststrook groen langs een school kunnen aankopen, voor 50 euro/m2. Andere buren grenzen niet aan die strook.
Direct aan dit stuk grenst ook niemand. Tsja dat geloof ik ook wel, echter is dat landje pik al jaren zo, dus op gehandhaafd word er zeker niet. Echter vind ik dat gemeente overhangende bomen/struiken/vuil/ratten etc. echt wel mag bijhouden.

Overigens ben ik zelf ook wel aan het bedenken waarom de gemeente dit zou doen.....

[ Voor 5% gewijzigd door basjuuhhh op 11-05-2026 14:17 ]

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
basjuuhhh schreef op maandag 11 mei 2026 @ 14:12:
[...]

Wellicht kan dat aangepast worden? Ze passen het ook aan als er huizen gebouwd gaan worden... misschien te makkelijk gedacht. Ik ga het zeker checken straks, dankjewel!
Ze passen het aan van zeg "industrie/agrarisch/tuin" etcetera naar "Wonen" ja, maar natuur (dus "bos"/"heide" etc.) is praktisch heilig nu.

• basjuuhhh
pagani schreef op maandag 11 mei 2026 @ 14:20:
[...]

Ze passen het aan van zeg "industrie/agrarisch/tuin" etcetera naar "Wonen" ja, maar natuur (dus "bos"/"heide" etc.) is praktisch heilig nu.
Wellicht dat er daarom nog geen huizen in de buurt gebouwd worden. De gemeente wilde een "straatje erbij" iets verderop. Maar daarvoor zou een deel bosgebied gekapt moeten worden....

• basjuuhhh
Ik heb op de gemeente website 2 cases gevonden van de laatste tijd waar grond is verkocht. Ik ga die bekijken, of dat wellicht aansluit bij mijn vraag.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 22:30
Voordat ik de gemeente wil belasten met mijn vraag zitten hier wellicht al "ervaringsdeskundigen".
Toch is dat de enige manier om hier een antwoord op te krijgen.
Hier op het forum kom je eigenlijk niet verder dan speculeren.

De regels verschillen per gemeente per wijk en soms per straat. De waarde van een ervaring van iemand anders is imho dan ook maar weinig waard.

Spel en typfouten voorbehouden

• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-05 21:17

dollyking

duck tape

en waar is de brandgang van je andere directe buurman? hebben hij en jij die er al bij aangetrokken?

• basjuuhhh
dollyking schreef op maandag 11 mei 2026 @ 14:32:
en waar is de brandgang van je andere directe buurman? hebben hij en jij die er al bij aangetrokken?
De linker buurman heeft geen brandgang aangezien die langs het huis kan vluchten. Dus wij zijn de laatste in de gang. En hebben als laatste eigendomsrechten van die brandgang.

Voor het geval, de buurman rechts kan niet echt uitbreiden: De rechter buurman is wel eigenaar van de brandgang, maar die tuin heeft maar een strook ter hoogte van het pad vrij uitloop naar het bos, de rechterkant van zijn tuin ligt achter de tuin van de andere "achter"buren.

[ Voor 13% gewijzigd door basjuuhhh op 11-05-2026 14:41 ]

• flo-rist
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:26
Ervaringsdeskundige hier. Aantal jaren geleden, eis van de gemeente was dat of iedereen mee zou doen (8 buren), en anders zou het niet doorgaan. Gemeente wilde geen gekartelde grens waarbij de een niet meedeed en de ander wel. Mijn buurman had in eerste instantie geen interesse, maar om het toch door te laten gaan heb ik aangegeven om dan het stuk achter hem te willen kopen (hij had daar geen uitgang van zijn perceel), dat maakte hem wel wakker, vooral toen ik aangaf er dan ook een schuur op te willen zetten, wist hij niet hoe snel hij het toch zelf moest kopen ...

• basjuuhhh
flo-rist schreef op maandag 11 mei 2026 @ 15:01:
Ervaringsdeskundige hier. Aantal jaren geleden, eis van de gemeente was dat of iedereen mee zou doen (8 buren), en anders zou het niet doorgaan. Gemeente wilde geen gekartelde grens waarbij de een niet meedeed en de ander wel. Mijn buurman had in eerste instantie geen interesse, maar om het toch door te laten gaan heb ik aangegeven om dan het stuk achter hem te willen kopen (hij had daar geen uitgang van zijn perceel), dat maakte hem wel wakker, vooral toen ik aangaf er dan ook een schuur op te willen zetten, wist hij niet hoe snel hij het toch zelf moest kopen ...
Thanks. Ik zit er alleen mee natuurlijk dat alleen de linkerbuurman en ik iets zouden kunnen tot aan dat pad. De linker buurman gaat niet meedoen, en als ik zou "uitbreiden" ziet het er in het echt nog niet eens heel raar uit. Ik ga geen foto's delen alleen hoe het er echt uitziet, helaas.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-05 15:34

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Heeft dit een kans van slagen?
Mijn vorige en huidige gemeente hebben gewoon een speciale webpagina om "sprokkelgrond/snippelgroen" te kunnen kopen. Daar stond in beide gevallen een webformulier op om de aanvraag wil starten (wat overigens niet wil zeggen dat er een automatisch akkoord gegeven is).

Bij mijn eerste woning kon de hele rij woningen een extra stuk achtertuin kopen van een meter of vijf. En dat was voor een symbolisch bedrag. 1500 euro, in drie jaartermijnen te betalen.

Bij mijn huidige gemeente heb ik geprobeerd om een groenstrook naast mijn woning te kopen. (tussen mijn beukenhaag en boswal/sloot), en dat verzoek is toen afgewezen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:43
Hier in Den Haag kun je het huren voor een symbolisch bedrag. Maar daar zitten wel voorwaarden aan, zoals je mag geen schutting erop plaatsen. Maar elke gemeente is anders.

Maar de enige die antwoord weet op je vraag is de gemeente.
Pagina: 1