• masterrobo
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-05 21:51
Ik wil binnenkort een multi-split systeem gaan plaatsen die een tiny house van 48m2 moet gaan verwarmen (hoofdverwarming) en koelen. Mijn keuze is gevallen op een Daikin Stylish en heb nu bij 2 partijen een offerte opgevraagd. Huisje is overigens goed geïsoleerd volgens laatste bouwbesluit.

Partij 1: buitenunit: multisplit 2MXM40A Binnenunits: Daikin Stylish FTXA35CW + FTXA20CW €4900 inclusief installatie.

Partij 2: buitenunit: 2MXM50A
Binnenunits: FTXA35CW + FTXA20CW €5900 Inclusief installatie.

Het verschil is dus alleen de buitenunit. Zouden jullie toch voor de zwaardere 5kw inplaats van de 4kw? Heb ik het goed dat deze systemen even zuinig kunnen draaien? Alleen heeft die 5kw wat meer top vermogen?

Eigen offertes => eigen topic

[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 11-05-2026 10:20 ]

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
masterrobo schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 15:56:
Ik wil binnenkort een multi-split systeem gaan plaatsen die een tiny house van 48m2 moet gaan verwarmen (hoofdverwarming) en koelen. Mijn keuze is gevallen op een Daikin Stylish en heb nu bij 2 partijen een offerte opgevraagd. Huisje is overigens goed geïsoleerd volgens laatste bouwbesluit.

Partij 1: buitenunit: multisplit 2MXM40A Binnenunits: Daikin Stylish FTXA35CW + FTXA20CW €4900 inclusief installatie.

Partij 2: buitenunit: 2MXM50A
Binnenunits: FTXA35CW + FTXA20CW €5900 Inclusief installatie.

Het verschil is dus alleen de buitenunit. Zouden jullie toch voor de zwaardere 5kw inplaats van de 4kw? Heb ik het goed dat deze systemen even zuinig kunnen draaien? Alleen heeft die 5kw wat meer top vermogen?
Voor een huisje van 48 m² wat volgens bouwbesluit geïsoleerd is heb je nooit 5 kW nodig. Maar wat belangrijk is:
- Welk benodigd vermogen (bij -7 of -10) komt er uit je warmteverliesberekening?
- Voldoen de twee daar aan? Kunnen ze dat vermogen leveren bij die buitentemperatuur?
- Wat is het minimum vermogen van beide versies bij een buitentemperatuur van 12 graden?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• masterrobo
Andrehj schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 16:10:
[...]

Voor een huisje van 48 m² wat volgens bouwbesluit geïsoleerd is heb je nooit 5 kW nodig. Maar wat belangrijk is:
- Welk benodigd vermogen (bij -7 of -10) komt er uit je warmteverliesberekening?
- Voldoen de twee daar aan? Kunnen ze dat vermogen leveren bij die buitentemperatuur?
- Wat is het minimum vermogen van beide versies bij een buitentemperatuur van 12 graden?
Het totale benodigde vermogen om mijn woning bij extreme kou (-10 °C) warm te houden is:

1.490 Watt (Transmissie) + 110 Watt (Ventilatie) = 1.600 Watt (1,6 kW).

Vind dit wel aan de lage kant dus geen idee of ik het ook goed heb gedaan.
2MXM40A2MXM50a
Nominaal Verwarmen (+7°C) 4,4kw5,6kw
Max. Verwarmen bij -7°C 2,8kw3,8kw
Max. Verwarmen bij -10°C 2,4kw3,3kw

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
masterrobo schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 22:05:
[...]

Het totale benodigde vermogen om mijn woning bij extreme kou (-10 °C) warm te houden is:

1.490 Watt (Transmissie) + 110 Watt (Ventilatie) = 1.600 Watt (1,6 kW).

Vind dit wel aan de lage kant dus geen idee of ik het ook goed heb gedaan.
2MXM40A2MXM50a
Nominaal Verwarmen (+7°C) 4,4kw5,6kw
Max. Verwarmen bij -7°C 2,8kw3,8kw
Max. Verwarmen bij -10°C 2,4kw3,3kw
Dat transmissieverlies zou best kunnen kloppen. Het ventilatieverlies alleen als je wtw-ventilatie hebt.
Ik zou kiezen voor de kleinste van de twee, vooral vanwege het lagere minimum vermogen.
En (mits je berekening klopt) zou je voldoende vermogen moeten hebben om in 21 verwarmingsuren per dag je hut warm te houden.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• masterrobo
Andrehj schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 22:48:
[...]

Dat transmissieverlies zou best kunnen kloppen. Het ventilatieverlies alleen als je wtw-ventilatie hebt.
Ik zou kiezen voor de kleinste van de twee, vooral vanwege het lagere minimum vermogen.
En (mits je berekening klopt) zou je voldoende vermogen moeten hebben om in 21 verwarmingsuren per dag je hut warm te houden.
Ja ik heb een wtw systeem in mijn huisje, heb ook geen ventilatieroosters in de ramen. Maar nu komt het: partij van offerte 1 blijkt een foutje te hebben gemaakt en het blijkt toch om de 2MXM50A te gaan, dus 2 compleet dezelfde offertes maar dan €1k goedkoper 😆

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14:57
masterrobo schreef op zondag 10 mei 2026 @ 19:06:
[...]

Ja ik heb een wtw systeem in mijn huisje, heb ook geen ventilatieroosters in de ramen. Maar nu komt het: partij van offerte 1 blijkt een foutje te hebben gemaakt en het blijkt toch om de 2MXM50A te gaan, dus 2 compleet dezelfde offertes maar dan €1k goedkoper 😆
€4900 is misschien niet te duur voor een multisplit maar nog steeds veel geld. Heb je uberhaupt wel twee binnenunits nodig? Als het huis een beetje vierkant is, dan zou je misschien met 1 unit op de begane grond weg kunnen komen. Dan kost het maar iets van €2000 en heb je ook het voordeel van een lager minimum vermogen bij minder warmtevraag. 1.6 kW bij -10 graden buiten vertaalt zich naar 800 W bij 5 graden buiten en 20 graden binnentemperatuur.

[ Voor 12% gewijzigd door Martin7182 op 10-05-2026 19:47 ]

• masterrobo
Martin7182 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 19:41:
[...]

€4900 is misschien niet te duur voor een multisplit maar nog steeds veel geld. Heb je uberhaupt wel twee binnenunits nodig? Als het huis een beetje vierkant is, dan zou je misschien met 1 unit op de begane grond weg kunnen komen. Dan kost het maar iets van €2000.
Denk dat ik er toch alleen in de praktijk achter ga komen of het mogelijk is om met 1 binnenunit de hele woning te verwarmen. Het is helaas niet mogelijk om met een singlesplit te beginnen en dan uitbreiden naar multi, lijkt mij een duur probeersel. Maar hier de indeling:

Rood = binnenunits

Groen =buitenunitAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I96QaG0ENYkBJPlDw1KnVUUh544=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/d2sVc1a2yZWuE20lgXWVL5Rz.jpg?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door masterrobo op 10-05-2026 19:54 ]

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 13:54
masterrobo schreef op zondag 10 mei 2026 @ 19:52:
[...]

Denk dat ik er toch alleen in de praktijk achter ga komen of het mogelijk is om met 1 binnenunit de hele woning te verwarmen. Het is helaas niet mogelijk om met een singlesplit te beginnen en dan uitbreiden naar multi, lijkt mij een duur probeersel. Maar hier de indeling:[Afbeelding]
Ik verwarmde (nu met L/W) en koel een heel huis met 3 units (140m2). 1 op iedere verdieping. Als je de deur openzet en gewoon 24/7 de zaak laat pruttelen zowel met koelen als verwarmen geen enkel probleem. Wat werkt niet 18 graden laten worden en dan snel naar 21 willen in de winter of 28 graden binnen laten worden en dan snel naar 22 graden in de zomer.

• Martin7182
masterrobo schreef op zondag 10 mei 2026 @ 19:52:
[...]

Denk dat ik er toch alleen in de praktijk achter ga komen of het mogelijk is om met 1 binnenunit de hele woning te verwarmen. Het is helaas niet mogelijk om met een singlesplit te beginnen en dan uitbreiden naar multi, lijkt mij een duur probeersel. Maar hier de indeling:

Rood = binnenunits

Groen =buitenunit[Afbeelding]
Tja, met 1 unit in de woonkamer krijg je die slaapkamer waarschijnlijk niet warm. Maar de kosten zijn niet het probleem. Je kunt 1 singlesplit upgraden naar 2 singlesplits en dan is het nog steeds goedkoper dan een multisplit. Maar je moet natuurlijk wel ruimte hebben voor een tweede buitenunit.
Maar ik zou zeker bij een multisplit wel goed kijken naar de minimale warmteafgifte. Die zit meestal boven de 800 W en dan krijg je zelfs onder de 5 graden buitentemperatuur al aan/uit gedrag omdat de unit niet lager kan moduleren.

• MotorBeast
Martin7182 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 20:11:
[...]

Tja, met 1 unit in de woonkamer krijg je die slaapkamer waarschijnlijk niet warm. Maar de kosten zijn niet het probleem. Je kunt 1 singlesplit upgraden naar 2 singlesplits en dan is het nog steeds goedkoper dan een multisplit. Maar je moet natuurlijk wel ruimte hebben voor een tweede buitenunit.
Maar ik zou zeker bij een multisplit wel goed kijken naar de minimale warmteafgifte. Die zit meestal boven de 800 W en dan krijg je zelfs onder de 5 graden buitentemperatuur al aan/uit gedrag omdat de unit niet lager kan moduleren.
Je krijgt die slaapkamer wel warm. Hier 4 jaars ervaring deskundige. En sowieso wil je een slaapkamer niet, neem ik aan op 21 graden hebben. Als je gewoon 24/7 bij echte koude je woonkamer op 21 graden houdt en je houdt de deur open blijft die slaapkamer echt wel 19 graden. Warm zat. Badkamer hang je een IR Paneel of zo.

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:59
Ik hou van koel slapen dus die unit op de slaapkamer kan pruttelen als die in de woonkamer uit staat. En andersom ook. Meer binnenunits geeft je de vrijheid.

Een enkele 2.5/3.5 geeft je ook veel minder vermogen bij -10, ~2.5 kW. Het is de vraag of dat voldoende is.

https://www.daikin.es/con...coolheat_4D150086A_EN.pdf

• Martin7182
w00key schreef op maandag 11 mei 2026 @ 08:30:
Ik hou van koel slapen dus die unit op de slaapkamer kan pruttelen als die in de woonkamer uit staat. En andersom ook. Meer binnenunits geeft je de vrijheid.
Ik weet niet precies het minimum voor deze multi, maar het zal iets van 200 W opgenomen vermogen zijn. Dan zit je bij COP 5 al aan 1 kW thermisch terwijl het huis maximaal maar 1.6 kW nodig heeft (bij -10 °C). Als 2 buitenunits een optie zijn, dan zou ik beginnen met 1 singlesplit in de woonkamer. Een latere uitbreiding is dan nog steeds goedkoper, en je zit rond 100 W minimaal opgenomen vermogen.

• masterrobo
Martin7182 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 09:45:
[...]

Ik weet niet precies het minimum voor deze multi, maar het zal iets van 200 W opgenomen vermogen zijn. Dan zit je bij COP 5 al aan 1 kW thermisch terwijl het huis maximaal maar 1.6 kW nodig heeft (bij -10 °C). Als 2 buitenunits een optie zijn, dan zou ik beginnen met 1 singlesplit in de woonkamer. Een latere uitbreiding is dan nog steeds goedkoper, en je zit rond 100 W minimaal opgenomen vermogen.
Ik keek even bij een Daikin Stylish 3,5kW wit single split. En zag het volgende:

DK-FTXA35CW + DK-RXA35A

Koelvermogen: 3,5 kW (bereik: 1,3 – 4,0 kW)Verwarmingsvermogen: 4,0 kW (bereik: 1,3 – 5,2 kW)

De 5kw 2MXM50A multisplit in mijn offerte kan terugschakelen tot:

Koelen 1.1 kW

Verwarmen: 1.0 kW

Dus de multi-split kan zuiniger draaien en verder terugschakelen? Zie ik dat zo goed?

• Magiaconatus
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 16:40
Nee. Ze zijn onbetrouwbaar, misleidend, ja zelfs leugens, als je het zo wilt noemen.
Als je hun laagste stroomverbruik wilt weten, moet je dat meten met een wattmeter. Dat is de enige betrouwbare manier voordat je tot aankoop overgaat.

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:25
Martin7182 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 09:45:
[...]

Mijn 2MXM40 (wat echt ruim zat is voor dit hok) kan terug naar zo'n 65W opgenomen vermogen. Wat ongeveer gelijk is aan de 2,5kW Daikin singles uit mijn vorige woning. Dat maakt dus vrij weinig uit in dit geval.

[ Voor 8% gewijzigd door RonJ op 11-05-2026 14:58 ]

All-electric.

• w00key
Mensen die haten op een multi hebben ze nooit gehad, of nooit een goede...

Neem van mij aan dat het super handig is dat je een machine hebt die heel zachtjes kan draaien, maar ook flink knallen als het nodig is. Baby gaat zo in bad, ding op turbo, en het is lekker 26°C bij afdrogen, insmeren en aankleden.

Vergeten de airco aan te zetten en het is nu wat heet voor slapen? Geen nood, hij trekt gerust 2 kW uit het stopcontact en maakt daar extreme hoeveelheid koude lucht op 7°C van.

Een single buitenunkt kan niet zoveel koelmiddel bieden als een multi of VRV (hotels, restaurants). De wisselaar binnen kan het makkelijk aan, bottleneck is buiten.

Een compressor is net als een verbrandingsmotor efficient op een gemiddelde toerental. Vraag je het maximale, dan schiet je verbruik omhoog. Een single zal veel sneller op zijn limiet draaien dan een multi, dat scheelt weer wat defrosts en lawaai. Twee singles betekent dat die in de woonkamer / open keuken 80%+ van het werk moet doen, die in de slaapkamer zit te niksen.

• MotorBeast
masterrobo schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:40:
[...]

Ik keek even bij een Daikin Stylish 3,5kW wit single split. En zag het volgende:

DK-FTXA35CW + DK-RXA35A

Koelvermogen: 3,5 kW (bereik: 1,3 – 4,0 kW)Verwarmingsvermogen: 4,0 kW (bereik: 1,3 – 5,2 kW)

De 5kw 2MXM50A multisplit in mijn offerte kan terugschakelen tot:

Koelen 1.1 kW

Verwarmen: 1.0 kW

Dus de multi-split kan zuiniger draaien en verder terugschakelen? Zie ik dat zo goed?
Zowel mijn multi als mono gaan tot 200W terug. Heeft overigens niets met zuiniger draaien te maken. NB: als je er 2 hangt heb je genoeg aan 2 van 2kW en kan je de kleinste multi pakken. Die dingen draaien eigenlijk nooit gelijktijdig max als je niet ijskoud laat worden of bloedheet in je woning. Ik heb dus een andere mening dan @w00key Ik gebruik ze anders.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 11-05-2026 16:37 ]

• MotorBeast
RonJ schreef op maandag 11 mei 2026 @ 14:57:
[...]

Mijn 2MXM40 (wat echt ruim zat is voor dit hok) kan terug naar zo'n 65W opgenomen vermogen. Wat ongeveer gelijk is aan de 2,5kW Daikin singles uit mijn vorige woning. Dat maakt dus vrij weinig uit in dit geval.
Kan kloppen. Ik heb een 5kW dus wellicht kan die verder terug die je noemt.

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:25
MotorBeast schreef op maandag 11 mei 2026 @ 16:36:
[...]

Kan kloppen. Ik heb een 5kW dus wellicht kan die verder terug die je noemt.
Proof of ze pudding (bron is een Homewizard MID DIN-rail meter):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ivaG5GBfD8M7P5BSzxZnJy5FcMo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZYXii4sZjlKCMZ8GVxiNe7CB.png?f=fotoalbum_large

All-electric.

• w00key
Hah, en dan de andere kant op, een "2.5 kW" wandunit op een 5.2 kW multi die de taak had gekregen om op 30°C "Jet" mode een kamer warm te stoken met grote spoed, die 3 weken oude is en koukleum.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s_jXCb5zbkQYm5QwNIak_7K_ick=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vzck2yPP2KzE7HzXPQGMlUSI.png?f=user_large

~500 Wh in 12 minuten, €0.10 voor een 20 m2 kamer op sauna level warm te maken. Die binnenunit vond het prima, met extra koudemiddel blaast ie gewoon warmer uit, hij is niet begrensd op 2500 watt.

Met een 2.5 single duurt dat 2-3x zo lang, die compressors trekken geen ~2400W.

Mocht je ad-hoc willen stoken of nachtverlaging willen proberen ipv 24/7, dan is meer vermogen ook fijn. Nooit last gehad van dat het lang duurt voordat het weer warm is, niet met deze buitenunit die factory overclocked is. Piek vermogen >>> nominaal, maar hij kan dat niet 24/7 aan, "Jet" stand is max 30 minuten en dan automatisch terug naar high.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:22
MotorBeast schreef op zondag 10 mei 2026 @ 20:13:
[...]

Je krijgt die slaapkamer wel warm. Hier 4 jaars ervaring deskundige. En sowieso wil je een slaapkamer niet, neem ik aan op 21 graden hebben. Als je gewoon 24/7 bij echte koude je woonkamer op 21 graden houdt en je houdt de deur open blijft die slaapkamer echt wel 19 graden. Warm zat. Badkamer hang je een IR Paneel of zo.
Waarom ben je dan naar L/W gegaan als het allemaal zo geweldig was met l/l. ;)

Ergens een afgiftepunt ophangen en verwachten dat de rest meegaat doe je nou eenmaal concessies.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• MotorBeast
mr_evil08 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 22:18:
[...]

Waarom ben je dan naar L/W gegaan als het allemaal zo geweldig was met l/l. ;)

Ergens een afgiftepunt ophangen en verwachten dat de rest meegaat doe je nou eenmaal concessies.
Dat weet jij en die discussie past hier niet. Koel nog steeds op die manier. No problem.

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 11-05-2026 22:54 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:05
De keuze voor 2 binnenunits lijkt mij de juiste, gezien plattegrond.

Het zou ook met 2 losse buitenunits kunnen, de kans is zelfs aanzienlijk dat dit goedkoper is gek genoeg. Als de ruimte er is.

Of dat beter is dan multi split weet ik niet, ga dat ook binnenkort uitvinden met een multisplit boven :)

[ Voor 21% gewijzigd door Wilke op 11-05-2026 22:59 ]

• masterrobo
De kogel is door de kerk. Heb besloten voor de Daikin multi-split 2MXM50A + Daikin Stylish FTXA35CW + FTXA20CW te gaan voor €4750, kreeg er toch nog 150 van af.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-05 14:46

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@masterrobo Voor betere distributie van de warme lucht zou ik overwegen om de unit in wk meer richting de bank (midden van die muur) te plaatsen.

Verder prima setup, maar mijn god die prijzen tegenwoordig. :O

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• masterrobo
Falcon schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 17:26:
@masterrobo Voor betere distributie van de warme lucht zou ik overwegen om de unit in wk meer richting de bank (midden van die muur) te plaatsen.

Verder prima setup, maar mijn god die prijzen tegenwoordig. :O
Thanks voor de tip. Ja het is wel aan de prijs. Concurrent wou 5.9k voor precies hetzelfde 😆
Pagina: 1