Zelf extra PV panelen plaatsen plat dak tuinhuis.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• icerus
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14-05 21:12
Hallo,

Ik heb een plug-in batterij gekocht als upgrade van mijn vaste PV paneel installatie. Op deze batterij kan ik rechtstreeks extra PV panelen plaatsen. Deze komen op het dak van mijn tuinhuis en ik zou deze zelf installeren onder een hoek van 30-35° (in theorie brengt dit het beste op).

Zijn er mensen die een webshop of verkoper aanraden waar ik apart PV panelen en/of plaatsing beugels/profielen kan bestellen?

Ik zag hier al een paar posts dat mensen dit doen met een betonnen voet maar deze liggen dan precies onder een veel kleinere hoek.

Alle reacties

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10:10
<knip> Doen hoef je niet te reageren

[ Voor 77% gewijzigd door Septillion op 12-05-2026 19:51 ]

• icerus
Natuurlijk, maar dan kom ik 101 website tegen die dit soort dingen aanbieden. Wou gewoon weten welke sites het betrouwbaarste/vaakste gebruikt worden. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Septillion op 12-05-2026 19:51 ]

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

• icerus
Was van plan om mijn PV panelen apart te bestellen via een leverancier maar die verkoopt geen aparte rails of beton bevestigingssysteem zoals ik hier op het forum had zien passeren. hehe.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Voor 30 graden bestaat er geen standaard legsysteem. Dit heeft alles met windbelasting te maken.

Ga je de boel in het dak vast schroeven?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Marve79
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 14-05 22:04
Is het een plat dak? Anders zou ik gewoon zoiets kopen.

Het probleem is wel wind, als je ze in een hoek zet kan de wind er goed onder komen en waaien ze zo het dak af, je moet ze dus wel echt heel goed vast zetten. Ik ben zelf met een grondinstallatie bezig in de achtertuin. Ik ga ze op betonnen balast vastschroeven.

Ik heb 4 van deze besteld.

Maar ga je die batterij dan ook in je tuinhuis zetten?

• icerus
Ronald schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 16:51:
Voor 30 graden bestaat er geen standaard legsysteem. Dit heeft alles met windbelasting te maken.

Ga je de boel in het dak vast schroeven?
Hier was ik ook net achter gekomen. Niet ideaal voor lekkage op termijn denk ik dan….

• icerus
Marve79 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 16:58:
Is het een plat dak? Anders zou ik gewoon zoiets kopen.

Het probleem is wel wind, als je ze in een hoek zet kan de wind er goed onder komen en waaien ze zo het dak af, je moet ze dus wel echt heel goed vast zetten. Ik ben zelf met een grondinstallatie bezig in de achtertuin. Ik ga ze op betonnen balast vastschroeven.

Ik heb 4 van deze besteld.

Maar ga je die batterij dan ook in je tuinhuis zetten?
Het dak van het tuinhuis is niet 100% vlak. Zou de hellingshoek eens moeten meten.

Ik was van plan 4x ja solar 500wp te bestellen.

Welke betonnen ballast heb jij genomen ?

• Marve79
icerus schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 21:35:
[...]

Het dak van het tuinhuis is niet 100% vlak. Zou de hellingshoek eens moeten meten.

Ik was van plan 4x ja solar 500wp te bestellen.

Welke betonnen ballast heb jij genomen ?
Ik moet het nog opstellen, ik wacht momenteel op de levering van de panelen. Maar ik haal gewoon betonblokken bij de bouwmarkt en daar maak ik ze op vast met betonpluggen of keilbouten. (zoiets bijv)

Als je dak niet 100% vlak ligt kun je ze misschien beter platleggen. Wel minder rendement inderdaad maar ze waaien niet weg. Of je moet balast op je dak leggen, maar ligt eraan hoe sterk je dak is, aangezien je over een tuinhuisje praat.

Of je verankert ze in het dak, dus met bouten door het dak heen en van binnen vastschroeven en zorgen dat het waterdicht is. Maar ze vangen extreem veel wind dus kans bestaat dat bij een storm heel je dak eraf waait.

Ik zou ze denk ik gewoon plat monteren, en dan genoegen nemen met wat minder rendement. Uiteindelijk scheelt je dat misschien 5 of 10% maar je kunt wel rustiger slapen :P

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Betonnen bevestigingsysteem met een helling (De groot bijvoorbeeld) moet (moet moet) je de elementen aan elkaar koppelen. Het is gebeurd dat ze gaan schuiven in storm, en dan scheuren de panelen uit de klemmen als de boel niet onderling verbonden is... en liggen de panelen bij je buren.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• icerus
Marve79 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 21:48:
[...]

Ik moet het nog opstellen, ik wacht momenteel op de levering van de panelen. Maar ik haal gewoon betonblokken bij de bouwmarkt en daar maak ik ze op vast met betonpluggen of keilbouten. (zoiets bijv)

Als je dak niet 100% vlak ligt kun je ze misschien beter platleggen. Wel minder rendement inderdaad maar ze waaien niet weg. Of je moet balast op je dak leggen, maar ligt eraan hoe sterk je dak is, aangezien je over een tuinhuisje praat.

Of je verankert ze in het dak, dus met bouten door het dak heen en van binnen vastschroeven en zorgen dat het waterdicht is. Maar ze vangen extreem veel wind dus kans bestaat dat bij een storm heel je dak eraf waait.

Ik zou ze denk ik gewoon plat monteren, en dan genoegen nemen met wat minder rendement. Uiteindelijk scheelt je dat misschien 5 of 10% maar je kunt wel rustiger slapen :P
Ja was net ff het verschil aant opzoeken. En dat is minimaal…. Dan toch voor die paar % gewoon met een kleine hoek plaatsen.

• Wippie1234
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Windbelasting is afhankelijk van hoogte en omgeving. Zit je dicht bij de kust en hoog dan is de belasting hoger dan op een tuinhuisje ergens in een dorp in Drenthe. Voor deze laatste situatie kan je waarschijnlijk ook prima voordelige tegels toepassen

• icerus
Ronald schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 21:52:
Betonnen bevestigingsysteem met een helling (De groot bijvoorbeeld) moet (moet moet) je de elementen aan elkaar koppelen. Het is gebeurd dat ze gaan schuiven in storm, en dan scheuren de panelen uit de klemmen als de boel niet onderling verbonden is... en liggen de panelen bij je buren.
Okay bedankt voor de tip. Morgen eerst en vooral de afwateringshoek van mijn tuinhuis controle. Dat zal al veel duidelijk maken.

• icerus
Wippie1234 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 22:11:
Windbelasting is afhankelijk van hoogte en omgeving. Zit je dicht bij de kust en hoog dan is de belasting hoger dan op een tuinhuisje ergens in een dorp in Drenthe. Voor deze laatste situatie kan je waarschijnlijk ook prima voordelige tegels toepassen
Ik woon in het binnenland Oost-Vlaanderen België.

• Marve79
Wippie1234 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 22:11:
In een dorpje in Drenthe kan het ook hard waaien. 1 storm is genoeg. Die zonnepanelen op 35 graden zijn echt letterlijk windzeilen ;)

Maar zet ze op 10% en de windbelasting neemt al in veelvoud af.

• Wippie1234
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Marve79 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 22:27:
[...]

In een dorpje in Drenthe kan het ook hard waaien. 1 storm is genoeg. Die zonnepanelen op 35 graden zijn echt letterlijk windzeilen ;)

Maar zet ze op 10% en de windbelasting neemt al in veelvoud af.
Ja dat klopt, het kan nogal uitmaken of de berging aan de rand van een open veld of midden in het dorpscentrum staat, maar ik doelde in dit geval op de 'windzones', zie ook deze link Windzones

• icerus
De hellingshoek van het dak tuinhuis is 2,5 graden. Kan Ik hier gewoon met ballast werken of moet ik mijn frames verankeren? Ik ga er van uit dat een standaard frame voor een plat dak 12,5 graden is. Dus kom ik op een totale hoek van 14,5 graden.

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:55
mijn 2c, doe het goed. je wilt echt geen gezeik van panelen in de tuin van buren. Zonnepaneel glas is erg fijn spul namelijk....

Pak een plat dak systeem van Van der valk zoals Valkpro+ heel gemakkelijk te leggen, super stevig en makkelijk ballast op te leggen (Goeie instructie video's op youtube te vinden). gaat voor 2,5 graden echt prima. op hun website zit een tool om ballast te berekenen.
Pagina: 1