WK 2026: Scoor de beste elektronica deals met ons advies. Scoor jouw winnende opstelling tijdens dit WK!

Bosch was-droogcombinatie droogt niet meer E:18

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• lujo
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-06 21:40
Bosch WVG30442NL
bouwjaar: 2018

Foutcode: E:18

Bosch was-droogcombinatie droogt opeens niet meer.

Wassen: de was na centrifuge komt redelijk droog uit. Zoals dat altijd al het geval was.

Drogen: trommel wordt wel warm maar de was is nat (zit vol met water). Zeg maar zo nat alsof je alleen was programma zonder centrifuge gedraaid hebt.

Gedaan: Filterpomp (rechts onder) opengemaakt en schoongemaakt. Die zat vol met “slib”.

Ook een temperatuur beveiliging sensor ingedrukt, want dat knopjes was uitgeschoven.

Desondanks wil de was niet drogen.

Heeft iemand enig idee wat het kan zijn?

Hieronder wat foto’s:

- filter pomp die aan de achterkant zwart was (zat vol met dat “slib”)
- slangen eruitgehaald om te kijken of die niet verstopt zijn
- foto van de ventilator met de stoffige troep omheen
- foto van de temperatuur begrenzer en dat knopje wat ik ingedrukt heb
- foto van de foutcode

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LotaxPC3Rvre08QU5RRUTRRlyPs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qWSGU2EO7dcCYVjoT1XRhj3j.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HwJzXUWWQQEfT8e1xOuTaKV1LaA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RTDA3wFmvoM6gnPIOP1Jmu3U.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xto17Zs8KkSJawnvNVse3WiVsuI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XcSczlSe8rEJrgob7p7L3x6r.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OVBxNyxJukjicj7fZzuPMMHBD_0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wcd7AbxEIfqztqYnflRULph8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oz3JR5T5gFtZ7HbPGoEQa1UXsp8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NWaZQKTMsTlsQppxmFWJCL9Y.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door lujo op 10-05-2026 22:38 ]

Alle reacties

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-06 20:46

Barrycade

Through the...

Neem aan dat je zelf ook gegoogled hebt? E18 is een fout code dat de machine het water niet weg krijgt. Dus is de trommel zonder water? Zit er ergens een sensor voor waterhoogte die kapot is?

• lujo
Trommel is zonder water en zowel tijdens het wassen als tijdens het drogen heb ik gezien dat de wasmachine water weg krijgt (slang in de wastafel geplaatst).

Ik vind nu filmpje van datgene wat ik ook gedaan heb:

https://youtube.com/shorts/JEEz6YjBVqw?si=nwCc25XkapUHAYuk

[ Voor 31% gewijzigd door lujo op 10-05-2026 23:36 ]

• lujo
Nu vind ik filmpje dat het aan de temperatuursensor kan liggen:

YouTube: Error E18 on Bosch Dryer | How to fix

Echter, dit is bij de drogers.
Mijne is was-droogcombinatie.

Wat denken jullie, voordat ik straks onderdelen ga bestellen en die èèn voor èèn ga vervangen :-)

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-06 12:32
Het is mij een beetje onduidelijk wat nu precies het probleem is. Je zegt dat de was nat is tijdens het drogen maar dat de was droog is na centrifugeren. Dat rijmt niet helemaal bij mij.

De machine pompt het water weg tijdens wassen en drogen correct?

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

• lujo
Dat klopt, zowel tijdens het wassen als tijdens het drogen wordt water weggepompt. Er blijft dus geen water in de trommel.

Ik zeg niet dat de was droog is na centrifugeren. Zowel na het wassen (logisch) als na het drogen (niet logisch) is was nat.

Alleen na het wassen (door het centrifugeren) is was veel minder nat dan na het drogen. Centrifugeren zorgt ervoor dat de natte was x% water verliest.

Was is nu na het drogen klets nat, zit volgezogen met water. Toch is er geen water in de trommel. Dus bevat veel meer water (na het drogen) dan na het wassen (centrifugeren).

Stop een handdoek in een emmer water en haal die eruit. Zo komt die handdoek uit de wasmachine na een droogprogramma.

Doe dat ook met die zelfde handdoek alleen ga er nu mee ronddraaiende bewegingen maken (centrifugeren). Zo komt die handdoek uit de wasmachine na een wasprogramma + centrifugeren.

• lujo
Is er niemand die een vermoeden heeft wat voor onderdeel dit defect kan veroorzaken?

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
De afvoerpomp vervangen? Doe dat eerst even

[ Voor 7% gewijzigd door DJMaze op 24-05-2026 19:01 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• Leipi35
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01-06 19:59
Lijkt wel of je te maken hebt met 2 klachten

Ten eerste die e18 , lijkt mij toch probleem met de pomp zelf

Echter je meld ook dat de temperatuur beveiliging uitgeslagen is.

Deze combinatie van wasmachine/droger hebben de neiging zichzelf geheel te vervuilen met pluizen .

Haal de ventilator maar eens los , ik denk dat schoep en behuizing vol zitten met pluizen.

Dit is meestal de reden van niet goed drogen en uitslaan temperatuur beveiliging

• lujo
DJMaze schreef op zondag 24 mei 2026 @ 19:01:
De afvoerpomp vervangen? Doe dat eerst even
Leipi35 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 22:11:
Lijkt wel of je te maken hebt met 2 klachten

Ten eerste die e18 , lijkt mij toch probleem met de pomp zelf
Als de pomp defect was dan zou je toch verwachten dat die E18 ook optreedt bij het wassen alleen?
Dat is echter niet het geval.
Functie wassen werkt zonder problemen.

• lujo
Leipi35 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 22:11:
Deze combinatie van wasmachine/droger hebben de neiging zichzelf geheel te vervuilen met pluizen .

Haal de ventilator maar eens los , ik denk dat schoep en behuizing vol zitten met pluizen.

Dit is meestal de reden van niet goed drogen en uitslaan temperatuur beveiliging
Wanneer ik aan toe kom zal ik die ventilator los halen. Het kan alleen wel even duren.

Ik denk dat die pluizen goed zichtbaar zijn aan de buitenkant van de behuizing waar de ventilator in zit (zie a.u.b. foto 3)

• IVA-
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 07:18
Misschien een gekke gedachten, maar als de was natter wordt tijdens het drogen komt dat misschien vanaf de condensor. Die condensor wordt namelijk met water gekoeld. Mogelijk vindt dat op de een of andere mannier zijn weg de trommel in.

Dat kan verklaren dat er wel water afgepompt wordt tijdens het drogen, maar de was alleen maar natter wordt.

Het zou zelf de foutcode kunnen verklaren. De machine moet veel meer afpompen dan verwacht, door de lekkage, hierna doet hij de onjuiste aanname dat dit moet komen omdat de pomp niet goed werkt of de afvoer is verstopt.

• lujo
Bedankt voor het meedenken. Het is helemaal geen gekke gedachte.

Ik heb volgende filmpje gevonden die hoogstwaarschijnlijk het probleem verklaart.

Het zal alleen wel even duren voordat ik er aan toe kom om het te bekijken.

YouTube: Washer Dryer Not Drying Common Problem 100% Fix #shorts

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-05 11:52
Geen idee of het al opgelost is, maar hier mijn inschatting:

Als ik het goed begrijp wordt de vochtige lucht rondgepompt en in de condenser gecondenseerd. Dit gaat met koud kraanwater. Aangezien een wasprogramma normaal werkt, werkt de watertoevoer ook.

Het kan eraan liggen dat het drogerventiel kapot is; dit is het ventiel dat steeds een klein beetje koelwater voor de condenser ter beschikking stelt. Misschien zit het filtetje in de toevoer tot dit ventiel verstopt. Misschien is de waterdruk hoog genoeg voor het wasprogramma, maar te laag om het drogerventiel te openen. Dit kan natuurlijk ook op een verstopping wijzen.

Ook kan de verstopping in het condenskanaal zelf zitten; het gecondenseerde water moet natuurlijk wel weg kunnen lopen. Temperatuursensor is ook mogelijk, maar heel onwaarwschijnlijk, aangezien de trommel gewoon normaal warm wordt.

Het volgende kun je nog proberen: Tijdens een lopend droogprogramma even voelen aan de aanvoerslang(en) en kijken/luisteren of er periodiek water binnenkomt (een zacht zoemend ventielgeluid, gevolgd door waterstroom). Bij sommige modellen hoor je de afvoerpomp af en toe lopen tijdens drogen om het condenswater af te voeren.

Ik tip op het condensatiekanaal dat verstopt zit. Daar is vaak lastig bij te komen (achterkant van de kuip).

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Pagina: 1