Goedenavond,
Aangezien ik verschillende soorten vragen heb (elektra, zonnepanelen, “bouwtechnisch”), heb ik een apart topic geopend. Hopelijk is dat ok.
Ik heb 14 zonnepanelen waarvan ik er 4 wil verplaatsen om verschillende redenen. Deze 4 panelen zitten nu in een aparte string op een SolarEdge omvormer. Hier een foto van de betreffende panelen:
Zie hieronder de plek waar ze moeten komen. Ik wil er 2 op het schuurtje plaatsen en 2 op het tuinhuisje. Dat past allemaal mooi qua afmetingen en marges om rekening mee te houden:
Nu staan het schuurtje en tuinhuisje los van elkaar. Er zit een dikke meter tussen. Ik wil ze via de MPPT-ingangen op een thuisbatterij in het tuinhuisje aansluiten (past ook allemaal mooi binnen de waardes). De thuisbatterij komt vervolgens op een aparte groep.
Dit is het gat tussen het tuinhuisje en het schuurtje:
De belangrijkste vragen die ik heb:
Aangezien ik verschillende soorten vragen heb (elektra, zonnepanelen, “bouwtechnisch”), heb ik een apart topic geopend. Hopelijk is dat ok.
Ik heb 14 zonnepanelen waarvan ik er 4 wil verplaatsen om verschillende redenen. Deze 4 panelen zitten nu in een aparte string op een SolarEdge omvormer. Hier een foto van de betreffende panelen:
Zie hieronder de plek waar ze moeten komen. Ik wil er 2 op het schuurtje plaatsen en 2 op het tuinhuisje. Dat past allemaal mooi qua afmetingen en marges om rekening mee te houden:
Nu staan het schuurtje en tuinhuisje los van elkaar. Er zit een dikke meter tussen. Ik wil ze via de MPPT-ingangen op een thuisbatterij in het tuinhuisje aansluiten (past ook allemaal mooi binnen de waardes). De thuisbatterij komt vervolgens op een aparte groep.
Dit is het gat tussen het tuinhuisje en het schuurtje:
De belangrijkste vragen die ik heb:
- Ik herken niet goed hoe de panelen nu op het platte dak liggen. De rails lijken op een soort bitumen voetjes te liggen die verbonden lijken met de dakbedekking. Herkent iemand dit? En heb ik risico dat ik het dak verpest als ik dit weghaal?
- Hoe overbrug ik de afstand tussen het schuurtje en het tuinhuisje? Mijn idee is om het netjes te doen en ze via een buis langs de gevel van t schuurtje naar beneden te laten lopen, via de grond op diepte naar de overkant en dan naar binnen in het tuinhuisje. Maar… dan heb ik wel wat langere kabels nodig vanuit de panelen (een meter of 7 gok ik). Zitten daar nadelen aan met verliezen of iets dergelijks? En zien jullie nog een andere oplossing? Bijvoorbeeld een “verbindingsgoot” op hoogte tussen schuur en tuinhuis?
- De vrije groep waar de batterij op komt, zit nu achter een B16 automaat die samen met 3 andere groepen op een gedeelde aardlekschakelaar zit. Is het essentieel dat de batterij groep op een aparte aardlekautomaat komt of kan dit zo blijven? De batterij zal op max 2400W laden/ontladen(indien vanuit het net) en zal direct op een lasdoos worden aangesloten
/f/image/bGsLR4Z5j00pJI1ABfvsRHBH.png?f=fotoalbum_large)