PV verplaatsen naar batterij. Hoe verwijderen & aansluiten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 23:38
Goedenavond,

Aangezien ik verschillende soorten vragen heb (elektra, zonnepanelen, “bouwtechnisch”), heb ik een apart topic geopend. Hopelijk is dat ok.

Ik heb 14 zonnepanelen waarvan ik er 4 wil verplaatsen om verschillende redenen. Deze 4 panelen zitten nu in een aparte string op een SolarEdge omvormer. Hier een foto van de betreffende panelen:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yMCFC8QSSnNqLNt4tlW2vNZ8PNc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I1f9bJzd0KdfRkM5SurOMcmi.jpg?f=fotoalbum_large

Zie hieronder de plek waar ze moeten komen. Ik wil er 2 op het schuurtje plaatsen en 2 op het tuinhuisje. Dat past allemaal mooi qua afmetingen en marges om rekening mee te houden:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vEjdnwhcjU8MA1LRwlMjE_8X3nA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xZNORAoQUwbLh9nQW8Gicmlh.jpg?f=fotoalbum_large

Nu staan het schuurtje en tuinhuisje los van elkaar. Er zit een dikke meter tussen. Ik wil ze via de MPPT-ingangen op een thuisbatterij in het tuinhuisje aansluiten (past ook allemaal mooi binnen de waardes). De thuisbatterij komt vervolgens op een aparte groep.

Dit is het gat tussen het tuinhuisje en het schuurtje:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pXiDZORyg2yimxxM55e_fWSNjnI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7GKUuG0nLMjWCrbt7mdw5cmb.jpg?f=fotoalbum_large

De belangrijkste vragen die ik heb:
  1. Ik herken niet goed hoe de panelen nu op het platte dak liggen. De rails lijken op een soort bitumen voetjes te liggen die verbonden lijken met de dakbedekking. Herkent iemand dit? En heb ik risico dat ik het dak verpest als ik dit weghaal?
  2. Hoe overbrug ik de afstand tussen het schuurtje en het tuinhuisje? Mijn idee is om het netjes te doen en ze via een buis langs de gevel van t schuurtje naar beneden te laten lopen, via de grond op diepte naar de overkant en dan naar binnen in het tuinhuisje. Maar… dan heb ik wel wat langere kabels nodig vanuit de panelen (een meter of 7 gok ik). Zitten daar nadelen aan met verliezen of iets dergelijks? En zien jullie nog een andere oplossing? Bijvoorbeeld een “verbindingsgoot” op hoogte tussen schuur en tuinhuis?
  3. De vrije groep waar de batterij op komt, zit nu achter een B16 automaat die samen met 3 andere groepen op een gedeelde aardlekschakelaar zit. Is het essentieel dat de batterij groep op een aparte aardlekautomaat komt of kan dit zo blijven? De batterij zal op max 2400W laden/ontladen(indien vanuit het net) en zal direct op een lasdoos worden aangesloten
Alvast Bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:41
  1. Meestal wordt dat niet vastgezet aan het dak zelf maar is de stellage zwaar genoeg om te blijven liggen bij een beetje wind. Als ik de foto zo zie lijkt het mij niet verbonden.
  2. Een meter of 7 meer of minder maakt niet zoveel verschil. Bij zonnepanelen in een veldopstellingen zijn de kabels nog een stuk langer. Natuurlijk is korter beter, maar het gaat ook geen enorm verschil maken. Ik zou ook geen kabel in de lucht willen hebben. De kans dat er dieren overheen lopen of vogels op gaan zitten is vrij groot, waardoor het best stevig moet zijn. En het kan al snel in de weg zitten met een ladder. Ik zou dat vrij houden. In de praktijk zal het vast meevallen, maar gevoelsmatig kun je het beter netjes wegwerken.
  3. Zo heel veel meer kost het niet om een eigen aardlekautomaat te plaatsen voor de batterij, dus dat zou ik gewoon doen. Het hoeft niet per se, maar persoonlijk zou ik dat soort 'onderdelen' gewoon los willen houden van het huis zelf.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:26
Waarom leg je geen nieuwe panelen?

• JeroenVerweij
Oilman schreef op zondag 10 mei 2026 @ 22:31:
Waarom leg je geen nieuwe panelen?
Hoofdreden: deze 4 panelen moeten daar weg van het platte dak want ik heb die plek nodig voor (op termijn) een WeHeat Blackbird warmtepomp. Die moet daar komen, want daar hangt nu al de WeHeat Sparrow (hybride) aan de muur maar die is helaas onderbemeten om volledig van het gas af te kunnen. Maar de leidingen lopen daar dus al wel.

• JeroenVerweij
Zenomyscus schreef op zondag 10 mei 2026 @ 22:30:
  1. Meestal wordt dat niet vastgezet aan het dak zelf maar is de stellage zwaar genoeg om te blijven liggen bij een beetje wind. Als ik de foto zo zie lijkt het mij niet verbonden.
  2. Een meter of 7 meer of minder maakt niet zoveel verschil. Bij zonnepanelen in een veldopstellingen zijn de kabels nog een stuk langer. Natuurlijk is korter beter, maar het gaat ook geen enorm verschil maken. Ik zou ook geen kabel in de lucht willen hebben. De kans dat er dieren overheen lopen of vogels op gaan zitten is vrij groot, waardoor het best stevig moet zijn. En het kan al snel in de weg zitten met een ladder. Ik zou dat vrij houden. In de praktijk zal het vast meevallen, maar gevoelsmatig kun je het beter netjes wegwerken.
  3. Zo heel veel meer kost het niet om een eigen aardlekautomaat te plaatsen voor de batterij, dus dat zou ik gewoon doen. Het hoeft niet per se, maar persoonlijk zou ik dat soort 'onderdelen' gewoon los willen houden van het huis zelf.
Bedankt voor je snelle en duidelijke reactie! Dat van die dieren had ik nog niet eens bedacht :)

Hier nog een ingezoomde foto van het voetje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zt1gI2malKlGisdsRpPaM46AkrI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bGsLR4Z5j00pJI1ABfvsRHBH.png?f=fotoalbum_large

Makkelijkste is dat ik morgen even het dak op klim om te checken natuurlijk. Mocht het toch vastzitten dan meld ik me weer :)