Een server bouwen in deze economie?

Pagina: 1
Acties:

• Edgar Wagt
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 19:27
Ik wil al een hele tijd iets van een kleine home server bouwen als NAS en backup en misschien wat andere dingen zoals een jellyfin server en dergelijke.

Heel lang kon ik niet echt beslissen wat ik wilde qua opslag en dat werd met de huidige prijzen niet makkelijker natuurlijk. Nu kon ik voor een mooie prijs 5 gebruikte 4TB hitachi enterprise schijven krijgen en heb ik die gekocht.
Eigenlijk heb ik niet echt een plan voor een built, maar ik heb wel al het een en ander aan hardware liggen, dus wellicht hebben jullie tips voor wat ik kan gebruiken en wat ik beter kan kopen?

Wat voor mij belangrijk is voornamelijk het energie gebruik, tijdens gebruik is het niet zo belangrijk maar tijdens idle moet hij niet constant 50+W gebruiken, tussen de 10 en 20W zou ideaal zijn, al weet ik niet echt wat de return on investment is vergeleken met het spul wat ik heb liggen...

Het volgende materiaal heb ik liggen:
  • 5x 4TB 3,5" Hitachi Schijven
  • 250gb 2,5" Sata SSD
  • 250gb m.2 80mm NVME ssd
  • Ryzen 7 1700 CPU (Hoge idle, geen graphics?)
  • X370 ATX Moederbord voor die CPU
  • 2x 8GB DDR4 Sodimm geheugen 3200 Mhz (Kan ik hier uberhaupt iets mee buiten een laptop?)
  • 1x 8GB DDR4 Udimm 2666 Mhz CL19
  • Seasonic 750W ATX PSU (Volledig modulair)
Wat ik niet heb:
  • Behuizing wat die 5 schijven kan houden (Moet ook een beetje mooi zijn)
  • Mogelijk een moederbord voor die behuizing, tenzij ATX
  • Graphics voor bijvoorbeeld Jellyfin
Bedankt voor het lezen, hopelijk kunnen jullie hier iets mee

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:30
Het ligt echt aan wat je precies wilt, maar naar mijn mening is het echt zonde om 5 schijven van 4TB per stuk te gaan laten draaien voor een jellyfin server. Die zitten vrij snel vol, terwijl ze 5x meer stroom gebruiken dan 1 enkele grote schijf. Je kan natuurlijk ook met 1 schijf beginnen, maar een NAS geschikt voor 4 schijven en dan met 1 beginnen en als je meer ruimte nodig hebt, een 20TB+ schijf eraan toevoegen is natuurlijk vele malen energiezuiniger.

Dan kun je kijken naar iets als een Aoostar WTR, daar kan je SODIMM geheugen in (er is een AMD maar ook een Intel variant, voor gebruik met Jellyfin).

• Edgar Wagt
De schijven waren 30 euro per stuk met 24000 gebruiksuren, als ik zo kijk op vraag en aanbod is een enkele 14TB schijf met dubbel die uren al dubbel de prijs als wat ik voor de 5 betaald heb... Ik hoef ze ook niet 24/7 te hebben runnen dus ik hoop dat de impact van de schijven enigszins mee valt, ben ook geen gigantische hoarder dus ik denk dat ik met 12 of 16tb wel een tijdje zoet ben.

Ik zal eens naar die Aoostar kijken, dat is verder een complete nas?

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:05

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Kijk eens in het zuinige server topic. Voor die idle waarden hebben de meesten een Intel en een speciale voeding. AMD, normale voeding en 20W idle is een illusie.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• Edgar Wagt
thunder7 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 18:50:
Kijk eens in het zuinige server topic. Voor die idle waarden hebben de meesten een Intel en een speciale voeding. AMD, normale voeding en 20W idle is een illusie.
Thanks, daar was ik al een beetje bang voor ja. Ik zal dat topic eens opzoeken, wist niet dat die er was