home assistant: verschil in kWh in opwek in dashboard

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19:40
in mij home assistant heb ik mijn goodwe omvormer toegevoegd, dat lijkt prima te werken (beter dan in homewizzard), maar het energie dashboard geeft steeds een heel andere waarde kWh dan de goodwe SEMS API.

Aan het einde van de dag wordt dit wel weer recht getrokken, maar blijkbaar zit er een rare vertraging in het updaten van het dashboard.

Bij de goodwe sems api kan ik geen interval instellen, maar waar moet ik dan wel zoeken om het synchroon te krijgen? het zal wel iets simpels zijn, maar ik krijg het zo snel niet gevonden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6b-qLtUQxkgqHpTXoETxItpjMuk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3CVXqGmMYP07aFfZty1Wool5.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• doodindegoot
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:03
De een wordt elk uur ververst, de ander elke x seconden? Kijk bij een heel uur of de waardes dan wel overeen komen.

[ Voor 34% gewijzigd door doodindegoot op 10-05-2026 14:59 ]

Wie het laatst lacht is traag van begrip

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
MSXBas schreef op zondag 10 mei 2026 @ 14:56:
maar het energie dashboard geeft steeds een heel andere waarde kWh dan de goodwe SEMS API.
Dat is geheel correct gedrag van het Energy Dashboard, die ververst zich niet zo vaak en loopt dus vaak "achter".

Spel en typfouten voorbehouden

• marsian
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:04
Heb je de goodwe op je lokale netwerk of over 4g? Je zou de experimentele goodwe integratie vanuit hacs kunnen proberen.

• MSXBas
marsian schreef op zondag 10 mei 2026 @ 17:45:
Heb je de goodwe op je lokale netwerk of over 4g? Je zou de experimentele goodwe integratie vanuit hacs kunnen proberen.
Via lan en hacs

• MSXBas
FredvZ schreef op zondag 10 mei 2026 @ 15:39:
[...]

Dat is geheel correct gedrag van het Energy Dashboard, die ververst zich niet zo vaak en loopt dus vaak "achter".
Is die verversing nog anders in te stellen? Ieder kwartier zou al veel uitmaken.

• marsian
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:04
Zover ik weet niet. Maar je zou je eigen energiedashboard kunnen maken, heb ik ook gedaan. Tabellen en grafieken die goed zijn kan je gewoon 1:1 terug laten komen, en alle anderen zelf maken. Er is ook een custom card voor de energy flow schema
Pagina: 1