Wifiprobleem met telenet en bewakingscamera's

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• De-Ron
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 16:02
Sinds December 2025 heb ik wegens wat problemen een camera aan onze garagepoort hangen, het betreft een EZVIZ HB8, eerst was ik best tevreden met de mogelijkheden, echter was de ontvangst soms minder en kreeg ik dus geen verbinding of kon ik de filmpjes niet afpelen. Dit lag volgens de camera (melding) aan een onstabiel wifi netwerk. ik heb telenet (hoogste abo via de kabel dus geen fiber) en nam dus contact op met hun, antwoord was na een check, uw internet en wifi is goed, maar er werd geadviseerd om 1 of 2 extra wifi pods toe te voegen, uiteindelijk heb ik dit ook gedaan. 1 van die pods zit nu aan mijn bureau net onder mijn pc want alles op de computer gebeurd hier draadloos, de andere had ik vlakbij de buitencamera gezet, dit is IN de garage in een stopcontact op 1,5 meter van de vloer af. Dit is ongeveer 2 meter van de camera af dus dacht ik probleem opgelost, echter bij de test juist hetzelfde, melding slecht internet, wat ik ook doe of probeer ik krijg meer dan 50% van de tijd een instabiel netwerk (wifi) op de camera. Nu een paar maanden later heb ik nog een camera bij gekocht, deze komt op onze oprit te hangen (dus ook buiten, echter nog verder weg van onze modem met wifi van telenet) ik dacht deze camera zal het misschien beter doen (is een draadloze camera met ingebouwde zonnecel en batterij (draadloos) die beweging op onze oprit moet gaan detecteren. het is een goedkope camera van bij Action maar er waren heel wat goede reviews dus dacht voor 29€ kan je weinig mis doen. camera aangesloten en op netwerk geintegreerd, net hetzelfde probleem. Ik heb ondertussen de wifi pod van telenet nu verstoken naar een stopcontact vlakbij de nieuwe camera, maar ook dit hielp niet echt.

onze opstellen even uit de doeken doen : vrijstaande langgevel boerderij, modem hangt in het stookkot omdat daar de aansluiting al jaren zit en dit goed werkt zowel voor draadloos internet op TV, onze beide PC's en onze GSM's. daarnaast hebben we dus 2 gewone huis PC's waar we vanuit thuis mee werken (beiden draadloos op onze wifi, die staan op 7 meter af van de modem en dat werkt prima. in elke ruimte hebben we vrij goede wifi ontvangst, echter de camera's blijven een probleem vormen met onstabiele verbinding (netwerk) camera 1 (EZVIZ) hang aan de poort dat is van de modem af ongeveer 6 a 7 meter, hier zit 1 muur tussen (buitenmuur boerderijstijl) 25 tot 30 cm dik, de 2de camera ( de goedkope ACTION camera) hangt dan weer op het hekwerk op de oprit en dat is wel wat verder weg ongeveer naar schatting 13 tot 14 meter verder van de modem met 2 muren tussen. Ik wil vooral draadloos blijven maar de pods van telenet doen het niet voldoende, wat zijn de beste alternatieven ?
...

Telenet standaard modem model : F@st 3896 LG TN (Sagemcom) en 2 wifi pods van telenet.
...

Verplaatsen van de wifi poDs
...

Alle reacties

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Even voor de duidelijkheid, dit lijkt dus niets met je internet verbinding te maken te hebben. Aangezien je aangeeft welk abonnement je hebt vermeld ik het even.

Het probleem lijkt te zijn dat je camera geen goede wifi verbinding heeft, helemaal aangezien je 2de camera hetzelfde probleem heeft. Je moet er dus voor zorgen dat het signaal verbeterd. Er zijn apps voor je smartphone om de sterkte van het wifi signaal te meten, koppel die repeaters (of pots zoals jij ze noemt) even af, ga naast de camera staan en controleer het wifi signaal, dit zal dus matig of slecht zijn. Vervolgens sluit je die repeaters weer aan en controleer je of het signaal verbeterd is. Is dit niet het geval dan heb je het probleem dus ook niet opgelost.

Die repeaters horen trouwens niet naast de camera's te hangen maar ergens in het midden tussen je wifi router en de camera.

[ Voor 8% gewijzigd door Nopheros op 10-05-2026 14:30 ]

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 14:48
Ik lees dikke buitenmuren. Dat dempt elk radiosignaal enorm. Heb je ook modern dubbelglas? Dat dempt ook enorm.

Hang een accesspoint buiten en sluit dat met een UTP kabel aan ipv dat draadloos te verbinden met de rest van je netwerk, en kijk of het dan beter wordt. Dan weet je of de binnen-naar-buiten-grens het probleem was.

Je mag een sterke voorkeur hebben voor wifi, en daar tot nu toe ook goede ervaringen mee hebben gehad, maar wifi is nou eenmaal niet zaligmakend zeker als je een stabiele en betrouwbare verbinding wil. In jouw scenario loop je op dit moment tegen beperkingen van wifi aan. Onderzoek dus welke beperking dat is. Mijn eerst suggestie is de buitenschil van je huis.

[ Voor 44% gewijzigd door Skynett op 10-05-2026 14:35 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• De-Ron
@Nopheros klopt, heeft niets met de internet verbinding te maken maar met de wifi verbinding. telenet beweerd (maar dat doen ze altijd) dat de verbinding goed is en dat er niets mis is met de sterkte van het wifi signaal maar (wat de camera's dus betreft) is het dus niet in orde en daar zoek ik dus idd een goede draadloze oplossing voor.

Mvg Ron

• De-Ron
@Skynett er is geen modern dubbelglas in de garage/stookkot zit zelfs gewoon goedkoop dubbel glas van de jaren80 ofzo :)

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 14:48
Heb je al je wifi signaal buiten gecheckt? Zowel signaalsterkte als betrouwbaarheid.

Hoeveel concurrerende wifi netwerken heb je in de buurt?

Waarschijnlijk niet wat je wil horen, maar bedenk ook dat de meeste bewakingscamera's bedraad worden aangesloten. Dat doet men ook niet voor niks.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:45
De-Ron schreef op zondag 10 mei 2026 @ 14:18:
[...]uw internet en wifi is goed, maar er werd geadviseerd om 1 of 2 extra wifi pods toe te voegen, uiteindelijk heb ik dit ook gedaan. 1 van die pods zit nu aan mijn bureau net onder mijn pc want alles op de computer gebeurd hier draadloos, de andere had ik vlakbij de buitencamera gezet, dit is IN de garage in een stopcontact op 1,5 meter van de vloer af. Dit is ongeveer 2 meter van de camera af dus dacht ik probleem opgelost, echter bij de test juist hetzelfde, melding slecht internet, wat ik ook doe of probeer ik krijg meer dan 50% van de tijd een instabiel netwerk (wifi) op de camera.
Heb je ook een netwerkkabel aangesloten tussen het Telenet modem/router en de wifipods?
Zo niet, dan kan het kloppen dat je geen verbetering ziet.
onze opstellen even uit de doeken doen : vrijstaande langgevel boerderij,
Groot huis, dan ontkom je niet aan aan extra accesspoints die je met een netwerkkabel aansluit op het modem/router van Telenet. Daar kan je de wifipods voor gebruiken.

Spel en typfouten voorbehouden

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:45
De-Ron schreef op zondag 10 mei 2026 @ 14:40:
@Nopheros klopt, heeft niets met de internet verbinding te maken maar met de wifi verbinding. telenet beweerd (maar dat doen ze altijd) dat de verbinding goed is en dat er niets mis is met de sterkte van het wifi signaal maar (wat de camera's dus betreft) is het dus niet in orde en daar zoek ik dus idd een goede draadloze oplossing voor.
Wat Telenet moet leveren lijkt ook dik in orde, al lijkt dat niet te stroken met je verwachtingen.

Spel en typfouten voorbehouden

• De-Ron
@Skynett dit zijn de gemeten waarden

Camera 1 aan de poort (waar nu geen wifi 360° pod meer hangt) : zie foto 1 = 50% signaal en bij camera 2 die het verste weg hangt van de Modem maar waar nu een extra 360° pod hangt van telenet 89% signaal

Voor de verste camera zegt hij goed, voor de andere camera zegt ie fair.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B8yxbBXczw4LzZaHQgtcs5DOGNU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7g1ruDOpUzMoP6yM3yJu3rQG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8BCVT9Hl1lircArJxNGfgVcLV2Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bApK31QdrlPjHYiYnMA4roMA.jpg?f=fotoalbum_large

• De-Ron
@FredvZ Ik volg even niet, de telenet 360° wifi pods zijn speciaal voor draadloos internet, je hoeft er geen kabel voor van je modem naar de pod te brengen, de pod gaat gewoon in het stopcontact en dan is het een kwestie van verbinden in je telenet app wat zo gefixed is.

Je kan indien gewenst wel een kabel inpluggen in de pod zelf als je van daar een betere verbinding wil gaan maken (ik heb zo vb een bedrade aansluiting van mijn PC naar de eerste wifi pod die net onder mijn computer zit)

Mvg Ron
Pagina: 1