Wifiprobleem met telenet en bewakingscamera's

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• De-Ron
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 15:05
Sinds December 2025 heb ik wegens wat problemen een camera aan onze garagepoort hangen, het betreft een EZVIZ HB8, eerst was ik best tevreden met de mogelijkheden, echter was de ontvangst soms minder en kreeg ik dus geen verbinding of kon ik de filmpjes niet afpelen. Dit lag volgens de camera (melding) aan een onstabiel wifi netwerk. ik heb telenet (hoogste abo via de kabel dus geen fiber) en nam dus contact op met hun, antwoord was na een check, uw internet en wifi is goed, maar er werd geadviseerd om 1 of 2 extra wifi pods toe te voegen, uiteindelijk heb ik dit ook gedaan. 1 van die pods zit nu aan mijn bureau net onder mijn pc want alles op de computer gebeurd hier draadloos, de andere had ik vlakbij de buitencamera gezet, dit is IN de garage in een stopcontact op 1,5 meter van de vloer af. Dit is ongeveer 2 meter van de camera af dus dacht ik probleem opgelost, echter bij de test juist hetzelfde, melding slecht internet, wat ik ook doe of probeer ik krijg meer dan 50% van de tijd een instabiel netwerk (wifi) op de camera. Nu een paar maanden later heb ik nog een camera bij gekocht, deze komt op onze oprit te hangen (dus ook buiten, echter nog verder weg van onze modem met wifi van telenet) ik dacht deze camera zal het misschien beter doen (is een draadloze camera met ingebouwde zonnecel en batterij (draadloos) die beweging op onze oprit moet gaan detecteren. het is een goedkope camera van bij Action maar er waren heel wat goede reviews dus dacht voor 29€ kan je weinig mis doen. camera aangesloten en op netwerk geintegreerd, net hetzelfde probleem. Ik heb ondertussen de wifi pod van telenet nu verstoken naar een stopcontact vlakbij de nieuwe camera, maar ook dit hielp niet echt.

onze opstellen even uit de doeken doen : vrijstaande langgevel boerderij, modem hangt in het stookkot omdat daar de aansluiting al jaren zit en dit goed werkt zowel voor draadloos internet op TV, onze beide PC's en onze GSM's. daarnaast hebben we dus 2 gewone huis PC's waar we vanuit thuis mee werken (beiden draadloos op onze wifi, die staan op 7 meter af van de modem en dat werkt prima. in elke ruimte hebben we vrij goede wifi ontvangst, echter de camera's blijven een probleem vormen met onstabiele verbinding (netwerk) camera 1 (EZVIZ) hang aan de poort dat is van de modem af ongeveer 6 a 7 meter, hier zit 1 muur tussen (buitenmuur boerderijstijl) 25 tot 30 cm dik, de 2de camera ( de goedkope ACTION camera) hangt dan weer op het hekwerk op de oprit en dat is wel wat verder weg ongeveer naar schatting 13 tot 14 meter verder van de modem met 2 muren tussen. Ik wil vooral draadloos blijven maar de pods van telenet doen het niet voldoende, wat zijn de beste alternatieven ?
...

Telenet standaard modem model : F@st 3896 LG TN (Sagemcom) en 2 wifi pods van telenet.
...

Verplaatsen van de wifi poDs
...

Alle reacties

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:05
Even voor de duidelijkheid, dit lijkt dus niets met je internet verbinding te maken te hebben. Aangezien je aangeeft welk abonnement je hebt vermeld ik het even.

Het probleem lijkt te zijn dat je camera geen goede wifi verbinding heeft, helemaal aangezien je 2de camera hetzelfde probleem heeft. Je moet er dus voor zorgen dat het signaal verbeterd. Er zijn apps voor je smartphone om de sterkte van het wifi signaal te meten, koppel die repeaters (of pots zoals jij ze noemt) even af, ga naast de camera staan en controleer het wifi signaal, dit zal dus matig of slecht zijn. Vervolgens sluit je die repeaters weer aan en controleer je of het signaal verbeterd is. Is dit niet het geval dan heb je het probleem dus ook niet opgelost.

Die repeaters horen trouwens niet naast de camera's te hangen maar ergens in het midden tussen je wifi router en de camera.

[ Voor 8% gewijzigd door Nopheros op 10-05-2026 14:30 ]

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 14:54
Ik lees dikke buitenmuren. Dat dempt elk radiosignaal enorm. Heb je ook modern dubbelglas? Dat dempt ook enorm.

Hang een accesspoint buiten en sluit dat met een UTP kabel aan ipv dat draadloos te verbinden met de rest van je netwerk, en kijk of het dan beter wordt. Dan weet je of de binnen-naar-buiten-grens het probleem was.

Je mag een sterke voorkeur hebben voor wifi, en daar tot nu toe ook goede ervaringen mee hebben gehad, maar wifi is nou eenmaal niet zaligmakend zeker als je een stabiele en betrouwbare verbinding wil. In jouw scenario loop je op dit moment tegen beperkingen van wifi aan. Onderzoek dus welke beperking dat is. Mijn eerst suggestie is de buitenschil van je huis.

[ Voor 44% gewijzigd door Skynett op 10-05-2026 14:35 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• De-Ron
@Nopheros klopt, heeft niets met de internet verbinding te maken maar met de wifi verbinding. telenet beweerd (maar dat doen ze altijd) dat de verbinding goed is en dat er niets mis is met de sterkte van het wifi signaal maar (wat de camera's dus betreft) is het dus niet in orde en daar zoek ik dus idd een goede draadloze oplossing voor.

Mvg Ron

• De-Ron
@Skynett er is geen modern dubbelglas in de garage/stookkot zit zelfs gewoon goedkoop dubbel glas van de jaren80 ofzo :)

• Skynett
Heb je al je wifi signaal buiten gecheckt? Zowel signaalsterkte als betrouwbaarheid.

Hoeveel concurrerende wifi netwerken heb je in de buurt?

Waarschijnlijk niet wat je wil horen, maar bedenk ook dat de meeste bewakingscamera's bedraad worden aangesloten. Dat doet men ook niet voor niks.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
De-Ron schreef op zondag 10 mei 2026 @ 14:18:
[...]uw internet en wifi is goed, maar er werd geadviseerd om 1 of 2 extra wifi pods toe te voegen, uiteindelijk heb ik dit ook gedaan. 1 van die pods zit nu aan mijn bureau net onder mijn pc want alles op de computer gebeurd hier draadloos, de andere had ik vlakbij de buitencamera gezet, dit is IN de garage in een stopcontact op 1,5 meter van de vloer af. Dit is ongeveer 2 meter van de camera af dus dacht ik probleem opgelost, echter bij de test juist hetzelfde, melding slecht internet, wat ik ook doe of probeer ik krijg meer dan 50% van de tijd een instabiel netwerk (wifi) op de camera.
Heb je ook een netwerkkabel aangesloten tussen het Telenet modem/router en de wifipods?
Zo niet, dan kan het kloppen dat je geen verbetering ziet.
onze opstellen even uit de doeken doen : vrijstaande langgevel boerderij,
Groot huis, dan ontkom je niet aan aan extra accesspoints die je met een netwerkkabel aansluit op het modem/router van Telenet. Daar kan je de wifipods voor gebruiken.

Spel en typfouten voorbehouden

• FredvZ
  • Nu online
De-Ron schreef op zondag 10 mei 2026 @ 14:40:
@Nopheros klopt, heeft niets met de internet verbinding te maken maar met de wifi verbinding. telenet beweerd (maar dat doen ze altijd) dat de verbinding goed is en dat er niets mis is met de sterkte van het wifi signaal maar (wat de camera's dus betreft) is het dus niet in orde en daar zoek ik dus idd een goede draadloze oplossing voor.
Wat Telenet moet leveren lijkt ook dik in orde, al lijkt dat niet te stroken met je verwachtingen.

• De-Ron
@Skynett dit zijn de gemeten waarden

Camera 1 aan de poort (waar nu geen wifi 360° pod meer hangt) : zie foto 1 = 50% signaal en bij camera 2 die het verste weg hangt van de Modem maar waar nu een extra 360° pod hangt van telenet 89% signaal

Voor de verste camera zegt hij goed, voor de andere camera zegt ie fair.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B8yxbBXczw4LzZaHQgtcs5DOGNU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7g1ruDOpUzMoP6yM3yJu3rQG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8BCVT9Hl1lircArJxNGfgVcLV2Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bApK31QdrlPjHYiYnMA4roMA.jpg?f=fotoalbum_large

• De-Ron
@FredvZ Ik volg even niet, de telenet 360° wifi pods zijn speciaal voor draadloos internet, je hoeft er geen kabel voor van je modem naar de pod te brengen, de pod gaat gewoon in het stopcontact en dan is het een kwestie van verbinden in je telenet app wat zo gefixed is.

Je kan indien gewenst wel een kabel inpluggen in de pod zelf als je van daar een betere verbinding wil gaan maken (ik heb zo vb een bedrade aansluiting van mijn PC naar de eerste wifi pod die net onder mijn computer zit)

Mvg Ron

• FredvZ
  • Nu online
De-Ron schreef op zondag 10 mei 2026 @ 15:46:
@FredvZ Ik volg even niet, de telenet 360° wifi pods zijn speciaal voor draadloos internet, je hoeft er geen kabel voor van je modem naar de pod te brengen, de pod gaat gewoon in het stopcontact en dan is het een kwestie van verbinden in je telenet app wat zo gefixed is.
Dat is inderdaad een manier om ze te gebruiken. Zoals hier uitgelegd is het dan wel belangrijk de juiste plek uit te zoeken.
Als je camera bijvoorbeeld slechte wifi heeft, dan moet je zo'n pod niet direct bij de camera zetten. Je kan hem dan beter ergens tussen de camera en je Telenet modem/router zetten.
Als je ze draadloos gebruikt kan de pod alleen maar de wifi die het zelf ontvangt weer opnieuw uitzenden. Als je pod dus slechte wifi ontvangt, zendt het ook weer slechte wifi uit.
Je kan indien gewenst wel een kabel inpluggen in de pod zelf als je van daar een betere verbinding wil gaan maken (ik heb zo vb een bedrade aansluiting van mijn PC naar de eerste wifi pod die net onder mijn computer zit)
Je kan die UTP-poorten inderdaad ook als bridge gebruiken om apparaten zonder wifi aan te sluiten op de wifi.

• FredvZ
  • Nu online
De-Ron schreef op zondag 10 mei 2026 @ 15:42:
Camera 1 aan de poort (waar nu geen wifi 360° pod meer hangt) : zie foto 1 = 50% signaal en bij camera 2 die het verste weg hangt van de Modem maar waar nu een extra 360° pod hangt van telenet 89% signaal
Je hebt alleen de signaal sterkte en de theoretische snelheid gemeten tussen de plek waar je stond en de dichtstbijzijnde wifipod of het modem/router.
Het geeft je meer informatie als je op die plaatsen een snelheidstest doet met speedtest.net, dan zie je wat hoe de draadloze verbinding écht presteert.

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-05 22:19
Zoals vele hier zeggen.

Sluit zoveel mogelijk bedraad aan en ook je wifi-pods.
Dan werken de wifi-pods namelijk veel beter.
Nu moeten de wifi-pods continu schakelen tussen signaal ontvangen en verzenden.

Daarnaast een buiten wifi versterker voor je camera's is ook echt wel heel fijn.

• De-Ron
ik denk dat ik voor deze set ga gaan : TP-Link Deco XE75 Pro - Mesh WiFi - WiFi Versterker - WiFi 6E - 5400 Mbps - 3-Pack

Als ik het nu zo een beetje nalees heb ik voor de camera's eigenlijk een constante verbinding nodig die minimaal 1500mbps aan kan. als ik het goed heb halen de pods van telenet maximaal 1700mbps in goede omstandigheden.

Bij het nalezen van de gegevens van de TP-link XE75 zie je dat deze tot 750m² bereik heeft met de 3delige zet. 750m² = 25m x 30 meter wij hebben een woonoppervlak van ongeveer 300m² met het goed plaatsen van de pods zou dit dus ruim voldoende moeten zijn.

Het is wel een beetje een ferme investering maar 2 pods aan 3€/stuk is ook 72€/jaar

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:24
De-Ron schreef op maandag 11 mei 2026 @ 08:22:
Als ik het nu zo een beetje nalees heb ik voor de camera's eigenlijk een constante verbinding nodig die minimaal 1500mbps aan kan. als ik het goed heb halen de pods van telenet maximaal 1700mbps in goede omstandigheden.
Waar baseer jij je op?
Volgens de specs van het toestel vereist het minimum 4 Mbps.

Wat je nodig hebt is een stabiele verbinding.

Als je wifi pods een slecht signaal ontvangen gaan ze een slecht signaal versturen.
Zorg er dus eerst voor dat je op de plaats van de pods een goed signaal ontvangt.
Draadloos of bekabeld.

Vandaar uit kan je verder troubleshooten.

• rafbelg
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 25-05 14:44
Topicstarter baseert zich op niets en geeft zijn internetprovider zelfs 6 euro extra per maand gebaseerd op niets.

4 Mbps upstream per camera inderdaad. Die uploadsnelheid heb je 24h/24h nodig en die moet 100% stabiel zijn.

Test eens uit of je internetverbinding deze snelheid continu kan leveren. Coaxkabel van Telenet is nogal bekend om onstabiele upload tijdens de piek (21h 's avonds) omdat je de zeer beperkte uploadbandbreedte deelt met andere coaxkabelgebruikers in je buurt.

Elke avond om 21u een speedtest op een computer aangesloten met netwerkkabel, let vooral ook op dat jitter kleiner dan 5 ms is en ping kleiner dan 30 ms is.

Tel je camera's en vermenigvuldig met 4 Mbps. Bijvoorbeeld bij 2 camera's moet de upload continu boven de 8 Mbps blijven.

https://www2.telenet.be/residential/nl/landingspaginas/speedtest.html

Als je ook maar 1 keer vaststelt dat je upload met een bekabeld aangesloten computer minder dan 8 Mbps is, dan ligt het probleem bij Telenet.

Je Wifi kan je testen met je smartphone, bij voorkeur ook om 21u 's avonds om het piekgebruik te kennen.

• De-Ron
Als Telenet niet voldoet aan de upload snelheid weet ik niet wat er nog aan te passen valt, bij ons is er geen fiber in de straat helaas, ik heb op 1 na duurste abo van telenet met 500 MBPS download en 30 mbps upload.

• ongekend41
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01:39

ongekend41

Division Brabant

Up/download snelheid heeft er geen fluit mee te maken. Zelfs al zou je de beelden in "de cloud" opslaan (wat op zich met 30 mbps prima moet lukken), dan heeft dit niets met jouw huidige probleem te maken. Het gaat over jouw interne netwerk en dan met name het draadloze gedeelte buiten.

Heb je een mogelijkheid om vanaf de router een kabel naar buiten te brengen? Dan zou je daar een outdoor AP aan kunnen hangen. Aan de kant van de camera's uiteraard, met zo vrij zicht richting camera's als mogelijk. Ik heb het idee dat de muren/ramen dusdanig het signaal dempen dat repeaters/pods hier niet gaan helpen, ongeacht het merk.

nope

• De-Ron
@ongekend41 Door de muren gaan boren zie ik niet zo zitten, een optie die er eventueel wel zou zijn is een gat door de vloer naar de zolderruimte. Daar hebben we enkel 16 cm isolatie (rotswol en uiteraard dakpannen.

Om door de muur te gaat lijkt me niet logisch gezien de 2 camera's op verschillende plaatsen hangen 1 tegen de muur aan de voorzijde en 1 tegen de muur aan de zijgevel en deze 2 hangen zo een 14 meter van elkaar dus nooit in het bereik van elkaar zeg maar.

• Skynett
Ik wou dat ik ander nieuws had, maar minerale isolatie op zolder dempt de radiosignalen ook flink.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:31
De-Ron schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 07:44:
@ongekend41 Door de muren gaan boren zie ik niet zo zitten, een optie die er eventueel wel zou zijn is een gat door de vloer naar de zolderruimte.
Als kabels lastig/onmogelijk is kan een Powerline verbinding mogelijk een oplossing zijn naar de plekken met slecht WiFi bereik.

• De-Ron
Enkele metingen gedaan vanaf vaste pc die verbonden is met een 360° aan mijn bureau (Pod zit in stopcontact kabel van pc gaat pod in) Deze pod staat op ongeveer 6 meter van de modem af met een muur tussen.

11/05 19u10 via telenet mechelen

Ping 13ms

Jitter 2ms

Download 473,9

Upload 28,4

11/05 19u12 via telenet antwerpen

Ping 20ms

Jitter 1ms

Download 467,1

Upload 28,4

11/05 22u25 via telenet antwerpen

Ping 18ms

Jitter 1ms

Download 475,5

Upload 28,5

12/05 10u33 via telenet mechelen

Ping 14ms

Jitter 2ms

Download 473,7

Upload 28,5

12/05 13u19 via telenet mechelen

Ping 12ms

Jitter 2ms

Download 468,4

Upload 28,4

• De-Ron
@The_Doman

Powerline is geen optie, werkt niet samen met de pods van telenet blijkbaar dus het is het ene of het andere.

Gezien de pods het niet voldoende doen gaat een powerline geen uitkomst bieden vrees ik.

• De-Ron
@Skynett

Ik had niet anders verwacht :D

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:22

SpamLame

niks

De-Ron schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 07:49:
@The_Doman

Powerline is geen optie, werkt niet samen met de pods van telenet blijkbaar dus het is het ene of het andere.

Gezien de pods het niet voldoende doen gaat een powerline geen uitkomst bieden vrees ik.
Dit volg ik niet.
Die wifipods werken of met utp bekabeling en/of met WIFI , voor hun backhaul en client connections toch. Powerline werkt door het netwerkverkeer over je in-huis electriciteits net te sturen.
Die techniek heeft ook zijn pro's & con's maar zitten niet perse WIFI in de weg.

Sommige Powerline sets kunnen een WIFI ap in dezelfde adapter aanbieden. In die zin ja, als de wifipods en de AP v/d powerline set niet compatibel zijn kunnen ze elkaar in de weg zitten.

Maar ik vatte de powerline opmerking op als, 1 adapter in huis bekabeld aan je interne netwerk aansluiten.
De andere adapter(s) buiten of in huis in de buurt van de camara in een stopcontact steken en dan vanaf die adapter(s) met een utp kabel de camara(s) aan het netwerk verbinden.

Je camera(s) zijn dan effectief bedraad aangesloten.

• The_Doman
SpamLame schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 08:23:
Sommige Powerline sets kunnen een WIFI ap in dezelfde adapter aanbieden. In die zin ja, als de wifipods en de AP v/d powerline set niet compatibel zijn kunnen ze elkaar in de weg zitten.
Mits je natuurlijk de SSID/beveiliging gelijk zet zal een Powerline WiFi AP niet anders functioneren dan elk ander extra AP wat je plaatst als aanvulling op een bestaand mesh/pods systeem.

• De-Ron
@SpamLame

Allereerst hebben de camera's geen mogelijkheid om bedraad aangesloten te worden, deze zijn zo ontworpen om enkel draadloos te worden bediend, anderzijds wat betreft je opmerking powerline, volgens Telenet zelf kan je beide niet combineren (powerline en de wifi-pods van telenet), er zou een interferentie zijn.

• Skynett
@De-Ron Ik ben benieuwd of er nu nog iemand advies aan jou gaat geven. Zo'n beetje elk advies wat je krijgt wijs je af. Ik wens je verder succes met de oplossing van je probleem. Ik stap uit dit topic.

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:22

SpamLame

niks

De-Ron schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 14:06:
@SpamLame

Allereerst hebben de camera's geen mogelijkheid om bedraad aangesloten te worden, deze zijn zo ontworpen om enkel draadloos te worden bediend, anderzijds wat betreft je opmerking powerline, volgens Telenet zelf kan je beide niet combineren (powerline en de wifi-pods van telenet), er zou een interferentie zijn.
Jammer van de camara's. Bedraad blijft de beste keuze imo, maar erken ook dat dat soms teveel moeite kan kosten of gewoon ongewenst.

Wifipods360 en powerline. Enige wat ik daarover vind is https://www2.telenet.be/nl/business/klantenservice/geen-verbinding-tussen-de-powerline-adapters.html. En dat interpreteer ik, omdat er ook telenet branded adaters staan, als 360pods en (telenet) (wifi) powerline adapters kunnen niet 1 uniform (wifi) netwerk maken. Niet als dat beide technieken los van elkaar niet kunnen werken, maar goed redundant want camara's kunnen niet bekabeld en boren zag je niet zo zitten ook.

Dan blijft over aanpielen met je wifi setup totdat je iets gevonden hebt wat werkt voor de camara's, mijn voorkeur zonder provider huur/leen spul, maar iets wat jouw eigendom is.
Of de camara's omruilen voor bedraade exemplaren (neem dan gelijk PoE) en toch maar boren.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De-Ron schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 14:06:
@SpamLame

Powerline werkt tussen de 2 en 80MHz, WiFi werkt op minstens 2400MHz. Dat er sprake van interferentie zou zijn tussen die signalen is onzin. Ofwel de medewerker die je gesproken hebt weet niet waar ze het over hebben, danwel heb jij het verkeerd begrepen...

Maar even terug naar de WiFi. Je hebt deze camera toch?
EZVIZ HB8
Als ik naar de specs daarvan kijk zie ik:
Wi-Fi Standard IEEE802.11b, 802.11g, 802.11n
Frequency Range 2.4 GHz ~ 2.4835 GHz
Dit apparaat kan alleen in de 2.4GHz werken volgens maximaal de 17 (!) jaar oude 802.11n aka WiFi-4 standaard :o

Dat betekent twee dingen:
1) 2.4GHz is traag en instabiel. Onder ideale omstandigheden kun je misschien 100Mbps halen erover. maar omstandigheden zijn zelden ideaal en in realiteit mag je blij zijn met een fractie daarvan. Bij veeleisende toepassingen kan het voorkomen dat bandbreedte onvoldoende is voor de bitrate van de camera.
2) de 2.4GHz band is buitengewoon druk met interferentie (ja, nu wel echte) van zowel WiFi- als niet-WiFi-bronnen.

Dit heeft niets met je internetprovider te maken maar met wat er allemaal aan signalen in de lucht rondom de woning hangen. De Telenet pods Welke exact? Geef merk+model zodat we zeker weten wat ze kunnen... kunnen zelf wel communiceren in de 5GHz-band, maar zullen met verouderede apparaten als dit alsnog in de 2.4GHz moeten communiceren. Dat geldt ook voor de TP-Link apparaten die je overweegt.

Als we het hebben over een garagepoort buiten jullie woning is het niet alleen nodig om voldoende signaal van eigen WiFi te hebben, maar je moet ook zeker zijn dat er niet teveel verstoring komt van de buren. Dat kan storing zijn van hun WiFi-netwerken, maar ook van Bluetooth-apparaten of zelfs van hun microgolfoven, als deze slecht afgeschermd is.

Nu, het is mogelijk dat dit je probleem niet veroorzaakt, maar ik acht de kans groot dat het er wel iets mee te maken heeft. Dit kun je eenvoudig toetsen: hang tijdelijk de camera binnen jullie woning. Als het probleem dan verdwijnt, ligt het probleem aan de WiFi-omstandigheden op de plek waar je het wilt ophangen. Aangezien deze camera geen andere mogelijkheden biedt dan verbinden over verhouderde WiFi, betekent dat dat het ongeschikt is voor plaatsing daar.

Overigens, het is een buitengewoon slecht idee om bewakingscamera's over WiFi te gebruiken. Een kwaadwillende kan betrekkelijk eenvoudig storing genereren in de 2.4GHz band zodat je camera op zwart gaat, en vervolgens ongestoord zijn gang gaan...

Oslik blyat! Oslik!

• The_Doman
dion_b schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 16:02:
Dit apparaat kan alleen in de 2.4GHz werken volgens maximaal de 17 (!) jaar oude 802.11n aka WiFi-4 standaard :o
Dat is niet zo vreemd.
Vele nieuw aangeboden Wifi Camera's ondersteunen ook nog alleen 2.4GHz.
Vaak wordt ook aangeraden 2,4GHz te gebruiken vanwege het veel grotere bereik/penetratie.
Omdat camera's meestal verder weg van Wifi punten geplaatst worden is 5GHz vaak niet geschikt.
Google: Wifi camera still using 2,4 GHz

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

The_Doman schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 17:19:
[...]

Dat is niet zo vreemd.
Vele nieuw aangeboden Wifi Camera's ondersteunen ook nog alleen 2.4GHz.
Vaak wordt ook aangeraden 2,4GHz te gebruiken vanwege het veel grotere bereik/penetratie.
Omdat camera's meestal verder weg van Wifi punten geplaatst worden is 5GHz vaak niet geschikt.
Google: Wifi camera still using 2,4 GHz
2.4GHz is prima te gebruiken buiten de bebouwde kom, erbinnen is het geen sinecure. 5GHz heeft minder bereik, maar met een richtantenne kun je nog steeds honderden meters zo niet kilometers ver komen. Zo'n richtantenne is ongeacht band een goed idee aangezien je dan ook een stuk minder interferentie vangt. Dit apparaat heeft blijkbaar interne (vermoedelijk omnidirectionele) antennes, dus dat is ook geen optie.

Al zou je met 2.4GHz willen werken, dan zou je zeker WiFi-6 willen nemen, aangezien je dan effectief 3dB meer SNR krijgt dankzij de betere forward error correction.

EZVIZ heeft andere camera's die wel WiFI-6 en/of 5GHz ondersteunen. Deze is qua connectiviteit gewoon een stuk gedateerd low-end meuk. Als interferentie het probleem is let op de "als" - meten is weten, niets retourneren of kopen voordat je zeker weet wat het probleem is moet je een van die minder verouderde overwegen.

Oslik blyat! Oslik!

• De-Ron
@dion_b , Nou als wij niet buiten de bebouwde kom zitten dan weet ik het ook niet meer hoor :p

We wonen op een boerderij dichtste buur zit aan de overkant en woont op 50 meter, de andere beuren zijn allemaal minimaal 100 meter :)

Ik vermoed dus dat het weinig kan te maken hebben met interferentie van andere Wifi signalen.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De-Ron schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 07:33:
@dion_b , Nou als wij niet buiten de bebouwde kom zitten dan weet ik het ook niet meer hoor :p

We wonen op een boerderij dichtste buur zit aan de overkant en woont op 50 meter, de andere beuren zijn allemaal minimaal 100 meter :)

Ik vermoed dus dat het weinig kan te maken hebben met interferentie van andere Wifi signalen.
Klinkt hoopvol, maar doe de test die ik voorstelde eens: plaats de camera tijdelijk binnen in jullie woning en kijk of het probleem nog steeds optreedt. Zo nee ligt het probleem hoe dan ook aan signaal op locatie waar het hangt, zo ja heeft het niets met signaal te maken.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1