Toon posts:

Abit KG7-raid en raid 0 draaien??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
wie kan mijn even in het kort uit leggen wat en hoe over raid 0 :

Hoe deel ik mijn Hd in 3en mat raid 0 met fdisk zo ja hoe dan.
(raid 0 is toch windows op 2 hd's)
Kan ik meteen windows installen of heb ik daar nog een diskette voor nodig voor extra drivers?
En hoe sluit ik die het beste aan op 1 of 2 ata 100 kabel's :?
En moet ik ik die schijven eerst formateren naar fat32??

als ik search gebruik heb ik 1000 vage topics!!

Ik moet het mest spoed weten want ik heb morgen een nieuw mobo (abit kg7 raid) en 2 nieuwe ibm schijven (2x 40 gig)>:)

• Steven_SvD
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-04 07:22
ik krijg binnenkort ook een mobo met RAID
er zitten 4 ata100 connectors op de mobo, waarvan er 2 RAID zijn. ik verwacht dat er 1 HD op elke RAID connector moet, maar dat moet ik nog zien

Verwijderd

Topicstarter
2 of 4 kunnen er op

• Steven_SvD
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-04 07:22
ik denk dat er wel een handleiding bij de mobo zit...
hoop één dezer dagen de onderdelen te ontvangen

Verwijderd

Altijd beide schijven op verschillende RAID-IDE poorten doen. Ff in RAID-BIOS (ctrl h) stripe array maken en even "set boot disk". Daarna rebooten van floppy FDISKEN en format. Dan moet ie het doen. Evt in FDISK 3 partities maken, als je dat wilt.

Belangrijk is wel dat je de 2 schijven op verschillende IDE-sloten doet.

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Gewoon eerst raid bios (na de bios setup van je mobo) setup draaien.. selecteer dan RAID config. Fdisk kun je tot bepaalde hoogte draaien (het heeft moeite met de HOEVEELHEID MB's NIET met de RAID) maak gewoon een partitie.. installeer daarop win 9x of zo.... deze "ziet" niet dat het een Raid is .. en ziet 1 harde schijf.... Doe met partition magic de rest..

ALs je nu Win2k zou installeren, heb je dus WEL een driver disk nodig. De Raid config wordt als een SCSI device herkent. ..daarna gewoon weer installeren. In Win2k kan je dan zelf je partities aanpassen en configgen zoals jij dat wilt.

• vincentdeboer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-05-2025

vincentdeboer

Save water, drink beer !!!

Ik draai zelf ook op raid. (0 natuurlijk, want dat is voor snelheid) Zelf ook heel erg lang in vage post zitten lezen, zonder daarmee verder te komen. raid kan je laten lopen op 1 ide kabel, maar dat is alleen aan te raden als de ander kapot is.
de schijf kan je in partities delen tijdens de installatie van win2k door de primaire partitie te verwijderen en daar na de partites in te delen.
Met win98 schijnt het moeilijker te zijn, fdisk zou een uitkomst kunnen brengen, maar is soms lastig bij zulke grootte schijven.

Gigabyte B550 AORUS ELITE V2 | AMD Ryzen 7 5700x | Kingston DDR4 FURY 2x16GB 3600 cl16 | Samsung 980 2TB | ASUS DUAL GeForce RTX 4070 SUPER

Verwijderd

Topicstarter
ja ik laat er Win Xp op draaien

dus eerst raid 0 aan zetten in de bios gewoon meteen windows installen (niet formatteren :? ) en dan tijdens de instal een partie maken.... als ik het goed heb...want fdisk doet denk ik alleen per schijf delen en niet van alle 2 een stukje toch......

:?:?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op donderdag 20 september 2001 23:02 schreef marco25 het volgende:
ja ik laat er Win Xp op draaien

dus eerst raid 0 aan zetten in de bios gewoon meteen windows installen (niet formatteren :? ) en dan tijdens de instal een partie maken.... als ik het goed heb...want fdisk doet denk ik alleen per schijf delen en niet van alle 2 een stukje toch......

:?:?
Dat is een beetje kromme redenering. In feite klopt het inderdaad, maar je denkt er kennelijk wat anders over.

Een RAID-0 configuratie zorgt ervoor dat de twee schijven als een schijf wordt gezien. De datastroom bestaat uit blokjes en bij RAID-0 worden de blokjes een-voor-een omstebeurt op een schijf gezet. Zoiets als:

blok1 -> schijf1
blok2 -> schijf2
blok3 -> schijf1
blok4 -> schijf2
blok5 -> schijf1
etc..

Zo gaat dat ook met partitioneren. Bijvoorbeeld een 3GB partitie op een RAID-0 schijf is in feite dus 1,5GB op ene en 1,5GB op de andere schijf. Daar zorgt zo'n RAID controller dus allemaal zelf voor. Windows en allerlei software zoals FDISK hebben daar helemaal geen invloed op.

Verwijderd

Waarom zou je de harde schijven allebei op een apparte poort doen? Volgens mij werkt het net zo goed als je ze allebei op dezelfde poort zet.

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik nog iets nodig van drivers of zo voor dat ik windows ga installen :?:?:?:?

Verwijderd

Gewoon op 2 kabels doen, wordt in handleiding voor gewaarschuwd.
Ik vind het ook wel logsch, want om nou die theoretische 190/200 MB/s door 1 kabel te sturen.................doe gewoon 2

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op vrijdag 21 september 2001 09:09 schreef michel-008 het volgende:
Waarom zou je de harde schijven allebei op een apparte poort doen? Volgens mij werkt het net zo goed als je ze allebei op dezelfde poort zet.
Ja dat klopt.

Maar per datakabel (de ATA100 kabel dus), waar dan wel 2 harddisks op aangesloten kunnen worden, kan maar een harddisk op een moment aangesproken worden. Als je ze allebei op een eigen connector zet, dan kunnen ze tegelijk worden aangesproken. Dat scheelt dus prestatie. Het klinkt enorm veel, maar in praktijk is het voor de gemiddelde computergebruiker te verwaarlozen, aangezien de ATA100 interface sneller is dan de harddisk zelf. Alleen SiSoftSandra-verslaafden zullen hier waarde aan hechten. Ze krijgen zomaar 5000 punten meer ofzo :+
Op vrijdag 21 september 2001 09:12 schreef marco25 het volgende:
Heb ik nog iets nodig van drivers of zo voor dat ik windows ga installen :?:?:?:?
Ja, druk na de 1e herstart op F6 als-ie daarom vraagt ("press F6 if you want to install third party SCSI drivers" of iets in deze zin) en duw dan de meegekregen floppy erin. Dan zal ie de drivers wel laden en kun je verder met de setup. Als hier iets misgaat, dan krijg je iets later een BSOD te zien: INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE.
Op vrijdag 21 september 2001 09:18 schreef Penaa het volgende:
Gewoon op 2 kabels doen, wordt in handleiding voor gewaarschuwd.
Ik vind het ook wel logsch, want om nou die theoretische 190/200 MB/s door 1 kabel te sturen.................doe gewoon 2
Een ATA100 kabel kan 100MB/s hebben, maar een beetje behoorlijke 7200rpm harddisk kan "slechts" 40MB/s doorvoeren. Dat maakt dus niet zoveel uit.

Verwijderd

Op vrijdag 21 september 2001 09:12 schreef marco25 het volgende:
Windows XP heeft zelf al drivers voor de Highpoint HPT370 controller, niet nodig dus, voor Windows 2000 heb je wel drivers nodig

Verwijderd

Topicstarter
Mooi dus ik hoef alleen ff de bios inte stellen ff fdisk opstarten >:) ff delen en dan formatteren maakt nog uit of ik er een fat32 od een ntsf systeem van maak :? :?

Verwijderd

Ik had ergens gelezen dat je bij schijven groter dan 4 of 5 Gb beter ntfs kunt nemen.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:01

Exirion

Gadgetfetisjist

->[OM] lijkt me handiger.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op vrijdag 21 september 2001 09:36 schreef marco25 het volgende:
Mooi dus ik hoef alleen ff de bios inte stellen ff fdisk opstarten >:) ff delen en dan formatteren maakt nog uit of ik er een fat32 od een ntsf systeem van maak :? :?
Ja dat maakt zeker uit.

NTFS is dus NT File System, die alleen door Windows NT, 2000 en XP gelezen kan worden. Je kunt dan in feite per bestand/directory/schijf instellen wie lees/schrijf/etc rechten heeft. Datgene kan een individuele gebruiker zijn of groepen van gebruikers. Dat verhoogt de veiligheid. Hierdoor is een NTFS bestandssysteem dan ook moeilijker te hacken (zeker als de Guest account is uitgeschakeld). Ook heb je met NTFS geen last meer van scandisk als je weer eens op reset hebt gedrukt.

FAT32 is de "normale" bestandssysteem die vanaf Windows 98 herkend en gebruikt kan worden. Het is ook heel weinig sneller, maar daar merk je echt niks van. En verder is FAT32 nou ook niet bepaald een "veilig" bestandssysteem, NTFS is dat zeker wel. Ook is het echt niet aan te bevelen om Windows 2000 te gebruiken in combinatie met FAT32 partities groter dan 32GB. Gebruik dan NTFS in plaats ervan.
Op vrijdag 21 september 2001 09:37 schreef michel-008 het volgende:
Ik had ergens gelezen dat je bij schijven groter dan 4 of 5 Gb beter ntfs kunt nemen.
Hier heb ik nog nooit van gehoord en het lijkt me ook gewoon onzin. In ieder geval kun je geen FAT32 gebruiken op een partitie kleiner dan 512MB, maar wie gebruikt nou zo'n kleine partitie?

Verwijderd

Tijdens de installatie bevroor xp na het laden van de highpoint driver (1.2.0612). Toen maar zo installed en dat werkte perfect ... alleen de performance was kut. Toen in xp zelf maar de higpoint driver opnieuw installed en toen pikte ie 'm wel gewoon. erg vaag, maar kreeg er weer 30MB/s bij aan performance B-)

Verwijderd

Topicstarter
okee en wat heb ik aan raid 0+1 :?
Dan weet ik alles *D
Pagina: 1