Ervaring met Weber Cemfloor

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• spokane
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 29-05 20:28
Hallo,

Ik ben van plan om een weber cemfloor te laten aanbrengen bovenop mijn vloerverwarmingsbuizen. Waarom deze vloer, omdat anhydriet niet toepasbaar is ivm vocht en gewone zandcementvloer de buizen niet goed omsluit. Ook een toevoeging in zandcement wordt door veel bedrijven niet toegepast en die het wel aanbieden geven aan dat het weinig tot niets brengt.
  • Zijn er mensen die ervaring hebben met weber cemfloor als dekvloer voor op vloerverwarming of enige andere informatie of tips?
  • Kennen jullie bedrijven die zo'n vloer kunnen storten ook naar nen norm vlakheidsklasse 3 of hoger in omgeving Eindhoven?.

Alle reacties

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:49
Strack uit Vianen doet dit bij ons, het staat niet op de website maar ze vloeien wel cementgebonden. Vlakheidsklasse 3 is redelijk standaard dus zou niet ingewikkeld moeten zijn om te halen.

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 29-05 16:13
zandcement is de standaard hiervoor. Waarom daarvan afwijken?

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:49
Tillumen schreef op zondag 10 mei 2026 @ 09:35:
zandcement is de standaard hiervoor. Waarom daarvan afwijken?
Waarschijnlijk voor de laatste paar procent afgifte extra. Wel des Tweakers om je daar mee bezig te houden.

[ Voor 9% gewijzigd door D.deJong op 10-05-2026 14:24 ]

• spokane
Wat vinden jullie van BBM vloeren uit riel.

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Wij hebben deze vloer in de woonkamer. Ofja een soortgelijke gietdekvloer.

In dit geval was dit een c20 vloeivloer, een mix van CEM III A en B, vloeimiddel, grind en vezels (Fibrofor).

Heel erg tevreden over, kruipt echt overal naar toe. Dus je moet wel zorgen dat het echt goed dicht is. Er was blijkbaar ergens nog een kleine opening dus ik had toen een klein hoopje in de kelder liggen (insert Centraal beheer reclame). Maar kruipt dus ook keurig onder alle buizen.

Maar ook een super sterke dekvloer, zou het zo weer doen. Uiteindelijk afgewerkt met een gelijmde PVC vloer.

[ Voor 8% gewijzigd door BlueKeenan op 11-05-2026 08:50 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-05 15:08
spokane schreef op zondag 10 mei 2026 @ 00:24:
... en gewone zandcementvloer de buizen niet goed omsluit. Ook een toevoeging in zandcement wordt door veel bedrijven niet toegepast en die het wel aanbieden geven aan dat het weinig tot niets brengt....
Kan je deze boude claim onderbouwen? Ik heb zelf zandcement op vloerverwarming (zelf geprikt in betopor isolatie), de plaatser van zandcement gebruikt altijd een gecombineerd toevoegmiddel (vezelversterking en betere warmtegeleiding/minder toevoegwater; hij was redelijk laconiek over meerkost: dan ben ik tenminste zeker dat het goed gedaan is, wil je geen kwaliteit ga dan maar op een ander). Als je ziet hoe er gewerkt wordt op het zandcement om dat er strak en vlak in te steken, dan weet je dat je claim erg onwaarschijnlijk is.

Vloerverwarming is relatief erg snel, dus omsluiting lijkt perfect.

[ Voor 8% gewijzigd door naftebakje op 11-05-2026 12:28 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• spokane
naftebakje schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:09:
[...]

Kan je deze boude claim onderbouwen?
In een ander topic had je een opmerking gemaakt over jou opbouw. Door jou tips ben ik gaan zoeken naar bedrijven in Nederland die een toevoeging gebruikte . Afgaande dat je Betopor hebt gebruikt ga ik, maar kan het natuurlijk mis hebben, er van uit dat je uit België komt. Het zou kunnen dat bij jullie dit meer de normale gang van zaken is. Ik heb hier in Nederland 6 bedrijven gecontacteerd en die gaven aan deze toevoeging niet te gebruiken omdat ze het nut er niet van inzage en dit dus niet toepaste. Ook vonden ze het moeilijker te verwerken. Vandaar de keuze op cemfloor.

• naftebakje
Klopt, ik ben Belg. Maar ik kan me moeilijk voorstellen dat men in Nederland geen vezelversterking kent, en geen dispersiemiddel. En het vooroordeel dat een Nederlander geen euro wil betalen voor betere kwaliteit, tsja, daar moeten we ook niet mee beginnen toch.

[ Voor 34% gewijzigd door naftebakje op 11-05-2026 15:15 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
spokane schreef op zondag 10 mei 2026 @ 00:24:
  • Kennen jullie bedrijven die zo'n vloer kunnen storten ook naar nen norm vlakheidsklasse 3 of hoger in omgeving Eindhoven?.
Als het mooi vlak moet zijn kun je daarna ook gewoon even laten egaliseren. Dan weet je zeker dat het super vlak is. Redelijke kans dat de meerprijs van egaliseren vergelijkbaar is als een partij vinden die de vlakheid gaat garanderen.

• BlueKeenan
  • Niet online
TheGhostInc schreef op maandag 11 mei 2026 @ 15:22:
[...]

Als het mooi vlak moet zijn kun je daarna ook gewoon even laten egaliseren. Dan weet je zeker dat het super vlak is. Redelijke kans dat de meerprijs van egaliseren vergelijkbaar is als een partij vinden die de vlakheid gaat garanderen.
Is ook afhankelijk van de vloerenlegger wat er nodig is. Maar de meeste egaliseren sowieso.

Ittervoort betoncentrale is een optie trouwens @spokane

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 29-05 16:13
D.deJong schreef op zondag 10 mei 2026 @ 14:20:
[...]

Waarschijnlijk voor de laatste paar procent afgifte extra. Wel des Tweakers om je daar mee bezig te houden.
Ja inderdaad. En die paar procent is niet eens verlies maar alleen lager afgiftevermogen waar je waarschijnlijk toch al ruim genoeg van hebt.

• spokane
naftebakje schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:09:
[...]

...... Ik heb zelf zandcement op vloerverwarming
Het zandcement mengsel wat jij hebt toegepast, waar kan ik dat mee vergelijken. Lijkt het qua vloeibaarheid op beton?

• naftebakje
Ik heb het laten plaatsen, maar was er wel bij. Je kan je inbeelden als vochtig grijs zand wat ze naar binnen blazen, leek eerder op stabilisé (waar je klinkers in legt voor een tuinpad). Op de knieën één strook vlak op hoogte smeren met de vlakspaan, dan een tweede strook, en dan met een houten regel tussen de twee stroken alles 'masseren' zodat het op de juiste hoogte komt. Hard labeur, ieder stukje was hard samengedrukt en met kracht vlakgezet.

Wil je het zelf doen, schijnt dit het je veel gemakkelijker te maken: https://www.bouwdeal.be/nl/staenis-rooster-complete-box-10m?srsltid=AfmBOoqj_oPNhfmCcZ2cXybNhnAnYTuTSfmHE56pmmfllovHp1hQ4yRp . Maar overweeg het goed, ik zou er zelf niet aan beginnen.

Anhydriet is wel vloeibaar.

• spokane
@naftebakje zou je eens na kunnen vragen wat voor soort en merk dispersiemiddel bij jou vloer is gebruikt. Dat zou ik erg waarderen en helpt me om specifiek naar te vragen.

[ Voor 23% gewijzigd door spokane op 18-05-2026 13:28 ]

• BlueKeenan
  • Niet online
Hier is Cemex ISOFLOW gebruikt, tenminste dat is een superplastificeerder (scrabble) en dus een specifieke soort dispersiemiddel.

• naftebakje

Pagina: 1