Mijn broertje heeft na 10 jaar een upgrade van zijn game PC nodig, dus tijd om wat in elkaar te zetten! Heb een jaar geleden mijn eigen PC nog in elkaar gezet, maar zou graag een sanity check hebben op de build zeker met de gestegen prijzen voor SSD's en RAM/.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gamen, veel RTS, RPG's en platformers. League, WoW, dat soort games. Daarnaast streamt hij ook nog regelmatig op twitch met OBS, wat momenteel ook de bottleneck voor de oude computer is.
Wat mag het systeem gaan kosten?
1500 euro is de richtprijs, maar als er voor 100 euro extra nog een verbeterslag te halen valt is dat mogelijk.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Muis, toetsenbord, 1080p 200hz scherm en dergelijke gaan mee, maar alles verder nieuw.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een volledig nieuwe PC. Uiteraard gaan we deze zelf in elkaar zetten.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Qua uiterlijk geen speciale wensen, het moet vooral gewoon bang voor de buck zijn. Grootste focus is zoveel mogelijk FPS op 1080p en om een nieuwe PC te bouwen die weer 5 tot 10 jaar vooruit kan. Zit nog een mogelijkheid in om een upgrade naar 1440P te doen in die toekomst.
Ga je overklokken?
Lichte overclock op de CPU en GPU.
Wat verwacht je van ons?
Zouden jullie mee willen kijken naar deze build en hebben jullie misschien nog suggesties? Vooral op het gebied van streamen heb ik geen geweldig beeld van wat er wordt aangeraden, dus misschien dat iemand daar meer ervaring mee heeft. Verder heb ik deze beeld gebaseerd op.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gamen, veel RTS, RPG's en platformers. League, WoW, dat soort games. Daarnaast streamt hij ook nog regelmatig op twitch met OBS, wat momenteel ook de bottleneck voor de oude computer is.
Wat mag het systeem gaan kosten?
1500 euro is de richtprijs, maar als er voor 100 euro extra nog een verbeterslag te halen valt is dat mogelijk.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Muis, toetsenbord, 1080p 200hz scherm en dergelijke gaan mee, maar alles verder nieuw.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een volledig nieuwe PC. Uiteraard gaan we deze zelf in elkaar zetten.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Qua uiterlijk geen speciale wensen, het moet vooral gewoon bang voor de buck zijn. Grootste focus is zoveel mogelijk FPS op 1080p en om een nieuwe PC te bouwen die weer 5 tot 10 jaar vooruit kan. Zit nog een mogelijkheid in om een upgrade naar 1440P te doen in die toekomst.
Ga je overklokken?
Lichte overclock op de CPU en GPU.
Wat verwacht je van ons?
Zouden jullie mee willen kijken naar deze build en hebben jullie misschien nog suggesties? Vooral op het gebied van streamen heb ik geen geweldig beeld van wat er wordt aangeraden, dus misschien dat iemand daar meer ervaring mee heeft. Verder heb ik deze beeld gebaseerd op.
- CPU: We hebben de 7700, 9700 en de 7800x3d vergeleken. Zeker op 1080p klinkt de 7800x3d op deze prijs als de logische keuze. Aangezien het wel een heethoofd kan zijn zetten we de phantom spirit erop als koeler.
- GPU: 9060XT 16gb lijkt mij een redelijk future-proof videokaart, zeker voor 1080p. Maar misschien dat het toch verstandig is om een sterkere kaart te nemen ivm het streamen op twitch? Kan eventueel ook nog over 5 jaar geupgrade worden natuurlijk.
- Voeding: Misschien toch een stapje hoger gaan, zeker met een mogelijke GPU upgrade over een aantal jaar in de toekomst? Zie door de voeding-bomen het bos niet meer, maar een paar tientjes extra voor future-proofing lijkt mij geen slecht idee.
- SSD en RAM: Goedkoopste 32GB expo RAM en 2TB 4.0+ SSD die ik kon vinden..
- Kast en moederbord: Van de best-buy guides gehaald. De chieftec night hunter ziet er qua koeling geweldig uit, en alles zou er ook gewoon in moeten passen.
| # | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 7800X3D Tray | € 265,38 | € 265,38 |
| 1 | Moederborden | ASRock B850M Pro RS | € 109,- | € 109,- |
| 1 | Videokaarten | Sapphire Pulse Radeon RX 9060 XT 16GB | € 405,99 | € 405,99 |
| 1 | Behuizingen | Chieftec Night Hunter | € 53,45 | € 53,45 |
| 1 | Processorkoeling | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | € 42,07 | € 42,07 |
| 1 | Geheugen intern | Crucial Pro Overclocking CP2K16G60C36U5B | € 369,- | € 369,- |
| 1 | Voedingen | Cooler Master MWE GOLD 550 V3 ATX 3.1 Non-Modular | € 54,90 | € 54,90 |
| 1 | Interne ssd's | Crucial E100 (boxed) 2TB | € 198,- | € 198,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.497,79 | ||